Fairlane Fairlane skrev:
Jag påstår motsatsen, att det är ovanligt.

Ja det har varit många skjutningar, många sprängningar etc, men det absolut stora majoriteten har aldrig varit nära, så ovanligt inte vanligt måste rimligen bli slutsatsen.
Orden majoritet och vanligt har två olika betydelser.

Oavsett vad har du nog missat poängen. Att folk flyr beror nog sällan på att de är rädda att bli avrättade i sin källare, utan att de helt enkelt inte vill bo i en stad där sådant regelbundet förekommer.

De flesta sätter sin familjs välmående i främsta rummet, det rimliga då är att söka bättre alternativ eller att bygga något nytt.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast lokal butik i ett låst område lär det nog inte blir tal om utifrån ekonomiska realiteter. Just konceptet lokal butik bär sig ju inte ens i öppna områden så snart får alla vänja sig vid att beställa i en app.
Jag har bott i gated community utomlands. Det som fanns innanför förutom bostadshus var bil och gångvägar och gemensamhetshus med pool etc.
Antar att det är en vanligt ”nivå” på gated communitys.
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Fairlane
KKJ KKJ skrev:
Orden majoritet och vanligt har två olika betydelser.

Oavsett vad har du nog missat poängen. Att folk flyr beror nog sällan på att de är rädda att bli avrättade i sin källare, utan att de helt enkelt inte vill bo i en stad där sådant regelbundet förekommer.

De flesta sätter sin familjs välmående i främsta rummet, det rimliga då är att söka bättre alternativ eller att bygga något nytt.
Ja majoritet och vanligt är olika saker, där är vi i ense. Frågan är var man drar gränsen för vanligt. Är det vanligt om en promille märkt något? En procent?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jag tror att konceptet gated community ger en falsk trygghet. Vad gör det för nytta med bemannad vaktkur, om buset trycker upp en pistol i ansiktet på vakten.

Jag hade för många år sedan en kollega (eller iofs inte kollega, men vi fikade i samma grupp). Han hade bott utomlands i en gated community. Där mördades hans dotter inom det skyddade området. Hon var inte målet, men hade sprungit fram för att hjälpa den som först blev skjuten. Den beväpnade vakten hade vinkat igenom mördaren som var en lokal "jet set" kändis (Så "känd" att han aldrig ens kallades till förhör av den lokala polisen).

Jag har iofs. själv bott ett tag i en gated community i Indien, jag var där på konsultuppdrag i några veckor. Det var ett stort område, som en mindre stad med blandat villor/radhus och ett 10 tal 25 vånings flerfamiljshus. Det pågick bygge av ytterligare 4 - 5 sådana hus. Vakterna med automatvapen släppte i princip igenom varenda bil som kom, utan kontroll. Finessen var bara att hålla tiggare utanför. Sedan just den gatan där jag var inhyst i ett radhus vaktades av vakt i båda ändar. De satt på en pinnstol mitt i gatan dygnet runt med ett gammalt mausergevär i knäet. Och de kollade faktiskt vilka som släpptes in på gatan.

Men jag hade ingen känsla av otrygghet även om jag lämnade det säkra området. Man gick på gatorna, förbi familjer som bodde på ngn gräsplätt med säckväv uppspänd som tak, som verkade så fattiga att man nästan inte skulle kunna förebrå dem om man blivit rånad. Men alla skötte sitt. Fast firman tillät mig inte att röra mig fritt, jag fick en chaufför som körde mig, chaufören kändes inte riktigt säker, typ vända på motorvägen om man missar en avfart. Och han visade revolvern i handskfacket. Möjligt att det inte var så tryggt som det kändes.
Några beväpnade vakter är väl knappast aktuellt i Sverige. Inte ens vakter, du vet ju vad anställda kostar!

Det man kan tänka sig är väl stängsel, plank, murar, grindar, bommar och kameror. Även vatten, t ex kanaler och dammar är effektiva barriärer. Viktigast av allt är väl att stoppa bilar så slipper man inbrotten. Denna lösning finns ju redan i s. k. bilfria område. Det andra handlar väl om att leda de som rör sig till fots (eller via cykel, moped o s v) via enstaka in- och utfart - d v s begränsa möjligheterna till att smyga sig in och ut i området osedd.

Eller missförstår jag vad det handlar om?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Ja majoritet och vanligt är olika saker, där är vi i ense. Frågan är var man drar gränsen för vanligt. Är det vanligt om en promille märkt något? En procent?
På min arbetsplats i Stockholm är det inga promillen och en procent det handlar om. Nästan alla har en berättelse om ett bombdåd eller vansinnesskjutning i sitt närområde från de senaste åren. Eller att söner har rånats eller att barnens kompisar har rånats.

Jag själv kan bidra med att hela gatan låg i krossat glas p g a en sprängning. Och avrättningen i en port i grannskapet. Men det är klart, detta är Stockholms innerstad så det är rätt svårt att känna sig berörd. Samtidigt är det svårt att förneka vad som händer i samhället med denna närhet, jag ser det ju med egna ögon.
 
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, spränger du en bomb eller genomför en skjutning i ett bostadsområde så är det ju tusentals som känner sig direkt berörda. Det skedde ju längs deras hundpromenadstråk eller där deras familjemedlemmar bor.
Ja, ett sprängdåd kan höras och kännas en bit bort, framförallt hörs det. Trots det så påstår jag att det är en väldigt liten minoritet som ens känt av det hela och då är det enligt mig inte vanligt.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, ett sprängdåd kan höras och kännas en bit bort, framförallt hörs det. Trots det så påstår jag att det är en väldigt liten minoritet som ens känt av det hela och då är det enligt mig inte vanligt.
Ja normaliserar man mot hela landets befolkning blir det ju ovanligt. Men det är liksom inte en relevant normalisering för att beskriva detta fenomen. Gör man det så handlar det mer om att man vill tona ned problemet, kanske för att man är rädd för att fel åtgärder vidtas.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja normaliserar man mot hela landets befolkning blir det ju ovanligt. Men det är liksom inte en relevant normalisering för att beskriva detta fenomen. Gör man det så handlar det mer om att man vill tona ned problemet, kanske för att man är rädd för att fel åtgärder vidtas.
Man kan normalisera mot invånare i Stockholm?

Oavsett så lär er gated community inte lösa det. En sprängning utanför lär ändå kunna väcka folk på insidan.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan normalisera mot invånare i Stockholm?

Oavsett så lär er gated community inte lösa det. En sprängning utanför lär ändå kunna väcka folk på insidan.
Ett gated community är ingen långsiktig lösning för de många, utan en kortsiktig för få.
Att förringa brottsutvecklingen och folks oro genom att hela tiden försöka få det till att det är så få som drabbas och att folk oroar sig i onödan kommer å andra sidan heller inte att lösa problemet. Bara för att man ignorerar saker betyder det inte att de försvinner.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan normalisera mot invånare i Stockholm?

Oavsett så lär er gated community inte lösa det. En sprängning utanför lär ändå kunna väcka folk på insidan.
Nej, visst är det en gated community är ingen samhällslösning i stort. Men redan nu har medelklassen försökt lösa det med gated communities, även om det är vatten, skog, fält och långa vägar som utgör barriären snarare än grindar och murar. Och har ju funkat rätt bra för de som flyttar dit. Men bygga samhället så generellt, inte en bra idé.
 
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Jag har bott i gated community utomlands. Det som fanns innanför förutom bostadshus var bil och gångvägar och gemensamhetshus med pool etc.
Antar att det är en vanligt ”nivå” på gated communitys.
Låter som vilket bilbaserat bostadsområde som helst i Sverige byggt på 70-talet eller senare.

Kanske har vi redan gated communities sedan miljonprogrammets dagar vi gillar bara inte termen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja majoritet och vanligt är olika saker, där är vi i ense. Frågan är var man drar gränsen för vanligt. Är det vanligt om en promille märkt något? En procent?
Inte en aning. För egen del är jag inte särskilt intresserad exakt var den gränsen går. Jag har konstaterat att flera nära vänner har kommit i kontakt med det krigsliknande våldet vid ett flertal gånger. Polisen har officiellt gått ut och konstaterat att de är infiltrerade av kriminella. Därpå tycker jag mig även se att risken är stor att det kan bli värre. Min slutsats är att läget är illa och jag behöver agera för att öka chansen att min familj ska kunna vara trygg idag, i morgon och om 30 år. Om bästa lösningen är ett grindsamhälle, en övergiven bruksort eller en bondgård vet jag inte, men jag respekterar alla som försöker.
 
  • Gilla
  • Haha
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som vilket bilbaserat bostadsområde som helst i Sverige byggt på 70-talet eller senare.

Kanske har vi redan gated communities sedan miljonprogrammets dagar vi gillar bara inte termen?
Nja, det var en mur runt området med rullad taggtråd högst upp. Vid infarten kollade vakter med speglar under bilen så att inget misstänkt satt under, de kollade även motorrummet…

Det har jag inte sett i Sverige (ännu).
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Staffanstorp!

Kvinna i träningskläder, sittandes med en pilatesboll, ser in i kameran, i ett gym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ett gated community är ingen långsiktig lösning för de många, utan en kortsiktig för få.
Tveksamt. Känslomässigt kanske, men man lär vakna lika mycket av en sprängning någon km bort oavsett om man bor innanför grinden eller utanför.
Säkerhetsmässigt så är det nog mer en känsla av säkerhet än någon faktisk säkerhet. Den som vill spränga något eller skjuta någon kommer in, utan problem. Ingen vakt lär stoppa dem.
Henningelvis Henningelvis skrev:
Att förringa brottsutvecklingen och folks oro genom att hela tiden försöka få det till att det är så få som drabbas och att folk oroar sig i onödan kommer å andra sidan heller inte att lösa problemet. Bara för att man ignorerar saker betyder det inte att de försvinner.
Jag förringar ingenting. Det finns ett problem och det måste lösas. Jag ser dock inte poängen med att överdriva risken för gemene man (den finns men är extremt låg). Lösningen tror jag som sagt inte är gated communities, vare sig på kort eller lång sikt.
 
  • Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.