Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Större bil, större batteri, längre räckvidd, bättre materialval – och dragkrok.

Jag skulle inte byta min ID4 mot en ID3, även om jag förstår och delvis delar din åsikt om motorstyrkan.
Jag laddade id4an till 100% och den hade då enl gissometern 40 mil. På min id3 har jag ca 35 just nu, den kommer ner till ca 30 när det är mot nollgradigt :p
Den lånebilen jag hade är 2 månader gammal och har gått ca 100 mil (slog över till det när jag hade den)

Nej går man på id4 innan man haft en id3 så förstår jag dig. Men att gå från id3 till id4 var en rejäl flopp. Jag trodde ju det var fel på bilen då det inte hände så mycket, sen när jag kolla upp bilen så var den inte starkare :D

Sen dörröppningen är en flopp enl mig. Vill ha fysisk handtag. Jag ratar i för sig teslas öppning med :)

Men de starkare id4 kan nog motsvara "styrkan" vs id3 med 204 hk
 
Som nybliven elbilsägare och bara en handfull längre resor bakom mig skulle jag rekommendera att inte bara fokusera på bilens "maximala" räckvidd vid långkörningar. Det är bara om man startar resan med 100% som det har betydelse. Ska man sedan stå och ladda batteriet till 100% vid varje laddning kommer laddningspauserna att bli väldigt långa och även den totala restiden. Istället är det ofta 50% av den maximala räckvidden som är intressant i praktiken.

De flesta bilarna laddar förenklat som snabbast mellan ca 0-60% och vill ha man snabbast möjliga resa bör man hålla batteriet laddat däremellan. Så med lite marginal ladda bilen från ca 10-60% innan man kör vidare igen.

Det innebär grovt sett att man med många modeller kan räkna med att man kör ca 50% (60-10%) av bilens maximala räckvidd mellan laddningarna. Därför köpte vi en modell med 100 kWh batteri med ca 45 mils räckvidd och vi räknar då med ca 20 mil mellan varje stopp om vi vill ha kortast möjliga total restid inkl laddningsstopp. För oss med barn fungerar det bra med pauser så ofta och vill man köra längre så kan man ofta planera in ett längre stopp för lunch/middag där man laddar lite extra och kommer längre till nästa stopp.

I de flesta elbilar är det bara lägg in destinationen så föreslås lämpliga laddningar efter vägen för att få kortast möjliga resan.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
witten
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag laddade id4an till 100% och den hade då enl gissometern 40 mil. På min id3 har jag ca 35 just nu, den kommer ner till ca 30 när det är mot nollgradigt :p
Den lånebilen jag hade är 2 månader gammal och har gått ca 100 mil (slog över till det när jag hade den)

Nej går man på id4 innan man haft en id3 så förstår jag dig. Men att gå från id3 till id4 var en rejäl flopp. Jag trodde ju det var fel på bilen då det inte hände så mycket, sen när jag kolla upp bilen så var den inte starkare :D

Sen dörröppningen är en flopp enl mig. Vill ha fysisk handtag. Jag ratar i för sig teslas öppning med :)

Men de starkare id4 kan nog motsvara "styrkan" vs id3 med 204 hk
Äää man vänjer sig med tiden visst den bränner ju inga däck vid rödljusen men den har ju tillräckligt med kraft att göra omkörningar i högre hastigheter utan problem..

Dock så förstår jag inte att dom gjorde 170hk variant 🤪
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
K Krille4 skrev:
Därför köpte vi en modell med 100 kWh batteri med ca 45 mils räckvidd och vi räknar då med ca 20 mil mellan varje stopp om vi vill ha kortast möjliga total restid inkl laddningsstopp. För oss med barn fungerar det bra med pauser så ofta och vill man köra längre så kan man ofta planera in ett längre stopp för lunch/middag där man laddar lite extra och kommer längre till nästa stopp.
Men man ska inte glömma att första och sista etappen av resan blir annorlunda, när man startar med fullt och vågar avsluta med rätt lite kvar. I första etappen kör ni kanske bortåt 35-40 mil, och då klarar man sen faktiskt en rätt lång resa med ett enda laddstopp ifall man laddade till 70-80% typ.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det skulle jag tro att de flesta gör idag.

Som jag fattar det så har en Enyaq 85 ett 82kWh batteri, men man kan bara nyttja 77kWh.
Samma sak med min Mach-E, endast 68 kWh av 75 kWh är tillgängligt.
R Rkarlsson skrev:
Självklart. Men det är ju fortfarande så att de har den allra billigaste kollektivtrafiken och ändå blir riktigt sura för att de höjer en tia då och då.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men man ska inte glömma att första och sista etappen av resan blir annorlunda, när man startar med fullt och vågar avsluta med rätt lite kvar. I första etappen kör ni kanske bortåt 35-40 mil, och då klarar man sen faktiskt en rätt lång resa med ett enda laddstopp ifall man laddade till 70-80% typ.
Yes, börja med 100%, stanna vid behov när 10-20% återstår och ladda till 80% tycker jag funkar bra. Vill ändå stanna efter 30 mil för ett break med käk eller fika, är ingen skillnad mot en diesel- eller bensinbil.
 
G Greger_08 skrev:
Äää man vänjer sig med tiden visst den bränner ju inga däck vid rödljusen men den har ju tillräckligt med kraft att göra omkörningar i högre hastigheter utan problem..

Dock så förstår jag inte att dom gjorde 170hk variant 🤪
Fanns den med 170 hk ? Kollade på hemsidan och lägsta nu var 204 hk :)
 
Microkatten
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Intressanta iakttagelser, får man fråga vilken bil du/ni har satsat på?
Man kan väl säga att vi kör hybrid, fast vi har distribuerat respektive drivlina till varsin bil. 😃 En stor snål diesel får stå för räckvidden (1200km) och lastkapaciteten, och den mindre elbilen (Renault) står för lokal/regionalresorna. Bra kombination! Vi hade nog inte haft elbil som enda bil idag, utan väntat några år till.
R RogerHql skrev:
Vadå "ynka 35-40 mil"?
du laddar upp ditt batteri till 80 % på en halvtimme. Passa på att ta en paus!
Du behöver det!
Som @AndersS nämnde så vore det bättre om du citerade korrekt.

Att kunna ladda hemma inför dagens lokalkörningar är som jag skrev en fördel. Men skall man tanka/ladda under resans gång så vinner förbränningsbilen en brakseger, det går inte att komma ifrån. Jag föredrar att själv välja om och när jag skall ta paus, inte bilen.

Senast jag laddade bilen publikt tog det en dryg timme från 50% till 80% med 22kW laddning. Det finns inte snabbladdningsställen överallt, långt därifrån.
R RogerHql skrev:
"brist på laddinfrastruktur"
Ser ingen sådan brist. den utvecklas parallellt med den växande elbilsflottan och så kommer det att bli fortsättningen också.
man laddar hemma till 95%.
Det är en enorm fördel.
bor du i hyreshus?
Bristen ligger som sagt var snarare i din citatteknik. 😉Jag har inte nämnt ordet brist. Att laddinfrastrukturen brister i funktionalitet är ju uppenbart, se mitt tidigare inlägg, där jag också nämner att den kommer att bli bättre. För övrigt är mina reflektioner allmänna.

Att vara på resande fot kräver planering för laddning, och detta är en av elbilens stora nackdelar just nu. En del kanske nästan alltid bara laddar hemma, och då upplever man förstås inte nackdelarna med laddning. Andra har behov av att ladda "borta" och behöver planera för detta, som också @engs är inne på:
engs engs skrev:
Det låter lite väl generaliserande. Jag la upp lite statistik i snabbladdningstråden. Tror jag låg på runt 400 kWh på externa laddare (dvs både DC och AC) och 300 hemma.

Sen hur långt man kommer beror också på hur väl man kan tajma laddning också. Dvs om det finns en laddare när man har under 15% kvar eller så. Är det dåligt med laddare framöver kanske man måste stanna och ladda upp redan vid 50% för man vet det är långt till nästa snabbladdare med vettig effekt.

Eller man vet att där det finns bara har nån enstaka så det är risk för kö / defekt.
Så det finns många faktorer som ska stämma för man ska kunna nyttja den fulla räckvidden.
En ytterligare reflektion ang räckvidd fick vi idag. Bilen har klagat på lite lågt däcktryck. Idag åkte vi till macken och fyllde på luft. Vips så gick förbrukningen ner 10-20%. Max räckvidd ökade 5-8 mil. Det är ganska mycket. Att räckvidden är så känsligt för påverkan och kan uppvisa kraftig variation är förstås inte bra.

Trots de givna nackdelarna är jag positiv till elbilar. Men var och en måste göra en bedömning om det passar individen. Allting har för- och nackdelar, det gäller bara att kunna leva med nackdelarna och glädjas åt fördelarna! 😃
 
R Rkarlsson skrev:
Fanns den med 170 hk ? Kollade på hemsidan och lägsta nu var 204 hk :)
  • ID.4 City (170 hk, 343 km räckvidd): 446 900 kr
Det var den jag tänkte köpa för jag ville ha en "billig" bil men jag köpte Business istället efter att ha provkört 1ST edition med 204 hk..
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men man ska inte glömma att första och sista etappen av resan blir annorlunda, när man startar med fullt och vågar avsluta med rätt lite kvar. I första etappen kör ni kanske bortåt 35-40 mil, och då klarar man sen faktiskt en rätt lång resa med ett enda laddstopp ifall man laddade till 70-80% typ.
Absolut - åker man "bara" t ex 70 mil och vet säkert att man kan ladda när man kommer fram så kan man välja bara ett stopp. Speciellt om man planerar så att stoppet passar vid t ex en middag eller lunch och kan ladda lite längre tid.

För oss med barn blir det dock onödigt långt att köra 8 tim med bara en lite länge paus. Bättre då för oss att t ex lägga in två-tre korta pauser som i slutändan inte påverkar restiden då vi tagit pauserna även om vi inte behövt ladda.

Teslas navigator verkar så här långt ge förslag som passar med våra behov av pauser. Den saknar dock finesser som finns i ABRP där man t ex kan välja om man föredrar få och långa pauser eller fler och korta pauser. Känns heller inte helt tryggt att åka i snöstorm och Teslas navigator rekommenderar att man kommer fram till nästa laddare med 4% batteri - i ABRP kan man ställa in även min nivå vid laddning resp ankomst.

Känns dock väldigt enkelt med elbil om man inte absolut måste kunna köra 50 mil i -20 utan stopp🙂

/Krille
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
ID4 GTX har väl 299 hk, vilket ändå känns lite tamt i jämförelse med vår MYLR som har 514 hk, vilket kanske är mer än nödvändigt, men kul! 🤭

Det blir extra påtagligt när man kör vår V60 D2, där händer det inte mycket 😂
 
R RogerHql skrev:
man laddar hemma till 95%. Det är en enorm fördel. bor du i hyreshus? hamra på hyresvärden och släng ut en 220V/8 @A växelströmskabel genom fönstret som räcker till din parkeringsplats under tiden. Eller ännu bättre: Ladda bilen med motorvärmaruttagen!
Jag vet ärligt talat inte om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten. Många har ingen som helst möjlighet att ladda hemma. Kan inte dra en kabel till sin parkeringsplats då den kanske är en km bort, om det ens finns en "din parkeringsplats". Och lycka till att ladda en elbil med klockstyrda motorvärmaruttag, om man nu har turen att det finns sådana.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet ärligt talat inte om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten. Många har ingen som helst möjlighet att ladda hemma. Kan inte dra en kabel till sin parkeringsplats då den kanske är en km bort, om det ens finns en "din parkeringsplats". Och lycka till att ladda en elbil med klockstyrda motorvärmaruttag, om man nu har turen att det finns sådana.
Alla kan inte köpa elbil, det förstår vi och vi lider med er..
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Alla kan inte köpa elbil, det förstår vi och vi lider med er..
Lider är väl aningen överdrivet men visst hade jag gärna haft en bil med låg driftskostnad om det fungerat i praktiken och gått att räkna hem. Om sen den bilen drivs av sprit, el, diesel, bensin eller något annat struntar i alla fall jag fullständigt i.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet ärligt talat inte om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten. Många har ingen som helst möjlighet att ladda hemma. Kan inte dra en kabel till sin parkeringsplats då den kanske är en km bort, om det ens finns en "din parkeringsplats". Och lycka till att ladda en elbil med klockstyrda motorvärmaruttag, om man nu har turen att det finns sådana.
Ok. Nu råkar det finnas motorvärmaruttag utan klocka men det var väl inte riktigt poängen.
Och kabel till parkeringen har väl varierande förutsättningar för att lyckas kan man väl tänka, beroende på boendet.
Poängen är att det fokuseras för mycket på mer eller mindre
inbillade svårigheter och mindre på hur man löser sina eventuella laddproblem.
 
  • Haha
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
det fokuseras för mycket på mer eller mindre inbillade svårigheter
Inbillade svårigheter??? Du påstår att "man laddar hemma till 95%. Det är en enorm fördel." som om det är en självklar möjlighet som alla har. Ett tämligen naivt påstående då många inte ens har en egen parkeringsplats, och än mindre en motorvärmarstolpe, och definitivt ingen som helst möjlighet att ladda hemma.

Som jag skrev förstod jag inte "om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten" men nu vet jag i varje fall vilket.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.