S Stefan1972 skrev:
Är ytorna rena och man drar skruven/muttern korrekt så lossnar det inte.
Jag håller nog med om att det oftast är så, men genom åren har det hänt några gånger att någon skruv ändå inte sitter som de andra efter några mils körning. Trots att det är rent osv.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Jag håller nog med om att det oftast är så, men genom åren har det hänt några gånger att någon skruv ändå inte sitter som de andra efter några mils körning. Trots att det är rent osv.
Det sägs ju att man skall efterdra, men hur gör alla dessa bilägare som inte sett ett fälgkors på vykort?
Inte åker man tillbaka till däckfirman för en efterdragning(?)
 
Jag har aldrig haft en skruv som lossnat, kanske tur eller för att jag drar på "känn". Men bara för att jag nu skriver det....😉
Däremot så fick man på vissa bilar se upp med skruvlängden när man körde alu-sommar och plåt-vinter. Vet att jag på mina SAAB 9000 hade olika skruvlängder. Risken var att om de var för långa blev det skit i gängorna och de fastnade när de skulle skruvas ur, åtminstone vad verkstan påstod.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
hur gör alla dessa bilägare som inte sett ett fälgkors på vykort?
Gissar att typ 99 procent av dessa struntar i att efterdra.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det sägs ju att man skall efterdra, men hur gör alla dessa bilägare som inte sett ett fälgkors på vykort?
Inte åker man tillbaka till däckfirman för en efterdragning(?)
Eftersom däckfirman drar med 1000Nm så behövs ingen efterdragning....:)
 
  • Haha
  • Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
2,6s är det kortaste jag har och det är perfekt för att snålåka bakom en långtradare. Iom att bilen reagerar snabbare än jag gör så hinner man bromsa. Sedan handlar det om i vilken utsträckning man litar på elektroniken...
Jag jobbar med utveckling av fordonselektronik och mjukvara, det är rätt läskigt att köra mot en "ballongbil" eller ett rörligt mål (båda går att köra på utan (annat än material) skada). Och låta (last)bilen bromsa själv. När jag fick testa detta så var systemen fortfarande ganska enkla (det är nog 15 år sen eller mer) - men det är läskigt att lita på systemet. På torr vägbana går det att bromsa enormt mycket - dvs den kan bromsa otroligt sent och ändå undvika en olycka. Men det var då även en beräkning att man "mitigerar" (mildrar) krocken så länge man kan väja sig ur situationen. Vad systemen då inte visste var om vägen var hal. Vet inte om detta är något som tillkommit på senare år. Så torrt väglag, ja. Men vinter och höst. Näe, lita inte på detta! Så... Jag litar inte på systemen, jag skulle aldrig köra på kortaste avståndet som standard. Däremot tror jag att man kan lita på det på så sätt att man inte kommer dö. Men att det kan bli en incident, det tror jag man ska räkna med...

Jobbar med andra saker nu, så iom allt som hänt senaste åren så är det nog mkt bättre - samtidigt är ju många bilar med denna funktion redan 10 år gamla...
 
Glömde notera tidigare, jag är jäkligt noga med att kryssdra 3-4 gånger innan de får sista "armmomentet".
Aldrig, aldrig och åter aldrig med större kraft före 3-4 gången.
 
A AndersS skrev:
Glömde notera tidigare, jag är jäkligt noga med att kryssdra 3-4 gånger innan de får sista "armmomentet".
Aldrig, aldrig och åter aldrig med större kraft före 3-4 gången.
Jag hatar också gången efter man bytt på "firma". Då är det ett helvete att byta själv. När man bytt själv innan så är det alltid problemfritt att lossa.

De som alltid byter på firma får sitt straff den gång de måste byta för punka. Samtidigt verkar ju inte domkraft och reservhjul skickas med i nya bilar längre så det kvittar kanske?
 
J JohanLun skrev:
Jag jobbar med utveckling av fordonselektronik och mjukvara, det är rätt läskigt att köra mot en "ballongbil" eller ett rörligt mål (båda går att köra på utan (annat än material) skada). Och låta (last)bilen bromsa själv. När jag fick testa detta så var systemen fortfarande ganska enkla (det är nog 15 år sen eller mer) - men det är läskigt att lita på systemet. På torr vägbana går det att bromsa enormt mycket - dvs den kan bromsa otroligt sent och ändå undvika en olycka. Men det var då även en beräkning att man "mitigerar" (mildrar) krocken så länge man kan väja sig ur situationen. Vad systemen då inte visste var om vägen var hal. Vet inte om detta är något som tillkommit på senare år. Så torrt väglag, ja. Men vinter och höst. Näe, lita inte på detta! Så... Jag litar inte på systemen, jag skulle aldrig köra på kortaste avståndet som standard. Däremot tror jag att man kan lita på det på så sätt att man inte kommer dö. Men att det kan bli en incident, det tror jag man ska räkna med...

Jobbar med andra saker nu, så iom allt som hänt senaste åren så är det nog mkt bättre - samtidigt är ju många bilar med denna funktion redan 10 år gamla...
Det står i Volvo beskrivning att även hastighetsskillnad på fordon framför och eget fordon påverkar. Precis det du skriver att om skillnaden är för stor klarar inte enbart systemet alla situationer att undvika en kollision utan föraren måste också bromsa, däremot så har det bromsat ned hastigheten avsevärt.
Så det är inga självkörande bilar utan hjälpsystem. Hum, hur många läser manualer som beskriver funktioner i en ny bil😉

Tog bara ett sökexempel för Volvo.
https://www.volvocars.com/se/support/car/v40/article/981aefa30d3c87d1c0a801e800aa42f9
 
Jag ser det som krocklindringssystem
 
galento
S Stefan1972 skrev:
Fast rent tekniskt ska det inte behöva efterdras. Det är bara en grej man har börjat med för att slippa lägga tid på att rengöra nav och fälgar.........Nu låter man kunden köra och nöta loss skiten istället och sen ska man efterdra.........
Jag har alltid i alla år lagt tid på att rengöra både nav och fälg ordentligt och på typ 30 år så har jag haft ett tillbud men där glömde jag nog dra hjulet helt och hållet så det har ju inte med saken att göra riktigt.
Är ytorna rena och man drar skruven/muttern korrekt så lossnar det inte.
Borstar ren nav och fälgar och drar för hand , har aldrig varit med om att ett hjul lossnat.
Både stål och alufälgar .
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Aldrig, aldrig och åter aldrig med större kraft före 3-4 gången.
Vaa, menar du att du drar hjulskruvarna i omgångar?
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Gissar att typ 99 procent av dessa struntar i att efterdra.
Gjorde det typ första 5 gångerna jag bytte däck själv, och då konstaterat att det inte behövdes. Sen dess har jag aldrig gjort det heller...
 
S
J JohanLun skrev:
Jag hatar också gången efter man bytt på "firma". Då är det ett helvete att byta själv. När man bytt själv innan så är det alltid problemfritt att lossa.

De som alltid byter på firma får sitt straff den gång de måste byta för punka. Samtidigt verkar ju inte domkraft och reservhjul skickas med i nya bilar längre så det kvittar kanske?
”Min” däckfirma efterdrar med momentnyckel.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vaa, menar du att du drar hjulskruvarna i omgångar?
Japp, först drar jag bara så hårt att fälgen ligger emot utan att glappa. Sedan drar jag vardera skruv 2-3 ggr och alltid motstånde skruv, lite hårdare för varje varv. Allt avslutas med rätt "armmoment" i en runda.
Min metod och självklart vid ett tillfälle.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.