Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Det kan vara det, men behöver inte vara det.
Om du har en laptop som efter en mjukvaruuppdatering endast fungerar så länge den är ansluten till elnätet skulle jag säga att den är så förändrad att det är en helt annan produkt.
Windows 10 är en helt annan produkt än Windows 7, och det är enbart mjukvara.
En elbil som mjukvarumässigt stryps till att bara kunna använda 10% av batteriet, är det samma produkt? Knappast.
Vi får väl se vad ESV säger, de misstänker att Easee säljer den säljstoppade produkten. Om de kommer fram till att det är samma produkt som den säljstoppade så har de en annan definition än du.

Jag kan tycka att det inte är helt lätt att ha en tydlig definition på detta.
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Jämför tex VWs hantering av dieselgate... De släppte ny SW som gav högre bränsleförbrukning. Kunderna kunde acceptera det eller (i usa) häva köpet.
Lustigt att du tog upp det. Jag hade en Audi som var drabbad av det. Jag vägrade att uppdatera programvaran på servicen. Men så fick jag ett certifikat från ett testlab i Tyskland där de garanterade att varken bränsleförbrukning eller bilen egenskaper i övrigt skulle påverkas av uppdateringen.
Så vid nästa service lät jag dem uppdatera programvaran.

Och faktiskt, jag kunde inte upptäcka någon skillnad alls på bilen.
Så, man undrar ju varför de fuskade från början…

Det kan ju vara någon egenskap som ändrades, men jag kunde inte märka någon skillnad…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vi får väl se vad ESV säger, de misstänker att Easee säljer den säljstoppade produkten. Om de kommer fram till att det är samma produkt som den säljstoppade så har de en annan definition än du.

Jag kan tycka att det inte är helt lätt att ha en tydlig definition på detta.
Och ändå var du nyss helt på det klara med att man måste ändra hårdvara för att det ska bli en ny produkt.
Jag å andra sidan säger att ändras mjukvara kan innebära en så stor förändring att det skulle betyda att det är en ny produkt.
 
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Och ändå var du nyss helt på det klara med att man måste ändra hårdvara för att det ska bli en ny produkt.
Jag å andra sidan säger att ändras mjukvara kan innebära en så stor förändring att det skulle betyda att det är en ny produkt.
Vad snackar du om?
Jag svarade på frågan från dig om vad jag TYCKER.

Sista meningen i mitt svar skrev jag att vi får se vad ESV säger.

Vad har du för anledning att hitta på vad jag skrivit?
 
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att du tog upp det. Jag hade en Audi som var drabbad av det. Jag vägrade att uppdatera programvaran på servicen. Men så fick jag ett certifikat från ett testlab i Tyskland där de garanterade att varken bränsleförbrukning eller bilen egenskaper i övrigt skulle påverkas av uppdateringen.
Så vid nästa service lät jag dem uppdatera programvaran.

Och faktiskt, jag kunde inte upptäcka någon skillnad alls på bilen.
Så, man undrar ju varför de fuskade från början…

Det kan ju vara någon egenskap som ändrades, men jag kunde inte märka någon skillnad…
Cycle beating, för att få ned förbrukningen när man kör en viss cykel så moddar man det, ofta känns väl körmönstret "igen" bara på varvtal osv. Men här tittade man vad jag kommer ihåg om styrningen inte rörde sig alls, om motorhuv eller dörrar var öppna osv för att detektera om bilen stod fastsatt på en rullande landsväg.

Detta har man hållit på med i 30 år vad jag förstår. "alla" gör det. Man har hängt av drivremmar till AC, tejpar spalter och skarvar, byter olja, kör på nedslitna däck osv. Allt för att få bra siffror i papprena på den dokumenterade körcykeln.

Nu har dock kraven vad jag förstår skärpts så man måste kunna ta en bil som är beggad och köra den på väg med en portabel mätutrusning för att mäta utsläpp osv.

Nå. Mjukvara kan ändra prestandan. Så är det. Apple lät väl telefonerna bli långsammare i takt med att battteriet degraderades för att behålla batteritid (och göra att folk vill köpa ny telefon). Ibland undrar jag om windows medvetet blir långsammare. Det är en markant skillnad mellan nyinstallerad och ett par år gammal. Dock tror jag mestadels det handlar om kass systemering....
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att du tog upp det. Jag hade en Audi som var drabbad av det. Jag vägrade att uppdatera programvaran på servicen. Men så fick jag ett certifikat från ett testlab i Tyskland där de garanterade att varken bränsleförbrukning eller bilen egenskaper i övrigt skulle påverkas av uppdateringen.
Så vid nästa service lät jag dem uppdatera programvaran.

Och faktiskt, jag kunde inte upptäcka någon skillnad alls på bilen.
Så, man undrar ju varför de fuskade från början…

Det kan ju vara någon egenskap som ändrades, men jag kunde inte märka någon skillnad…
Jag märkte inte heller någon skillnad på min A4. Den bästa bil jag någonsin haft.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Jag svarade på frågan från dig om vad jag TYCKER.

Sista meningen i mitt svar skrev jag att vi får se vad ESV säger.

Vad har du för anledning att hitta på vad jag skrivit?
Jag kanske missförstår dig då. Jag tycker mig fått det budskapet under de senaste timmarna vi skrivit här.
Du kanske kan svara rakt ut på frågan då istället så slipper jag försöka förstå vad du menar.
Kan man, eller kan man inte, skapa en helt ny produkt genom att modifiera mjukvaran (och lämna hårdvaran utan ändring) i en produkt? Enligt ditt tycke alltså.
 
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Jag kanske missförstår dig då. Jag tycker mig fått det budskapet under de senaste timmarna vi skrivit här.
Du kanske kan svara rakt ut på frågan då istället så slipper jag försöka förstå vad du menar.
Kan man, eller kan man inte, skapa en helt ny produkt genom att modifiera mjukvaran (och lämna hårdvaran utan ändring) i en produkt? Enligt ditt tycke alltså.
Enligt mitt tycke kan man det, men om det då finns ett hårdvarufel så drabbar det sannolikt de produkterna som har gemensam hårdvara.

Så, därför blir det intressant att se vad ESV tycker i det aktuella fallet.
 
Fast vad som är ett hårdvarufel kan ju vara beroende på mjukvara, eller användningsområde eller andra restriktioner.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast vad som är ett hårdvarufel kan ju vara beroende på mjukvara, eller användningsområde eller andra restriktioner.
Ja det är inte alls ovanligt att hårdvaran kan göra saker den, eller omgivningen, inte alls mår bra av. Förut så hade man olika typer av elektriska, mekaniska, eller elektromekaniska förreglingar för att förhindra att maskinen förstörde sig själv, men idag så är de ofta i mjukvara istället. (Och när man får den tekniska övergången fel så blir det Therac-25 av hela skiten.)

Denna utveckling har också bara accelererat; idag är nästan ingen "hårdvara" hård. Det är firmware hela vägen ner.

Vilket, som tidigare påpekats, leder till en del problem för regulatoriska myndigheter eller de som skall certifieringstesta. Vi har ännu inte sett slutet på den utvecklingen och vi har lite olika typer av lösningar på problemet beroende på bransch. I vissa fall, som sagt, så black-box testar man med firmware som då blir huggen i sten. Den räknas som en del av hårdvaran. (Ger problem bla med öppen mjukvara).

Eller så kan man göra som inom datasäkerhetsområdet; skita i certifieringen öht eftersom det visade sig att den inte gav något användbart. Att en dator med ouppdaterad mjukvara skulle vara säkrare (eftersom den är certifierad) än en där man laddat upp de senaste säkerhetsfixarna, det insåg man var en dum idé redan i början på nittotalet...
 
J JohanLun skrev:
Det är vad jag förstår ganska snårigt med detta med certifiering och mjukvaror. Eftersom man totalt kan ändra hur en produkt beteer sig med mjukvara så är nog tanken att den certifieras MED en viss mjukvara och att all kommande SW som ändrar "radiodelar" omcertas.
Ja, frågan handlar om ifall mjukvaran anses vara en del av produkten eller inte. Det i sin tur beror oftast på om mjukvaran påverkar uppfyllandet av kraven.

Att installera annat operativsystem på en vanlig PC betyder normalt inte att det blir en annan produkt, för PCn är testad och godkänd utifrån EMC och elsäkerhet. PCns godkännande är alltså oberoende av operativsystemet.

Men att byta mjukvara i en mjukvarustyrd radio kan påverka huruvida den uppfyller radiokraven, och därmed blir det en ny produkt med annan mjukvara. I såna fall är godkännandet alltså inklusive mjukvaran.
 
N Nerre skrev:
Ja, frågan handlar om ifall mjukvaran anses vara en del av produkten eller inte. Det i sin tur beror oftast på om mjukvaran påverkar uppfyllandet av kraven.

Att installera annat operativsystem på en vanlig PC betyder normalt inte att det blir en annan produkt, för PCn är testad och godkänd utifrån EMC och elsäkerhet. PCns godkännande är alltså oberoende av operativsystemet.

Men att byta mjukvara i en mjukvarustyrd radio kan påverka huruvida den uppfyller radiokraven, och därmed blir det en ny produkt med annan mjukvara. I såna fall är godkännandet alltså inklusive mjukvaran.
Hur mjukvaran rullar påverkar emc även i en vanlig pc. En viss programloop kan generera störningar som annan mjukvara inte skapar. Även om firmware, lågnivåkod, bios eller vad man nu vill kalla det, är lika.

Framförallt kan man ju oftast i mjukvaran ändra frekvens, spänning och slå av och på hela funktioner som wifi mm.

Jag vill påstå detta är en gråzon, de jag träffat på som jobbar med emc är magiker. Dock verkar det finnas ett antal tumregler som om man följer dem oftast ger en rätt ok produkt.

Myndigheterna tror jag i vissa fall inte kan ha insyn i hur det funkar utan får lita på det som presenteras och ställa kontrollfrågor om en ändring påverkar emc.

I fallet Easee känns det som företaget brännt alla skepp i fråga om förtroende.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Fast vad som är ett hårdvarufel kan ju vara beroende på mjukvara, eller användningsområde eller andra restriktioner.
Ja, så är det förstås. Inte i Easees fall, men generellt.
 
Mikael_L
Jag antar att det är så enkelt som att ifall tillverkaren säger att det är en ny produkt, så är det som gäller.

Varför skulle ESV eller annan myndighet hålla på och undersöka skillnader.
OK, det är en produkt, kanske en annan produkt, men den ska uppfylla de krav som ställs.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.