Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Lite respekt för riskerna vid slarvig installation får man nog ha. Sen inte sagt att en nogrann amatör kan göra ett bättre jobb än en stressad installatör...

[media]
Knepig video, det är ju strömmen som är farlig, inte spänningen. Varför pratar han i videon då om att man i de flesta anläggningar har många fler paneler än fyra?

Visserligen hoppar en högre spänning över större gap, men det är ju redan vid små gap man får problem...
 
S sebastiannielsen skrev:
Sjävklart får du göra samma sak hemma vid köksbordet, montera ihop elprodukter avsedda att ingå i starkströmsanläggning.

Att sedan koppla in produkterna fast till starkströmsanläggningen, eller ens skruva upp elprodukterna på väggen, DET är elinstallationsarbete.
När jag läser lagen så är det först efter att den elektriska utrustningen ansluts fast som den blir del av starkströmsanläggningen. Dvs det är inte elinstallationsarbete innan det sker. Så att fästa ett bastuaggregat på väggen bör vem som helst som kan följa tillverkarens anvisningar kunna göra. Men att koppla in den fast i en kopplingsdosa behöver göras under ett EKP.

Nu när vi ändå kommit långt ifrån ämnet så om vi byter ut kopplingsdosan mot en elkopplare så faller den in under de saker man kan göra utan att det blir elinstallationsarbete och man kan nu koppla lös denna fast installerade utrustningen om man samtidigt byter elkopplaren. Jag kommer givetvis byta alla mina kopplingsdosor så jag slipper anlita elektriker i framtiden.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Knepig video, det är ju strömmen som är farlig, inte spänningen. Varför pratar han i videon då om att man i de flesta anläggningar har många fler paneler än fyra?

Visserligen hoppar en högre spänning över större gap, men det är ju redan vid små gap man får problem...
Det är ju bara delvis sant. Den högre spänningen är ju det som gör det möjligt för den höga strömmen att komma in i kroppen. Det han menar är val att ännu fler paneler ger ännu mer potential för en lång ljusbåge.
 
  • Gilla
Wooe och 1 till
  • Laddar…
Man gör dett väldigt lätt för sig.
Att säga att allt med en. solcell kräver behörighet.
Men en solcell kan omöjligt vara behörighets krävande. Behörigheten måste komma om man vill koppla det mot elnätet.
Vem som helst får installera solceller på sin båt eller husvagn.
Att då koppla ihop flera är lagligt.
Däremot är det behörighets krävande att koppla in dessa i sitt elsystem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nja, det kan bli behörighetskrävande även utan nätanslutning. Tex hus med kraftigare fast monterade offgriddlösningar än 200VA.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vem som helst får installera solceller på sin båt eller husvagn.
Det beror på att en båt eller husvagn är inte en anläggning eftersom båten eller husvagnen är mobil, dvs bärbar, således är det ingen "anläggning" enligt lagen utan en elprodukt, precis som att en byggcentral, grendosa, dator, whatsoever.

Du får tänka på att hela bilen, husvagnen, båten, är som en stor produkt, som en stor brödrost som du kan ansluta till vägguttaget.

Allt som inte sitter fast i marken är inte en anläggning helt enkelt.
Huset sitter fast i marken, således är all elinstallation på en byggnad att avse som elinstallationsarbete.

Så ja, solceller är behörighetskrävande om de installeras på en byggnad.
Frågan som uppkommit är om mindre solcellsanläggningar, t.ex. de som driver inbrottslarm, kameror, små lampor etc, omfattas av reglerna.

Elsäkerhetsverket säger numera att allt inom DC omfattas, oavsett om det är 1 volt, 50mA, eller om det är 20 volt, 10 ampere.

Och att enbart växelspänning (dvs halogentransformatorer) är tillåtet enligt undantaget, men halogen är ju utfasat numera.

För även 1v, 50mA kan bli brandfarligt om man ansluter det med sytrådstunna ledningar, så definitionen "En spänning, strömstyrka, eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom" gäller ju i så fall all el förutom EX-klassad el som har skydd för att detta inte ska kunna ske.
 
F
F Fredrik Sjödin skrev:
Well. Min mailkorg är full av mail från tyckare som blandar in det undantaget, SELV,PELV och allt annat smått och gott.
Och i vanlig ordning backar du inte upp det med verklighet utan bara tyckande och lobbyism.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och i vanlig ordning backar du inte upp det med verklighet utan bara tyckande och lobbyism.
Som vanligt har han inte lärt sig att vi på bh har en väldig kunskap
 
Vi kanske tvärtom är hemmablint okunniga och FBS gör en välgärning, ruskar om och får in den råa verkligheten i de rosa föreställningarna som normalt råder här.
 
Q
F fsn skrev:
Och i vanlig ordning backar du inte upp det med verklighet utan bara tyckande och lobbyism.
Förstör inte en bra historia genom att komma med krav på fakta 😉😂 (typiskt oss tekniker att kräva sånt från en tyckniker)
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Satt ner foten?

Det låter mer som ni ställt några frågor till dem...

För den som undrar var Fredrik sist jag kollade anställd av IN Installatörs företagen, och tidningen utges av dessa.
Tänk vad VVS-branschen är avundsjuka på Elinstallationsföretagen som varit så framgångsrika i sitt lobbyarbete.
De har tom. lyckats blockera för enskilda elektriker att ta extraknäck på fritiden iom. kravet på 'egenkontroll'.
Tänk så mycket vattenskadorna kostar samhället och försäkringsbolagen.
Dessutom kan man drunkna i ett felinstallerat badkar.
Allt hade lösts med strängare regler mot fulVVS.
 
GK100 GK100 skrev:
Vi kanske tvärtom är hemmablint okunniga och FBS gör en välgärning, ruskar om och får in den råa verkligheten i de rosa föreställningarna som normalt råder här.
För att det skulle vara en välgärning hade jag gärna sett lite mer djupgående kommentarer från FBS.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ju bara delvis sant. Den högre spänningen är ju det som gör det möjligt för den höga strömmen att komma in i kroppen. Det han menar är val att ännu fler paneler ger ännu mer potential för en lång ljusbåge.
Och vad jag syftar på är att en kort ljusbåge är precis lika farlig som en lång om det är brand man är orolig för. Och just brand är det som verkar vara det vanligaste problemet.
 
GK100 GK100 skrev:
Vi kanske tvärtom är hemmablint okunniga och FBS gör en välgärning, ruskar om och får in den råa verkligheten i de rosa föreställningarna som normalt råder här.
Tycker inte att det är några rosa moln. Om man påstår något eller har en egen teori så brukar det vara ont om rosa skimrande moln. Eftersom det brukar krävas källor för att folk ska tro på det.


Men när det gäller FBS så är det snarare han som seglar runt på rosa moln.
Han verkar dock inte lära sig att det är ganska skumpig färd här på bh
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Och vad jag syftar på är att en kort ljusbåge är precis lika farlig som en lång om det är brand man är orolig för. Och just brand är det som verkar vara det vanligaste problemet.
Ja, så är det ju, om ljusbåge uppstår. Men en högre spänning har högre sannolikhet att generera ljusbågen om man tex drar båda polariteterna i samma rör och det skulle bli skador på den dubbelisolerade kabeln tex. Jag tror dock det vanligaste är kassa eller ”nästan kompatibla MC4 kontakter” med varmgång som följd och där spelar spänningen i det närmaste noll roll.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.