C Canutos skrev:
Ja, katter är äckliga ock mycket farligare än folk tror (vill tro) Jag var mycket nära att försvinna från denna jord. Jag skulle ta bort en katt som attackerade vår kanin inne på vår tomt. Den jä----a katten högg mig i armen och en livsfarlig infektion var ett faktum. Katten kom tillbaka efter ett par dagar, men kommer inte tillbaka mer. Det har jag sett till....Tror att bakterien hette Pastorella eller nåt. En katt har flera livsfarliga bakterier i sin mun.
Det gäller att kunna hantera djur. Rör aldrig hundar och katter, då just deras bett kan vara farligt. Skräm dem istället! Ofta blir de bitna som går på en katt med våld. Tamkatter brukar normalt inte bita folk. Liksom hundar inte heller bits i normalfallet

Men katter är som sagt inte "direkt" dödliga, som större hundar kan vara. Om man blir biten av ett djur ska man bevaka noga och inte dröja med att söka. Samma som att kliva på en vass snäcka, glasbit eller rostig spik. De är också dödliga! Så då har du ju lärt dig något till nästa gång du eller någon annan får en infektion. Troligen kan du bli lika sjuk om din kanin biter dig!

Nissens Nissens skrev:
Det går inte att jämföra jakt med det djurplågeri katterna utsätter småfåglarna för. Dessutom tar jägarna hand om viltet. Man kan säga att för varje vilt som fälls så köps mindre kött från slakterierna du tycker så illa om.

Katter plågar ihjäl småfåglar för nöjes skull, de får mat av sin ägare. Och detta är inte katternas fel, det är 100% ägarens ansvar.

Om du nu släpper ut din katt i naturen så kan du väl stå för det istället för att skylla på än det ena och än det andra…

Jag är förundrad över att detta får fortgå.
Nissen, när man trampat i klaveret ska man stå stilla! Du borde sluta posta i denna tråden. Du gör dig bara till åtlöje med dina argumentation.

Bullshit att alla som jagar tar vara på det de skjuter eller att det alltid är så fritt från plåga.

Jägare jagar oftast för nöjes skull. Jag säger inte emot att jagat kött oftast är mer etiskt än köttindustrin. Men både du och jag lever som sagt för nöjes skull. Vi är inte nödvändiga. Så jakten och förtäringen av maten är för nöjes skull. Du kan äta bönor och potatis istället, men givetvis vill många ha nåt som de tycker är gott.

Har man en katt som fångar fåglar många gånger om året får man ta en åtgärd på detta. Man kan även tänka på hur man utfodrar fåglar. Inte sätta utfodringen så fåglarna blir lätta byten för katten. Hålla katten inne de veckor som fågelungarna kläckts, sätta en bjällra på katten, se till att katten är mätt när den släpps ut och inte låta den vara ute långa tider där den är hungrig osv. Att släppa ut en katt på kvällen, låta den vara ute hela natten och på dagen när man är på jobbet tycker jag personligen är fel. Då kommer katten mer sannolikt fånga fåglar eller drabbas av en olycka. Får den gå ut när man själv är hemma samt det är en kastrerad katt så är erfarenheten från vår katt att den inte fångar fåglar. Vår katt gär dessutom hellre på lådan inomhus än ute i rabatten, om man ser till att hålla lådorna inne fräsha.

Fåglar har förresten ofta salmonella och andra otäcka sjukdomar som varken vi människor eller djur mår bra av, så det är av egenintresse att katterna inte fångar fåglar.


Men åter till det andra. Om du nu månar så mycket om småfåglarna, vad gör du i kycklinguppfödningsfrågan? Vad är din åsikt där? Hur ser du på övrig industri? Eller förresten. mitt tips var ju att inte trampa ned dig djupare i skiten?
 
C Canutos skrev:
Ja, katter är äckliga ock mycket farligare än folk tror (vill tro) Jag var mycket nära att försvinna från denna jord. Jag skulle ta bort en katt som attackerade vår kanin inne på vår tomt. Den jä----a katten högg mig i armen och en livsfarlig infektion var ett faktum. Katten kom tillbaka efter ett par dagar, men kommer inte tillbaka mer. Det har jag sett till....Tror att bakterien hette Pastorella eller nåt. En katt har flera livsfarliga bakterier i sin mun.
Säkert samma som min granne råkade ut för...när han blev biten av sin egen katt som jag skrev om tidigare. Bakterien du tänker på är Pasteurella och är en av många bakterier som finns i katternas mun.

Det som gör kattbett farligare än hundbett är att katterna har små, sylvassa, långa tänder som går djupt in i vävnaderna. Det ger sår som är mycket svåra att få rent genom konventionell rengöring. Bakterierna blir kvar där inne och börjar föröka sig med svåra komplikationer som följd.
 
P Paxman skrev:
Säkert samma som min granne råkade ut för...när han blev biten av sin egen katt som jag skrev om tidigare. Bakterien du tänker på är Pasteurella och är en av många bakterier som finns i katternas mun.

Det som gör kattbett farligare än hundbett är att katterna har små, sylvassa, långa tänder som går djupt in i vävnaderna. Det ger sår som är mycket svåra att få rent genom konventionell rengöring. Bakterierna blir kvar där inne och börjar föröka sig med svåra komplikationer som följd.
Jo, vår katt blev biten av grannens (okastrerade) katt och det var en rätt otäck infektion som kostade mycket i veterinärkostnad (tur man är försäkrad).

Jag har försökt lära mina barn att inte "gulla med" och framförallt inte ta upp andras katter och hundar, för man vet inte hur de är funtade - framförallt kan katter bli rädda för någon okänd eller att de känner sig pressade. Vår egen katt har vad jag vet aldrig bitit oss. Han kan nafsa, dvs bita löst, men det är så mjukt att det inte händer nåt alls. Dessa bett där tänderna går igenom huden är nog när katten uppfattar ett verkligt hot. Kanske om man råkade kliva på katten att den skulle kunna göra så.

Hundars bett är ju farliga för att de är så kraftiga. Många barn har ju fått skador för livet av hundbett. Jag har som sagt aldrig hört om en katt som biter ihjäl en männsika, isf är det av sviterna av bettet i form av infektion...

Men, hursomhelst. Den som skjuter katten med hagelbössa bör kunnat göra en annan åtgärd. Knappast var det risk att han var på väg att bli biten. Knappast var det ett pågående "anfall" eftersom skottet då dödat både förövaren och offret. Så det finns inget mildrande att det skulle vara som nödvärn. Gubbfan borde själv fått en hagelskur i den kurdiska röven enligt mig!
 
J JohanLun skrev:
Jägare jagar oftast för nöjes skull. Jag säger inte emot att jagat kött oftast är mer etiskt än köttindustrin. Men både du och jag lever som sagt för nöjes skull. Vi är inte nödvändiga. Så jakten och förtäringen av maten är för nöjes skull. Du kan äta bönor och potatis istället, men givetvis vill många ha nåt som de tycker är gott.
Hm, så du menar att evolutionen har ett sidospår för Homo Sapiens där vi och kanske andra arter inte är nödvändiga?
 
W Wip3 skrev:
Hm, så du menar att evolutionen har ett sidospår för Homo Sapiens där vi och kanske andra arter inte är nödvändiga?
Vad är nödvändiga? För att göra planeten obeboelig för många arter så är vi helt klart nödvändiga....
Är du själv nödvändig och vad är ditt syfte, annat än vår arts fortplantning? Är den nödvändig och varför?

Strongest survive, så bettar jag på kackerlackan framför männsikan. Om det är måttstocken så är den ju överlägsen oss...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det går inte att jämföra jakt med det djurplågeri katterna utsätter småfåglarna för. Dessutom tar jägarna hand om viltet. Man kan säga att för varje vilt som fälls så köps mindre kött från slakterierna du tycker så illa om.

Katter plågar ihjäl småfåglar för nöjes skull, de får mat av sin ägare. Och detta är inte katternas fel, det är 100% ägarens ansvar.

Om du nu släpper ut din katt i naturen så kan du väl stå för det istället för att skylla på än det ena och än det andra…

Jag är förundrad över att detta får fortgå.
Var har du fått det ifrån att dom plågar för nöjes skull?
Många katter äter så klart upp det dom fångar, trots att dom har trippla fat med mat hemma.

Jag väljer att svara utifrån det du påstår.
 
J JohanLun skrev:
Det gäller att kunna hantera djur. Rör aldrig hundar och katter, då just deras bett kan vara farligt. Skräm dem istället! Ofta blir de bitna som går på en katt med våld. Tamkatter brukar normalt inte bita folk. Liksom hundar inte heller bits i normalfallet

Men katter är som sagt inte "direkt" dödliga, som större hundar kan vara. Om man blir biten av ett djur ska man bevaka noga och inte dröja med att söka. Samma som att kliva på en vass snäcka, glasbit eller rostig spik. De är också dödliga! Så då har du ju lärt dig något till nästa gång du eller någon annan får en infektion. Troligen kan du bli lika sjuk om din kanin biter dig!
Det finns bara en sak att göra mot katter och hundar som är i full attackmode. (ej att förväxla med lek)

En välriktad spark, ger den inte sig så sikta bättre. Ger sig katt eller hund sig på mig eller familjen så ger jag fan i om jag skadar djuret.
Det är oftast hundar såklart som ger sig efter människor, har ej ännu behövt sparka till men det var rätt nära för några år sen att en hund hann fram till mig helt manisk. Där var ingen viftande svans på den.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var har du fått det ifrån att dom plågar för nöjes skull?
Många katter äter så klart upp det dom fångar, trots att dom har trippla fat med mat hemma.

Jag väljer att svara utifrån det du påstår.
Väldigt många katter leker med fåglar/möss och njuter av själva jakten/leken för dom.

Våra katter är marodörer ärligt talat har med sig fåglar in var o varannan dag på vår,sommar och höst
 
J JohanLun skrev:
Jag tycker det borde vara krav att utekatter ska vara kastrerade, vaccinerade och chippade/registrerade.

Om de påträffas utan detta kunde ägaren få lösa ut katten för en avgift (innekatter kan ju smita ut).

Detta skulle ta bort problemet med ägare som har många okastrerade katter. De skulle tröttna på att lösa ut sina katter.
Det är redan krav på det
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/katter/marka-och-registrera-katter

Dessutom får man inte låta fertila katter gå fritt. Det är dock inte det samma som att man inte får låta en katt som t.ex. får p-piller gå fritt
https://kundo.se/org/jordbruksverket/d/lagkrav-att-kastrera-katt/
 
Katten är en jägare och köttätare. Ja, de leker med musen eller fågeln. Det ligger i deras natur. Några katter är väldigt nöjda med en tygmus fast de får gå ute. Några katter som får går ute tar det extra steget och jagar ett levande djur. Jag är kattägare och nej, jag tycker inte det är trevligt att hitta rester av varken möss eller fågel eller en halv hare under trappan, men det är naturens väg. En isbjörn är en jägare och vi tycker det är hemskt att se en naturfilm, där de fångar en sälunge. Strömmingen tar slut, vi får inte strömming och sälen får ingen mat, och i slutändan får inte isbjörnen mat, då fisken är slut och isen smälter. Vilda större kattdjur fångar sitt byte på savannen och hiver upp det i sitt skafferi i något träd. Människor jagar. Några för nytta och några för nöje. Skall vi utfodra alla med baljväxter? Just kattdjur är karnivorer och måste äta kött.
Det handlar om "survival of the fittest" och vi människor är på toppen av den stegen, Vi äter kött och klär oss i skinn och det förekommer återkommande rapporter i nyheterna om suspekta djurhållningar. Vi kan inte "döda" bort andra arter för att vi tycker deras beteende suger. Allting hänger ihop. Vi, människor, suger många ggr i vår uppfödning av djurprotein för vår konsumtion.
För att komma tillbaka till katten. Om grannens katt stör, så är det tyvärr så, att det är du, som får fixa på ngt sätt att den inte kommer in i din trädgård. Staket, vatten eller vad man nu kan hitta på. Man kan inte skjuta grannens katt och inte heller sparka på den.
 
P
Lexington Lexington skrev:
Det kan ju ha varit denna katten!

[media]
Pantern Луна (Luna) med sin lektant Rottweilern Венза (Venza). Hunden var panterns "mamma" när pantern var liten, och är nu bästa lekkamraten.
 
P
J JohanLun skrev:
Jag får skador för folk som dänger upp dörren. Min egen katt ligger ofta på nån av mina hobbybilar. Men de är ju gamla och jag har aldrig sett att det inte gått att polera bort.
Polear bort en katt från bilen? Imponerande! 😺
 
P
S SueCia skrev:
Det är ju du som ska hålla dig borta från villaområden, inget annat. Katter är inte kopplade djur....
I villaområden borde nog katter vara kopplade djur.

Idén om att katter måste få springa fritt härrör från den tid då Sverige var ett bondesamhälle. Katter gör stor nytta på bondgårdar och i byar på landet. I moderna villaområden är förhållandena lite annorlunda. För allas trevnad och småfåglarnas överlevnad bör man inte låta katter springa lösa i tätbebyggda områden.
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Patrik440 Patrik440 skrev:
Oj, då kanske jag inte skall ha hundar på bilen heller?
:)
Se bara till att hundens klor är kortklippta.
Det kan man f.ö. med fördel se till att kattens är också.
(😉 för säkerhets skull …)
 
P
H Hans Al skrev:
Varför ville kvinnan ha 2000 kr? Ligger en hund begraven här
Njae, det var en katt som blev skjuten, och eventuellt därför begraven. Inte en hund.

Men det framgår inte av artikeln hur det gick för katten. Den kanske inte dog utan istället blev permanent invalidiserad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.