F fsn skrev:
Du kan ha hundra meter kabel på ett tak och mängder av kontaker (2 per panel). Sen kan du ha 210 meter till växelriktaren från första panelen. Det är alltså dessa 2x10m kabel utan kontaktinterface du skyddar med din kontaktor, falsk säkerhet som inte betyder nåt annat än en pryl som kan strula.
Borde vara ganska rejäl area på de kablarna....
 
R Robert-san01 skrev:
Därför skall man undvika alla former av skruvplintar när det gäller solceller eller elbilsladdare och enbart använda fjädrande. Det är höga strömmar och värme under lång tid för att sedan vara helt avkylda. Det är ofta pga detta som det också blir bränder i elcentraler som inte efterdragits.
Det finns ingen anledning att undvika skruvplintar bara du använder rätt modell och använder rätt moment.

Det innebär alltså rejäla kablar

Då räcker inga 1,5kvmm snarara 8kvmm.

Men en elbilsladdare är kopplad 230V eller 400V. Kretsen som är 12V borde inte vara speciellt stor. Den biten är redan kopplad från fabrik isf.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns ingen anledning att undvika skruvplintar bara du använder rätt modell och använder rätt moment.

Det innebär alltså rejäla kablar

Då räcker inga 1,5kvmm snarara 8kvmm.

Men en elbilsladdare är kopplad 230V eller 400V. Kretsen som är 12V borde inte vara speciellt stor. Den biten är redan kopplad från fabrik isf.
Du jobbar inte med el eller solceller?

Solceller brukar man koppla så man får 800-1000V och typ 12-15A.

8mm2 får du leta länge om du tänkt köpa hos Svensk grossist...
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Jag tycker det är rätt tydligt att de rödmarkerade momenten är behörighetskrävande OM den färdiginstallerade anläggningsdelen är behörighetskrävande.
(Vilket den är om NÅGON av anläggningsdelarna bär en spänning högre än 50V, ström högre än 10A eller effekt högre än 200W/VA)

Att däremot montera ihop kablar, solcellsmoduler, optimerare m.m. "på marken", dvs innan den fixerats till anläggningen, är inte behörighetkrävande, eftersom du då inte gör elinstallationsarbete, utan tillverkar en elprodukt.

-------------------------------------------------------------------------

Precis som att man FÅR som obehörig sätta ihop ett säkringsskåp, inkl säkringar och sladdar mellan säkringarna m.m. och även dra och koppla dess interna ledningar.
Det färdiga säkringsskåpet kan sedan överlämnas i handen till behörig elektriker, skruvas upp och installeras av behörig elektriker.

Detta eftersom det färdiga säkringsskåpet blir då en elprodukt, som du ger till elektriken, precis som ett färdigt vägguttag, väggströmbrytare, eller vad som helst som du köpt in.

Du har då tillverkat en elprodukt ("Färdigt säkringsskåp med förmonterade produkter") - precis som denna produkt: [länk]

Är ingen skillnad från t.ex. att montera en IKEA-lampa, dvs sätta ihop dess ingående delar från förpackningen och ansluta dess interna delar till varandra, vilket aldrig är behörighetskrävande, eftersom det då rör en slags tillverkning av elprodukt från byggsats.

"Installera" är att skruva fast IKEA-lampan i taket och koppla in den, vilket bara får göras av elektriker om det inte är en befintlig lampa som byts ut.

-------------------------------------------------------------------------

Så om man ska dra gränsen för hur mycket förberedande arbete man får göra åt en elektriker, så kan man kortfattat beskriva det som:
"Du får göra allt som görs före att dra i en enda skruv/spik som har att göra med elinstallationsarbetet".

Man får dock inte göra några förberedande arbete åt elektrikern som innebär att saker skruvas upp, dvs yttre kablar får inte dras, inte heller får man skruva upp vägguttag och dra VP-rör och liknande, då det är elinstallationsarbete.

-----------------------------------------------------------------------------

Det som diskutionen ang SELV-undantaget snarare handlar om, är att installera 1-2 solpaneler, låta dessa driva en solcellsladdare för 12V-batteri, och sedan dra ett 12V-nät i sommarstugan, som enbart drivs på solceller, som driver enklare utrustning såsom lampor m.m., avsäkrat av max 10A.

----------------------------------------------------------------------------

Ditt exempel med generatorn kan vi ta också:


Rödmarkerade moment är behörighetskrävande.

Att installera intaget till uttaget på andra sidan väggen är behörighetskrävande.
Att installera anläggningen som ansluts med stickpropp till generatorn är också behörighetskrävande.

Ska vi ta solpanelen, så är det inte behörighetskrävande att montera ett handtag på solcellen, sedan koppla ihop den med sladdar till en växelriktare och bärbart batteri med Ö-drift, och sedan koppla in elektrisk utrustning till växelriktaren via ett vägguttag.
Då spelar det ingen roll om grejerna är 230 volt 16 ampere om du så vill.

Eftersom bärbara saker inte är en "anläggning".

Samma om du monterar villapanelen på en flyttbar möbel (säg TV-möbeln), drar batteri och växelriktare inuti möbeln, och ett vägguttag i TV-möbeln för att driva TVn på solcellsdrift för att ditt vardagsrum har inga vägguttag.
Tjena, bygga ihop en elcentral att det skulle vara ok förstår jag inte!? En elapparat eller komponent skall vara CE märkt och bygger du ihop en elcentral av lösa delar så ska den CE godkännas för att få kopplas in till elnätet. Förr "langade man ihop" en kapsling o några dvärgbrytare med samlingsskena någon jfb och ev PSA. Inte ok längre sedan mycket länge😉 bygger du däremot ut en förkopplad dvärgbrytarcentral med produkter från samma fabrikat o modell så kan tillverkaren sägas "ta ansvar" för helheten du byggt ut ( som elektriker/elinstallatör förståss, ingen hemmapulare).
Att blanda och som du sa, slänga ihop en elcentral och sedan kanske drabbas av varmgång ed med olika fabrikat o modeller så tror jag som elinstallatör att man nog får leta upp sitt CE dokument man bifogat "sin" elcentral. Någott jag tror man får leta länge efter och man nog här har gjort sig skyldig till att ha använt sig av ICKE CE godkänt material.
 
Om alla ingående delar är ce märkta så behövs väl inte någon ytterligare märkning?
Exempel:
Stickpropp, kabel, sladdströmbrytare , lamphållare kopplas ihop av mig, inte behöver den sammansatta produkten egen märkning?
 
D Dilato skrev:
Om alla ingående delar är ce märkta så behövs väl inte någon ytterligare märkning?
Exempel:
Stickpropp, kabel, sladdströmbrytare , lamphållare kopplas ihop av mig, inte behöver den sammansatta produkten egen märkning?
Jag kanske lade svar till fel person. En person nämnde att det var ok att langa ihop en elcentral o ge till en elektriker o vips skulle den produkten bli ok. Där skulle mitt svar kopplas till. Jus den där elcentralen där man ofta ser olika fabrikat osv. Inte ok!
 
D Dilato skrev:
Om alla ingående delar är ce märkta så behövs väl inte någon ytterligare märkning?
Exempel:
Stickpropp, kabel, sladdströmbrytare , lamphållare kopplas ihop av mig, inte behöver den sammansatta produkten egen märkning?
Varför skulle den inte behöva egen CE märkning? Jag kan inte ens borra ett hål i en kapsling/armatur ed. För att min kabel inte passar produkten. Som att klippa stickproppen på tvättmaskinen och sen koppla fast i dosa. Inte ok om det inte står som ok att göra i tillverkaranvisningan. Gör man så, så kan man bli nekad garantirep ed om tvättmaskinen går sönder.
 
K Kenta_S skrev:
Jag kanske lade svar till fel person. En person nämnde att det var ok att langa ihop en elcentral o ge till en elektriker o vips skulle den produkten bli ok. Där skulle mitt svar kopplas till. Jus den där elcentralen där man ofta ser olika fabrikat osv. Inte ok!
En elcentral består ju av en kapsling, skenor, och en drös CE märkta elprylar där varje elpryl (dvärgbrytare, jordfelsbrytare, huvudbrytare m.m.) är helt fristående.
Vilket fabrikat de enskilda elprylarna har spelar ju ingen roll.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Menar du att det bara får finnas ett märke i en elcentral?
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Varför skulle den inte behöva egen CE märkning?
Så när du lägger till en säkring i befintlig central behöver den ny CE märkning?
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det bara får finnas ett märke i en elcentral?
Det är min tolkning. Annars ska jag som installatör göra en bedömning av de ingående delarna och göra ett CE dokument av min färdiga produkt. Tror dock inte det funkar så i praktiken men det är ju upp till den som skapat och kopplat in en egentillverkad elcentral som börjat brinna. Själv väljer jag förbyggd eller tillverkar av de som lämnar dok på helheten på central de byggt av mina ritningar.
 
När brann en elcentral uppbyggd av godkända komponenter senast där felet var att någon byggt ihop den själv ?
 
D Dilato skrev:
Så när du lägger till en säkring i befintlig central behöver den ny CE märkning?
Nej, men jag langar inte gärna in en Schneider i en Hagercentral. Fegt, nja vill man utmana regler så är det upp till var och en. Vi har olika erfarenheter i våra ryggsäckar. Har man inte sett nåt kunnat gå åt helvete så är det lättare att inte se hur det kunnat gå. Jag försöker göra sånt jag kan stå för även i rätten😎 gillar att kunna sova gott, fel kan det gå ändå även om man tror sig göra rätt
 
D Dilato skrev:
När brann en elcentral uppbyggd av godkända komponenter senast där felet var att någon byggt ihop den själv ?
Ser ofta varmgångar o fel när det är blandade grejer och klantar som varit innan. Hur ofta sitter det inte en C13 på 1,5mm?? Allt för ofta
 
Det var en något annorlunda tolkning av regelverket.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.