vad köper ni för dator?

  • mac

    79 Röster 27,0%
  • pc

    214 Röster 73,0%
  • Antal röster
    293
Kört Mac i snart 20 år efter jag tröttnade på hur dåligt Windows var. Kommer snart få införskaffa ny dator och vet inte vad nästa skall bli. Apples utveckling av att inte kunna uppgradera eller reparera datorerna är inte alls bra, Windows har blivit ännu sämre och Linux ligger långt efter macOS och saknar många bra program/funktioner som till macOS. Linux är fortfarande för nördigt och tekniskt, men jämför man mot år 2000 är det nu en barnlek att använda.

10-15 år gamla datorer med dåtidens bra prestandaprocessor fungerar bra idag för vanligt surfande och skrivande även idag om de uppgraderas till 8/16GB ram och ersätter mekaniska hårddisken till SSD. Vissa av de här gamla datorer kan processorn lätt uppgraderas vilket inte går på dagens datorer, för vanliga människor.
 
Det handlar väl om prisklass och prestanda oxå.
Jag köpte en Lenovo laptop för drygt 3 år sen för 8.900:- .Billig, men inte den billigaste, seg som sirap, tex flera minuter för att starta upp om man stängt av den, och en ständigt ojämt surrande fläkt. Reklamerade fläkten 2 ggr, men de menade på att den skulle låta så.
För ett halvår sen gick det inte att få upp locket en morgon, delar av datorn hade smällt !!!
Frågade mina datorkunniga vänner vad jag skulle köpa, min spec var 17" separat sifferbord och max 10" pengar.
Flera sa Acer.
Hittade en Acer, förvisso bara 16", men på extrapris 9.999:-, ordinarie 13.900:-
Vilken otrolig skillnad, den startar på en sekund och nån fläkt har jag inte hört, vet inte ens om den har nån ??
 
E Erberg skrev:
Linux ligger långt efter macOS och saknar många bra program/funktioner som till macOS.
Vad är det du saknar? Linux har varit mitt val i runt 25 år har det mesta jag behöver. Vissa ”specialprogram” som exempelvis skatteprogram går utmärkt att köra i en virtuell windowsmaskin.
 
E Erberg skrev:
Windows har blivit ännu sämre
En ärlig fråga: Vad är det som är dåligt med Windows?
 
  • Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det du saknar? Linux har varit mitt val i runt 25 år har det mesta jag behöver. Vissa ”specialprogram” som exempelvis skatteprogram går utmärkt att köra i en virtuell windowsmaskin.
Linux är inte alls lika polerat som macOS. Den bäst polerade disten jag hittat är Mint men då har jag inte testat många alternativ som finns. Jag är inte den som vill sätta min personliga smak med att konfigurera allt utan föredrar att det är bra när man installerat det, ändrar några få inställningar och så är det klart. (Debian 12 fick mycket bra kritik när det kom. Testade att installera det på en maskin men det var inte alls konfigurerat, hade inte stöd för Flatpak direkt utan kräver internet för att ladda ner stöd för det). Vill kunna ha möjligheten att installera ett OS och programen på datorn utan krav på Internetuppkoppling.

macOS gillar jag att man lätt kan spara installationsfilerna till program på datorn och i Linux har det inte gått. Nu går det med Flatpak och liknande. Kollade paketens storlek och de kunde vara många gånger större än på macOS. Kommer inte ihåg vilka program men vissa som på macOS var par hundra MB var över 1 GB som Flatpak. Vart programen installeras är också oklart och programmens konfigurationsfiler har olika placeringar.

Saknar också bankid. Är smidigt med bankdosa vid datorn och inte behöva ha mobilen för att utföra bankärenden på datorn. Finns säkert metoder att köra Android-program i Linux men, nörda med speciallösningar istället för att bara fungera. Vet att det inte är Linux fel att bankid inte finns där.

Nyfniken Nyfniken skrev:
En ärlig fråga: Vad är det som är dåligt med Windows?
Telemetry (all övervakning och datainsamling Microsoft gör). Windows 11 kräver idag onlinekonto (kan gå runt). Flera kontrollpaneler och då var den ändå röriga på XP/7-tiden. Allmänt rörigt. Felmeddelanden som inte är lätt att förstå. macOS använder man cmd (option)-tangenten för copy/paste/stänga fönster m.m men i Windows (och linux) är det Ctrl och Alt-tangenterna. Hand-gympa med Ctrl-T (lill-finger och pekfinget) än cmd-T (tumme och pekfinger) Vart program sparas sina inställningar är också rörigt. Vissa i programmets katalog, ibland registret, ibland användarkontots katalog. Bästa med Windows är dessa bakåtkompatibilitet. Kan i många fall starta program (eller spel) som är 20 år gamla. Lycka till med det i Linux och macOS.

Men Apple har sina dåliga metoder också. De släpper nytt macOS varje år och även om en dator klarar av det slutar de stödja dessa. Och med nya versioner av macOS uppdaterar de sina program som Final Cut Pro att kräva de senaste 2 versionerna. På detta vis tvingar de sina användare att köra senaste macOS och köpa nya datorer. I Windows kan man köra Windows 10 som kom för 8 år sedan med senaste programen utan problem och Windows 10 kommer stödjas av flesta programen i många år till. Med macOS är denna gräns max 3-5 år. Senaste Photoshop och Firefox fungerar inte på 5 år gamla Mojave som kom ut 2018. I macOS finns också funktion att varje gång du startar ett program skickas en förfrågan till Apples servrar om det är ok att köra och sedan startar det på datorn, om internetuppkoppling finns. Detta system korkade ihop för par år sedan när Apple släppte ny version av macOS så det tog lång tid för att program startade på användarnas datorer.


PC-laptops är också ett stort område. Nästan alla datorer har stora nackdelar. Tangentbordet och trackpad är inte centrerat till skärmen, trackpad är mycket dålig, fläkt som spinner upp några sekunder bara för att man startar ett program och inte för att processorn blir varm (styrs av belastningen av CPU och inte värmen), skärmar har nästan alltid varit 16x9 (Apple nästan alltid 16x10) och dålig bild. Apple satsade på sina datorer att användarupplevelsen skulle vara bra (med få undantag). Skärm och trackpad har varit deras bästa områden ... men idag kan inget på Apples datorer uppgraderas och Apple motarbetar sina kunder att kunna reparera sina egna datorer. Moderna Apple-datorer med fastlödd SSD är otroligt dåligt. Om datorn inte startar så har man ingen möjlighet att komma åt datan.


Att göra en dålig jämförelse är att använda macOS är äldre bilar med sina mekaniska reglage och Linux/Windows som nya bilar där allt är elektroniskt, pekskärmar med menyer. Reglagen kan man manövrera med att känna vart de befinner sig (och fungerar med handskar) medan pekskärmar behöver handskar tas av och sedan swipa och trycka på olika menyer bara för att starta stolsvärmen.


Jag svarade på frågorna för att förklara min bild men kommer inte gå in i en debatt. Finns mer punkter jag inte kommer på nu men märker av då jag använder dessa OS. Bilden kanske ändrats senaste åren då jag mestadels använt macOS. De gånger jag hjälpt vänner med sina Windows-maskiner stöter jag på samma frustration som när använde det på XP-tiden. Jag sneglar mer på Linux idag då det blivit bättre, gillar inte utvecklingen av macOS tar och använder datorn mindre nu.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
E Erberg skrev:
Jag svarade på frågorna för att förklara min bild men kommer inte gå in i en debatt.
Mycket kloka tankar och jag har inget att invända mot (även om jag tycker att en del saker är petitesser), så någon debatt kommer det inte bli.

Alla system har ju såklart sina nackdelar och man får ju välja något där man står ut med dem.
 
  • Gilla
Erberg
  • Laddar…
Ni som funderar på en ny laptop. Kolla efter butiker som säljer 1-2 år gamla datorer. Ofta under halva priset och man får garanti. De köper ofta in stora partier.
Jag köpte en HP probook G8 med 11 gen. i5 processor, 16 GB ram och Windows 11 för 5000 kronor.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Ni som funderar på en ny laptop. Kolla efter butiker som säljer 1-2 år gamla datorer. Ofta under halva priset och man får garanti. De köper ofta in stora partier.
Jag köpte en HP probook G8 med 11 gen. i5 processor, 16 GB ram och Windows 11 för 5000 kronor.
Det är ett bra tips men man får se upp och vara noga med specifikationen - det mesta är väldigt gammalt även om det funkar….
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Mycket kloka tankar och jag har inget att invända mot (även om jag tycker att en del saker är petitesser), så någon debatt kommer det inte bli.

Alla system har ju såklart sina nackdelar och man får ju välja något där man står ut med dem.
Om man tycker ctrl+c är jobbigt kanske man ska söka för artros i fingrarna 🤣

Personligen är windows enda alternativet. Tycker det är synd de blingat till det för att locka kidsen som gillar leksaks-OS som macOS. Animationer och transparens är inte värdigt ett OS. Windows 2000 var peak UI. Fram tills Windows 10 gick det också att köra classic mode med denna möjlighet försvann med Windows 10 :/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det handlar väl om prisklass och prestanda oxå.
Jag köpte en Lenovo laptop för drygt 3 år sen för 8.900:- .Billig, men inte den billigaste, seg som sirap, tex flera minuter för att starta upp om man stängt av den, och en ständigt ojämt surrande fläkt. Reklamerade fläkten 2 ggr, men de menade på att den skulle låta så.
För ett halvår sen gick det inte att få upp locket en morgon, delar av datorn hade smällt !!!
Frågade mina datorkunniga vänner vad jag skulle köpa, min spec var 17" separat sifferbord och max 10" pengar.
Flera sa Acer.
Hittade en Acer, förvisso bara 16", men på extrapris 9.999:-, ordinarie 13.900:-
Vilken otrolig skillnad, den startar på en sekund och nån fläkt har jag inte hört, vet inte ens om den har nån ??
Kan det varit mekanisk 2.5" på den första och nvme på den andra kanske? Typ det enda som kan göra sådan markant skillnad på två moderna datorer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan det varit mekanisk 2.5" på den första och nvme på den andra kanske? Typ det enda som kan göra sådan markant skillnad på två moderna datorer.
Säkert, jag är inte så kunnig på datorkylning.
Alla tidigare datorer har haft mekanisk fläkt som surrat mer eller mindre beroende på belastning, men fläkten på Lenovon lät trasig redan som ny, att datorn smälte tolkar jag som att fläkten gav upp helt.
 
Isakare Isakare skrev:
Säkert, jag är inte så kunnig på datorkylning.
Alla tidigare datorer har haft mekanisk fläkt som surrat mer eller mindre beroende på belastning, men fläkten på Lenovon lät trasig redan som ny, att datorn smälte tolkar jag som att fläkten gav upp helt.
Nu tänkte jag mer på upplevd prestanda.
 
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Säkert, jag är inte så kunnig på datorkylning.
Alla tidigare datorer har haft mekanisk fläkt som surrat mer eller mindre beroende på belastning, men fläkten på Lenovon lät trasig redan som ny, att datorn smälte tolkar jag som att fläkten gav upp helt.
Andsers talade nog snarare om hårddisken. En mekanisk kan låta illa och är långsam, medan en SSD är tyst och snabb. Det kan göra en enorm skillnad.

En annan sak som kan skilja rejält är mängden minne. Jag jobbar som IT-konsult och för mina uppdrag fungerar normalt min äldre laptop rätt bra (jag kan byta, men orkar inte för den gör jobbet). Den har 16 GB minne. På ett uppdrag fick jag låna en dator från kunden, mer eller mindre "samma" dator som jag har, men med 8 GB. Den gick inte att använda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AXS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ni inget behov av datorkraft? :D
Det har man beräkningskluster till :)

Vägrar att släpa in en stationär arbetsstation i hemmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.