29 614 läst · 519 svar
30k läst
519 svar
Elsäkerhetsverkets 4 punkter om vem som får installera solceller
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 718 inlägg
Korrekt. Det är dock inte ett auktorisationskrävande jobb att montera ihop säkringsskåpet innan det är en del av elanläggningen. Du eller elektrikern begår med andra ord inget brott om du använder icke CE-märkta prylar.K Kenta_S skrev:
Däremot kan anläggningen, om den visar sig vara bristfällig, få användningsförbud varav felet måste rättas till. Men det gäller ju oavsett vem som pillat på tåtarna. Är centralen korrekt monterad så är den, oavsett vem som pillat på tåtarna.
Vi pratar således enbart om själva auktorisationskravet.
Bygger du ihop en förlängningssladd av en elkontakt, kabel och grendosa, så är ju denna heller inte CE-märkt och får "egentligen" inte användas, men det är inget brott, utan mer som en rekommendation. Brinner huset ner till följd av din egenkopplade förlängningssladd för att du inte dragit åt fasen, då får du inget på försäkringen.
Samma om du monterar ihop en timer + vägguttag i en utanpåliggande dosa och sedan ger hela klabbet till en elektriker som sedan sätter upp kombinationen i ditt hem.
Då är det tillverkning av en elprodukt, ej ett installationsjobb, att montera dosan. Att sedan installera dosan, dvs skruva upp den på väggen och koppla in den, är ett elinstallationsjobb.
Kvittar om elektriker eller du själv gjort det, då auktorisationen faktiskt INTE täcker att tillverka elprodukter.
Så tekniskt sett kan man säga att om elektriker sätter ihop sagda säkringsskåp på köksbordet, så är det precis samma regler som en hempulare gör det, dvs auktorisationen täcker inte jobbet utan är tillverkning av elprodukt, men skruvar han upp det tomma normskåpet först så att säkringsskåpet blir en del av anläggningen, och därefter sätter fast säkringarna, då är det istället ett elinstallationsjobb som omfattas av auktorisationen.
Så här kan man verkligen säga att "Order of operations" har betydelse om jobbet omfattas av ens auktorisation eller inte.
Tillverkaren kan inte kräva någon behörighet. Det står i varenda manual till t.ex. IKEA-lampor att den enbart får sättas ihop av behörig elektriker. Betyder detta då att detta gäller? Nope. CE-godkännandet må inte gälla eftersom du inte följt tillverkarens anvisningar, men du begår inget brott för att du sätter ihop lampan.K Kenta_S skrev:
Så visst, sätter du ihop lampan fel så gäller inte försäkringen om huset brinner ner - men samma gäller ju om elektriker sätter ihop lampan fel (detta är varför det finns något som kallas "Ansvarsförsäkring" eftersom hemförsäkringen inte täcker eljobb alls).
Sedan är det ju frågan om du får sätta upp lampan, och det styrs ju huruvuda installationsjobbet är undantaget eller inte.
Som bekant får man ju byta ut befintlig ljusarmatur i torrt utrymme, och du får även installera ljusarmatur i torrt utrymme försedd med takkontakt. (DCL, lampkontakt eller rentav vanligt vägguttag).
Vad tillverkaren då skriver om behörighet/auktorisation kan man fullständigt skita i, tillverkarens manual är inte lagen. Elsäkerhetsverket regler går före om vilka som får göra vilka elinstallationsjobb.
Då är det ju ett fel i sig, oavsett om någon med auktorisation satt ihop centralen eller inte.K Kenta_S skrev:
Vi pratar enbart om lagbrott mot elsäkerhetslagen nu i form av oauktoriserat elinstallationsarbete, dvs vi förutsätter att anläggningen fungerar utmärkt, är elsäker, ingen varmgång och korrekta produkter har används som är kompatibla med varandra.
nej, när elcentralen väl sitter på väggen är den en del av starkströmsanläggningen. Då får enbart elektriker göra ändringar, och dessa omfattas ej av CE-reglerna längre. Det är då inte längre en elprodukt, utan en del av en elanläggning.D Dilato skrev:
CE-märkning krävs inte för sådant som används själv för egen räkning, MEN det ska ändå uppfylla relevanta krav och standarder.EddieHansson skrev:
Förstår inte kommentaren! Det ser ut såhär. Kund får säkring som löser ut. Elektrikern säger inga problem det fixar jag och byter till en C13 från en C10.. För det får man ju, eller hur var det. Här blir det ALLTID fel, man fick byta från C10 till B13 men det sitter ALLTID en C13D Dilato skrev:
13A är många gånger okej på 1,5kvadrat.
För visso men var har man juridiskt stöd för sin elcentral man byggt ihop om man blandat fabrikat och det blivit en varmgång och en olycka uppstått? Troligtvis inga probs och blanda olika fabrikat av "samma" typ/styrka osv. Dock kommer inte en jävla tillverkare ge dig sitt stöd om du blandatEddieHansson skrev:
13A vadå? Jag pratar C13 och B13 är det samma 13A menar du? Hur många gör en beräkning eller mäter kortslutningsströmmen? Inte många tror jag och då är det fel! C10 till B13 är troligen ok utan större beräkning men som jag förklarade från C10 till C13 är en höjning och mycket större krav på högre kortslutningsström. En C10 ska i teorin ha 100A i kortslutningsström men förr skulle vi ta hänsyn till varm ledning vilket vi sänkt ribban för iom EU. Jag tror inte våra lwdningar blivit bättre för vi gått med i EU så jag vill gärna mäta runt 150A på en C10 för att känna mig trygg och ska du då byta till en C13, då pratar vi än mer i kortslutningsström för att en dvärgbrytare ska lösa på utsatt tid. En smältsäkring brinner av men en dvärgare ska ha en viss energimängd (ström) för att trippa och inte brinna upp innan den löser utD Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Ärligt talat har du någon koll på vad du pratar om? Det finns ingen regel som säger att man alltid får byta en c10 mot en b13. Inte heller att c13 inte är okej.
Ut överlast hänseende är det samma sak.
När det gäller utlösningstid beror det ju på ledningslängd och förimpedans. Det finns inget som säger att c13 skulle per definition vara problematiskt.
Ut överlast hänseende är det samma sak.
När det gäller utlösningstid beror det ju på ledningslängd och förimpedans. Det finns inget som säger att c13 skulle per definition vara problematiskt.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 718 inlägg
Diskutionen gäller enbart auktorisationskravet (vilket är ett straffrättsligt mål, med åklagare m.m. iblandade), inte huruvida elolyckor uppstått, varmgång, och civilrättsligt skadeståndsansvar.K Kenta_S skrev:
Vi pratar om tillfällen där allt är 100% korrekt och rätt enligt relevanta regelverk. Dvs där enda skillnaden är ifall auktoriserad elektriker gjort en viss sak eller en "hempulare".
Har en anläggning byggts fel, så kvittar det om det är elektriker eller inte. Kör man dessutom utan ansvarsförsärking (vilket jag gör när jag anlitar elektriker, blir billigare så) så gäller inte hemförsäkringen oavsett hur mycket elektrikern viftar med sitt EKP eller AL-behörighet. Men det är jag medveten om risken, kopplar elektrikern fel och byggnaden brinner ner, så hamnar det på mig som anlitat elektrikern.
Så gäller bara att man litar på att elektrikern kopplat rätt.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Tja det var ett exempel med storlek Men 800-1000V kan det bli 6kvmm? Eller ännu grövre?R Robert-san01 skrev:
Nej jag jobbar inte med el och inte med solceller.
Eh. Det var ju du själv som sa att det var ok att byta till 13A. Tror regeln kom till när folk ville ha infravärmare på sina uteplatser och ofta kopplat från vardagsrumsgruppen då tror jag den dumma regeln kom till att om ledningar var installerade väl ventilerade bla bla så kunde man byta en C10 till en B13 och jag har aldrig gjort ett sånt byte. Bara fått åtgärda när trähattar varit där o pillat in en C13 på en 1,5mm CU ofta dåligt kyldD Daniel 109 skrev:Ärligt talat har du någon koll på vad du pratar om? Det finns ingen regel som säger att man alltid får byta en c10 mot en b13. Inte heller att c13 inte är okej.
Ut överlast hänseende är det samma sak.
När det gäller utlösningstid beror det ju på ledningslängd och förimpedans. Det finns inget som säger att c13 skulle per definition vara problematiskt.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Så för din del gäller alltså inga tumregler utan du räknar alltid innan du drar en kabel. Hur mäter du en sådan spänning? Meggar du? Men då handlar det om isolationen.K Kenta_S skrev:13A vadå? Jag pratar C13 och B13 är det samma 13A menar du? Hur många gör en beräkning eller mäter kortslutningsströmmen? Inte många tror jag och då är det fel! C10 till B13 är troligen ok utan större beräkning men som jag förklarade från C10 till C13 är en höjning och mycket större krav på högre kortslutningsström. En C10 ska i teorin ha 100A i kortslutningsström men förr skulle vi ta hänsyn till varm ledning vilket vi sänkt ribban för iom EU. Jag tror inte våra lwdningar blivit bättre för vi gått med i EU så jag vill gärna mäta runt 150A på en C10 för att känna mig trygg och ska du då byta till en C13, då pratar vi än mer i kortslutningsström för att en dvärgbrytare ska lösa på utsatt tid. En smältsäkring brinner av men en dvärgare ska ha en viss energimängd (ström) för att trippa och inte brinna upp innan den löser ut
Vi har tuffare regler i Sverige än i övriga EU. Eller kanske inte alla länder.
Men nu sla det komma en eu förordning som berättar hur man ska räkna och som man är tvungen att ta hänsyn till? intressant...
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Mäter alla mina uttag med ett Metrel ATS o gör en impedansmätn o ser om en C10 blir ok. Det är eg inte ok att bara dra ut ca 30-40m EXQ 3G1,5 och bara slentrian sätta en C10 utan man ska beräkna. Är man nära trafo eller långt ifrån osv.Bananskalare skrev:Så för din del gäller alltså inga tumregler utan du räknar alltid innan du drar en kabel. Hur mäter du en sådan spänning? Meggar du? Men då handlar det om isolationen.
Vi har tuffare regler i Sverige än i övriga EU. Eller kanske inte alla länder.
Men nu sla det komma en eu förordning som berättar hur man ska räkna och som man är tvungen att ta hänsyn till? intressant...