D djungelkatt skrev:
Det där är det sämsta argumentet. Har ni bara elden och datorn??
Det är ju bara att skaffa en annan hobby. Eller tvätta som dom gjorde förr i tiden eller byt dammsugaren mot sop osv om det ger er nått att det ska va gammalt o ineffektivt .

Hur många sjuka, gamla, astmatiker mm skulle inte uppskatta egna trädgården och området mer och va ute och få motion och frisk luft om möjligheten fanns.
30% av partiklarna i vedröken man andas in fastnar i lungorna vid varje andetag. Vem vill cykla / promenera etc i ett kvarter där det stinker. Så ofräscht.
Hur menar du med gammalt och ineffektivt? Jag har en katalysator försedd kamin med >82% effektivitet, den matchar dagens designkaminer effektivitetsmässigt men är självklart mindre effektiv en än ny kakelugn.
Jag ser sällan annat än grannar/vedeldare/ jägare i skogen oavsett om det är uppvärmnings säsong eller inte. Statsborna verkar ha fullt upp med sitt eget och att stödja externhandeln med frekventa inköpsresor per bil till de välfyllda köpcentrumen där de verkar tillbringa fritiden strosande innomhus ( kanske är det på grund av luftföroreningar utomhus? Eller pga tristess och brist på meningsfull sysselsättning?)

Vem eller vilka som motionerar, promenerar och cyklar på kvartersmark nu har jag ju ingen aning om eftersom jag bor lantligt med skogsägande, vedhuggande och vedeldade och grannar. Du @djungelkatt kanske vet, eller sitter du också framför datorn?

Kanske har problemen med röken nu fått sin lösning, TS är ju inte aktiv i tråden längre och grannen med den störande eldningen har förmodligen skaffat torrt bränsle och lärt sig elda.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Det där är det sämsta argumentet. Har ni bara elden och datorn??
Nej för tusan! Motorsågen och vedklyven är också en väsentlig del av våra liv. Sen älskar jag rent personligen gamla tvåtaktsmopeder. Den doften väcker varma barndomsminnen! ❤️😉😂
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R
D djungelkatt skrev:
Det där är det sämsta argumentet. Har ni bara elden och datorn??
Det är ju bara att skaffa en annan hobby. Eller tvätta som dom gjorde förr i tiden eller byt dammsugaren mot sop osv om det ger er nått att det ska va gammalt o ineffektivt .

Hur många sjuka, gamla, astmatiker mm skulle inte uppskatta egna trädgården och området mer och va ute och få motion och frisk luft om möjligheten fanns.
30% av partiklarna i vedröken man andas in fastnar i lungorna vid varje andetag. Vem vill cykla / promenera etc i ett kvarter där det stinker. Så ofräscht.
Nu förstår jag inte, du pratar om sjuka, astmatiker osv. Sedan förordar du att byta ut dammsugaren mot sop, det lilla jag vet är att det sista man ska göra är att röra runt dammet med en sop när man städar men vad vet jag…kanske finns det något trollstav som jag inte har…
 
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Det där är det sämsta argumentet. Har ni bara elden och datorn??
Japp. Ved är ett av mina stora intressen. Innefattar mycket logistik. Allt från att hämta det hos far (som producerar mer ved än vi hinner elda), sedan dubbla fack i vedboden (försöker alltid ha ved som legat två år). Därefter är det dubbla fack i vedlåren inne i stugan för att den (helst) ska ligga ett par dagar i rumsvärme innan den eldas. Kaminen måste ombesörjas också. Ombyggd för att få upp temperaturen och mer sekundärluft för att (förhoppningsvis) brinna bättre. Om jag ska låta näsan vara instrumentet så har jag lyckats bra. Dessutom en egenkonstruerad vattenmantling innan den går in i murstocken. Stängde av elpatronen i mars förra året. Sedan dess är det 100% ved (och sol på sommarhalvåret).

Så det har onekligen varit en del pyssel.

Däremot är jag lite orolig för dig. Du borde skaffa dig ett intresse. Du verkar bara ha datorn.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Verkligheten anropar.

Största hälsovinsten är att man som vedeldare har råd att ha två dagar i veckan ledigt och arbeta i skogen och på vedbacken. Går det bra har man rentav råd med en vecka vintersemester i skogen.
I stället för att arbeta på förtjänst 7 dagar i veckan. Kroppen håller inte i längden för 7dagarsvecka i ett och samma arbete utan semester men då man växlar mellan förtjänstarbete och hemmaarbete mår man bättre..
Ledigt för att arbeta? 😳

Själv har jag automatisk värme. Det sköter sig självt. Så när jag är ledig är jag ledig.
Gärna på tomten - numera tyvärr bara mkt begränsad tid av året.

Ni kan ju vara ute i skogen ändå har ni inte fattat det.
Dessutom , att er påstådda hälsa ska värderas högre än andras har jag svårt att förstå.
 
  • Gilla
Susanne -68 och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nej för tusan! Motorsågen och vedklyven är också en väsentlig del av våra liv. Sen älskar jag rent personligen gamla tvåtaktsmopeder. Den doften väcker varma barndomsminnen! ❤️😉😂
Glöm inte tvåtaktscrossen den luktar ännu fränare än moppen😛o kanske väcker den upp grannen som somnat inne o behöver luft😂
 
D djungelkatt skrev:
Ledigt för att arbeta? 😳

Själv har jag automatisk värme. Det sköter sig självt. Så när jag är ledig är jag ledig.
Gärna på tomten - numera tyvärr bara mkt begränsad tid av året.

Ni kan ju vara ute i skogen ändå har ni inte fattat det.
Dessutom , att er påstådda hälsa ska värderas högre än andras har jag svårt att förstå.
Ja. Varken kropp eller huvud håller för så mycket förtjänstarbete som skulle krävas för att köpa allt färdigt. Försök själv arbeta 12timmarsdagar och 7dagarsveckor i byggnadsarbete eller som svetsare eller något annat vanligt arbete så får du se. För kontorsfolk tvinar kroppen bort och så får de härdsmälta i hjärnan om de försöker arbeta på förtjänst för mycket.
Har man då fritidssysslor som ger naturainkomster har man råd att arbeta bara 30-40 timmars vecka och klarar sig endå.
Ingen betalar mig för att gå i skogen om jag inte får med mig hem någonting därifrån. Bär eller virke eller ved eller någon annan råvara som finns i världens mest välförsedda varuhus det vill säga skogen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D
H heimlaga skrev:
Nej så enkelt är det inte. Vi fick demokrati i Finland precis som folket krävde. Fast vägen dit blev onödigt lång och blodig.
Er självständighet tillkom inte pga en folklig revolution i Finland utan den kom överifrån-utifrån (Lenin) och sen hotades ert land av en revolution som INTE hade särskilt stort stöd i eliten och därför var dömd att misslyckas.
 
D datja skrev:
Er självständighet tillkom inte pga en folklig revolution i Finland utan den kom överifrån-utifrån (Lenin) och sen hotades ert land av en revolution som INTE hade särskilt stort stöd i eliten och därför var dömd att misslyckas.
Så enkelt var det verkligen inte. Nu skriver du om historien radikalt i auktoritär riktning.
Hela soppan är väldigt komplicerad och skitig men resultatet blev förvånansvärt bra. Skall vi gå igenom den måste vi börja från 1898 och ta hela valsen. Jag hinner inte med det i dag och det fordrar en egen tråd.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D
H heimlaga skrev:
Så enkelt var det verkligen inte. Nu skriver du om historien radikalt i auktoritär riktning.
Hela soppan är väldigt komplicerad och skitig men resultatet blev förvånansvärt bra. Skall vi gå igenom den måste vi börja från 1898 och ta hela valsen. Jag hinner inte med det i dag och det fordrar en egen tråd.
Jag tror du missförstår mig. Men snarare fel forum för diskussionen.
 
D datja skrev:
Jag tror du missförstår mig. Men snarare fel forum för diskussionen.
Det är meningslöst att ha en diskussion med en falsk och skenbar balans mellan två versioner av historien. En version baserad på dokument och ett stort antal någorlunda pålitliga ögonvittnen från många olika politiska grupperingar och seriös akademisk forskning och en version baserad på antidemokratisk ofta i grunden rysk propaganda.

Enligt Putinisternas propaganda blev Finland självständigt för att Lenin gav oss självständighet och tillät demokratin som den finländska eliten ville skapa. Den versionen är det ingen sanning bakom men den upprepas ofta av folk som får betalt för att sprida den.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D
H heimlaga skrev:
Det är meningslöst att ha en diskussion med en falsk och skenbar balans mellan två versioner av historien. En version baserad på dokument och ett stort antal någorlunda pålitliga ögonvittnen från många olika politiska grupperingar och seriös akademisk forskning och en version baserad på antidemokratisk ofta i grunden rysk propaganda.

Enligt Putinisternas propaganda blev Finland självständigt för att Lenin gav oss självständighet och tillät demokratin som den finländska eliten ville skapa. Den versionen är det ingen sanning bakom men den upprepas ofta av folk som får betalt för att sprida den.
Kan inte låta ditt oförskämda inlägg stå oemotsagt. Du fattar verkligen inte alls vad jag menar. Finlands självständighet tillkom inte genom någon revolution. Tror du det fattar du inte vad revolution är för något. Wikipedia skriver så här

"Den 15 november 1917 påbjöd bolsjevikerna allmän självbestämmanderätt, innefattande rätten till fullständigt utträde, ”för Rysslands folk” (plural). Samma dag antog lantdagen en förklaring varigenom den temporärt tog på sig monarkens maktbefogenheter i Finland."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Finlands_självständighet

Du missade helt syftet med mitt inlägg som var att säga att revolutioner -- stora samhällsomvälvningar -- kommer uppifrån. Egentligen tror jag inte att vi tycker olika men man måste vara noggrann med begreppen.

Jag rekommenderar dig dessa böcker:

End Times av Peter Turchin
The Revolt of the Elites av Christopher Lasch
 
Jag hävdar bestämt att ditt påstående att revolutioner kommer uppifrån är felaktigt. Det där påståendet är en grundbult i auktoritär propaganda men det stämmer inte historiskt sett.

Att Finlands självständighetsförklaring som förövrigt antogs av lantdagen 6 december 1917 endast var "temporär" är en av grundteserna i putinistpropagandan så som den sprids av folk som får betalt för att sprida den. Grunden till det är att man sedan vill kunna hävda att Finland rätteligen är en del av Ryssland och skall erövras på nytt av Putin för att rätta till Lenins misstag. Det där resonemanget har vi hört till lust och leda från trollfabrikerna i Ryssland. Självständighetsförklaringen var en del av en politisk process i Finland som hade startat redan 1898.

Lenins proklamation om folkens rätt att förklara sig självständiga var känd i Finlands lantdag men man visste inte hur man skulle tolka den eftersom den ryska statspolisen och de ryska ockupationstrupperna i Finland samtidigt förföljde och fängslade eller rentav mördade självständighetsaktivister på löpande band. Samtidigt som de lokala bollsjevikerna (altså medlemmarna i partiet som Lenin ledde) absolut inte kunde godkänna självständighet och propagerade hårt för att få över arbetarklassen på sin sida.
Man visste inte hur Lenin skulle reagera men tänkte att det kan ju vara värt ett försök så man skickade en delegation till Ryssland för att träffa Lenin och få ett officiellt ryskt godkännande av självständigheten. Till mångas oerhörda förvåning skrev Lenin under.
Detta är historiska fakta som inte går att ändra i efterhand även om det skulle passa Putin att få dem ändrade.

Du upprepar exakt standardpropagandan och försöker desperat få folk att läsa auktoritära böcker. Dessutom blir du kränkt när man konstaterar att du upprepar standardpropagandan. Varför du upprepar den vet jag inte men informationen kommer från betalda propagandister. Om du är en sådan eller inte tar jag inte ställning till så du behöver inte kalla mig oförskämd.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D
Du borde be om ursäkt för dina insinuationer.

Ditt grundläggande fel är att du inte förstår ords begrepp. Revolution har ingenting med folks eller länders självständighet att göra. I mitt första inlägg skrev jag att alla revolutioner som lyckas gripa makten kommer uppifrån. Det är obektiv sanning.

Att du då tar upp Finlands självständighet som motexempel är ett uttryck för din bristande ordförståelse. De mest kända revolutionerna: den ärorika, den amerikanska, den franska, den ryska har samtliga varit elitprojekt. Helt obegripligt varför du inskränkt och inbilskt drar in Putin i dina inlägg. Läs de båda böckerna jag rekommenderade, återkom sen så kan jag ge dig en boklista på ytterligare böcker för djupare förståelse.
 
Fast sanningen är att väldigt många samhällsförändringar i olika länder har drivits igenom nedifrån av vanligt folk.
Du upprepar dina teser baserade på vissa utvalda fakta och tydligen är det ett personangrepp mot dig att det finns exempel på motsatsen i historien.

Det kan vara slump att dina teser råkar vara de samma som i den auktoritära standardpropagandan. Därav anklagar jag inte dig för att vara betald propagandist.
Vad jag hävdar är endast att i något skede i kedjan har dina källor med stor sannolikhet passerat en propagandafabrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.