Det verkar för övrigt inte alltför ovanligt göra som säljaren gör (utöver hota demontera fast utrustning)

Kompis fick ett par A4 sidor med saker som sderas säljare skulle sälja ändå.
De förhandlade och han betalde väl 50.000. Men då fick han måttbeställd soffa. Alla utmöbler, trädgårdsredskap, gasolflaskor. osv osv osv.
Visst. Säljaren hade inget värde av de sakerna längre så kunde sålt på blocket. Men ska man själv handla samma skit. Både tid och pengar....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
Va bra att ni ger henne ytterligare mat och att hon kommer undan som hon gör…
Du var alltså egentligen inte intresserad av att veta vart det står? 👏
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Du var alltså egentligen inte intresserad av att veta vart det står? 👏
Jo absolut var jag det, annars hade inte jag ställt frågan..
Men hon svarar aldrig på sina påståenden, utan det man får till svar är förlöjliganden och personangrepp, detta mönster finns i flera trådar som inte bara inbegriper mig utan andra med.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
Jo absolut var jag det, annars hade inte jag ställt frågan..
Då så, då kan du ju gilla @adron s inlägg istället för att anklaga honom för att mata troll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det verkar för övrigt inte alltför ovanligt göra som säljaren gör (utöver hota demontera fast utrustning)

Kompis fick ett par A4 sidor med saker som sderas säljare skulle sälja ändå.
De förhandlade och han betalde väl 50.000. Men då fick han måttbeställd soffa. Alla utmöbler, trädgårdsredskap, gasolflaskor. osv osv osv.
Visst. Säljaren hade inget värde av de sakerna längre så kunde sålt på blocket. Men ska man själv handla samma skit. Både tid och pengar....
Detta är ju den bästa och rimligaste lösningen för alla inblandade om man har mycket saker som man vill sälja. Köparen får en Rejäl rabatt och säljaren sparar massor av tid.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
då återstår det bara dom som har lagt sig i andra hand… är det så nätforum ska fungera eller ska vi kunna diskutera sakligt kan man ju undra…
Finns inget "lägga sig i" i ett publikt forum, vi försöker hjälpas åt att föra diskussionen framåt. Personliga diskussioner kan ni ta någon annanstans. Det är väl sakligt om något?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är ju den bästa och rimligaste lösningen för alla inblandade om man har mycket saker som man vill sälja. Köparen får en Rejäl rabatt och säljaren sparar massor av tid.
Du missar en mycket väsentlig del, man kan sälja lös egendom som t.ex. en soffa men man kan inte sälja saker som tillhör huset, dessa har köparen redan köpt. I tråden finns tydliga utdrag ur regelverket vilka produkter som ingår och vilka som inte ingår i köpet!
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så då kan man lägga ned o diskutera vettigt och komma med en massa falska påståenden och sedan gå vidare utan o svara.
Blir det trevliga trådar…
Eller så läser du hela tråden, speciellt #111.
 
N Nyatag skrev:
Var exakt så jag tänkte också. Och i motsatts mot vissa andra saker verkade gräsklipparna ändå rimligt (bla ville han ha 3500 för en brun gammal 80 tals soffa och 1400 för en ikea hylla haha)
Utrustning som är fastsatt på huset bör ingå i köpet, slangvinda liksom stuprör.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Spackel och färg?
De fasta tillbehören satt ju kvar. Som de borde. Knappast något dolt fel att det sitter en vägghängd bokhylla på väggen ;)
 
H HEM2121 skrev:
Du missar en mycket väsentlig del, man kan sälja lös egendom som t.ex. en soffa men man kan inte sälja saker som tillhör huset, dessa har köparen redan köpt. I tråden finns tydliga utdrag ur regelverket vilka produkter som ingår och vilka som inte ingår i köpet!
Det står också i tråden att man kan avtala annat innan köp och det är såklart det jag refererar till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
OpiMaza
Nu har jag rensat den här tråden efter bästa förmåga på tjafs o onödigt tugg. Håll er till ämnet.
Mer onödigt tjafs = Varningar

/Moderator
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Senn
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Hej

Tror det är rett så många her i Sverige som inte fattar vad som följer med ett hus vid salg, och svenskene er känt utomlands förr att vara mycket snåla! Den står jag för av erfarenhet, när jag köpte villan.

Han tok med sig alla nät korgar, och hyllor från fastmonerade skåp från alla sovrum. Skruvade ner alla gardin stänger, tak lampor etc, etc... Berättade om tvätt firman som hade städa villan...🤣🤣🤣 Tror det mått vara hans mormor som hade gjort jobbet, då min son kunde ha gjort det bättre!

Nej, ta det upp med mäklaren - det finns lager even för storebror Sverige för vad som inte får tas med vid salg av bolig!

För min egen del, på gott norsk gav jag honom "fingern" fikk huset gått under priset - säkert årsaken till hans beteende 🤣🤣🤣


"Gör din plikt, kræv din rett!"

Lycka till
 
Senn Senn skrev:
Skruvade ner alla gardin stänger, tak lampor
Fast detta är saker som i Sverige normalt inte ingår i en fastighetsöverlåtelse. "Nätkorgar, och hyllor från fastmonerade skåp" låter dock som något som borde ha ingått men idioter finns väl i alla länder?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Senn
Alfredo Alfredo skrev:
Fast detta är saker som i Sverige normalt inte ingår i en fastighetsöverlåtelse. "Nätkorgar, och hyllor från fastmonerade skåp" låter dock som något som borde ha ingått men idioter finns väl i alla länder?
Har inte satt mig in i den juridiken, men alt som er fast monterat, pålat ned i jorden o.l följer med(så främst inte annat er avtalt).

Haha...ja, d får det sagt 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.