Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag måste säga att jag var lite skeptisk till min kolstålspannor de första veckorna. Den tråkiga metalliska lukten när fettet oxiderades med katalys av järnjonerna var ju inte så aptitlig direkt. Och det brände fast. Men det blir ju bra efter en tid när man har byggt upp fettlagret (eller ska vi kalla det fernissalagret?). Och fått sin livskamrat att inte koka köttfärsås i dem så att lagret löses upp.
Risken att drabbas av järnbrist är dock liten :)
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Risken att drabbas av järnbrist är dock liten :)
Faktum är att man brukar rekommendera vegetarianer som ofta får problem med järnbrist att steka maten i gjutjärnspannor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dr Benz skrev:
Men hur gör du när det är såser osv. Om jag inte minns fel så står det att beläggningen som man vill ha i pannan förstörs och man får börja om. Eller t ex göra köttfärssås. Kan man det egentligen?
Jag tycker det fungerar dåligt med såser i kolstålspanna. Och att långkoka en sås är det inte tal om. Så jag har slutat med det. Ska man skapa en sky efter att ha stekt köttbullarna så går det bra för mig. Bara att hälla i vatten/vin och koka upp kort. Men sen häller jag över till en kastrull för själva såsen. Att ha köttbullar puttrandes i 30 min i fet gräddsås får jag inte att fungera, det förstör beläggningen. Rena diskmedlet den där fettemulsionen.

Rostfri panna passar perfekt till stek och gör sås sen. Eller emaljerad gryta. Jag skaffade mig en rostfri traktörpanna, det är nog min mest använda för matlagning. Men inget för pannkakor naturligtvis.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
De gamla Nilsjohan traktörpannorna i rostfritt med kopparbotten kan hittas till fyndpriser på second hand, antagligen därför att de inte fungerar med induktion, annars är de förträffliga med jämn värme och mycket tåliga.

Annars kör jag oftast såser i min första och hittills enda sauteuse som blev köpt när IKEA kom med första serien Sensuell (röda handtag). Den är faktiskt riktigt bra, nästan så man blir imponerad. Svår att bränna vid och man kan reduceringskoka som en galning.
 
H
I Ironside skrev:
Vi tröttnade på teflon för massa år sen och började testa runt, första var några ultralight gjutjärn, körde dem i ett par år men vi blev aldrig riktigt kompisar. De har en ojämn yta vilket samlar på sig matrester, tanken är väll att det ska vara en del av non-stick ytan men nja, det passade oss inte. Bytte till kolstål pannor som vi körde ytterligare några år. dessa har en len och fin yta men man måste ändå arbete upp en "non-stick" yta och de är lika omständiga som gjutjärn om man vill ha det helt rent, dessutom är de faktiskt ganska tunga. Nu har vi kört IKEAs rostfria de senaste åren och det är en närapå perfekt balans för oss. Man kan göra rent pannorna relativt enkelt med YES, de går att köra i diskmaskin om man så önskar och de bränner inte fast mer än vad gjutjärn och kolstål gör och man kan få riktigt fin yta på maten.

Det ska dock sägas att vi har kvar en Scanpan teflon panna som används för vissa rätter som är svåra att få bra i övriga. Några exempel är Felix pyttipanna som inte går att steka i gjutjärn/kolstål/rostfritt utan mängder med fett, iallafall inte om man vill få en yta på det. Sen har vi fiskpinnar som tenderar bli känsliga när de suger upp olja\fett. Med teflon kan man skippa fettet\oljan helt om man så önskar men självklart tar man alltid lite för smakens skull :). Teflonpannan används kanske varannan vecka, aldrig högre än 6an på hällen och endast silikonverktyg.

Edit : Teflon brukar vara aluminum, det är giftigt, inget jag hade stekt mat i och det finns inte någon riktig anledning heller.
När det gäller lättgjutjärnpannor eller gjutjärnpannor, köp ett känt märke, inte de billigaste men man köper kvalitet. LeCreuset gjutgärnpannor med emaljerad utsida är också fantastiska. Den emaljen håller.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ytterligare ett steg bort från TS intention med tråden, men keramikbelagda karotter är nog guds gåva till mänskligheten. Där har man inte heller samma bekymmer med att det bränner då man i princip alltid har tillräckligt med vätska i dem. De få användningsfall där man kör med fett (oftast redning av såser) är ju så kraftigt övervakade så de hinner inte brännas där. Vår "pastagryta" från ICA med keramikbeläggning är nog 15 år gammal och hade det inte varit för ett par hack efter vassa metallredskap i botten så hade jag kunnat hävda att den är i nyskick fortfarande.

Vi har några med rostfritt stål också, men där nbränner det ju lättare fast och de är också svårare att diska om resterna fått torka in.
 
H HEM2121 skrev:
Ring till tillverkaren och fråga, vet inte hur mycket rester av Teflon eller annat som kan finnas kvar i aluminiumet, varken Teflon eller aluminium är nyttig att få i sig. Köp ett lättviktsgjurtjärns stekpanna, då har du en stekpanna hur länge som helst.
hej
jag vet inte hur det kan vara med eventuella rester men jag vet att en yta av aluminium inte alls går att steka på! Min pappa gjorde just som beskrivits: slipade bort det brända "non-stick" lagret och fick en skinande metallyta. Tills han försökte steka nåt då allt satt kvar i botten och blev bränt.
 
H
kvirre kvirre skrev:
hej
jag vet inte hur det kan vara med eventuella rester men jag vet att en yta av aluminium inte alls går att steka på! Min pappa gjorde just som beskrivits: slipade bort det brända "non-stick" lagret och fick en skinande metallyta. Tills han försökte steka nåt då allt satt kvar i botten och blev bränt.
En skadad Teflonpanna ska slängas, det räcker med en liten skada, beroende på kvalitet så räknar man med en Teflonpanna håller 1-5 år. Naturligtvis också beroende på hur ofta man använder den och hur man använder den. Sätter man på högsta värmen och en tom panna så håller den 0 ggr. Mao man kan förstöra pannan innan man hunnit steka något.
 
MultiMan
Visst går det att steka i aluminium, men nonstick är det inte. Se tidigare diskussion om Trangia t ex.

Jag hade en hel norsktillverkad restaurangserie på 1980-talet, av supertjock aluminium, typ samma sorter som användes iaf förr i restaurangkök. Ren aluminium och det var olika grytor samt en stor traktörpanna som jag lagade massa olika mumsiga saker t ex fläskfilémedaljoner i dragonsås. Gick alldeles utmärkt. Gjorde mig av med den pga riskerna med utfällning av aluminium när man kokade sura såser. Men de var egentligen mycket bra. Använder fortfarande 5L-kastrullen för popcornspoppning då det tjocka materialet gjort att den aldrig slår sig, oavsett hur hett man kör och värmeledningen är oerhört bra.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
I
H HEM2121 skrev:
När det gäller lättgjutjärnpannor eller gjutjärnpannor, köp ett känt märke, inte de billigaste men man köper kvalitet. LeCreuset gjutgärnpannor med emaljerad utsida är också fantastiska. Den emaljen håller.
Gjutgärnspannorna vi har är från Ronneby bruk så skulle säga att det är ganska hög kvalité. Men nej, de får ligga kvar i källaren, vi är nöjda med den setup vi har nu.
 
H
I Ironside skrev:
Gjutgärnspannorna vi har är från Ronneby bruk så skulle säga att det är ganska hög kvalité. Men nej, de får ligga kvar i källaren, vi är nöjda med den setup vi har nu.
Det är ett bra märke, är den ojämn så skulle jag reklamera den.
 
I
H HEM2121 skrev:
Det är ett bra märke, är den ojämn så skulle jag reklamera den.
Nej, vad jag menar är att ytan på gjutjärn är ofta skrovlig, i de vi har är det cirkulära fåror/by design). Tanken är väll att fett ska sätta sig här och agera non-stick. Oavsett är vi som sagt nöjda med det vi har nu, skulle vi gå tillbaka till något så är det så fall kolstål men det lär inte hända.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Hos oss är det gjutjärnspannor som gäller. En del är släta och en del skrovliga och det gör strängt taget ingen skillnad. Det är aningen lättare att få till en bra fettyta på en skrovlig och aningen lättare att diska en slät.

Jag brukar köpa gjutjärnspannor för 70 cent kilon på skroten. Folk som inte förstår bättre kastar bort dem när de blir gamla och behöver en rengöring med stålborsttrissa på vinkelslipmaskin. Sedan är det bara att putsa upp och bränna in.Jag har väl ett tiotal som ligger och väntar på att någon skall behöva dem. De har kommit hem efter att jag sålde 15 eller 20 stycken i fjol.

En del gjutjärnspannor från Sovjetunionen och Kina är extremt skrovliga. Enda sättet att få ordning på dem är att slipa dem släta inuti med smärgelduk. Ibland måste man ta vinkelslipmaskin före smärgelduken. En del har så poröst järn att de aldrig blir till någonting men en del går att rädda men det är krångligt att bränna in en slipad panna.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Faktum är att man brukar rekommendera vegetarianer som ofta får problem med järnbrist att steka maten i gjutjärnspannor.
Jag brukar rekommendera dom att äta mer kött :)
H heimlaga skrev:
Hos oss är det gjutjärnspannor som gäller. En del är släta och en del skrovliga och det gör strängt taget ingen skillnad. Det är aningen lättare att få till en bra fettyta på en skrovlig och aningen lättare att diska en slät.

Jag brukar köpa gjutjärnspannor för 70 cent kilon på skroten. Folk som inte förstår bättre kastar bort dem när de blir gamla och behöver en rengöring med stålborsttrissa på vinkelslipmaskin. Sedan är det bara att putsa upp och bränna in.Jag har väl ett tiotal som ligger och väntar på att någon skall behöva dem. De har kommit hem efter att jag sålde 15 eller 20 stycken i fjol.

En del gjutjärnspannor från Sovjetunionen och Kina är extremt skrovliga. Enda sättet att få ordning på dem är att slipa dem släta inuti med smärgelduk. Ibland måste man ta vinkelslipmaskin före smärgelduken. En del har så poröst järn att de aldrig blir till någonting men en del går att rädda men det är krångligt att bränna in en slipad panna.
Nice! Har du en på 32 cm är jag intresserad.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag brukar rekommendera dom att äta mer kött :)
Brukar de förstå klokheten i rådet? 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.