vad köper ni för dator?

  • mac

    79 Röster 27,0%
  • pc

    214 Röster 73,0%
  • Antal röster
    293
MathiasS MathiasS skrev:
Nej.
Hos mig är det inget ovanligt det ser ut såhär :p

Windows-uppgiftshanterare visar CPU-användning på 100% för AMD Ryzen-processorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
sallad och 1 till
  • Laddar…
Har faktiskt gått mer och mer från att köra lokalt till att köra det i molnet. För ett antal år sedan hade jag dussintals med virtuella maskiner på min dator för att kunna köra olika kundmiljöer och utvecklingsmiljöer m.m. Numera spinner jag bara upp "rätt" miljö i molnet vid behov. Den utveckling jag kör lokalt kräver inte så värst mycket från maskinen.

Men visst, det krävs en del cpu för att köra teams, det gör det...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ni inget behov av datorkraft? :D
Man köper den prestanda som krävs för det den ska användas till.
Kör en maskin där grafik och bildskärm är viktigast vid fotoretuschering i hyfsad hög upplösning, inte max processorkraft, men tillräckligt med ork för att mjukt/detaljerat kunna markera i bilden som man först märker skillnad på. Däremot är det bra med hyfsat lagringsutrymme, blir lätt stora filer som sparas i Photoshopformat efter lite arbete och många lager.😉
 
tensiden tensiden skrev:
Har faktiskt gått mer och mer från att köra lokalt till att köra det i molnet. För ett antal år sedan hade jag dussintals med virtuella maskiner på min dator för att kunna köra olika kundmiljöer och utvecklingsmiljöer m.m. Numera spinner jag bara upp "rätt" miljö i molnet vid behov. Den utveckling jag kör lokalt kräver inte så värst mycket från maskinen.

Men visst, det krävs en del cpu för att köra teams, det gör det...
Jag har 1024 noder i Azure 😂
Men jag kör lite sjuka saker, som akustiskt simulation

 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hos mig är det inget ovanligt det ser ut såhär :p

[bild]
Det såg ut så på kameraservern ett tag så där fick jag tänka om.....
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det såg ut så på kameraservern ett tag så där fick jag tänka om.....
De här processerna tar det dom får så ny CPU kommer ge samma resultat allså att alla fysiska kärnor är upptagna. 100% skalning. Vilket iof är nice
 
Mina laptopar har varit macar sedan 20 år tillbaka (min första var en iBook G4), men nu när jag kände att det var dags att byta ut min tio år gamla MacBook Pro så var ju priserna på mactopar med större skärm hutlösa. En Lenovo nånting kostade hälften så mycket, så nu kör jag PC/Windows på både laptop och stationär (speldator). Jag kommer att sakna mac 😢

Mellanskillnaden i priset ska jag lägga på nya komponenter till stationära. Senaste dataspelet (Baldur’s Gate 3) rullar inte riktigt så smidigt som jag skulle önska.
 
M
M mrsnhp skrev:
En Lenovo nånting kostade hälften så mycket, så nu kör jag PC/Windows på både laptop och stationär (speldator). Jag kommer att sakna mac 😢
Jag körde i några år Asus och Acer, vilket skräp, max 2-3 år sedan var dom skrot. Sedan köpte jag en Lenovo (alla datorer är laptops), och denna rackaren har typ 7-8 år på nacken nu, fungerar fortfarande lika bra. Jag är dock ingen gamer så mina krav är väl typ lite youtube, word och bilder. Men Lenovo verkar hålla okej kvalitet utifrån det jag sett hittills iaf.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag körde i några år Asus och Acer, vilket skräp, max 2-3 år sedan var dom skrot. Sedan köpte jag en Lenovo (alla datorer är laptops), och denna rackaren har typ 7-8 år på nacken nu, fungerar fortfarande lika bra. Jag är dock ingen gamer så mina krav är väl typ lite youtube, word och bilder. Men Lenovo verkar hålla okej kvalitet utifrån det jag sett hittills iaf.
Min man är också nöjd med sin flera år gamla Lenovo laptop, så det verkar vara ett stabilt märke 🙂 Jag har laptopen framförallt till jobb, så det behöver inte vara mycket kräm i den. Däremot får den gärna hålla så länge som möjligt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har varit utsatt och fått köra Lenovo på några jobb, otäckt!
Kör Dell på jobbet, vilka är rätt trevliga, om än dyra.
Hemma kör vi MacBook Air till surf och fruns studier :)
 
Pensionerade den stationära speldator från 2011 nyss, tillsammans med gaminglaptopen från 2016.

Spelar jag så spelar jag så gamla spel att det kvittar idag.

Ersattes av en begagnad HP Elitebook, 1.5år gammal med garanti kvar. 13" Ryzen 5 och tillräckligt med minne. Viktigaste var USB-C för att enkelt kunna anslutas till skärmen med inbyggd docka.
 
M mrsnhp skrev:
Min man är också nöjd med sin flera år gamla Lenovo laptop, så det verkar vara ett stabilt märke 🙂 Jag har laptopen framförallt till jobb, så det behöver inte vara mycket kräm i den. Däremot får den gärna hålla så länge som möjligt.
Lenovo köpte för 15-20 år sedan IBMs pcdel, bl.a. deras ThinkPad som jag hade i jobbet på den tiden men under namnet IBM.
Första "bärbara" jag hade var en EPPC (Ericsson). Sedan fanns en period med mac, bl.a. de fyrkantiga alltiett med en stor bärväska.
 
S sallad skrev:
sjukt snabb SSD-pinne (synd att kalla de för hårddiskar längre) storlek som ett tuggummi-... en sån där liten platt sak.
Jag fattar vad du menar med tuggummi 😮 Jag får nog döpa driven till Juicy Fruit.

2TB NVMe SSD-hårddisk från Western Digital med en blå kulspetspenna på plastförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får vi se hur lång tid det tar att hinka över 600 GB data från en snurrdisk.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Det bästa med m.2 förutom hastigheten (om man kör nvme) är att det blir så mycket plats över i chassit när man slipper sata SSD.

I min htpc körde jag sata m.2 riktig nice när man inte behöver hastigheten av nvme men vill åt formfaktorn

Moderkort med vattenkylningssystem, koppartuber, röda accentminnen och expansionsplatser i datorchassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag fattar vad du menar med tuggummi 😮 Jag får nog döpa driven till Juicy Fruit.

[bild]

Nu får vi se hur lång tid det tar att hinka över 600 GB data från en snurrdisk.
Du kommer märka vad jag menar med sjukt snabb jämfört med de gamla snurrdiskarna som ändå inte är dåliga på det de gör. Installerade ett mindre program och jag hann knappt tänka så mycket förrän det "försvann" eller rättare sagt den hade redan installerat programmet, tagit ner skylten och datorn väntade på nästa knapptryckning. Installerade ett mega-paket med Adobe-program, (8 Gb packat) det tog ca sex minuter. Hann knappt hämta en macka.
Hmm, jag tror jag köper en till 🤭
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.