AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan vad patetisk Maggan är, gråter i talarstolen.
S växer så det knakar! AKB hade rätt
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Man i mössa, glasögon framför strejkbannrar, hashtag #Tesla. Text om positiva reaktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För visst är väl tummen det fingret som sitter i mitten?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Peter787 och 13 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu berättar Dagens Arbete att det finns fackmedlemmar som, trots strejken, inte har lagt ner sitt arbete på Teslas verkstäder. IF Metall har börjat kartlägga vilka medlemmar det handlar om och kommer att ha samtal med dem.

Tänk om vi arbetsgivare gjorde samma sak, kartlade vem som var ansluten och hade samtal med dem. 😂

Var väl precis det Tesla gjorde innan strejken
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Var väl precis det Tesla gjorde innan strejken
De hade nog samtal med samtliga anställda, det skulle iaf jag haft.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
O
Det är inte lätt att förstå vad som är bättre eller sämre med kollektivavtal. Jag har inte läst någonstans vad som egentligen skiljer avtalen åt.

Här en insändare i NA (Nerikes Allehanda) från en person som påstås jobba på Tesla https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-den-basta-arbetsgivare-jag-haft

Citat:
"Jag trivs på mitt jobb, faktum är att Tesla är den bästa arbetsgivare jag någonsin haft. Jag jobbade förut på en annan verkstad som hade kollektivavtal, där hade vi det betydligt sämre, därför valda jag Tesla."
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
Medan jag har förklarat tidigare i tråden hur ett företag kan fungera med "lokalt avtal" frampressat under mordhot där det ingick rent ocker.
Kollektivavtal skyddar mot sådant. De gör också att företagare som betalar en lön som går att leva på inte konkurreras ut av svältlöneföretag.

Alla som har upplevt en normal prispressad arbetsmarknad utanför den svenska bubbelekonomin vet det här. Nu är det slut på er bubbla så snart får ni också se verkligheten.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Alla som har upplevt en normal prispressad arbetsmarknad utanför den svenska bubbelekonomin vet det här. Nu är det slut på er bubbla så snart får ni också se verkligheten.
Vi kan ju åtminstone hoppas att det är så.
 
O
Mer om underleverantören i Vetlanda, tydligen är de den enda fabriken i Europa som tillverkar just den komponenten: https://da.se/2023/11/fackets-nya-steg-stoppa-kritiska-delar-till-tesla-bilar/

Vad tror ni händer om de inte levererar? Förmodligen importerar Tesla komponenten från sina underleverantörer i USA eller Asien istället och Tesla lär knappast anlita Vetlandafabriken i framtiden så där är det nog 50 svenska arbetstillfällen som försvinner.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mony och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Medan jag har förklarat tidigare i tråden hur ett företag kan fungera med "lokalt avtal" frampressat under mordhot där det ingick rent ocker.
Kollektivavtal skyddar mot sådant. De gör också att företagare som betalar en lön som går att leva på inte konkurreras ut av svältlöneföretag.

Alla som har upplevt en normal prispressad arbetsmarknad utanför den svenska bubbelekonomin vet det här. Nu är det slut på er bubbla så snart får ni också se verkligheten.
Dock har det ju motsatt effekt..kollektivavtal gör löner och förmåner sämre därför det lämnar mindre frihet till cheferna att sätta lön efter prestation
 
  • Gilla
Mony och 1 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Mer om underleverantören i Vetlanda, tydligen är de den enda fabriken i Europa som tillverkar just den komponenten: [länk]

Vad tror ni händer om de inte levererar? Förmodligen importerar Tesla komponenten från sina underleverantörer i USA eller Asien istället och Tesla lär knappast anlita Vetlandafabriken i framtiden så där är det nog 50 svenska arbetstillfällen som försvinner.
Hoppas verkligen Tesla står på sig
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock har det ju motsatt effekt..kollektivavtal gör löner och förmåner sämre därför det lämnar mindre frihet till cheferna att sätta lön efter prestation
Vad yrar du.
Så sade chefen i företaget där jag arbetade. varefter var och en individuellt fick veta att han var företagets sämsta anställda och därför måste gå med på lönesänkning till långt under kollektivavtalsminimum och dessutom betala stora "ersättningar" kontant utan kvitto.
När jag pressade arbetskamraterna (de började prata när de blev mer rädda för mig än för chefen) visade det sig att alla hade fått höra att just han var den enda värdelösa arbetaren i ett duktigt gäng och att endast han måste gå med på lönesänkningar och betala ersättningar.........

Skulle du veta någonting om verkligheten utanför dina datorspel skulle du veta att kollektivavtalet endast sätter en miniminivå och arbetsgivaren får fritt betala mer än så om han vill.
Var vänlig och basera dina inlägg på verkligheten!
 
  • Gilla
parsen och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
H heimlaga skrev:
Vad yrar du.
Så sade chefen i företaget där jag arbetade. varefter var och en individuellt fick veta att han var företagets sämsta anställda och därför måste gå med på lönesänkning till långt under kollektivavtalsminimum och dessutom betala stora "ersättningar" kontant utan kvitto.
När jag pressade arbetskamraterna (de började prata när de blev mer rädda för mig än för chefen) visade det sig att alla hade fått höra att just han var den enda värdelösa arbetaren i ett duktigt gäng och att endast han måste gå med på lönesänkningar och betala ersättningar.........

Skulle du veta någonting om verkligheten utanför dina datorspel skulle du veta att kollektivavtalet endast sätter en miniminivå och arbetsgivaren får fritt betala mer än så om han vill.
Var vänlig och basera dina inlägg på verkligheten!
Låter ju sjukt det du varit med om, men jag har svårt att tro att din verklighet är något som förekommer speciellt ofta, om än alls, här i Sverige, vill jag tro i alla fall. Kanske bärplockare eller liknande inte har så mycket till regelrätta avtal, men knappast sådär.

Sen låter det ju sådär om du nu själv hotat dina kollegor? Eftersom de nu var räddast för dig i slutändan.

Så kanske är det du som behöver komma ur din bubbla, du och Anders är väl ytterligheter och verkligheten är någonstans mitt emellan.
Ibland känns det som det du berättar beskriver arbetsförhållandena långt tillbaka i tiden.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Niq skrev:
Det är väldigt vanligt att ägaren har flera företag som brukar vara uppdelade på ett fastighetsbolag och ett företag som är det som man säljer sina produkter eller tjänster i.
Det finns flera bra skäl att ha fastigheten i ett eget bolag, du skriver skattetekniska, så det är kanske det här du menar, men jag skriver så andra får lite koll.

När ett företag köper en fastighet så drabbas man av 4,25% stämpelskatt, vilket blir 42500 kr / miljon.
Men om fastigheten är i ett bolag, som inte har direkt några andra affärer i sig, så säljer man hela bolaget, inte bara fastigheten, och då blir det en vanlig bolagsöverlåtelse och det blir ingen stämpelskatt.

Har man många fastigheter brukar man försöka dela upp dessa i ägande i flera bolag, på det sättet att man paketerar liknande objekt tillsammans, med tanke på att det ska bli en smidig framtida affär.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Orkar faan inte läsa igenom hela tråden då den exploderat som den gjort...

Men lunch idag träder iaf Transports utökade blockad i kraft, nu inkluderas samtliga landets hamnar.
Fler o fler fackförbund lägger även in sympatiåtgärder.

Hela grejen har även fått relativt stor medial uppmärksamhet internationellt nu och börjat bli en en riktig snackis runt många tunga bord världen över.
 
Mikael_L
Ja nu har IF Metall satsat alldeles för mycket prestige i just denna konflikt att de inte längre kan backa.
De har målat in sig i sitt hörn.
Nu är det rövhatten Elon Musks drag ... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.