Mikael_L
J JockeHX skrev:
Vi har _inte_ varit importberoende! Innan avregleringen hade vi fulla försörjningsmöjligheter även de kallaste dagarna. Men vi importerade hellre än att starta reservkraften eftersom det var billigare. Dessutom var reservkraften fossilbaserad.

Vi har ingen energibrist över året, vad vi har är att södra Sverige har effektbrist ett antal timmar över året där vi måste importera. Så var det inte innan.
Det gick tydligen inte att svara på den enkla frågan.
Utan liksom en politiker låtsas svara genom att prata om något som liknade det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gick tydligen inte att svara på den enkla frågan.
Utan liksom en politiker låtsas svara genom att prata om något som liknade det.
Det är svårt att svara på din fråga när dina premisser innehåller rena felaktigheter som påståendet att vi var importberoende innan avregleringen.

Om vi kan enas om premisserna är det enklare att diskutera huruvida elsystemet är bättre nu än förr.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det sista här började med att du undrade varför dessa grafer hela tiden dyker upp.

edit:
Jag ska göra ett test. Jag återkommer om några dagar.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Lemmelkaffe är mörkrostat kokkaffe. Finns på webben eller närmaste naturkompaniet.
Mycket bra tips!

Tusen tack 👍
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gick tydligen inte att svara på den enkla frågan.
Utan liksom en politiker låtsas svara genom att prata om något som liknade det.
Fast du agerar ju som en skjutjärnsjournalist som kommer med ett diagram och en tes, och så ska "politikern" svara ja eller nej på din specifika fråga "utan att slingra sig".


Här är ett annat diagram om Sveriges elproduktion:
Graf över elproduktion i Sverige mellan 2019-2022, uppdelat i två områden, visar förändring över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Är det verkligen bra att flytta 10-15% procent av Sverige elproduktion till Norrland, när den absoluta majoriteten av elanvändningen är i södra och mellersta Sverige och överföringskapaciteten från Norrland inte har ökat? Ja eller nej? Inga undanflykter eller förklaringar! Ja eller nej? Är det bra? Va? Va?"

Eller så är det helt enkelt en jäkligt komplicerad fråga där många kan ha olika åsikter. Om man bor i Norrland och gillar att ha förhållandevis lågt elpris är det förmodligen bra. Om man bor i Skåne och gillar att ha lågt elpris är det förmodligen inte fullt lika bra. För en massa andra aspekter kan det vara bra, dåligt eller relativt neutralt. Det kan också vara tidsmässig skillnad - just nu kanske det inte är så jäkla bra, men om det blir mycket mer elkonsumtion i Norrland om några år kanske det inte är så dåligt längre.

Generellt sett brukar vi tycka att förbättrat elnät är en bra sak. Samtidigt, om vi kunde svinga trollspöt och få ett oändligt bra elnät i hela EU, så skulle alla ha prissättning enligt gaspriset hela tiden tills det sista gaskraftverket stängts. En och annan svensk skulle tycka att det vore lite orättvist att få svindyra uppvärmningskostnader för att Luigi gillar att elda med gas.

(F.ö. gör begreppet "energisituation" knappast saken klarare. Ingår "norrmännen öppnade en bunt ledningar till kontinenten" i vår energisituation?)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det sista här började med att du undrade varför dessa grafer hela tiden dyker upp.

edit:
Jag ska göra ett test. Jag återkommer om några dagar.
Jag vet inte vad det är för test du vill göra, men det borde väl vara enkelt att svara på frågan huruvida de extra 4 kärnkraftverk vi hade igång plus den extra reservkraften vi hade på över 2.800MW innan avregleringen täckte vårt elbehov 24/7/365 utan behov av import.

Om så är fallet, vilket jag tror för det var det vi hade som krav förr i tiden, då är det irrelevant att visa på grafer som säger att vi importerade mer förr och då påstå att vi var ”importberoende”.
 
Mikael_L
K krfsm skrev:
Är det verkligen bra att flytta 10-15% procent av Sverige elproduktion till Norrland, när den absoluta majoriteten av elanvändningen är i södra och mellersta Sverige och överföringskapaciteten från Norrland inte har ökat? Ja eller nej? Inga undanflykter eller förklaringar! Ja eller nej? Är det bra? Va? Va?
Skulle det vara svårt att svara på?
Tja, kanske för en politiker, men mitt svar är enkelt:
Naturligtvis inte.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle det vara svårt att svara på?
Tja, kanske för en politiker, men mitt svar är enkelt:
Naturligtvis inte.
Och vill jag ordbajsa lite så anser jag att Barsebäck inte skulle lagts ner, eller i och med att de hade varit nedlagda av åldersskäl idag, skulle de ha blvit ersätta av något nytt kraftverk, helst ett kärnkraftverk, men annars skulle det varit trevligt om inte alla projekt avseende havsbaserad vindkraft ansluten till SE4 blev stoppade.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Den röda linjen är den svenska kärnkraftprduktionen.
I diagrammet går det att utläsa "andel kärnkraft av elproduktionen".

Så det är inte produktionen i absoluta tal utan i procent av vår totala produktion.
Då det tillkommer ny vindkraft hela tiden så ser kärnkraftsproduktionen ut att sjunka mer än den gjort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Så den här elmarknaden fungerade alltså bra i 25 år först, för att nu inte funkat i två år.
Undrar lite varför den plötsligt slutade funka ... Har du någon teori?
Hur många ggr måste man förklara att det beror på att vi inte längre matas med billig el från Norge i den utsträckningen att vi kan fylla alla kablar från SE3 o 4?
 
A Arne_Planka skrev:
I en av världens rikaste länder kan man väl tycka att ett lite högre pris inte skulle göra så mycket.
Jag anar viss ironi..
 
J JockeHX skrev:
Man vill ju exportera sin vindenergi och inte bara skapa lågpris när det blåser.
Om man exporterar ännu mer och fyller upp alla kablar när det blåser får man ju negativa elpriser, vilka elproducenter vill ha det?
 
P paralun skrev:
Jo men det är länge sedan det var så!

"Det börjar med vindkraft och slutar med fossilkraft"
[länk]
Länge sen? Det var innan priserna skenade 2021 vilket helt osannolikt sammanföll med att de norska nya kablarna fasades in. Kooonstigt...!.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur många ggr måste man förklara att det beror på att vi inte längre matas med billig el från Norge i den utsträckningen att vi kan fylla alla kablar från SE3 o 4?
Fast de som vet påstår att flödet är tvärtom.


Skillnaderna i elpris mellan södra och norra Norge har varit så extrema i år att det gynnat Sverige, skriver NRK. Överföringskapaciteten är bättre i Sverige vilket gör att billig el från Nordnorge kan säljas dyrt till Sydnorge.

– Det är vanligt att kraft exporteras från norra Norge till norra Sverige och sedan importeras från södra Sverige till södra Norge, säger Ann Myhrer Østenby från norska energimyndigheten NVE.”

Södra Sverige säljer till Södra Norge…

Du säger tvärtemot…
Vem har rätt? NRK/NVE lr karlmb?
 
Z Zodde skrev:
Fast de som vet påstår att flödet är tvärtom.


Skillnaderna i elpris mellan södra och norra Norge har varit så extrema i år att det gynnat Sverige, skriver NRK. Överföringskapaciteten är bättre i Sverige vilket gör att billig el från Nordnorge kan säljas dyrt till Sydnorge.

– Det är vanligt att kraft exporteras från norra Norge till norra Sverige och sedan importeras från södra Sverige till södra Norge, säger Ann Myhrer Østenby från norska energimyndigheten NVE.”

Södra Sverige säljer till Södra Norge…

Du säger tvärtemot…
Vem har rätt? NRK/NVE lr karlmb?
Påstår du att det var ovanligt att billig el från sydnorge förut var tvungen att exporteras via SE3 o 4? Dina anekdoter är bara pinsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.