Roga1337 Roga1337 skrev:
Tack så mycket 😀har sett och använt dessa på alla möjliga olika platser genom livet.. men först nu, så vet jag var dessa kapsylöppnare härstammar ifrån😂

Edit: ser att det står Gammelbrygd på öppnare…mer förundrad hur dem lyckas spridas till alla olika platser (det är ju inte alla som dricker den😉
Har en hängande i ett snöre i kylen fortfarande, fast att vi bytt kyl 3 ggr😆🤔
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Vira blåtira, väl?
Japp. Vira Blåtira och Kiviga Kruse och någon figur till i en annan färg.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Japp. Vira Blåtira och Kiviga Kruse och någon figur till i en annan färg.
Och Gulp!, Flämt!, Vroom! och Plonk!
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och Gulp!, Flämt!, Vroom! och Plonk!
De köpte vi, min bror och jag. I 33 cl glasflaskor i plastback. Det var länge sedan man såg läsk i en plastback.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Efter 80-talet har det mesta gått utför…
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det var länge sedan man såg läsk i en plastback.
Jag handlar läsk i 33cl returglas och plastback. Visserligen finns de i grannkommunen 4 mil bort men jag har ärenden dit i jobbet med jämna mellanrum.
70 kr + pant är överkomligt, vilket blir ca 10kr/l.
Tre röda backar med tomma och fulla flaskor staplade på en byrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockerdricka, fruktsoda, Loranga, hallonsoda och Mac Black cola är vad som erbjuds, samt lättöl och vichyvatten. Och snart kommer julmust också. Det enda jag saknar i utbudet är Pommac eller Champis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Trodde inte de fanns längre?

När man var liten knodd hade den lokala Konsumbutiken en automat för att panta såna där backar... Den stod avsides till utanför ingången, och var oövervakad.. Den var också såpass dum att det med en lång pinne med en krok på gick att dra ut en back, som man sedan pantade om och om... Kunde bli några hundralappar.... 😆
 
  • Gilla
  • Wow
vanpire och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Trodde inte de fanns längre?
Jodå, de finns hos ett fåtal bryggerier.
T ex Krönleins bryggeri och Åbro. Synd bara att inte fler butiker är villiga att göra sig besväret att lagerföra riktiga läskbackar. Det är mest restaurangbranschen som håller sig med läsk i returglas.

Det lustiga är att det finns ett bryggeri på den ort jag handlar läsken men de har inte glasflaskor så de läskbackar jag köper är importerade från Halmstad, 50 mil söderut.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vinflaska formad som en fotbollspokal, etikett med fotboll, köksbänk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hänger på med bild på gamla bortglömda flaskor. Ett vitt "kvalitetsvin" inhandlat i Neapel inför matchen Sverige-Brasilien under det förhatliga fotbolls-VM 1990. Färgen har med åren övergått till mörkt pissgult.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det enda jag saknar i utbudet är Pommac eller Champis.
Trocadero då?
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Trocadero då?
Ifall @ Keiller bor så nära Halmstad som 50 mil är det ju långt söder om Trocaderobältet....

Intressant att @Keiller lyckas få tag på Mac Blackcola i flaska, 33cl, har aldrig sett det enbart i burk eller 1,5 liter Pet
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Ifall @ Keiller bor så nära Halmstad som 50 mil är det ju långt söder om Trocaderobältet....

Intressant att @Keiller lyckas få tag på Mac Blackcola i flaska, 33cl, har aldrig sett det enbart i burk eller 1,5 liter Pet
Trocaderon uppfanns i Malmö men hur den blev Norrlands "nationaldryck" vet jag inte. Men barndomens Troca från Sollefteå bryggeri, ett stenkast från min mormor, var betydligt godare än dagens version från Spendrups.

Det är Krönleins i Halmstad som har hand om Mac Black cola och som sagt, de är en av få som erbjuder läsk i returglas.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Fast i Norrland föredrar de väl Portello?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Fast i Norrland föredrar de väl Portello?
Vi dricker allt! Fast vid trocamust är gränsen passerad. Hoppas den snart är glömd.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.