B Bn No skrev:
Tack allihopa för tipsen, jag drar nog till det och investerar i denna
[länk]

Vilken styrka på batteriet bör man beställa?
Mycket bra val. Vi kör Milwaukee på jobbet och dom överlever allt. Att bli tappade eller överkörda. Även att jobba med bra kapacitet även när det är -20.
Och som sagts tidigare så är 5A batterier mest lagom stora. Inte för klena. Och inte för tunga när man jobbar med maskinen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En del av de som deltar i denna tråd tror att det krävs enorm spec för en funktionell muttermaskin, för tex 178 Nm åtdragningsmoment.

Jag tror att de som säger att man behöver onödigt kraftiga saker har råkat ut för maskiner som inte lever upp till specifikationerna.
Min mutterdragare från Lidl ska klara 400 Nm, men kan ändå inte lossa hjulskruvarna på våren. Det betyder inte att jag behöver en Milwaukee som klarar 500 Nm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har under de senaste 10 årens hjulbyten (140nm) klarat mig hyfsat bra med en billig 300kr mutterknack med sladd från Jula liknande denna som för tillfället säljs till ordinarie pris:

https://www.jula.se/catalog/bil-och...zfChwtOJ6lA_QBS8SRRoCMwcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Någon enstaka gång har jag fått ta fram långa järnröret för att bulten inte har lossnat.

Sen är det bra att ha en momentnyckel:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013149/

Sen är det förstås alltid skoj med fina verktyg. 😃
 
Redigerat:
Min Bosch 18V-300 har fixar min tvåtons SUV utan problem.
 
Bara för att ge lite perspektiv på detta med newtonmeter hit och dit. Jag skulle inte rekommendera TS att köpa en så här klen maskin men detta är en gdx-210 (185Nm enlig spec tror jag), en slagskruvdragare, inte en mutterdragare. Skruvarna är dragna 120-130Nm i våras, helt torra nu men kanske lite smörjda med pasta vid montage.

Hade jag haft bilen på däckverkstad i våras hade detta inte gått alls förstås.

 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Bara för att vara sådan... moment är ett väldigt trubbigt mått när man talar om pulserande åtdragningsverktyg. Det finns bättre sätt att mäta, tex som i VDI2649, men jag tror inte så många konsumentmaskiner är testade enligt den.

Men momentsiffrorna skall tas med en stor nypa salt, i alla fall om det inte redovisas hur man fick fram den siffran.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Ni som vill lägga er precis på gränsen för vad bilens hjulskruvar kräver, hur gör ni när tex. drivaxeln/ släpvagnstrumman ska bort? De brukar ju vara rejält åtdragna + vanligtvis 36mmhylsa som vanligtvis är i 3/4" fäste = krävs en 1/2" -> 3/4" omvandlare som käkar kraft, vips så står bara med en knack som vibrerar och levererar inget alls ;)
 
richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
Ni som vill lägga er precis på gränsen för vad bilens hjulskruvar kräver, hur gör ni när tex. drivaxeln/ släpvagnstrumman ska bort? De brukar ju vara rejält åtdragna + vanligtvis 36mmhylsa som vanligtvis är i 3/4" fäste = krävs en 1/2" -> 3/4" omvandlare som käkar kraft, vips så står bara med en knack som vibrerar och levererar inget alls ;)
Menar du att du bara har en mutterdragare då? Jag har nog 5 i spannet 3/8-1” och både luft och batteri :)

Mina M12 lossar ju muttrarna dragna till 175 Nm utan problem, sen funkar de fint för ”fransk”-skruv också :)
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Cheesen
Tokslut Tokslut skrev:
Ni som vill lägga er precis på gränsen för vad bilens hjulskruvar kräver, hur gör ni när tex. drivaxeln/ släpvagnstrumman ska bort? De brukar ju vara rejält åtdragna + vanligtvis 36mmhylsa som vanligtvis är i 3/4" fäste = krävs en 1/2" -> 3/4" omvandlare som käkar kraft, vips så står bara med en knack som vibrerar och levererar inget alls ;)
Just släpvagnstrumman lossade jag i fjol, med ett kort ledskaft. Tänkte inte på att GDX:en var framme. Men det är väl ett dåligt exempel då den muttern reglerar ansättngen på hjullagret.

Men jag förstår vad du menar med svåra skruvar och problemet med just drivaxlar och liknande är utformningen på skruven. Det är där ingersol rand hylsan kommer till användning. Den är väl konstruerad just för det momentet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bara för att ge lite perspektiv på detta med newtonmeter hit och dit. Jag skulle inte rekommendera TS att köpa en så här klen maskin men detta är en gdx-210 (185Nm enlig spec tror jag), en slagskruvdragare, inte en mutterdragare. Skruvarna är dragna 120-130Nm i våras, helt torra nu men kanske lite smörjda med pasta vid montage.

Hade jag haft bilen på däckverkstad i våras hade detta inte gått alls förstås.

[video]
Är inte specen 210Nm på den, alltså lika mycket Nm som siffrorna i beteckningen säger. 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Är inte specen 210Nm på den, alltså lika mycket Nm som siffrorna i beteckningen säger. 😉
Jo faktiskt, vet inte vad jag hittade för siffra. Nu såg jag också att lossningsmomentet är ännu högre, 370Nm
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det nämndes någonting om pasta, är det inte redan vida känt att man inte behöver/skall använda pasta när det kommer till lättmetallfälgar?
 
S Sandoriana skrev:
Det nämndes någonting om pasta, är det inte redan vida känt att man inte behöver/skall använda pasta när det kommer till lättmetallfälgar?
Inga problem med pasta, inte ens med kopparbaserad. Den skall appliceras på gängorna och inte på skruvarnas/muttrarnas kondel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
S Sandoriana skrev:
Det nämndes någonting om pasta, är det inte redan vida känt att man inte behöver/skall använda pasta när det kommer till lättmetallfälgar?
Du ska inte ha pasta på fälgen, det är på gängen du ska ha antiskärpasta. Om du sedan drar med rätt moment så blir det bra. (Momentet brukar förutsätta smord gänga, det är momentet som behövs för att gängan ska sträckas till låsning. Osmord gänga kan man inte dra till specifikt moment då det blir olika sträckning varje gång.)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du ska inte ha pasta på fälgen, det är på gängen du ska ha antiskärpasta. Om du sedan drar med rätt moment så blir det bra. (Momentet brukar förutsätta smord gänga, det är momentet som behövs för att gängan ska sträckas till låsning. Osmord gänga kan man inte dra till specifikt moment då det blir olika sträckning varje gång.)
Ja helt rätt som du säger, jag har dock aldrig i hela mitt än så länge korta liv använt kopparpasta på hjulmuttrarnas gängor till någon av mina bilar. Sen står jag inte ute i det blöta och byter hjul så torra gängor hane som hona möter varandra så har nog bara av rent flyt kommit undan problem med rost och muttrar som inte vill av.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.