Funderar på om det är möjligt att slipa bort beläggningen och använda stekpannan utan? Min panna verkar vara i aluminium med undersidan i järn. Någon som testat?
 
Jag skulle inte använda en ren "aluminiumpanna"... Då aluminium släpper en hel del rester i maten ifs lika teflon när det släpper. En gjutjärnspanna eller Rostfritt är mitt råd, men kräver att man läser på hur den används för bästa resultat.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 11 till
  • Laddar…
H
Ulltand Ulltand skrev:
Funderar på om det är möjligt att slipa bort beläggningen och använda stekpannan utan? Min panna verkar vara i aluminium med undersidan i järn. Någon som testat?
Ring till tillverkaren och fråga, vet inte hur mycket rester av Teflon eller annat som kan finnas kvar i aluminiumet, varken Teflon eller aluminium är nyttig att få i sig. Köp ett lättviktsgjurtjärns stekpanna, då har du en stekpanna hur länge som helst.
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
H
Maxizor Maxizor skrev:
Jag skulle inte använda en ren "aluminiumpanna"... Då aluminium släpper en hel del rester i maten ifs lika teflon när det släpper. En gjutjärnspanna eller Rostfritt är mitt råd, men kräver att man läser på hur den används för bästa resultat.
Ja, det är viktigt att läsa på. Folk slarvar med det och undrar vad det är för fel på pannan. Oftast är det inte pannans fel. Rostfri stekpanna skall nog inte en vanlig matlagare ha, där måste man vara lite mer kunnig hur man hanterar en rostfri panna.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Satsar på järn då istället!

Första 25 åren av mitt liv hade vi en gjutjärnspanna. Efterkommande 30 åren har jag nog förbrukat 15 teflonpannor. ”Nu ännu bättre non stick” :(
 
  • Gilla
  • Haha
Kenneth Larsson2 och 13 till
  • Laddar…
BirgitS
Förutom gjutjärnspannor har vi en stekpanna från GreenPan som har en keramisk yta. Den har lite samma känsla (lätt, non-stick) som en teflonpanna men håller på ett helt annat sätt. Vår har använts mycket i mer än 5 år nu och den ser ut som ny, till skillnad från alla tidigare teflon.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Sen är det väldigt lätt att stirra sig blind i allt som man läser och som är "farligt" .....Visst kan man säga att en del enskilda ämnen kan ställa till med en del saker i teorin men börjar man tänka lite logiskt så ska man nog troligen äta upp flera tusen stekpannor innan det ens är i närheten av att påverka någon.......Så även om man förbrukar och får i sig en del kollijox genom en livsscykel så är det ändå generna som avgör vad man drabbas av för sjukdomar.
Man kan ju inte säga att om man teflonsanerar allt så kommer jag slippa det och det riktigt.......Isåfall finns det en hel del annat man kan tänka på före just teflonbiten. Steg ett är nog att gå med gasmask och kolfilter konstant. Sen äta mat som bara tagits fram i sterila labbmiljöer. osv osv........
 
  • Gilla
Hmbyggab
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
igen äta upp flera tusen stekpannor innan det ens är i närheten av att påverka någon.......Så även om man förbrukar och får i sig en del kollijox genom en livsscykel så är det ändå generna som avgör vad man drabbas av för sjukdomar.
Riktigt så enkelt är det inte, det genetiska anlaget spelar roll men det är inte den enda faktorn.

Och i fallet med teflon som TS funderar på så är det ju ganska lätt att undvika och ingen egentlig uppoffring i övrigt genom att den nya stekpannan man köper inte innehåller just teflon. Att bära gasmask får nog anses vara en betydligt större uppoffring för de flesta....

Vi har sedan närmare 10 år stekpannor från de Buyer i kolstål som vi är nöjda med.
 
  • Gilla
Dano65 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är inte så mycket att teflonet skulle vara farligt att laga mat i som att C-F-bindningen är väldigt stabil och skapar en globalt föroreningsproblem. En jäkla skitig produkt lämplig endast för nischapplikationer. Att t ex göra konsumentstekpannor är en rätt puckad idé.

Det är inte svårt att lära sig steka i rostfritt, gjutjärn och kolstål. Rekommenderas!
 
  • Gilla
BSOD och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom gjutjärnspannor har vi en stekpanna från GreenPan som har en keramisk yta. Den har lite samma känsla (lätt, non-stick) som en teflonpanna men håller på ett helt annat sätt. Vår har använts mycket i mer än 5 år nu och den ser ut som ny, till skillnad från alla tidigare teflon.
Hoppade på dessa när de kom. Och de höll ju mycket bättre än teflon men när de väl brände fast så var de rätt körda.

Så nu är det kolstål, gjutjärn och rostfritt som gäller för matlagningen. Att jag inte lyckades lära mig hur man steker i rostfri stekpanna under min uppväxt är ett misslyckande. Men numera finns allt en Youtubevideo bort så det är så enkelt att lära sig numera. Och rostfria stekpannor var ju i det närmaste en professionell lyxprodukt när jag var i min ungdom. Inte längre.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag älskar min Satake stekpanna, det är alltså en sorts aluminiumpanna med beläggning som nästan uppträder som om den vore gjutjärn. De brukar finnas på bra kambanjer via företagsrabatter, studentrabatter mm.

Det är ju inte som en riktigt gjutjärnspanna, men det närmaste jag kommit förutom originalet.
 
Kör med två olika De Buyer pannor, kör denna lilla för pannkakor och annan stekning utan behov av kant. Grymt nöjd med dessa. Har också kastat mängder med teflonpannor, keramiska och annan magi, nu är det bara dessa som gäller. Ända nackdelen är att jag får diska dem för frugan tycker de väger för mycket. Kan väl hålla med om att man faktiskt får ont i handlederna av att diska den stora.

https://www.cervera.se/produkt/mineral-b-element-pannkakspanna-24-cm
https://www.cervera.se/produkt/mineral-b-element-stekpanna-32-cm
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom gjutjärnspannor har vi en stekpanna från GreenPan som har en keramisk yta. Den har lite samma känsla (lätt, non-stick) som en teflonpanna men håller på ett helt annat sätt. Vår har använts mycket i mer än 5 år nu och den ser ut som ny, till skillnad från alla tidigare teflon.
Green Pan är bra panna med en typ glasbeläggning. Dock kan man inte sätta på högsta värmen direkt utan man måste höja värmen stegvis, pannan får heller aldrig gå tom precis som en teflonpanna. Det är 2 olika material som skall utvidgas och de måste hinna med varandra.
En gjutjärnspanna helt i gjutjärn går knappt att förstöra. OBS! Det finns gjutjärnspannnor med beläggning, undvik dessa! Varför finns dessa? De är billigare att framställa då gjutjärnet inte behöver vara slätt inuti, det döljer man med en teflonbeläggning. Folk brassar på för man registrerar gjutjärn och tänker inte på att den är teflonbelagd, denna typ av gjutjärnspanna ska behandlas som en vanlig teflonbelagd panna.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Green Pan är bra panna med en typ glasbeläggning. Dock kan man inte sätta på högsta värmen direkt utan man måste höja värmen stegvis, pannan får heller aldrig gå tom precis som en teflonpanna. Det är 2 olika material som skall utvidgas och de måste hinna med varandra.
En gjutjärnspanna helt i gjutjärn går knappt att förstöra. OBS! Det finns gjutjärnspannnor med beläggning, undvik dessa! Varför finns dessa? De är billigare att framställa då gjutjärnet inte behöver vara slätt inuti, det döljer man med en teflonbeläggning. Folk brassar på för man registrerar gjutjärn och tänker inte på att den är teflonbelagd, denna typ av gjutjärnspanna ska behandlas som en vanlig teflonbelagd panna.
Vi använder fortfarande våra gjutjärnspannor som är från att vi flyttade hemifrån, en var och samma modell ;)
De och den keramiska används på olika sätt och till olika saker.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Vi använder fortfarande våra gjutjärnspannor som är från att vi flyttade hemifrån, en var och samma modell ;)
De och den keramiska används på olika sätt och till olika saker.
Helt rätt! Samma här. Råkar också ha både gjutjärn en mindre Green Pan😉😀
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.