Har alltid tyckt omställningen är konstig. Men levt med det.

Men nu när vi både har djur och små barn är det ta mig fan helt oförklarligt.
"Nej, du ska inte vakna nu, gå och lägg dig igen för klockan har magiskt ändrat sig inatt."
Tar inte sällan minst en vecka att få ordning på allas tider igen.

Jag skiter i vilken tid.
Bara bestäm och sluta ändra två gånger per år.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men det blir ju inte enklare än att vi kör olika tid i världen.
"olika tid" är ju liksom fundamentalt förvirrande i hela sin grundidé. Att vi har tid handlar ju om att vi ska kunna referera relativt kronologiskt och förstå varandra, om alla har olika tid så är det väldigt förvirrande och går ju nästan emot hela iden om varför vi kommit på konceptet tid!

I synnerhet är det konstigt när vissa länder har sommartid och vissa inte, Indien har sin extra halvtimme, vissa stora länder har en zon över stor yta medan andra inte.

Om vi alltid ska ha binda vissa tider när solen går upp osv skulle vi ju lika gärna kunna definiera tiden som att solen går upp klockan 8 och ner klockan 20. Sen blir timmarna kortare och längre morgon/kväll beroende på årstid. Ungefär så absurt tycker jag nuvarande system är :)
 
M Magnusrex123 skrev:
Jag håller inte alls med. Jag jobbar med folk som jobbar väldigt olika tider på dygnet även i sin lokala tid. Det hade varit mycket enklare att boka möten om man bara säger "klockan fyra". Nu måste man fundera på om ens kalender redan har tagit hänsyn att indien är +4,5h (och vad betyder ens det) osv.

Det skulle bara vara lättare, förutom i övergångsperiod så klart.
Men visst förstod du poängen med datumbesväret? Det kaliforniska kontor som idag skriver "Office hours are Monday thru Friday 8 am - 5 pm" måste börja skriva "Monday thru Saturday, 1600-0100”. Eller det går ju inte, för då tror folk att dom jobbar sex dagar i veckan.
"Monday thru Friday, 1600-2400 and Tuesday thru Saturday, 2400-0100” kanske blir tydligare? Hur tycker du att dom ska skriva när vi alla kör UTC?
 
M Magnusrex123 skrev:
"olika tid" är ju liksom fundamentalt förvirrande i hela sin grundidé. Att vi har tid handlar ju om att vi ska kunna referera relativt kronologiskt och förstå varandra, om alla har olika tid så är det väldigt förvirrande och går ju nästan emot hela iden om varför vi kommit på konceptet tid!

I synnerhet är det konstigt när vissa länder har sommartid och vissa inte, Indien har sin extra halvtimme, vissa stora länder har en zon över stor yta medan andra inte.

Om vi alltid ska ha binda vissa tider när solen går upp osv skulle vi ju lika gärna kunna definiera tiden som att solen går upp klockan 8 och ner klockan 20. Sen blir timmarna kortare och längre morgon/kväll beroende på årstid. Ungefär så absurt tycker jag nuvarande system är :)
Jag skiter i vilket, det viktiga är att inte förlora en timme sol på våren, sommaren
 
S Skopan skrev:
Men visst förstod du poängen med datumbesväret? Det kaliforniska kontor som idag skriver "Office hours are Monday thru Friday 8 am - 5 pm" måste börja skriva "Monday thru Saturday, 1600-0100”. Eller det går ju inte, för då tror folk att dom jobbar sex dagar i veckan.
"Monday thru Friday, 1600-2400 and Tuesday thru Saturday, 2400-0100” kanske blir tydligare? Hur tycker du att dom ska skriva när vi alla kör UTC?
Hmmm kanske... Jag måste nog rita detta på en karta, vi har så mycket hav att jag tänker att man kan nog mappa detta bra om man vill
 
Datumlinjen ligger redan i det största hav vi har. Du kan inte få det mycket bättre. Det vettigaste är att använda UTC om man vill ha en världs tid, sedan har man lokala tider med jämn timmes offset från UTC så att det matchar den lokala soltiden.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Datumlinjen ligger redan i det största hav vi har. Du kan inte få det mycket bättre. Det vettigaste är att använda UTC om man vill ha en världs tid, sedan har man lokala tider med jämn timmes offset från UTC så att det matchar den lokala soltiden.
Låter bekant det där. Just det, så vi har det idag.
 
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skiter i vilket, det viktiga är att inte förlora en timme sol på våren, sommaren
Du har alltså inte förstått ett skit av alla inlägg i den här tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du har alltså inte förstått ett skit av alla inlägg i den här tråden.
Det brukar vara ni andra som inte förstår. Jag skiter i vad klockan är. Det viktiga är att effekten blir som sommartid idag. Att samhället ställs fram en timme
 
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det brukar vara ni andra som inte förstår. Jag skiter i vad klockan är. Det viktiga är att effekten blir som sommartid idag. Att samhället ställs fram en timme
Det är ju snarare du som är extremt styrd av vad klockan är.
 
RoTe RoTe skrev:
Det är ju snarare du som är extremt styrd av vad klockan är.
Nej samhället. Lunchställena med uteservering öppnar vid visst tillfälle osv
 
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej samhället. Lunchställena med uteservering öppnar vid visst tillfälle osv
Ja dom anpassar sig efter kunderna
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja dom anpassar sig efter kunderna
Precis samhället. Bättre behålla det som det är. Eller isåfall införa sommartid på vinter för då är det mörkt och jävligt hur man än gör
 
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis samhället. Bättre behålla det som det är. Eller isåfall införa sommartid på vinter för då är det mörkt och jävligt hur man än gör
Intressant att du tror att samhället kommer vara exakt som det är idag om vi slutar ställa om klockan.
 
RoTe RoTe skrev:
Intressant att du tror att samhället kommer vara exakt som det är idag om vi slutar ställa om klockan.
Så du tror arbetsgivare, inrättningar med mera kommer ändra sina rutiner. det tvivlar jag på.
Samt då blir det ju ännu krångligare än att man bara ställer om klockan.

Enklast är ju att köra sommartid året runt så maximerar vi soltimmarna
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.