vad köper ni för dator?

  • mac

    79 Röster 27,0%
  • pc

    214 Röster 73,0%
  • Antal röster
    293
richardtenggren
AXS AXS skrev:
Och det beror ju mest på hur kassa alla andra är på att cad:a. 😁

Ska nog låta någon nyanställd ta min och så testa med den jag länkade till. Nackdelen blir att det alltid kommer krävas extern skärm hemma.
Jag körde en Dell 5460(?) tidigare med i9, 16 GB ram och ett A2000 RTX, den kändes för klen så jag fick lov att byta dator.
Datorn beställdes av min chefs chef inför att vi skulle byta företag och han har mest elfolk under sig så de kör ju mest AutoCAD.
För FEA och större sammanställningar i 3D så kändes den lite klen, speciellt ram och gpu då.
Men gillade verkligen formatet :)

Har idag en 5470 från kunden där jag öppnar lite SolidEdge, eller jag öppnar modeller och spar ner i något vettigare format för Inventor :D
 
  • Gilla
Anaii och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle inte klara mig på mindre än 32 gig men då kör jag resharper som är en memoryhog
Så är det såklart. Jag klarar det mesta av mitt jobb på 16GB, men visst kommer nästa laptop få mer. Det enda "problem" jag har är när jag kör igång lite maskiner i VMWare, men man måste ju inte låta en domänkontrollant få 8 GB, den snurrar på med betydligt mindre när den väl kommer igång för mina labb-ändamål. Det intressanta var att "samma" dator med 8 GB gick på knäna med Teams och något Office-program igång. Förmodligen lite övervakningsprogramvara, antivirus etc också, men datorn var mer eller mindre omöjlig att använda ens för Teamsmöten.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker det är synd de blingat till det för att locka kidsen som gillar leksaks-OS som macOS. Animationer och transparens är inte värdigt ett OS.
Jag håller helt med.

Den där smittan har ju tagit sig ända in i bilarna vid det här laget. Det går ju inte att sänka volymen i bilen längre utan att det ska visas en liten animation med en snurrande bil först. 🤯

Och när man väl är där så är det små smala touch-knappar att trycka på...

Disclaimer: Det här kan mycket väl bara vara uttryck för att vi börjar bli gamla...
 
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en Dell Precision 5570 med RTX A2000. Den är den slimmaste 15" laptopen som går att cadda på hyffsat.

Man kan gå över på RTX 4050/4060 med Ada Lovelace krets som är effektivare än Ampere för bättre prestanda/batteritid. T.ex. Galaxy Book 3 Ultra

5570:
5 = serie
5 = 15,6"
70 = generation
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag kör en Dell Precision 5570 med RTX A2000. Den är den slimmaste 15" laptopen som går att cadda på hyffsat.

Man kan gå över på RTX 4050/4060 med Ada Lovelace krets som är effektivare än Ampere för bättre prestanda/batteritid. T.ex. Galaxy Book 3 Ultra

5570:
5 = serie
5 = 15,6"
70 = generation
Jag jobbar med stora sammanställningar så håller med om att den funkar bra till mindre modeller.
Sitter idag på en 7760 med A5000, men den behöver man ju typ pirra till 😂
 
Som en lite mer krävande användare p.g.a jobbet så har jag testat en hel del...
Först körde jag Mac under flera år då de flesta utvecklingsramverk/tekniker gick mot Docker, men jag var aldrig riktigt nöjd med Mac.
Sen blev det Linux (först SuSe och sen Ubuntu) under ett bra tag, men när Windows släppte WSL2 har jag gått tillbaka till Windows sedan typ 4 år.

Jag har inte ångrat mig ännu, kombinationen av Windows 11 och Linux är oslagbar för utveckling och nya M processorn i Mac ställer till en del problem med vissa paket som inte är kompatibla på M.

Vad det gäller hårdvara har vi, på jobbet, kört på MacBook Pro och Dell XPS. MacBook's går inte sönder, och Dell's Pro Support är helt fantastisk.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag jobbar med stora sammanställningar så håller med om att den funkar bra till mindre modeller.
Sitter idag på en 7760 med A5000, men den behöver man ju typ pirra till 😂
Du får köra sammanställningen i "lightweight" så går det utan pirra 😉

Eller bara byta till en 7560 eller 7670 för att få mindre skärm
 
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du får köra sammanställningen i "lightweight" så går det utan pirra 😉

Eller bara byta till en 7560 eller 7670 för att få mindre skärm
Jag kör simplify på alla ingående maskiner, men ja, det blir ju lite tungt när man jobbar med fabrikslayouter och visst finns det kanske bättre arbetssätt, men svårt när man bara är konsult :)

7560 hade problem med värme i kombo med A5000 sa vår IT, så därför de gav mig 7760 :)
 
Bara att vänta på generationsskiftet med Ava Lovelace till arbetskorten. Så drar dom betydligt mindre ström för samma process.

Bra kund som har vettig IT avdelning iallafall
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det har hänt en del rätt allmänt och skiljer mycket i byggkvalitet mellan olika modeller. Kul att gå in på en Megastore och jämföra känslan.
Microsoft, Samsung och Apple har riktigt bra nivå nu. Sen är det en del andra som Asus och dell tätt efter.

Qualcoms X elite chip ska bli spännande att se hur dom står sig till sommaren
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Those are rookie numbers.

Mvh användare av ett flertal av superdatorerna listade på top500.
Det är inte alltid felet ligger i hårdvara..
 
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är inte alltid felet ligger i hårdvara..
[media]
Denna kod är skriven av Microsoft research team så bland de bästa i världen. Den simulerar hur ljudvågor propagerar i en given volym, ytterst komplext

https://learn.microsoft.com/en-us/gaming/acoustics/media/wave-simulation.gif

Om en process tar upp 100 procent CPU alla trådar betyder det det har noll interupt och skalar i princip perfekt.
 
Ingen ny dator men nytt TGB, testar TKL för att se om det kan förbättra sittställning och ergonomi

Ergonomisk TKL-tangentbord med bakgrundsbelysning på skrivbord bredvid datormus och hörlurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
.....jag saknar siffrorna....
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.