nino nino skrev:
Det är väl egentligen bara att klippa kabeln på lämpligt ställe och montera en kontaktor mellan, sen en Shelly som styr av på?
Ja, men det där "bara" kräver ju viss behörighet. 🙄 Nog för att jag mycket väl skulle kunna göra det själv, men fast installerad trefas i "typ våtrum" känns klart över gränsen för vad som är lämpligt att göra själv...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Normally closed.

Edit: Blev kanske inget begripligare...

Från Wikipedia:
A normally closed (NC) contact pair is closed (in a conductive state) when it, or the device operating it, is in a deenergized state or relaxed state. A normally open ( NO) contact pair is open (in a non-conductive state) when it, or the device operating it, is in a deenergized state or relaxed state.

Alltså får kontaktorn ingen styrspänning får lasten spänning. Aktiverar man styrspänningen stopas lasten.
Jaha! Jomen det visste jag ju egentligen. 😆
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
NC? Nunchucks? 😆
Jag editerade mitt första svar i #3177 då jag insåg att förklaringen nog inte förklarade något.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
R
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, men det där "bara" kräver ju viss behörighet. 🙄 Nog för att jag mycket väl skulle kunna göra det själv, men fast installerad trefas i "typ våtrum" känns klart över gränsen för vad som är lämpligt att göra själv...
Vad är det för VVB? Det kanske finns en extern styrning för effektvakt som kan användas. Då bör du kunna koppla in det själv.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad är det för VVB? Det kanske finns en extern styrning för effektvakt som kan användas. Då bör du kunna koppla in det själv.
Metro Therm. Minns inte vad modellen hette men numera verkar den i alla fall heta "Modul". Jag har inte hittat något om extern styrning tidigare. Jag TROR iaf att jag letat.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Hmmm... Jag har en ESP32 precis bredvid beredaren... Kommer man åt termostaten utan elektriker kanske? Jag har just installerat en sådan lösning för elementen hemma och det verkar funka perfekt.
Det behövs ingen elektriker för det. Bryt strömmen och skruva upp höljet så borde du se vart termostatens känselkropp är instoppad.
Men till att börja med kan det vara bra att kolla att det verkligen är en "elektrisk" termostat och inte en mekanisk med kapillärrör... Vad är det för beredare?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
David Wallin David Wallin skrev:
[länk]
Nej, den verkar tyvärr inte ha stöd för att styras externt.
 
  • Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
Det räcker med en 2-polig kontaktor då din VVB är 2-fas. Skyddsjorden får aldrig brytas.

Det är bättre att du sätter styrningen vid elcentral än vid vvb om denna sitter i våtutrymme.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är bättre att du sätter styrningen vid elcentral än vid vvb om denna sitter i våtutrymme.
Ja det var så jag hade tänkt det. Jag tror att jag till och med har plats i centralen.
 
useless useless skrev:
Om det är den här termostaten: [länk]
Så går det tyvärr inte att lura temperaturgivaren på nåt enkelt sätt...

Men, är den verkligen på 3-fas? De jag hittar går på 2-fas 400V eller 1-fas 230V. Då är det ju ganska enkelt att sätta in ett relä som bryter ena tråden till elpatronen.

Elschema finns på sidan 10: [länk] manual_200-300.pdf
Ja, fel av mig! Har aldrig egentligen hört begreppet "två-fas" förut så jag bara antog att det var tre...

Enkelt ja... Men det känns fortfarande inte okej att göra själv med tanke på vilken effekt och hur mycket den är igång
 
Fegis.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är den här termostaten: [länk]
Ja den ser åtminstone ut exakt sådär...
 
David Wallin David Wallin skrev:
Nej precis, den går "normalt inte" att styra på annat sätt än att bryta strömmen eller att vrida på termostatratten. Men att fulkoppla termostaten kan ju gå kanske...
Men du har väl lösningen där. Fixa en stegmotor som du styr via en arduino el liknande som vrider termostaten. Leta på youtube, nån måste ju gjort nåt sånt. På köpet slipper du behörighetskrävande installationer...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.