Just katter är ju ett problem eftersom de är sina egna herrar och inte går att dressera och rasta i koppel på ett tillfredsställande sätt.

Personligen älskar jag katter mer än min bil/trädgård/sandlåda/rabatt men accepterar att andra människor har andra värderingar. Jag anser också att de hör hemma inomhus i tätbebyggda områden. Vill man ha utekatt så bor man på landet just för att de inte går att kontrollera.

En katt är ett liv som man ska ta ansvar för, och ställer den till jävelskap får ägaren vackert ställa till rätta på bästa sätt.

Att som mannen i artikeln skjuta en katt är bara hål i huvudet. Rakt igenom.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Nissens
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Just katter är ju ett problem eftersom de är sina egna herrar och inte går att dressera och rasta i koppel på ett tillfredsställande sätt.

Personligen älskar jag katter mer än min bil/trädgård/sandlåda/rabatt men accepterar att andra människor har andra värderingar. Jag anser också att de hör hemma inomhus i tätbebyggda områden. Vill man ha utekatt så bor man på landet just för att de inte går att kontrollera.

En katt är ett liv som man ska ta ansvar för, och ställer den till jävelskap får ägaren vackert ställa till rätta på bästa sätt.

Att som mannen i artikeln skjuta en katt är bara hål i huvudet. Rakt igenom.
Du ser alltså inget som helst problem med att släppa ut katterna i naturen?
 
P Paxman skrev:
För protokollet kan jag säga att ingen granne någonsin haft något att anmärka på hur jag levt mitt liv nära dem.
Ja, men ärligt nu, irriterar du aldrig någon?
Bara för att grannarna inte klagar så betyder ju det inte att de inte stör sig?
De klagade ju inte när du eldade ris som enligt dig själv var "katastrof". Tror du inte att de irriterat sig på nåt annat som de heller inte klagat på?

Jag tror Hells Angels grannar heller inte klagar... Det finns många skäl att inte klaga. Både av rädsla eller att man helt enkelt känner sig obekväm och knyter handen i fickan istället. Vi har väl konstaterat att många kattägare troligen aldrig får några klagomål för att folk inte klagar fast de irriterar sig. Kanske är det exakt så för det som du ev gör som ev stör grannarna?

För protokollet kan jag säga att ingen klagar på vår katt heller. Men det talar ju mot alla de som säger att katter är så hemska och förstör så mycket.

Men jag är enig om att inställningen nog ofta finns.
Samtidigt, jag accepterar en hel del innan jag klagar.
Man måste inse att vi alla är olika och irriterar oss på olika saker.
Att du tror att du är felfri för att ingen klagar, men att du själv har synpunkter på andra är lite oroväckande. Kanske är du en pingstpastor som gör allt rätt. Eller så har du bara inte tagit in att det finns saker du inte tänkt på som kan störa andra.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kattägaren klarar väl inte av att hålla borta katten från att uträtta sina behov och/eller göra skador på grannens fastighet. Då ska katten bort på något sätt.

Man ska inte behöva lida pga att djurägare inte klarar av att hålla styr på sina djur.

Ingen här vet hur många gånger klagomål på kattägaren som har lämnats.
Gäller samma sak för föräldrar till barn som beter sig likvärdigt? Som man klagat på flertalet gånger, sagt åt föräldrarna.. men de springer in på tomten ändå, bryr sig inte om blommor/nysått gräs.. eller råkar kasta leksaker olyckligt så saker på andras tomter går sönder.. stojar orimligt högt och stör omgivningen?

Ska de också "bort" på nått vis? för att föräldrarna inte bevakar sina barn 100 procent av tiden.. och de kan hinna slinka iväg på äventyr..

(nej jag har inte problem med barnen runt om, har bott bredvid ett dagis.. och jag förstår att du inte tänkt på barnen på det viset - men mitt inlägg är lika absurt som ditt :( )
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Hur är man funtad om man öppnar eld i ett bostadsområde? Lätt hänt att ett hagel studsar mot något och träffar någon i ögat. Gubbjävel bör definitivt bli av med bössan. Det är den här typen av dåligt omdöme som gör att han senare komner att skjuta en människa med hans egna logik.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Just katter är ju ett problem eftersom de är sina egna herrar och inte går att dressera och rasta i koppel på ett tillfredsställande sätt.

Personligen älskar jag katter mer än min bil/trädgård/sandlåda/rabatt men accepterar att andra människor har andra värderingar. Jag anser också att de hör hemma inomhus i tätbebyggda områden. Vill man ha utekatt så bor man på landet just för att de inte går att kontrollera.

En katt är ett liv som man ska ta ansvar för, och ställer den till jävelskap får ägaren vackert ställa till rätta på bästa sätt.

Att som mannen i artikeln skjuta en katt är bara hål i huvudet. Rakt igenom.
Helt omöjligt är det inte att lära katten.
Koppel är fullt möjligt, börja i tid bara. Och platser den inte får vara på måste den lära sig så snabbt som möjligt med.
Den jag hade lärde sig tyvärr den hårda vägen att spisen går man inte på, blev lite småbränd på tassen. Men den hoppade aldrig mer upp på varken spis eller något i köket.

Jag lärde ju grannkatten att den inte ska vara här med att hälla vatten över den.

Det jävliga är ju att när katterna ställer till det hos oss som inte vill ha katt, så som pissa på veden, utemöbler eller skita mitt på gräsmattan är att det luktar ju alldeles för jävligt. De måste ju nästan ha värst piss efter grisar :)
Det finns alldeles för många egoistiska katt och hundägare. Vi har hundar som får springa löst hur som helst här som också biter folk som är ute och går. Men det går till den punkten tyvärr att till sist kommer någon ta bort hunden för ägaren skiter i den.

Men självklart skjuter man inte katten.
 
T twoody skrev:
Det argumentet är så otroligt korkat, jämföra ett barn med en katt?
Ja, det tycker jag också. Barn kan vara betydligt dj-ligare än en katt...
 
  • Gilla
  • Haha
Elektra och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En massa halmgubbar.
Jag tänker på hur mitt sätt att leva påverkar människor, punkt. En del tycker säkert att jag är ett töntigt helgon...jag tycker att det tillhör allmän hyfs, vilket jag är uppfostrad till att ha. Därför blir jag provocerad av egoistiska och självupptagna människor.

Jag kör inte maskiner utomhus från morgon till kväll, jag tittar på klockan och tänker att runt kl 12 och kl 18 kanske människor i min närhet vill sitta ute och äta så då tar jag en paus. Jag slår inte igen min entrédörr, jag stänger den. Jag ropar inte på min fru när vi är ute på tomten en bit ifrån varandra, jag går bort till henne och pratar. Jag förvarnar grannar om jag måste göra något som det finns risk att det stör ovanligt mycket. De gånger jag haft hund har jag alltid tagit upp efter den och hållit den kopplad samt inte låtit den gå fram till okända utan att kolla om det är OK först. Jag går undan om jag får ett mobilsamtal så mitt sällskap kan ha en konversation när jag pratar med någon de inte hör. Jag hjälper andra bilförare i trafiken och släpper över fotgängare vid övergångsställen. Jag ställer alltid tillbaka kundvagnen på sin avsedda plats.

Det finns hur många exempel som helst som handlar om att ha andra människor i tanken när man lever sitt liv. Den här tråden visar väldigt tydligt att många kattägare inte har denna inställning. "Jag har valt katt som husdjur. Katter går inte att tämja och har "rätt" att förstöra för människor i min omgivning eftersom det är kattens natur. Passar det inte får de väl flytta."
 
P Paxman skrev:
Jag tänker på hur mitt sätt att leva påverkar människor, punkt. En del tycker säkert att jag är ett töntigt helgon...jag tycker att det tillhör allmän hyfs, vilket jag är uppfostrad till att ha. Därför blir jag provocerad av egoistiska och självupptagna människor.

Jag kör inte maskiner utomhus från morgon till kväll, jag tittar på klockan och tänker att runt kl 12 och kl 18 kanske människor i min närhet vill sitta ute och äta så då tar jag en paus. Jag slår inte igen min entrédörr, jag stänger den. Jag ropar inte på min fru när vi är ute på tomten en bit ifrån varandra, jag går bort till henne och pratar. Jag förvarnar grannar om jag måste göra något som det finns risk att det stör ovanligt mycket. De gånger jag haft hund har jag alltid tagit upp efter den och hållit den kopplad samt inte låtit den gå fram till okända utan att kolla om det är OK först. Jag går undan om jag får ett mobilsamtal så mitt sällskap kan ha en konversation när jag pratar med någon de inte hör. Jag hjälper andra bilförare i trafiken och släpper över fotgängare vid övergångsställen. Jag ställer alltid tillbaka kundvagnen på sin avsedda plats.

Det finns hur många exempel som helst som handlar om att ha andra människor i tanken när man lever sitt liv. Den här tråden visar väldigt tydligt att många kattägare inte har denna inställning. "Jag har valt katt som husdjur. Katter går inte att tämja och har "rätt" att förstöra för människor i min omgivning eftersom det är kattens natur. Passar det inte får de väl flytta."
Om du nu är så präktig du vill framstå är du rätt unik. Jag tror dock du missar NÅGOT som nån stör sig på. Men bra du tänker på andra.

Jag tror många som gnäller själva stör andra, bara på något annat sätt...

Om du nu är så hänsynsfull, hjälp kattägaren genom att spruta vatten när hans katt är på din tomt. Så präktig du är klarar du det utan att gnälla...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om du nu är så präktig du vill framstå är du rätt unik. Jag tror dock du missar NÅGOT som nån stör sig på. Men bra du tänker på andra.

Jag tror många som gnäller själva stör andra, bara på något annat sätt...

Om du nu är så hänsynsfull, hjälp kattägaren genom att spruta vatten när hans katt är på din tomt. Så präktig du är klarar du det utan att gnälla...
Att du kallar mig präktig säger mer om dig än mig.
 
P Paxman skrev:
Att du kallar mig präktig säger mer om dig än mig.
Jag tycker också jag är rätt hänsynsfull, samtidigt vet jag att vi alla prioriterar olika saker. Jag tror inte du är så präktig du vill framställa, iallafall inte på alla områden. Men, det är givetvis omöjligt att säga från kommentarer på ett forum.

Hänsyn och respekt handlar ju även om att respektera att andra har andra behov än dig. Du är säkert ett föredöme på det du sätter högt. Men sannolikt finns områden du inte reflekterat över.

Men att du reflekterar här gör nog att du har en högre standard än många andra.
 
Grannen har två katter dom bajsar i mina rabatter 🐈‍⬛ 🐈 Rabatterna blommar och blir fina och då kommer blommorna 🌺 🌹 🌷 och bina 🐝
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
S Ståhlgren74 skrev:
Tamkatter dödar 17,5 miljoner fåglar i Sverige varje år. Flera arter är utrotade. Jag har avlivat katter som gör skada på min egendom vilket inte är roligt men är den ända lösningen som löst problematiken för mej.
Vi behöver en lagändring som tvingar kattägare ta ansvar för sina djur.
eftersom våra vägfordon och tåg fixar ungefär lika mycket så.....
 
Nissens
S skaraborgsfakir skrev:
eftersom våra vägfordon och tåg fixar ungefär lika mycket så.....
Så vadå?
Det är betydligt lättare att sätta fina halsband på katterna än att stoppa all trafik. Trafiken dödar sannolikt mer skonsamt dessutom… och det är inte för nöjes skull…
 
Nissens Nissens skrev:
Så vadå?
Det är betydligt lättare att sätta fina halsband på katterna än att stoppa all trafik. Trafiken dödar sannolikt mer skonsamt dessutom… och det är inte för nöjes skull…
Kycklingindustrin är vidrig och skapar enormt lidande. Käkar inte längre kyckling. Nåt som är väldigt enkelt att göra. Jag uppmanar alla som månar om djur, speciellt fåglar, att göra så.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.