Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka av dessa yrken utför en tjänst i ditt hem utan att ha ett fikarum eller wc? Sluta spela dum!
Undrar vem som spelar dum.....

Har du hört talas om en termos ?

Kan ju knappast vara personen som beställer jobbet som ska se till att hantverkaren har något att fika
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
HarryHole och 5 till
  • Laddar…
.... Du undrar vem som ska stå för toa papper? Räknar du hur många spikar går åt om dagen också? Antar att i och med att dom använder er WC så var ni överens om det och då får man väl anta att saker som papper och tvål ingår.

Sen lite udda att dom bad dig koka kaffe, det hade jag reagerat på
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
R
Silly Bear Silly Bear skrev:
Vad har det med saken att göra ?

Har du hört talas om en termos ?

Kan ju knappast vara personen som beställer jobbet som ska se till att hantverkaren har något att fika
Ska nej… men han har mest att vinna/tjäna på att göra det, glada och mätta hantverkare gör ett mycket bättre jobb än trötta o griniga gör😉
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ska nej… men han har mest att vinna/tjäna på att göra det, glada och mätta hantverkare gör ett mycket bättre jobb än trötta o griniga gör😉
Låter som mentalitet för ett barn.

Dom ska väl göra det fackmannamässiga jobb dom har betalt för hur ledsna och gnälliga dom än är
 
  • Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
R
Silly Bear Silly Bear skrev:
Låter som mentalitet för ett barn.

Dom ska väl göra det fackmannamässiga jobb dom har betalt för hur ledsna och gnälliga dom än är
Ja det kanske dom ska eller vänta lite vad är fackmannamässigt…
Man kan tycka att det är löjligt men så funkar det i de flesta fall…
 
R Rejäl skrev:
Ja det kanske dom ska eller vänta lite vad är fackmannamässigt…
Man kan tycka att det är löjligt men så funkar det i de flesta fall…

Jo jag är medveten om att det funkar så men ifrågasätter varför.
 
Det är inget snack om att detta är sådant som byggmästaren ska bekosta. Du ska inte betala för deras fika, på samma sätt som du inte betalar för deras lunch. Bjuda på fika är sådant man gör någon gång ibland, om man tycker det är roligt att bjuda till lite.
Varken toalett, eller toapapper ska du behöva stå för. Men det beror givetvis på hur många det är som arbetar. Man hyr inte en sådan vagn för 2-3 personer. Men sen börjar det bli för många.
Givetvis bekostas toalett, och kanske även fika av kunden. Men det ingår redan i deras timpenning. Ta ett snack med byggmästaren/chefen. Säg att du gärna kan bjuda på kaffe någon gång. Om de dessutom är många, och du redan är så snäll att de får låna toalett, så får han iallafall stå för papper, servetter och tvål. Du har nog med att städa efter dem, kan du hälsa.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Det är inget snack om att detta är sådant som byggmästaren ska bekosta. Du ska inte betala för deras fika, på samma sätt som du inte betalar för deras lunch. Bjuda på fika är sådant man gör någon gång ibland, om man tycker det är roligt att bjuda till lite.
Varken toalett, eller toapapper ska du behöva stå för. Men det beror givetvis på hur många det är som arbetar. Man hyr inte en sådan vagn för 2-3 personer. Men sen börjar det bli för många.
Givetvis bekostas toalett, och kanske även fika av kunden. Men det ingår redan i deras timpenning. Ta ett snack med byggmästaren/chefen. Säg att du gärna kan bjuda på kaffe någon gång. Om de dessutom är många, och du redan är så snäll att de får låna toalett, så får han iallafall stå för papper, servetter och tvål. Du har nog med att städa efter dem, kan du hälsa.
Denna passar bättre i humor tråden har du läst igenom🤣
Först skriver du att det är ingett snack utan det är byggmästaren som skall bekosta, du ska inte betala för deras fika….
Sedan efter halva texten skriver du givetvis bekostas toalett och kanske även fika av kunden, men det ingår redan i deras timpenning…
Helt klart dagens sanning och kanske till o med den mest juridiskt bindande😆😉
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
4774
P Pligg85 skrev:
Spontant så säger jag bara "ös på"

Kaffe, kakor, bullar mm.

Fryspizzor och micro

Hög standard och ordning.

När vi byggde så fylldes det på med läsk och fika. Enbart Delicato sålde väl för ett par tusen extra. Gick nog 10 petflaskor i veckan.

Sen riktiga sopsäckshållare och alltid möjlighet att tvätta sig och torka händerna.
Fyllde på varje kväll och bytte sopsäckar, sopade om det behövdes men aldrig röra någons verktyg eller material.

Bättre standard och möjlighet att ta något gott ibland minskar intresset att åka iväg på längre raster och luncher.
Har man goda möjligheter att tvätta och hålla sig fräsch så vågar jag påstå att man jobbar bättre och inte drar sig för att skita ner sig om det krävs.

Ställde ut min stora Bluetooth-högtalare som några valde att köra musik och radio på.

Skulle jag bygga igen så skulle det bli ännu mer. De skulle inte vilja åka därifrån 😂
Mitt problem har alltid och då menar jag alltid varit det motsatta, jag blir aldrig av med dem även långt efter färdigställandet av arbetet 😂
 
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Det är ett arbetsgivaransvar att se till så det finns tillgång till wc, lunchrum, omklädningsrum och dusch.

Om frågan ställts till dig beror antagligen på att entreprenören måste avgöra ifall en bod behöver ställas ut.

Kostnaden för en bod hamnar självfallet på kunden på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Det låter verkligen som en principsak som man tar upp med företaget om det inte är avtalat, sen låter det spännande med tillbyggnaden som kräver 5 hantverkare på heltid i ett halvår känns som att totalkostnaden kommer att bli lite dyrare än toalettpapperet. Är det ett svenskt företag?
 
M mrsnhp skrev:
Borde det inte vara arbetsgivaren (dvs byggfirman) som ska ordna sånt? Om dom behöver er hjälp med det får dom väl skriva in det i avtalet.

Det finns väl inte ens något i lagen som säger att arbetsgivare måste bjuda på kaffe, bara att det är avdragsgillt om dom väljer att göra det.

En del hantverkare vi har haft hemma har till och med frågat om det är okej att de fyller på vattenflaskan ur kranen.
Kaffe styrs via avtal/kollektivavtal inom de flesta yrken. Så kaffe får man komma överens om med arbetarna.
Toapapper tvål och liknande ligger under arbetsmiljölagen liksom viss skyddsutrustming och det är arbetsgivarens skyldigheter. Så allt beror på hur man handlat upp tjänsten är man arbetsgivare så följer det med en HEL del ansvar på köpet. Ta även en funderare på vad som händer vid en ev. olycka. Är du arbetsgivare och tagit il folk utan avtal så kan det bli väldigt dyrt om det inte reglerats i en upphandling.

Eftersom dessa "småsaker" med toa och fika kommer upp så verkar det vara väldigt oklart med vem som ansvarar för vad. Du bör nog gå igenom allt med de "firmor" du tagit in på arbetsplatsen.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
B BSOD skrev:
På jobbet kör vi rutinmässigt byggprojekt, varje år för ett antal hundra miljoner.

Vi har krysslistor med ansvar för sådant här. Det kan vara alltifrån tryckluft, toa, personalrum, byggström.

Vi brukar skilja på vem som ska ordna, och vem som ska finansiera. T.ex. kanske byggare ska fixa byggströmmen, men beställaren som ska betala för hyrda ställverk och elen som förbrukas. Det framgår i kontraktet sedan.

Ansvaret skiljer från projekt till projekt, det är en inte helt oviktig del för att få lyckade projekt. Oklarheter brukar betyda problem i projekt. Och grund för osämja. Så ni (eller rättare sagt byggaren, de är ju de som är proffs) borde ha tänkt på detta tidigare (innan kontrakt), och berättat hur de tänker ansvarsmässigt i de här frågorna.
Helt sant👍🏻 Det får inte finnas några oklarheter när ett projekt startar igång.
 
Rickard. Rickard. skrev:
I slutändan är det alltid kunden som betalar för allt... tyvärr
Klart det är, men här är ju frågan ifall kunden kanske betalar för vissa saker två gånger, ifall det redan ingår i det avtalade priset.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Toapapper kan du köpa för runt 2,5 kr/rulle. En rulle per arbetsdag under ett halvår innebär en totalkostnad på ca 350 kr. Mindre än en timmes arbetskostnad. Värt att bråka om?

Orkar inte kolla upp kaffe, men om det blir för dyrt kan du ju bara säga att det är slut eller att ni har slutat med kaffe eller nåt.
En husrenovering är ett projekt – för dig (något som har en startdatum och ett slutdatum och något helt utanför den normala verksamheten. Som köpare kanske det är du som är projektledare – för leverantören är det inget projekt på samma vis, utan vardagsmat som de alltid håller på med.

Projektets omfattning av varor och tjänster bör vara mycket väl definierade innan ett pris och startdatum kan spikas, även om just byggprojekt är svåra att kostnadsberäkna och gärna bygger på à-priser istället. Hur som helst måste en projektledare hålla daglig koll på genomförandet, av flera anledningar.

En anledning är uppenbar: blir alla delarbeten gjorda som avtalats? Det vill säga, har de som sålt renoveringen till dig noga informerat sina jobbare vad de ska göra? Det är långtifrån säkert, speciellt inte om säljaren tagit in lånepersonal från en underleverantör (och som brukar göra på annat sätt). Nästa anledning är att varje dag hålla koll på om tidplanen följs, bara några timmars "väntetid", sjukskrivning, försenade leveranser, eller dålig disciplin blir snabbt flera hela dagar och du kan vara övertygad om att entreprenören vill ha extra betalt för den tiden (vissa har till och med satt det i system). Sedan är det ganska lämpligt att varje dag kolla om renoveringen blir som du önskade från början, men om du ångrar färgval eller annat så är det absolut billigast att få ändringen gjord direkt, innan dörrfoder, golvlister och strömbrytare har monterats. Om leverantören säger att de inte kunde få fram just den grejen som som står i kontraktet, men att de sätter dit en annan liknande, så bör du kolla direkt vad det gäller, en billigare som du inte får kompensation för, eller en dyrare där du får stå för mellanskillnaden? Eller en fulare, som du absolut inte vill ha?

Det absolut bästa sättet att följa upp sitt projekt på ett trevligt sätt, är att samla jobbarna på fika med wienerbröd varje dag. De lär känna dig bättre, och får klart för sig att du är noga med detaljer och tidplanen. Och intresserad av vad de håller på med! Om deras chef tittar in då och då ska han givetvis också bjudas in. Uppstår störningar som ingen kunnat förutse så är du den förste som blir informerad. Den vänliga gesten kommer att vara väl investerad!

Lämnar man jobbarna vind för våg så blir genomförandet mera ett lotteri, kanske utfört av nyanställd, inlånad eller ointresserad personal, eftersom "de har ändå ingen koll där". Och var stenhård på tidplanen!
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.