och jag har sagt att jag inte accepterar det. Hantverkaren som under processens gång minst sagt haft svårt att lyssna och motta information säger han kan ta bort 60 cm vasken och montera en 40 men fortfarande väldigt tajt, särskilt med tanke på att där faktiskt är mycket plats till höger.
Kan ett alternativ vara att göra en vägghängd toa och låta avloppet löpa snett? Om man flyttar toaletten något till höger får man lite mer marginal. Helt ärligt är jag väldigt trött på hantverkaren. Kan man låta någon annan fortsätta? Förstår man kanske går miste om dokumentation..
 
  • Badrum under renovering med toalett och omonterad handfat. Verktyg och byggmaterial är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
och jag har sagt att jag inte accepterar det. Hantverkaren som under processens gång minst sagt haft svårt att lyssna och motta information säger han kan ta bort 60 cm vasken och montera en 40 men fortfarande väldigt tajt, särskilt med tanke på att där faktiskt är mycket plats till höger.
Kan ett alternativ vara att göra en vägghängd toa och låta avloppet löpa snett? Om man flyttar toaletten något till höger får man lite mer marginal. Helt ärligt är jag väldigt trött på hantverkaren. Kan man låta någon annan fortsätta? Förstår man kanske går miste om dokumentation..
Välkommen till forumet! Är detta ett nyrenoverat badrum?
 
Ja nyrenoverat.
 
H
B Byggchrissi skrev:
Ja nyrenoverat.
Har du gjort någon ritning till hantverkaren?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
Ja nyrenoverat.
Vart satt handfat och toalett innan renoveringen? På samma plats eller har hantverkaren bestämt placeringen eller du?
 
  • Gilla
anj0
  • Laddar…
Vad hindrar att man monterar handfatskommoden några dm till vänster?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vart satt handfat och toalett innan renoveringen? På samma plats eller har hantverkaren bestämt placeringen eller du?
Det är en nybyggnation.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
Det är en nybyggnation.
Så rören är ju dragna av hantverkaren.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
Det är en nybyggnation.
Hur ser det ut på ritningen då?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad hindrar att man monterar handfatskommoden några dm till vänster?
Det var tänkt att det skulle få plats en tvättmaskin där. Plus rören till handfaten skulle annars synas om man flyttade till vänster. Min fråga gällde om man kunde lösa det genom vägghängd toalett där avloppet i golvet kommer vara lite till vänster om den inbyggda toaletten.
 
Känns märkligt om detta är en nyproduktion. Finns ju tillgänglighetkrav m.m. Kan inte tänka mig att arkitekten har satt toaletten kloss an kommoden. Som sagt, kolla ritningarna. Avloppet kanske är felplacerat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Är nog svårt att gå över till vägghängd toalett nu, tyvärr.

Vad ska du ha till höger om toaletten?
Toaletten hamnar där avloppet är placerat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Avloppet på en vägghängd kommer högre upp så det kan gå att sätta en sån om det finns tillräckligt snäva krökar. Men då måste du bygga nånslags konsol som döljer spolvattenbehållaren etc. Själva toaletten kommer att komma ut längre från bakväggen.

Varför har han lämnat så mycket tomrum höger om toaletten?
 
T Tompafix skrev:
Hur ser det ut på ritningen då?
F Finndjävel skrev:
Avloppet på en vägghängd kommer högre upp så det kan gå att sätta en sån om det finns tillräckligt snäva krökar. Men då måste du bygga nånslags konsol som döljer spolvattenbehållaren etc. Själva toaletten kommer att komma ut längre från bakväggen.

Varför har han lämnat så mycket tomrum höger om toaletten?
Bra fråga. Det har jag också undrat över. Ritningen som är till en gäststuga i attefallshus har jag själv gjort men med övertalan från hantverkaren gjort om för att få plats till tvättmaskin vilket jag från början tänkt att avstå. Utrymmet är långsmalt ca 1,45x2,70. Längst in till vänster finns Duschhörna och tvättmaskin, rakt fram (från bilden sett) finns handfat och till höger om denna toalett. Jag har gått i stå i samtalen med hantverkaren som är ansvarig för bygget. Det finns två lösningar som jag kan se, antingen byta till 40 cm handfat men fortfarande rätt tajt mellan handfat och toa och jag får lösa den överflödiga platsen till höger om toaletten med högskåp. Andra alternativet som elektrikern föreslog var att bygga en vägghängd toa och gillar detta bättre om det blir som jag tänker mig. Vet inte om toan kommer hänga längre ut från väggen än vanlig toa, för längst till höger finns dörren som är 80 bred. Hantverkaren har gjort lösningar som ska vara handikappsanpassade även om ingen av oss idag har behov för det. Har inte helt förstått om det är därför han valt att ha så mycket plats till höger. Känner mig överkörd. Förstår att badrummet ska göras efter särskilda riktlinjer men framgår inte helt om det var absolut nödvändigt att ha toaavloppet så långt till vänster. Uppfattar det som att det var lite överilat.
 
  • Gilla
  • Älska
Fasting65 och 1 till
  • Laddar…
R
B Byggchrissi skrev:
och jag har sagt att jag inte accepterar det. Hantverkaren som under processens gång minst sagt haft svårt att lyssna och motta information säger han kan ta bort 60 cm vasken och montera en 40 men fortfarande väldigt tajt, särskilt med tanke på att där faktiskt är mycket plats till höger.
Kan ett alternativ vara att göra en vägghängd toa och låta avloppet löpa snett? Om man flyttar toaletten något till höger får man lite mer marginal. Helt ärligt är jag väldigt trött på hantverkaren. Kan man låta någon annan fortsätta? Förstår man kanske går miste om dokumentation..
Hej,

Då detta är nyproduktion om jag har förståt det hela rätt, du har köpt en tjänst av en byggfirma.
Då bör du kunna förvänta dig rätt placering på en toastol i förhållande till kommod och vägg.
Ett standard mått är 38cm ifrån avloppets centrum till vägg och andra fasta föremål.
Detta uppfyller inte ditt badrum/toa vad jag kan se på bilden.

Så det är bara att stå på sig mot byggaren eller den som är din avtalspart, jag kan tycka att rörläggaren skulle ha reagerat när han drog avlopperna och vattnet..

Framåt så finns inga enkla lösningar utan det är bara fram med stora släggan och börja och riva och flytta avlopp o vatten med allt vad det innebär, du ska inte få några extra kostnader för detta om du inte väljer att byta upp dig på ytskikt eller varor annars är det kostnadsfritt för dig…
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.