K Kenta_S skrev:
Eh. Det var ju du själv som sa att det var ok att byta till 13A. Tror regeln kom till när folk ville ha infravärmare på sina uteplatser och ofta kopplat från vardagsrumsgruppen då tror jag den dumma regeln kom till att om ledningar var installerade väl ventilerade bla bla så kunde man byta en C10 till en B13 och jag har aldrig gjort ett sånt byte. Bara fått åtgärda när trähattar varit där o pillat in en C13 på en 1,5mm CU ofta dåligt kyld
Tumregeln är ingen regel.
Men jag har lärt mig att det inte alltid är okej. De elektriker som väljer en grupp för att belastningen inte är så stor är nog ganska få. Det intressanta är nämligen hela sträckan från central till VU.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så för din del gäller alltså inga tumregler utan du räknar alltid innan du drar en kabel. Hur mäter du en sådan spänning? Meggar du? Men då handlar det om isolationen.

Vi har tuffare regler i Sverige än i övriga EU. Eller kanske inte alla länder.
Men nu sla det komma en eu förordning som berättar hur man ska räkna och som man är tvungen att ta hänsyn till? intressant...
Tumregler, testa den termen när du sitter o ska svara på varför det skitit sig☺️ länge sen vi övergav tumreglerna
 
K Kenta_S skrev:
Mäter alla mina uttag med ett Metrel ATS o gör en impedansmätn o ser om en C10 blir ok. Det är eg inte ok att bara dra ut ca 30-40m EXQ 3G1,5 och bara slentrian sätta en C10 utan man ska beräkna. Är man nära trafo eller långt ifrån osv.
Låt mig gissa du sitter mestadels på ett kontor? I en skyddad värld.
Exq? Låter inte som den vanligaste kabelvalet. En klamrad kabel är det mycket bättre kylning på än fq.
Det är en viktig parameter när man väljer kabel.

Om man tänker så här, de allra flesta elektriker använder tumreglerna. Så de flesta ledningarna som är på 1,5kvmm är avsäkrade med 10A.
Ändå är bränder pga överhettning i kablarna inte lika vanligt som dåliga kopplingar.
 
Det är ju du som hänvisar tilltumregler. Även om du kallar dem regler. Det finns inget som säger att B13 alltid är okej och C13 aldrig är okej. Det kan vara okej med 16A också.

Dina ideer om att elcentraler bara får innehålla ett märke är också galen, som tur är.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tumregeln är ingen regel.
Men jag har lärt mig att det inte alltid är okej. De elektriker som väljer en grupp för att belastningen inte är så stor är nog ganska få. Det intressanta är nämligen hela sträckan från central till VU.
Alltså jag tror du missförstått det hela. Jag tog upp ett dumt exempel att det ofta sitter en C13 på en 1,5mm kopparledning. Själv har jag alltid tyckt det var just en puckad regel att lätta på för att väldigt många elektriker inte känner till kortslutningsström och dvärgbrytare och seras behov av snabb frånkoppling för att inte skadas. Jag är alltså inte en användare av den "lättnaden". Jag tolkar regelverk på mitt sätt och säkert ofta hårdare än många andra. Den som vill chansa får ta det på sig själv. Tyvärr är det inte ovanligt att den där gruppen eller 1,5mm kabeln mer ofta än sällan byggs ut och då ska mata ännu mer än vad du såg när du bytte den där C13 från en C10 och därför tycker jag den regeln var puckad.
 
K Kenta_S skrev:
Tumregler, testa den termen när du sitter o ska svara på varför det skitit sig☺️ länge sen vi övergav tumreglerna
Tala för dig själv. Du kanske har gett upp den. men jag tror du är ganska ensam.
Nej, jag skulle inte anlita dig som elektriker. Jag vet nämligen att jag skulle få betala massa pengar för att du ska räkna på allting.
 
K Kenta_S skrev:
Alltså jag tror du missförstått det hela. Jag tog upp ett dumt exempel att det ofta sitter en C13 på en 1,5mm kopparledning. Själv har jag alltid tyckt det var just en puckad regel att lätta på för att väldigt många elektriker inte känner till kortslutningsström och dvärgbrytare och seras behov av snabb frånkoppling för att inte skadas. Jag är alltså inte en användare av den "lättnaden". Jag tolkar regelverk på mitt sätt och säkert ofta hårdare än många andra. Den som vill chansa får ta det på sig själv. Tyvärr är det inte ovanligt att den där gruppen eller 1,5mm kabeln mer ofta än sällan byggs ut och då ska mata ännu mer än vad du såg när du bytte den där C13 från en C10 och därför tycker jag den regeln var puckad.
Det finns ingen sådan regel, det är en tumregel.

Om elektriker inte känner saker som frånkopplingstid kan man ju fråga sig om de lär sig något alls under utbildningen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju du som hänvisar tilltumregler. Även om du kallar dem regler. Det finns inget som säger att B13 alltid är okej och C13 aldrig är okej. Det kan vara okej med 16A också.

Dina ideer om att elcentraler bara får innehålla ett märke är också galen, som tur är.
Jag hänvisar inte till tumregler, det var ok förr att byta C10 till B13 sa jag men jag säger också att jag tycker regeln var dålig. Gällande olika fabrikat av dvärgbrytarecentraler:
Jaha säger du det. Ring Hager imorgon och fråga om du kan blanda hej vilt med ABB, MG i deras samlingsskenor och med deras dvärgare. Kör du ditt mekano så kör jag mitt
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tala för dig själv. Du kanske har gett upp den. men jag tror du är ganska ensam.
Nej, jag skulle inte anlita dig som elektriker. Jag vet nämligen att jag skulle få betala massa pengar för att du ska räkna på allting.
Vet inte om du är elektriker eller vad för pajas du är? Låt oss säga att du är privatperson typ kund. Du är alltså själv ansvarig för den installatör du tar hem och låter göra arbeten i din bostad och vill nu ta hem en som gissar och fixar så hoppas jag att jag har ett annat försäkringsbolag än vad du använder dig av. Kolla själv på Elsäkerhetsverkets hemsida. Det är alltid du som anläggningsinnehavare av en elanläggning som har det yttersta ansvaret. Vill du krypa under ribban och fixa o hitta på egna tumregler mm. Kör för faan, låt inte tråkiga jag sabba för dig. Är så jävla trött på att alltid få allt ansvar pga de regelverk vi har i Sverige och sedan höra att man är en paragrafryttare för man gör som man ska och vad reglerna säger. Dags o bli korvgubbe för elinstallatör börjar bil för mycket risk och för lite stålar.
 
K Kenta_S skrev:
väldigt många elektriker inte känner till kortslutningsström och dvärgbrytare och seras behov av snabb frånkoppling för att inte skadas.
Det är ju då en himla tur att vi amatörer vet det som de utbildade proffsen inte har en susning om.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ju då en himla tur att vi amatörer vet det som de utbildade proffsen inte har en susning om.
Så kan det vara. Dock har man sällan som hemmapulare en ansvarsförsäkring eller auktorisation för elarbeten och gör sig då skyldiga för otillbörligt installationsarbete. Som att köra för fort på allmän väg, man väljer själv om det är värt risken.
 
El i bostäder är inte så himla farligt som du vill påskina, det ska mycket till att det blir något problem alls om man använder godkänt materiel och har en gnutta kunskap.
 
K Kenta_S skrev:
man väljer själv om det är värt risken.
När blev någon privatperson/hempulare fälld för brottet otillbörligt installationsarbete?
 
Redigerat:
K Kenta_S skrev:
Jag hänvisar inte till tumregler, det var ok förr att byta C10 till B13 sa jag men jag säger också att jag tycker regeln var dålig. Gällande olika fabrikat av dvärgbrytarecentraler:
Jaha säger du det. Ring Hager imorgon och fråga om du kan blanda hej vilt med ABB, MG i deras samlingsskenor och med deras dvärgare. Kör du ditt mekano så kör jag mitt
Jo, det är just tumregler du hänvisar till. Det är något illa att du inte inser det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Vet inte om du är elektriker eller vad för pajas du är? Låt oss säga att du är privatperson typ kund. Du är alltså själv ansvarig för den installatör du tar hem och låter göra arbeten i din bostad och vill nu ta hem en som gissar och fixar så hoppas jag att jag har ett annat försäkringsbolag än vad du använder dig av. Kolla själv på Elsäkerhetsverkets hemsida. Det är alltid du som anläggningsinnehavare av en elanläggning som har det yttersta ansvaret. Vill du krypa under ribban och fixa o hitta på egna tumregler mm. Kör för faan, låt inte tråkiga jag sabba för dig. Är så jävla trött på att alltid få allt ansvar pga de regelverk vi har i Sverige och sedan höra att man är en paragrafryttare för man gör som man ska och vad reglerna säger. Dags o bli korvgubbe för elinstallatör börjar bil för mycket risk och för lite stålar.
Nu undrar jag vad du pratar om.

Om man tycker det är jobbigt att göra ett bra jobb, så är det en väldigt bra idé att sluta.
Det känns lagom lockande när man själv har bättre koll....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.