F frasen_36 skrev:
VAR har jag skrivit att det är negativt med anti-system?
Eller vill du bara missförstå?
Jag har inget emot förbättringar och har faktiskt en hel del själv.
Vad jag däremot vänder mig emot är det omogna och manligt pojkaktiga skrytandet om alla finesser som får en del att tro att de är just odödliga.
Antingen har jag missat skrytandet här i tråden eller missförstått att du är för förarstödsystem.

Omogna förare kommer vi aldrig ifrån.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag är glad om så många som möjligt av alla ovana, trötta och omotiverade förare har så mycket säkerhetshjälpmedel som möjligt för att slippa råka illa ut för deras missar.

Är på samma sätt glad att vi har en bil som kan rädda upp oväntade situationer den dagen jag eller min sambo råkar ut för nån av ovanstående förare.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Har aldrig förstått mig på varför folk använder fälgkors, det känns som det absolut sämsta verktyget. Man kommer ju alldeles för långt ifrån hjulet för att ha något stabilitet om man behöver ta i.
OK. En fördel med fälgkorset är arr det är kompakt antar jag. En annan fördel är att det bra att komma en bit ut från skärmkanten, så man kommer åt ordentligt. Dessutom går det utmärkt att använda förlängare om man vill.
Men största fördelen jämfört med att dra med
P Prodigys skrev:
En långhylsa med ett halvmeters skaft
är stabiliteten. Fälgkorset är betydligt stabilare eftersom det är ett tvåhandsverktyg. man drar med ena handen och trycker med den andra. Det blir superstabilt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
O O skrev:
OK. En fördel med fälgkorset är arr det är kompakt antar jag. En annan fördel är att det bra att komma en bit ut från skärmkanten, så man kommer åt ordentligt. Dessutom går det utmärkt att använda förlängare om man vill.
Men största fördelen jämfört med att dra med

är stabiliteten. Fälgkorset är betydligt stabilare eftersom det är ett tvåhandsverktyg. man drar med ena handen och trycker med den andra. Det blir superstabilt.
Men du har halva hävstången jämfört med ett lika stort handtag. Fälgkors är kass tycker jag
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Jodå all modern teknik är nog inte så illa vad gäller säkerhet , har midjebälten och
enkrets bromssystem + trummor runt om i två här och det är nog inte optimalt i en
bil som väger 2.2 ton . Tvåkrets bromssystem står på önskelistan.
Har alltid gillat dessa gamla bilar.

Märker inte om jag skulle möta en polare i värsta Volvon , men skulle han i komma
en gammal amerikanare så blir gubben fokuserad och får ståpäls 😎😉😂.
Men då är det väl mera av ett stort intresse för de bilmodellerna? Jag som i yngre år tyckte det var roligt att fuska lite med skogsåka blir mera imponerad av dagens bilar för det, det kan lyfta en meter över "knäppor" och landa knappt utan ett gung med fullt driv. Samtidigt som man körde en lastbil med rak bensinsexa, treväxlad låda och självklart med att dubbeltrampa växling.😉
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
O O skrev:
OK. En fördel med fälgkorset är arr det är kompakt antar jag. En annan fördel är att det bra att komma en bit ut från skärmkanten, så man kommer åt ordentligt. Dessutom går det utmärkt att använda förlängare om man vill.
Men största fördelen jämfört med att dra med

är stabiliteten. Fälgkorset är betydligt stabilare eftersom det är ett tvåhandsverktyg. man drar med ena handen och trycker med den andra. Det blir superstabilt.
Ett långt ledat handtag med rätt hylsa är mer stabilt. Och du har all hävstång direkt utan tillsatser.
Fälgkors gav jag upp för 10 år sen eller något, Ligger ett ledhandtag i varje bil med reservhjul =)
Att man inte kommer ut från skärmkanten helt med ledhandtag är inget problem, en hand över hylsan och den andra handen lossar man med, pga hävstången så behöver man knapp kraft om man inte lämnat in bilen hos knackarolle.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Kör med teleskopskaft vid hjulbyte, lossar med helt utdraget och drar fast med inskjutet skaft det blir tillräckligt bra "känslamoment". Själva skuvandet får en enkel mutterknackare fixa och till har man två bra hylsor till vardera.
 
  • Gilla
Nyikåk och 3 till
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Men då är det väl mera av ett stort intresse för de bilmodellerna? Jag som i yngre år tyckte det var roligt att fuska lite med skogsåka blir mera imponerad av dagens bilar för det, det kan lyfta en meter över "knäppor" och landa knappt utan ett gung med fullt driv. Samtidigt som man körde en lastbil med rak bensinsexa, treväxlad låda och självklart med att dubbeltrampa växling.😉
Jo som du skriver Anders så gillar man bilmodellerna och mkt annat också inom
motorhobbyn på 2 , 3 och 4 hjul 😃. Bilar , mc , traktorer , lastbilar mm. Ja otroligt
att de kan köra så med rallybilarna och fullt ös vid landning. Det finns väldigt mkt
att se på . Vad var det för lastbil du körde , åkte en del när man var smågrabb med
grusbilar och det var ju en riktig höjdare att få åka med.
 
Cheesen
  • Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men du har halva hävstången jämfört med ett lika stort handtag. Fälgkors är kass tycker jag
Men det kompenseras av att man använder dubbelt så många händer. Vilket dock beror på två saker. Hur stora verktygen är och hur bra man kommer åt med två händer.

Den största fördelen med fälgkors ar väl stabiliteten man har med två händer brett isär.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
O O skrev:
Men det kompenseras av att man använder dubbelt så många händer. Vilket dock beror på två saker. Hur stora verktygen är och hur bra man kommer åt med två händer.

Den största fördelen med fälgkors ar väl stabiliteten man har med två händer brett isär.
Du blir ändå svagare med ett fälgkors, det går inte att komma ifrån.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ett långt ledat handtag med rätt hylsa är mer stabilt.
Nja... Två händer isär och kortare hävstång är stabilare än en lång hävstång
R Rkarlsson skrev:
Och du har all hävstång direkt utan tillsatser.
Om man drar fast fälgarna med korrekt moment räcker en mycket kort hävstång.
R Rkarlsson skrev:
Fälgkors gav jag upp för 10 år sen eller något, Ligger ett ledhandtag i varje bil med reservhjul =)
👍Jag med! Dessutom har jag med rätt hylsa😇
R Rkarlsson skrev:
Att man inte kommer ut från skärmkanten helt med ledhandtag är inget problem,
Det finns olika bilar...
R Rkarlsson skrev:
en hand över hylsan och den andra handen lossar man med, pga hävstången så behöver man knapp kraft om man inte lämnat in bilen hos knackarolle.
👍Jag brukar alltid byta hjulen själv. Använder batteridriven mutterdragare/knack och momentdrar alltid med momentnyckel. Det rekommenderas verkligen. Den som aldrig provat drar garanterat alldeles för hårt. För "säkerhets skull".
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
galento galento skrev:
Jo som du skriver Anders så gillar man bilmodellerna och mkt annat också inom
motorhobbyn på 2 , 3 och 4 hjul 😃. Bilar , mc , traktorer , lastbilar mm. Ja otroligt
att de kan köra så med rallybilarna och fullt ös vid landning. Det finns väldigt mkt
att se på . Vad var det för lastbil du körde , åkte en del när man var smågrabb med
grusbilar och det var ju en riktig höjdare att få åka med.
Det var inom det militära började med tgb 912 (intercom till flaket med vattenslang och trattar😎) sedan blev det ett antal olika t.ex Volvo Brage och Starke, m.fl.
Men som kompensation fick jag köra upp för lastbilskort.
Har en gammal Yamaha XJ600 stående, men inte körd på 15-20 år.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
S
Patrik440 Patrik440 skrev:
Om ett par veckor ställer jag nog av Crown Victorian också så att bensinkort får återhämta sig lite...
[bild]

/Patrik

Finns det ens motorväg i Dalsland? 🤔😆
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du blir ändå svagare med ett fälgkors, det går inte att komma ifrån.
För att montera hjul räcker den kraften, så det är väl ytterligare en fördel att man inte frestas att dra för hårt.😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.