R RogerHql skrev:
hamra på hyresvärden och släng ut en 220V/8 @A växelströmskabel genom fönstret som räcker till din parkeringsplats under tiden. Eller ännu bättre: Ladda bilen med motorvärmaruttagen!
Det finns ju hur många anledningar som helst till att de lösningarna inte funkar.

Parkeringen ligger på andra sidan av huset.
Parkeringen ligger 200 meter från huset
Parkeringen ligger på andra sidan gatan (eller flera gator och trottoarer mellan)
Man har ingen egen plats utan parkerar längs gatan
Värden tillåter inte laddning från motorvärmaruttag
Motorvärmaruttaget har timer (tillslagstid max 2 timmar)
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Vadå "ynka 35-40 mil"?
Om du ska citera ta då gärna med hela meningen om det har relevans för nu missade du vad som också noterades, klipper in hela texten.
"2. Räckvidd. Här finns fortfarande mycket att göra. En uppgiven räckvidd - i många fall på ynka 30-45 mil - som i verkligheten kan halveras beroende på om det är kallt, man kör motorväg, lastmängd, släp osv. Dessutom rekommenderas att ladda bara upp till 80%."

Uppskattar att få olika vinklingar på elbilsägande då vi ännu inte gjort valet att byta, t.ex. att vi vintertid som det ser ut idag behöver/vill kunna rulla åtminstone 35 mil utan vilja stanna för laddning.
 
Redigerat:
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar att sitta lite högre i bilen, trots jag är relativt lång med mina 187cm.
Backspegeln i passaten sitter så lågt att den skymmer sikten framåt för mig 😳


Får klämma på en ID4 med, dags att serva Passaten så kan passa på när jag ändå är hos lokala VW-handlaren.
Hoppas de har en av de med större motor på id4 inne då. Får du prova en vanlig performance 204 hk så lär du bli rejält besviken. Fick en sån som lånebil när min id3 var inne.
Groteskt slö. =) Jag störde mig dessutom på att öppna dörrarna, värdelös design =)
 
engs
R RogerHql skrev:
Vadå "ynka 35-40 mil"?
du laddar upp ditt batteri till 80 % på en halvtimme. Passa på att ta en paus!
Du behöver det!

"brist på laddinfrastruktur"
Ser ingen sådan brist. den utvecklas parallellt med den växande elbilsflottan och så kommer det att bli fortsättningen också.
man laddar hemma till 95%.
Det är en enorm fördel.
Det låter lite väl generaliserande. Jag la upp lite statistik i snabbladdningstråden. Tror jag låg på runt 400 kWh på externa laddare (dvs både DC och AC) och 300 hemma.

Sen hur långt man kommer beror också på hur väl man kan tajma laddning också. Dvs om det finns en laddare när man har under 15% kvar eller så. Är det dåligt med laddare framöver kanske man måste stanna och ladda upp redan vid 50% för man vet det är långt till nästa snabbladdare med vettig effekt.

Eller man vet att där det finns bara har nån enstaka så det är risk för kö / defekt.
Så det finns många faktorer som ska stämma för man ska kunna nyttja den fulla räckvidden.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hoppas de har en av de med större motor på id4 inne då. Får du prova en vanlig performance 204 hk så lär du bli rejält besviken. Fick en sån som lånebil när min id3 var inne.
Groteskt slö. =) Jag störde mig dessutom på att öppna dörrarna, värdelös design =)
Min bensinbil med 205 hk väger 1440 kg och är ganska pigg, den får dessutom dra 1600 kg. VW id4 med 204 hk väger 2109 kg och får dra 1200 kg. Räknar jag om vikteffekten från id4 till min bil så motsvarar det 139 hk. Det låter inte jätteslött även om det nog inte är direkt skoj. id4 har lastkapacitet 431 kg mot 525 kg för min bensinare.

Jag hoppas att "solidstate"-batterier inom en inte alltför avlägsen framtid ska förbättra batteribilarnas prestanda och prislapp.

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/id4/id4-2023-27621227/specs
 
A AndersS skrev:
Om du ska citera ta då gärna med hela meningen om det har relevans för nu missade du vad som också noterades, klipper in hela texten.
"2. Räckvidd. Här finns fortfarande mycket att göra. En uppgiven räckvidd - i många fall på ynka 30-45 mil - som i verkligheten kan halveras beroende på om det är kallt, man kör motorväg, lastmängd, släp osv. Dessutom rekommenderas att ladda bara upp till 80%."

Uppskattar att få olika vinklingar på elbilsägande då vi ännu inte gjort valet att byta, t.ex. att vi vintertid som det ser ut idag behöver/vill kunna rulla åtminstone 35 mil utan vilja stanna för laddning.
https://ev-database.org/car/1619/Tesla-Model-Y-Long-Range-Dual-Motor

Highway cold weather 315km på Model Y som har 540km WLTP.
Nya Model 3 räknas till 365km som värst, när WLTP ligger på 678km

https://ev-database.org/car/1992/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-Motor

Så ska man komma 35mil mellan stopp på vintern får man ta en aerodynamisk bil med ca 600km+ WLTP räckvidd. Kan man vara ok med ett kort stopp efter 25mil blir ju valet betydligt enklare
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vår Passat GTE väger 1850kg, och har ca 110 elhästar, ca 150 bensinhästar och 218 kombinerade hästar.

Elmotorn har bra krut upp till kanske 90, men visst i motorvägsfart är den rätt trött på el, kör jag på motorväg kör jag oftast bensin som brukar räcka till, men visst, det händer väl att man kör det kombinerade läget för att köra om med ett flin i ansiktet.

Känns som att 204hästar har potential att räcka för egen del, men jag får prova först 😊
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
[länk]

Highway cold weather 315km på Model Y som har 540km WLTP.
Nya Model 3 räknas till 365km som värst, när WLTP ligger på 678km

[länk]

Så ska man komma 35mil mellan stopp på vintern får man ta en aerodynamisk bil med ca 600km+ WLTP räckvidd. Kan man vara ok med ett kort stopp efter 25mil blir ju valet betydligt enklare
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
[länk]

Highway cold weather 315km på Model Y som har 540km WLTP.
Nya Model 3 räknas till 365km som värst, när WLTP ligger på 678km

[länk]

Så ska man komma 35mil mellan stopp på vintern får man ta en aerodynamisk bil med ca 600km+ WLTP räckvidd. Kan man vara ok med ett kort stopp efter 25mil blir ju valet betydligt enklare
Om man bara letar efter räckvidd.😉
 
A AndersS skrev:
Räckvidd. Här finns fortfarande mycket att göra. En uppgiven räckvidd - i många fall på ynka 30-45 mil - som i verkligheten kan halveras beroende på om det är kallt, man kör motorväg, lastmängd, släp osv.
Det är inte en angiven räckvidd, utan en beskrivning av hur bilen presterar i en viss körcykel.

Jag kan hålla med om att en räckviddssiffra i 90 eller 120 vore intressantare, men det är inte vad WLTP-cykeln är eller anges vara.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
WLTP är ju en mix av lite olika. EV database highway cold weather är alltså:
110km/h konstant vid -10
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Blir lite nytt att ta hänsyn till vad som påverkar och större påverkan än på våra nuvarande bilar, tar vi bort släpet, så skiljer det sällan mera än 20% med vinter, 70-110 väg och maxlast i bil med våra körförhållande.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
WLTP är nog mest en siffra för att jämföra bilar och ge ett hum om hur långt man kommer. Många verkar tro att det är en garanterad räckvidd.

Jag har en Kona 64 kWh. På sommaren visar guess-o-metern 504 km med 100% laddning. Det är mer än WLTP som är 484 km. Vad den drar på vintern vet jag inte än men i novembervädret runt 7 grader ligger den på 14,5 kWh/100km med AC på 21 grader. Vikt 1760 kg. 150 kW (204 hk för de som gillar dinosauriemått).

Jag har inte bråttom på långtrippar så jag undviker motorvägar. Det förlänger räckvidden rätt bra.
 
På fossilbilar har man ju redan så mycket förluster så värme finns redan, och vid något högre last ökar ofta verkningsgraden. Räckvidden är ju så god att det inte är något man behöver tänka på.

På elbilar är det typ bara luftmotstånd och då hastighet man kan påverka när man väl är iväg.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Min bensinbil med 205 hk väger 1440 kg och är ganska pigg, den får dessutom dra 1600 kg. VW id4 med 204 hk väger 2109 kg och får dra 1200 kg. Räknar jag om vikteffekten från id4 till min bil så motsvarar det 139 hk. Det låter inte jätteslött även om det nog inte är direkt skoj. id4 har lastkapacitet 431 kg mot 525 kg för min bensinare.

Jag hoppas att "solidstate"-batterier inom en inte alltför avlägsen framtid ska förbättra batteribilarnas prestanda och prislapp.

[länk]
Nu jämför jag ju dock min vs id4. Har ju id3 med 204 hk och hoppar man över till en id4 med samma pållar så är det rent av patetiskt slött och otroligt dyr bil.
Nackdelen med id3 är såklart inget drag. Nackdelen med id4 är slö bil, inget extra utöver att du kan ha dragkrok jämfört med id3.
Visst kupen är lite större och såklart stort bagage.

Men id4 är inte värd sina pengar. Performance är för klen helt enkelt.
 
Större bil, större batteri, längre räckvidd, bättre materialval – och dragkrok.

Jag skulle inte byta min ID4 mot en ID3, även om jag förstår och delvis delar din åsikt om motorstyrkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.