Fortsättning i gruvan. koppling av nya avloppet och i med betong!
Blir att slipa bort golvfärgen och knacka ner mer dålig puts I veckan
 
  • Ett avloppsrör i en grävd grop inomhus, omgivet av betong och jord. Verkar vara under reparation eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20231111_200648.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
scim och 8 till
  • Laddar…
Finns det någon kvistlack/spärrfärg värd namnet? Målade för ett tag sedan råspont med Nordsjös, och varenda kvist har krupit fram... Irriterande. Täckte med Cuprinol alkyd.
 
Jag har använt Alcros och tycker den funkar. Men det är lite segt jobb där varje kvist ska målas två gånger.
 
F Fluxor skrev:
Finns det någon kvistlack/spärrfärg värd namnet? Målade för ett tag sedan råspont med Nordsjös, och varenda kvist har krupit fram... Irriterande. Täckte med Cuprinol alkyd.
D Dublin skrev:
Jag har använt Alcros och tycker den funkar. Men det är lite segt jobb där varje kvist ska målas två gånger.
Vad tråkigt! Får se hur länge vårt tak är vitt.... För 4 år sen målade jag en pärlspont som var vitbetsad sedan innan så jag målade den helvit, dock utan kvistgrund, och nu ser man kvistarna börja krypa fram....
I våras målade vi tidigare omålad bröstpanel i köket, men valde en grön kulör över kvistgrunden. Det kanske är så man borde göra, välja någon annan kulör än kritvit alltså.... det borde rimligtvis inte skina igenom lika mycket på grönt som på vitt... men den som lever får se.
 
S
F Fluxor skrev:
Finns det någon kvistlack/spärrfärg värd namnet? Målade för ett tag sedan råspont med Nordsjös, och varenda kvist har krupit fram... Irriterande. Täckte med Cuprinol alkyd.
Två lager Jotun kvist och spärrgrund.
 
  • Gilla
SysterNett och 1 till
  • Laddar…
Schellackflingor löst i sprit?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
F Fluxor skrev:
Finns det någon kvistlack/spärrfärg värd namnet? Målade för ett tag sedan råspont med Nordsjös, och varenda kvist har krupit fram... Irriterande. Täckte med Cuprinol alkyd.
Zinsser BIN!
 
  • Gilla
krojs och 3 till
  • Laddar…
Jag har kört med Beckers 4 i 1 panelgrund och har inte fått några genomslag. Man behöver dock nästan vara två eller ha låg temperatur i lokalen då färgen torkar fort och blir svår att stryka ut.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Inte idag men för 2 veckor sen. Äntligen efter 5 år tagit tag i att måla taket i sovrummet. 27 härliga kvadratmeter spontat tak. Av någon outgrundlig anledning hade förra ägaren kladdat på någon sorts grundfärg kors och tvärs och sen antagligen tappat lusten eller orken.
Stundtals nackknäckande men det räckte med 2 lager iallafall. Maken rollade och jag gick med pensel i spåren.
Före:
[bild][bild]
Efter:
[bild][bild][bild]
Riktigt snyggt, vilken skillnad det blir. 👌
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Zinsser BIN!
Goda erfarenheter av Zinsser här också.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Goda erfarenheter av Zinsser här också.
Ja, vi har dåliga erfarenheter av Beckers Panelgrund, fick färgen reklamerad och utbytt till Jotun ”Kvist og spärrgrund” då färgaffären sa att de hade haft stora problem med Beckers spärrfärg.
Någon gång senare, minnet börjar svika, så var det en målare som bröt in i dialogen på färgaffären och sa att BIN var det enda rätta valet om man inte körde schellack då.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
U
Alla vattenbaserade spärrfärger fungerar inte i långa loppet. Jag slår också ett slag för BIN
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Zinsser BIN!
Ah, tack, den ska jag prova vid tillfälle!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Riktigt snyggt, vilken skillnad det blir. 👌
Tack, ja det blev ju det, jag föredrar spontat eller tretex osv med lite liv i, framför helt slätt tak. Men då ska det ju vara snyggt och inte se ut som en hel förskoleklass har fått gå loss med färgburken på det... 😆
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
S
U Utsliten och utdömd skrev:
Alla vattenbaserade spärrfärger fungerar inte i långa loppet. Jag slår också ett slag för BIN
Den är ju också vattenburen. 😉
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.