P PHPersson skrev:
Jag tänker såhär:
1. Är ni osams? Om ja stå på dig om nej kanske det är värt något att få hjälp i framtiden, slippa bråka?
2. Om jag förstår dig rätt så har de varit på plats ungefär så många timmar som de fakturerat och jag tror dessvärre att det blir svårt juridiskt att vinna en tvist där de är långsamma men i ditt fall verkar det så extremt så kanske ändå. Isf be om en offert från annan firma först?
Jag tror man kan säga att vi är osams. Jag tycker det är hutlöst. Hade själv gjort grävjobbet på 2 dagar och då utan grävare...men hade inte tiden till det. Jag har försökt med en något förlängd kredit, men det är tvärnej. Om jag fick 30 dagar till så går kostnaden åtminstone på ett år där jag har ROT utrymme. Och ja, det anade jag att jag inte hade kvar men indikationen var att det var ett litet jobb och då spelar det inte så stor roll....Det innebär inte att jag inte trots det tycker det är hutlösa timmar, men det hade underlättat något. Som det är nu är jag lite lätt irriterad. Jag kan för ordningens skull säga att jag även har erbjudit mig bekosta krediten. Och att jag inte tänker att de ska vara bank, men att det är en lite annorlunda situation där man kunde var och en göra sitt för att lösa det.
 
Redigerat:
S sepani skrev:
Jag tror man kan säga att vi är osams. Jag tycker det är hutlöst. Hade själv gjort grävjobbet på 2 dagar och då utan grävare...men hade inte tiden till det. Jag har försökt med en något förlängd kredit, men det är tvärnej. Om jag fick 30 dagar till så går kostnaden åtminstone på ett år där jag har ROT utrymme. Och ja, det anade jag att jag inte hade kvar men indikationen var att det var ett litet jobb och då spelar det inte så stor roll....Det innebär inte att jag inte trots det tycker det är hutlösa timmar, men det hade underlättat något. Som det är nu är jag lite lätt irriterad. Jag kan för ordningens skull säga att jag även har erbjudit mig bekosta krediten. Och att jag inet tänker att de ska vara bank, men att det är en lite annorlunda situation där man kunde var och en göra sitt för att lösa det.
Nä, gissar att det tar emot att vara smidig när motparten inte bjuder till alla.

Tycker faktiskt att du ska göra som tidigare förslag i tråden. Ta dit en annan firma och be om en uppskattning av hur många timmar jobbet borde ta. När du fått det så kan du avrunda upp för den goda sakens skull och betala aktuell summa.

Den här tråden påminner mig om en tråd som handlade om ett sånt veteranföretag som drog fötterna efter sig och debuterade absurda timmar.
 
B Bästerortarn skrev:
Nä, gissar att det tar emot att vara smidig när motparten inte bjuder till alla.

Tycker faktiskt att du ska göra som tidigare förslag i tråden. Ta dit en annan firma och be om en uppskattning av hur många timmar jobbet borde ta. När du fått det så kan du avrunda upp för den goda sakens skull och betala aktuell summa.

Den här tråden påminner mig om en tråd som handlade om ett sånt veteranföretag som drog fötterna efter sig och debuterade absurda timmar.
Frågan är om jag kommer hinna det (alltså innan faktura förfaller)...som det nu är är jag mest trött på skiten...känns som att jag just har anledning vara så lite smidig som möjligt. Tyvärr tar det även tid om man ska driva en process. Annars tycker jag att principen är viktig.
 
Redigerat:
S sepani skrev:
Frågan är om jag kommer hinna det...som det nu är är jag mest trött på skiten...känns som att jag just har anledning vara så lite smidig som möjligt
Du kan alltid bestrida fakturan, hänvisa till att du skall diskutera med ditt juridiska ombud över vad rimlig kostnad är. De kan varken skicka påminnelseavgifter, inkasso eller kronofogden. Så länge du bestrider fakturan korrekt kan de bara stämma dig och det tror jag de väntar ett tag med. Sen skall du veta att om du har hemförsäkring har du rätt till juridisk hjälp medans de kommer få betala för sin advokat. Så med tanke på att ni är osams och att de är så osmidiga trots att du försökt hitta en lösning skulle jag definitivt gjort så.
1. Bestrid fakturan och ring en annan firma direkt.
2. Gör som sas tidigare betala den summan som firma2 offererar och bestrid resten.
 
  • Gilla
Mortsken och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Du kan alltid bestrida fakturan, hänvisa till att du skall diskutera med ditt juridiska ombud över vad rimlig kostnad är. De kan varken skicka påminnelseavgifter, inkasso eller kronofogden. Så länge du bestrider fakturan korrekt kan de bara stämma dig och det tror jag de väntar ett tag med. Sen skall du veta att om du har hemförsäkring har du rätt till juridisk hjälp medans de kommer få betala för sin advokat. Så med tanke på att ni är osams och att de är så osmidiga trots att du försökt hitta en lösning skulle jag definitivt gjort så.
1. Bestrid fakturan och ring en annan firma direkt.
2. Gör som sas tidigare betala den summan som firma2 offererar och bestrid resten.
Låter bra. Jag väntar att bestrida fakturan till precis före förfallodatum. Kanske kan jag till slut tänka mig att betala den om det skulle dra ut in på nyåret. Även om jag fortsatt kommer att ha synpunkter på timmarna.
 
R
S sepani skrev:
Låter bra. Jag väntar att bestrida fakturan till precis före förfallodatum. Kanske kan jag till slut tänka mig att betala den om det skulle dra ut in på nyåret. Även om jag fortsatt kommer att ha synpunkter på timmarna.
Hej,
Kolla på fakturan om det finns en tidsgräns oftast skall anmärkningar vara gjorda inom 8 dagar,
Tänk dig för med att du har inte rätt o hålla inne hela summan utan bara det du tänker bestrida. Så om fakturan är ställd på 30dagar så har man i normalfallet 8 dagar och konsultera för att inkomma med sina anmärkningar sedan om ni inte kommer överens innan 30dagarna är slut så ska du betala den delen du inte bestrider.
 
S sepani skrev:
Låter bra. Jag väntar att bestrida fakturan till precis före förfallodatum. Kanske kan jag till slut tänka mig att betala den om det skulle dra ut in på nyåret. Även om jag fortsatt kommer att ha synpunkter på timmarna.
Du kan börja med att själv uppskatta vad det skulle kostat, betala det och bestrid resten.
R Janu78 skrev:
Hej,
Kolla på fakturan om det finns en tidsgräns oftast skall anmärkningar vara gjorda inom 8 dagar,
Tänk dig för med att du har inte rätt o hålla inne hela summan utan bara det du tänker bestrida. Så om fakturan är ställd på 30dagar så har man i normalfallet 8 dagar och konsultera för att inkomma med sina anmärkningar sedan om ni inte kommer överens innan 30dagarna är slut så ska du betala den delen du inte bestrider.
Om fakturamottagaren inte avtalat om de 8 dagarna så gäller inte det, i detta fallet med andra ord kan man bortse från det.
 
S sepani skrev:
Tyvärr tar det även tid om man ska driva en process. Annars tycker jag att principen är viktig.
Fast det är inte du som ska driva en eventuell process. Men visst kan det komma att ta en del tid.
 
R Janu78 skrev:
Hej,
Kolla på fakturan om det finns en tidsgräns oftast skall anmärkningar vara gjorda inom 8 dagar,
Tänk dig för med att du har inte rätt o hålla inne hela summan utan bara det du tänker bestrida. Så om fakturan är ställd på 30dagar så har man i normalfallet 8 dagar och konsultera för att inkomma med sina anmärkningar sedan om ni inte kommer överens innan 30dagarna är slut så ska du betala den delen du inte bestrider.
Jaha...betalningsvillkor är 10 dagar netto...antagligen att man inte ska kunna tveka utan rusa iväg och betala. 23% dröjsmål...😆
 
S sepani skrev:
Jaha...betalningsvillkor är 10 dagar netto...antagligen att man inte ska kunna tveka utan rusa iväg och betala. 23% dröjsmål...😆
Om du bestrider den så får de inte debitera ränta.
 
S sepani skrev:
Jaha...betalningsvillkor är 10 dagar netto...antagligen att man inte ska kunna tveka utan rusa iväg och betala. 23% dröjsmål...😆
De kan inte debitera ränta innan trettio dagar och inte den räntan heller. Ja om ni nu inte faktiskt har avtalat dessa villkor.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
De kan inte debitera ränta innan trettio dagar och inte den räntan heller. Ja om ni nu inte faktiskt har avtalat dessa villkor.
Alfredo Alfredo skrev:
De kan inte debitera ränta innan trettio dagar och inte den räntan heller. Ja om ni nu inte faktiskt har avtalat dessa villkor.
Men har han fått en faktura sedan innan ifrån företaget så kan det räcka att hävda som typ avtalsgrund om räntan.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Men har han fått en faktura sedan innan ifrån företaget så kan det räcka att hävda som typ avtalsgrund om räntan.
Nej räntan är inte avtalad
 
R
S sepani skrev:
Nej räntan är inte avtalad
Ok
 
S sepani skrev:
Nej räntan är inte avtalad
Då kan du lugnt betala en, enligt dig, skälig summa och sedan bestrida resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.