Fotografen Fotografen skrev:
Det Àr praktiskt att kunna stÀnga av dem separat eftersom man annars ibland mÄste blÀnda av tidigare och fÄr köra mer pÄ halvljus, men det har aldrig varit ett krav.
ok 👍 aldrig saknat den funktionen hĂ€r i kring 08. E4an har ju viltstĂ€ngsel och Ă„ker sĂ€llan kring SkĂ€rholmen och liknande dĂ€r folk genar över e4an nĂ€r det Ă€r reor i Kungenskurva tex. (idioter...)
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Referenstalet kanske man kan Ă„ka dit pĂ„? Även E-mĂ€rkning dĂ„ om man trĂ€ffar en nitisk rackare

Edit: [lÀnk]
Referenstal har vi nationellt undantag för i sverige men visst, e-mÀrkningen kan sÀkert nÄn nitisk klaga pÄ.
 
F frasen_36 skrev:
Positionsljus? Menar du "skrytbelysningen" som vissa extraljus har?
Ja precis. Den dÀr extra lilla fjantbelysningen som Àr olaglig =) SÄ lÀnge du inte har den sÄ behöver du inga brytare enl lag.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det Àr mÀtbart sÄ fort ett enda liv - eller skada undvikits.
Nej faktiskt inte. DÄ mÀter du inte effekten av skyddsvÀstar pÄ hela populationen. Diskussionen börjar bli lite fÄnig nu va? Det Àr obestridbar fakta att moderna sÀkerhetsfunktioner rÀddar mÄnga mÄnga frÄn död eller allvarlig skada, oavsett om du gillar gamla bilar eller inte. Statistiskt sett tar du en risk nÀr du kör gammal bil och den risken Àr inte vÀldigt liten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Kommer sÀkert att finnas alternativ med fÀrre funktioner, men troligtvis begrÀnsat urval.
Sedan mÄste jag aktivera styrfunktion och autofarthÄllare under körning.
Vissa av de andra funktionerna med autobroms, etc, kan ocksÄ vÀljas bort, permanent eller nÀr bilen startas, har inte helt koll dÄ allt Àr aktiverat.
Men det Àr ingen "skruva sjÀlvbil".
Bil Ă€r för mig ett transportmedel och ska bara fungera, byter i princip bara sommar/vinterhjul. Den nyaste Ă€r 7 Ă„r men har i princip det som finns idag i "hjĂ€lpsystem". Behöver inte systemen för att köra men Ă€r bekvĂ€mare och sĂ€krare för mina transporter.😉
JodÄ all modern teknik Àr nog inte sÄ illa vad gÀller sÀkerhet , har midjebÀlten och
enkrets bromssystem + trummor runt om i tvÄ hÀr och det Àr nog inte optimalt i en
bil som vÀger 2.2 ton . TvÄkrets bromssystem stÄr pÄ önskelistan.
Har alltid gillat dessa gamla bilar.

MÀrker inte om jag skulle möta en polare i vÀrsta Volvon , men skulle han i komma
en gammal amerikanare sĂ„ blir gubben fokuserad och fĂ„r stĂ„pĂ€ls 😎😉😂.
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Nej faktiskt inte. DÄ mÀter du inte effekten av skyddsvÀstar pÄ hela populationen. Diskussionen börjar bli lite fÄnig nu va? Det Àr obestridbar fakta att moderna sÀkerhetsfunktioner rÀddar mÄnga mÄnga frÄn död eller allvarlig skada, oavsett om du gillar gamla bilar eller inte. Statistiskt sett tar du en risk nÀr du kör gammal bil och den risken Àr inte vÀldigt liten.
Klart som f..n att man kan mÀta - allt gÄr att mÀta om man bara vill.
Men lÀmnar detta gÀrna.
Vi har en nÀra bekant som var helt lyrisk över sin nya bil dÀr han investerat i och "hade extra allt"...
förutom de grundlÀggande..dvs
Anti spin, anti sladd, anti kollision, anti hit & anti dit...
NÄgra dagar efter köpet raljerade han strÄlande glad om att han lyckats fÄtt flera av systemen att fungera samtidigt...
(Vete f..n hur sÀkert han körde dÄ?)
Dvs fÄtt valuta för "investeringen"..
Ett halvÄr senare blev han tyvÀrr svÄrt skadad i en Àlgolycka dÀr Àlgen sades "sprungit Ät fel hÄll" och dÀrför missats av systemen.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ska man analogt med detta införa anvÀndning av obligatoriska skyddsvÀstar eftersom skjutningar blivit sÄ vanliga??
Otroligt dum jÀmförelse.
Bilar utvecklas kontinuerligt och har gjort sÄ i alla tider.
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Referenstal har vi nationellt undantag för i sverige men visst, e-mÀrkningen kan sÀkert nÄn nitisk klaga pÄ.
aha ok, Kusinen hÀmta en bil med 3 extraljus som skulle till Finland dÀr var de tydligen stenhÄrda pÄ referenstalen och 3 extrasljus var inte godkÀnt heller (dÄ iaf. 10+Är sedan) Men den skulle ju reg. besiktigas sÄ dÄ fÄr man vÀl hÄlla sig till reglerna lite mer Àn pÄ en vanlig besiktning. Det Àr sÄ nÀra referenstalen jag kommit :D

Idag vart det nedre spinddelledsbyte och lite till nĂ€r jag Ă€ndĂ„ hade grejerna lösa + vinterdĂ€ck😅

Bild pÄ bilhjuls upphÀngningssystem delvis demonterat pÄ kullerstensunderlag, inkluderar drivaxel och spindelled.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens bromsskiva och ok med gröna detaljer, dÀmpare och fjÀder, mekanisk nÀrbild, natt, belyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
Finland Àr betydligt stenhÄrdare pÄ det mesta nÀr det gÀller bilar.
 
F frasen_36 skrev:
Klart som f..n att man kan mÀta - allt gÄr att mÀta om man bara vill.
Men lÀmnar detta gÀrna.
Vi har en nÀra bekant som var helt lyrisk över sin nya bil dÀr han investerat i och "hade extra allt"...
förutom de grundlÀggande..dvs
Anti spin, anti sladd, anti kollision, anti hit & anti dit...
NÄgra dagar efter köpet raljerade han strÄlande glad om att han lyckats fÄtt flera av systemen att fungera samtidigt...
(Vete f..n hur sÀkert han körde dÄ?)
Dvs fÄtt valuta för "investeringen"..
Ett halvÄr senare blev han tyvÀrr svÄrt skadad i en Àlgolycka dÀr Àlgen sades "sprungit Ät fel hÄll" och dÀrför missats av systemen.
Trodde din bekant att han var odödlig i bilen iom alla system som vaggar in en i falsk trygghet som du verkar vilja fÄ det till?
Tror jag har anti-allt plus det mesta utom luftfjÀdring i Volvon men jag Àr helt pÄ det klara med att det Àr jag en kör bilen och har ansvaret nÀr jag sitter vid ratten.

FörstÄr verkligen inte problemet men det kanske sÀger mer om dig Àn om mig?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
aha ok, Kusinen hÀmta en bil med 3 extraljus som skulle till Finland dÀr var de tydligen stenhÄrda pÄ referenstalen och 3 extrasljus var inte godkÀnt heller (dÄ iaf. 10+Är sedan) Men den skulle ju reg. besiktigas sÄ dÄ fÄr man vÀl hÄlla sig till reglerna lite mer Àn pÄ en vanlig besiktning. Det Àr sÄ nÀra referenstalen jag kommit :D

Idag vart det nedre spinddelledsbyte och lite till nĂ€r jag Ă€ndĂ„ hade grejerna lösa + vinterdĂ€ck😅

[bild][bild]
Tyskland ska ocksÄ vara rÀtt hÄrda har jag hört. SÄ det gÀller att jag hÄller mig dÀrifrÄn med 3st https://www.vool.se/fordonsbelysnin...pollux9-ledson-120w-led-extraljus-9-e-godkand
 
F
FredrikR FredrikR skrev:
Trodde din bekant att han var odödlig i bilen iom alla system som vaggar in en i falsk trygghet som du verkar vilja fÄ det till?
Tror jag har anti-allt plus det mesta utom luftfjÀdring i Volvon men jag Àr helt pÄ det klara med att det Àr jag en kör bilen och har ansvaret nÀr jag sitter vid ratten.

FörstÄr verkligen inte problemet men det kanske sÀger mer om dig Àn om mig?
Jag vet inte vad han trodde och vad du inte förstÄr. Det var han och inte jag som körde.
 
F frasen_36 skrev:
Jag vet inte vad han trodde och vad du inte förstÄr. Det var han och inte jag som körde.
Du nÀmnde raljerade, och att du inte förstod, nÄt du vill utveckla?

Eller ta det igen vad som skulle vara negativt med dessa anti-system?
 
F
FredrikR FredrikR skrev:
Du nÀmnde raljerade, och att du inte förstod, nÄt du vill utveckla?

Eller ta det igen vad som skulle vara negativt med dessa anti-system?
VAR har jag skrivit att det Àr negativt med anti-system?
Eller vill du bara missförstÄ?
Jag har inget emot förbÀttringar och har faktiskt en hel del sjÀlv.
Vad jag dÀremot vÀnder mig emot Àr det omogna och manligt pojkaktiga skrytandet om alla finesser som fÄr en del att tro att de Àr just odödliga.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.