men alvarligt talat vad är problemet med konstant sommartid. ni som vill ha ljus på morgonen kan ju gå till jobbet en timme senare! Svar på det!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
men alvarligt talat vad är problemet med konstant sommartid. ni som vill ha ljus på morgonen kan ju gå till jobbet en timme senare! Svar på det!
Det enda problemet är att det inte ger den effekt som förespråkarna tror att den ska ge. Sommartid såsom den är idag funkar för att vi byter fram och tillbaka. "Permanent sommartid" blir efter ett tag ungefär som permanent normaltid. Något dummare, bara.

Om du vill måla om alla SL-bussar blåa, så är det väl inget problem, men om du säger att du ska måla dem blå för att de ska gå fortare så får du mer protester.
 
  • Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Det enda problemet är att det inte ger den effekt som förespråkarna tror att den ska ge. Sommartid såsom den är idag funkar för att vi byter fram och tillbaka. "Permanent sommartid" blir efter ett tag ungefär som permanent normaltid. Något dummare, bara.

Om du vill måla om alla SL-bussar blåa, så är det väl inget problem, men om du säger att du ska måla dem blå för att de ska gå fortare så får du mer protester.
Om vi väljer konstant vintertid så kommer ju alla vettiga tillslut anpassa samhället efter det som var sommartid och ni har inte vunnit något.
 
  • Gilla
Skopan
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tråden handlar om vintertid på sommaren. Det jag motsätter mig. På vintern bryr jag mig inte. Vill ni ha vintertid då kan ni få det.

Edit: självklart dricker jag bubbel även på vintern
På sommaren har du ju hur många ljusa timmar som helst att njuta av. Det är vintertid som sommartidfansen vill ha en ljus timme till (vilket är omöjligt) på eftermiddagen (vilket är helt feltänkt sett till folkhälsan).

Min fråga löd: "...vill du verkligen låta oss tro att du sitter ute och dricker bubbel även på vintern?" Nyckelordet här är ute.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
men alvarligt talat vad är problemet med konstant sommartid. ni som vill ha ljus på morgonen kan ju gå till jobbet en timme senare! Svar på det!
Problemet - som vissa verkar ha så fantastiskt svårt att förstå - är att hela världen är anpassad efter UTC. Det finns ingen som helst vettig anledning att låta Sverige (eller hela EU) ligga en timme förskjuten gentemot resten av världen. Varför ska vi ha Finlands tid?
Svaret är: om vi ska ha en tid året runt (ja tack), låt det då vara den tid som gällt sedan tidernas (pun intended) begynnelse. Mickla inte med normen.

Att låta sommartid bli normaltid är ungefär lika smart som om Sverige nu skulle övergå till amerikanska måttsystem.
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi väljer konstant vintertid så kommer ju alla vettiga tillslut anpassa samhället efter det som var sommartid och ni har inte vunnit något.
Vill ni "vettiga" anpassa ert liv efter Finland-tid så gör det, varsågoda. Så fortsätter vi vettigt funtade människor att följa en normal dygnsrytm året runt. 👍
 
T ToRy skrev:
Problemet - som vissa verkar ha så fantastiskt svårt att förstå - är att hela världen är anpassad efter UTC. Det finns ingen som helst vettig anledning att låta Sverige (eller hela EU) ligga en timme förskjuten gentemot resten av världen. Varför ska vi ha Finlands tid?
Svaret är: om vi ska ha en tid året runt (ja tack), låt det då vara den tid som gällt sedan tidernas (pun intended) begynnelse. Mickla inte med normen.

Att låta sommartid bli normaltid är ungefär lika smart som om Sverige nu skulle övergå till amerikanska måttsystem.
Vi är ju inte direkt ensamma, om du åker nedåt i vår tidszon på sommaren behöver du inte ställa om klockan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi väljer konstant vintertid så kommer ju alla vettiga tillslut anpassa samhället efter det som var sommartid och ni har inte vunnit något.
Vi vinner att klockan går rätt. Vi (till skillnad från er) inser att folk kommer att anpassa sig.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
På engelska heter det daylight saving time, vilket det är. Jag vill ha så mycket ljus det går och då är sommartid absolut bäst, då det under dygnet ger mest dagsljus. Normaltid hela året runt minskar tillgängligt dagsljuset med 200 timmar på ett år för mig i Skåne.
Man kan ju naturligtvis fundera på om samhället ändrar sina ”normalarbetstider” om vi skulle ha konstant sommartid, men detta är ju bara en spekulation. Idag börjar de flesta mellan kl 07.00 till 09.00, vilket inte kommer ändras. …och skulle detta förskjutas en timme senare, så får vi ta en ny diskussion i ämnet. med dagens normalarbetstid är det fördel att ha konstant sommartid.
 
D Daniel 109 skrev:
Vi vinner att klockan går rätt. Vi (till skillnad från er) inser att folk kommer att anpassa sig.
Går rätt. Då borde vi ju köra UTC. Om vi ändå ska ta jobbet att samhället ska ställa om sig
 
Hellre det än Finsk tid. Men jag tycker att en lokal soltid med minuterna synkade mot UTC är mest lämpligt.
 
  • Gilla
  • Arg
Cambudgie och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi väljer konstant vintertid så kommer ju alla vettiga tillslut anpassa samhället efter det som var sommartid
Jaså, nu gick det plötsligt?
Då finns det ju ingen anledning att byta tidzon!
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
F frause skrev:
Jaså, nu gick det plötsligt?
Då finns det ju ingen anledning att byta tidzon!
Verkar ju vara onödigt gå genom den processen
 
I dag är väl i princip alla klockor synkade mot någon referens på internet eller liknande? I stället för att ställa om klockan 2 gånger om året kan den väl finjusteras varje dag så att den alltid är t ex 21:00 när solen går ner? Då hinner man alltid med en AW på uteserveringen oavsett vilken tid på året det är.
 
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
hm det tror jag skulle bli extremt besvärligt, då många klockor inte synkar sig automatisk. men jag gissar att detta skulle vara något som vi hade innan klockans tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.