Är inte svaret bara lite mer flexibla arbetstimmar?
 
Det låter på vissa som att arbetstiderna varit samma sedan 1878. Arbetstider ändras kontinuerligt efter vad vi vill att de ska vara.
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Känns enklare ställa om klockan två gånger per år om du frågar mig
Sommartid året runt vore det bästa eftersom båda alternativen ger samma effekt. Betydligt enklare att ändra tidzon än att vi ska ändra allt annat i samhället. Var bara nyfiken på vilken vinning han såg i de olika alternativen men var kanske otydlig i min fråga tidigare.
 
A Akerfeldt skrev:
Sommartid året runt vore det bästa eftersom båda alternativen ger samma effekt. Betydligt enklare att ändra tidzon än att vi ska ändra allt annat i samhället. Var bara nyfiken på vilken vinning han såg i de olika alternativen men var kanske otydlig i min fråga tidigare.
Jo jag håller med. Men morgonpigga verkar vilja ha vintertid. Vilket är oacctabelt. Då tar jag heltre dagens lösning än att samhället ska anpassa sig och köra andra tider på sommaren.
 
  • Gilla
Akerfeldt
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Första grafen sover man ändå, då vill man ha mörkt. Helt klart att sommartid året runt är mest optimalt.
Jag vankande strax för 8 idag och det var gryningsljus och kortisolproduktionen kickade i gång. Med sommartid hade det vari svart ute.

Men på kvällen när hjärnan skall producera melatonin behövs mörker för bra sömn. Extra fint blir det med stjärnklar himmel :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vankande strax för 8 idag och det var gryningsljus och kortisolproduktionen kickade i gång. Med sommartid hade det vari svart ute.

Men på kvällen när hjärnan skall producera melatonin behövs mörker för bra sömn. Extra fint blir det med stjärnklar himmel :)
Man har ju kolsvart i rummet via gardiner. Skaffa en väckarklocka med wakeup light
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man har ju kolsvart i rummet via gardiner. Skaffa en väckarklocka med wakeup light
Det är inte riktigt så enkelt även om det hjälper. Mörker och ljus behöver verka en tid. Svårt tex att bära med sig en wake upp lampa på vägen till jobbet.

Men det finns ju svensk forskning på detta och vad gäller sömn och hälsa så vinner normaltid.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte riktigt så enkelt även om det hjälper. Mörker och ljus behöver verka en tid. Svårt tex att bära med sig en wake upp lampa på vägen till jobbet.

Men det finns ju svensk forskning på detta och vad gäller sömn och hälsa så vinner normaltid.
Det är ju mer soltimmar med sommartid så jag håller nog inte med om den forskningen. Dessutom har man mer nytta av solen efter jobbet än före.
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju mer soltimmar med sommartid så jag håller nog inte med om den forskningen. Dessutom har man mer nytta av solen efter jobbet än före.
Lyser inte solen exakt lika många timmar per dygn oavsett vad vi människor råkar ha som referens för vår egen tidsuppfattning?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lyser inte solen exakt lika många timmar per dygn oavsett vad vi människor råkar ha som referens för vår egen tidsuppfattning?
Jo men du kanske känner till att man vaknar, jobbar och går lägger sig olika
 
Ja, men då är väl problemet att vi stirrar för mycket på klockan istället för att anpassa oss efter dygnsvariationerna?

Du kan väl ställa om väckarklockan istället för att ändra tiden generellt?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
ni som har problem med att gå upp om det inte är ljust- hur gör ni under vintern?? Stora delar av landet så går ju aldrig solen upp för än efter kl 08.00 under perioden nov-jan? Är ni sjukskrivna denna period???
 
useless useless skrev:
Lyser inte solen exakt lika många timmar per dygn oavsett vad vi människor råkar ha som referens för vår egen tidsuppfattning?
men jobb o samhälle är ju inte fritt i detta hänseende, utan har fasta tider oavsett egen dygnsrytm. Du kan ju åka till en lunchrestaurang kl 09.30 bara för att du går upp kl 03.00 och tycker det är lagom att äta lunch så där sex timmar efter uppstigandet. Åker du kollektivt till jobb är det ju inte säkert att bussar/tåg går kl 04.00 om du går upp kl 03.00. Det finns hur många exempel som helst.
 
trähandtag trähandtag skrev:
ni som har problem med att gå upp om det inte är ljust- hur gör ni under vintern?? Stora delar av landet så går ju aldrig solen upp för än efter kl 08.00 under perioden nov-jan? Är ni sjukskrivna denna period???
Är småseg helt i onödan. Morgonen är jobbig nog i sig, är det dessutom onödigt mörkt blir det än värre.

Mörker på kvällar stör mig däremot inte alls.

Experterna är överrens om att dagsljus är viktigast på morgonen. Det är ingen nytta med sommartid på vintern då det innebär att många antingen mår sämre, eller (om de kan) tar sovmorgon en timme varje dag.

Men de som vill ha sommartid nu på vintern kan ju gå upp en timme tidigare, så får de som de vill. Fixa i trädgården en timme innan ni åker till jobbet, eller undvik trafikträngseln genom att åka innan rusningen.
 
  • Gilla
  • Arg
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men då är väl problemet att vi stirrar för mycket på klockan istället för att anpassa oss efter dygnsvariationerna?

Du kan väl ställa om väckarklockan istället för att ändra tiden generellt?
Tyvärr har du samhället att anpassa dig till. Hur kul är det sitta en timme tidigare på AWn när kollogerna fortafarande jobbar
 
  • Gilla
birkabeer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.