Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så upplever jag att det redan är, och det påstår de även själva.
[bild]
[bild]
Jag ska prova för förra vintern fick jag inte till det. Nu har jag ju fått den senaste versionen i bilen.
 
Mikael_L
Jag tycker inte att jag någonsin har sett eller störts av de väldigt tunna slingorna som t.ex. Ford har i framrutan.
Visst, kollar jag otroligt noga och nära så ser jag slingorna, men absolut inget som stört eller ens märkts vid normalt användande av bilen.

Men vi kan vara olika, absolut.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker inte att jag någonsin har sett eller störts av de väldigt tunna slingorna som t.ex. Ford har i framrutan.
Visst, kollar jag otroligt noga och nära så ser jag slingorna, men absolut inget som stört eller ens märkts vid normalt användande av bilen.

Men vi kan vara olika, absolut.
Vi har olika ögon som fokuserar på olika avstånd, vissa ser inte slingorna alls, andra ser de hela tiden.
Jag klev in i min första Ford för 7 år sen då jag fortfarande hade 100%ig syn och kunde läsa minsta möjliga text, slingorna störde väldigt mycket i vissa väder, typ snö, dimma och vid möten.
Idag har synen förändrats med åldern, jag använder läsglasögon (+1,5) för att läsa bekvämt, slingorna stör inte alls lika mycket längre.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av eluppvärmda vindrutor är att nackdelarna överväger. Visst är det skönt att det går så fort att få rutan avisad när man sätter sig i bilen. Men jag vill inte sker till priset av att man alltid har ett synligt glittrande gitter i vindrutan. Men givet hur många som uppskattar dem är det uppenbart en smaksak.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Går ju att lägga på immskydd på insidan som motåtgärd om det går långsamt
 
Attitudeswe
A Avemo skrev:
Min erfarenhet av eluppvärmda vindrutor är att nackdelarna överväger. Visst är det skönt att det går så fort att få rutan avisad när man sätter sig i bilen. Men jag vill inte sker till priset av att man alltid har ett synligt glittrande gitter i vindrutan. Men givet hur många som uppskattar dem är det uppenbart en smaksak.
Enyaqen har en folie, så inga trådar alls
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Enyaqen har en folie, så inga trådar alls
Jag är 80% säker på att den Enyaq jag kikade på hade trådar 🤔
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Enyaqen har en folie, så inga trådar alls
ID4 blir frostfri så fort att jag funderat över tre alternativ hur det går till.

1. Kupevärmen kommer så snabbt att det gör samma effekt som elvärmd ruta.

2. Nyare teknik gör att inga trådar längre syns.

3. Jag ser sämre och uppfattar inte längre trådarna.

Jag har trott mest på alternativ 1. Kanske är det i själva verket alternativ 2. Utmärkt i så fall.
 
Jag har en Ford och har faktiskt ingen aning om huruvida den har elslingor i framrutan eller ej. Det jag vet är att bilen är i princip imfri. 10 min förvärmning så slipper man skrapa rutorna och när man kör är kupén varm och det är noll problem med imma. Men jag tror att rutan är eluppvärmd. Har aldrig noterat några slingor dock.
 
A Avemo skrev:
ID4 blir frostfri så fort att jag funderat över tre alternativ hur det går till.

1. Kupevärmen kommer så snabbt att det gör samma effekt som elvärmd ruta.

2. Nyare teknik gör att inga trådar längre syns.

3. Jag ser sämre och uppfattar inte längre trådarna.

Jag har trott mest på alternativ 1. Kanske är det i själva verket alternativ 2. Utmärkt i så fall.
Nyare teknik med laminerad film istället för trådar, superbra!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
engs
R Rkarlsson skrev:
Ja det skulle nästan vara obligatoriskt med värmeslingor i framrutor på alla elbilar =)
Jag hade gärna önskat att på vw kunna ställa in i appen så man får igång stolsvärme och rattvärmen med vid förvärmningen det hade varit rätt trevligt.
Det gör min ID.4. Eller om den förvärmer är jag osäker på men de är igång med automatik när jag sätter mig där och den behöver värma.
 
Kan någon förklara för mig vilken kartapp man ska använda för att få förslag på vägbeskrivning inkl. laddstationer på vägen?

Bilen är en Id.4, så det finns även stöd för carplay.
 
Nu kör jag Enyaq. Använder mig av bilens egen GPS vid körning och tycker det fungerar bra. Planerar ofta rutten i förväg med hjälp av ABRP (a better route planner). Den är bra på att estimera förbrukningen och förväntade batteri % till planerade stopp och destination. Sen blir det ett eget litet detektiv arbete att hitta optimala laddare. Baserat på pris kontra tillgänglighet. Det är ju inte lätt för nån av apparna att veta om jag ska stanna 15min eller 3h.
 
S
A Advert skrev:
Kan någon förklara för mig vilken kartapp man ska använda för att få förslag på vägbeskrivning inkl. laddstationer på vägen?

Bilen är en Id.4, så det finns även stöd för carplay.
Lägg in din bil i ABRP och låt den planera resan. Man kan ändra lite variabler som gör det lätt att få olika förslag.
Sen använder du Chargefinder för att se alla laddare och deras prissättning.
Man får använda de två parallellt.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Lägg in din bil i ABRP och låt den planera resan. Man kan ändra lite variabler som gör det lätt att få olika förslag.
Sen använder du Chargefinder för att se alla laddare och deras prissättning.
Man får använda de två parallellt.
Vad omständligt!

Vad är ABRP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.