1 463 076 läst · 24 258 svar
1463k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag laddade id4an till 100% och den hade då enl gissometern 40 mil. På min id3 har jag ca 35 just nu, den kommer ner till ca 30 när det är mot nollgradigtNötegårdsgubben skrev:
Den lånebilen jag hade är 2 månader gammal och har gått ca 100 mil (slog över till det när jag hade den)
Nej går man på id4 innan man haft en id3 så förstår jag dig. Men att gå från id3 till id4 var en rejäl flopp. Jag trodde ju det var fel på bilen då det inte hände så mycket, sen när jag kolla upp bilen så var den inte starkare
Sen dörröppningen är en flopp enl mig. Vill ha fysisk handtag. Jag ratar i för sig teslas öppning med
Men de starkare id4 kan nog motsvara "styrkan" vs id3 med 204 hk
Som nybliven elbilsägare och bara en handfull längre resor bakom mig skulle jag rekommendera att inte bara fokusera på bilens "maximala" räckvidd vid långkörningar. Det är bara om man startar resan med 100% som det har betydelse. Ska man sedan stå och ladda batteriet till 100% vid varje laddning kommer laddningspauserna att bli väldigt långa och även den totala restiden. Istället är det ofta 50% av den maximala räckvidden som är intressant i praktiken.
De flesta bilarna laddar förenklat som snabbast mellan ca 0-60% och vill ha man snabbast möjliga resa bör man hålla batteriet laddat däremellan. Så med lite marginal ladda bilen från ca 10-60% innan man kör vidare igen.
Det innebär grovt sett att man med många modeller kan räkna med att man kör ca 50% (60-10%) av bilens maximala räckvidd mellan laddningarna. Därför köpte vi en modell med 100 kWh batteri med ca 45 mils räckvidd och vi räknar då med ca 20 mil mellan varje stopp om vi vill ha kortast möjliga total restid inkl laddningsstopp. För oss med barn fungerar det bra med pauser så ofta och vill man köra längre så kan man ofta planera in ett längre stopp för lunch/middag där man laddar lite extra och kommer längre till nästa stopp.
I de flesta elbilar är det bara lägg in destinationen så föreslås lämpliga laddningar efter vägen för att få kortast möjliga resan.
/Krille
De flesta bilarna laddar förenklat som snabbast mellan ca 0-60% och vill ha man snabbast möjliga resa bör man hålla batteriet laddat däremellan. Så med lite marginal ladda bilen från ca 10-60% innan man kör vidare igen.
Det innebär grovt sett att man med många modeller kan räkna med att man kör ca 50% (60-10%) av bilens maximala räckvidd mellan laddningarna. Därför köpte vi en modell med 100 kWh batteri med ca 45 mils räckvidd och vi räknar då med ca 20 mil mellan varje stopp om vi vill ha kortast möjliga total restid inkl laddningsstopp. För oss med barn fungerar det bra med pauser så ofta och vill man köra längre så kan man ofta planera in ett längre stopp för lunch/middag där man laddar lite extra och kommer längre till nästa stopp.
I de flesta elbilar är det bara lägg in destinationen så föreslås lämpliga laddningar efter vägen för att få kortast möjliga resan.
/Krille
Redigerat:
Äää man vänjer sig med tiden visst den bränner ju inga däck vid rödljusen men den har ju tillräckligt med kraft att göra omkörningar i högre hastigheter utan problem..R Rkarlsson skrev:Jag laddade id4an till 100% och den hade då enl gissometern 40 mil. På min id3 har jag ca 35 just nu, den kommer ner till ca 30 när det är mot nollgradigt
Den lånebilen jag hade är 2 månader gammal och har gått ca 100 mil (slog över till det när jag hade den)
Nej går man på id4 innan man haft en id3 så förstår jag dig. Men att gå från id3 till id4 var en rejäl flopp. Jag trodde ju det var fel på bilen då det inte hände så mycket, sen när jag kolla upp bilen så var den inte starkare
Sen dörröppningen är en flopp enl mig. Vill ha fysisk handtag. Jag ratar i för sig teslas öppning med
Men de starkare id4 kan nog motsvara "styrkan" vs id3 med 204 hk
Dock så förstår jag inte att dom gjorde 170hk variant 🤪
Men man ska inte glömma att första och sista etappen av resan blir annorlunda, när man startar med fullt och vågar avsluta med rätt lite kvar. I första etappen kör ni kanske bortåt 35-40 mil, och då klarar man sen faktiskt en rätt lång resa med ett enda laddstopp ifall man laddade till 70-80% typ.K Krille4 skrev:Därför köpte vi en modell med 100 kWh batteri med ca 45 mils räckvidd och vi räknar då med ca 20 mil mellan varje stopp om vi vill ha kortast möjliga total restid inkl laddningsstopp. För oss med barn fungerar det bra med pauser så ofta och vill man köra längre så kan man ofta planera in ett längre stopp för lunch/middag där man laddar lite extra och kommer längre till nästa stopp.
Samma sak med min Mach-E, endast 68 kWh av 75 kWh är tillgängligt.13th Marine skrev:
R Rkarlsson skrev:
Yes, börja med 100%, stanna vid behov när 10-20% återstår och ladda till 80% tycker jag funkar bra. Vill ändå stanna efter 30 mil för ett break med käk eller fika, är ingen skillnad mot en diesel- eller bensinbil.Mikael_L skrev:
Fanns den med 170 hk ? Kollade på hemsidan och lägsta nu var 204 hkG Greger_08 skrev:
Man kan väl säga att vi kör hybrid, fast vi har distribuerat respektive drivlina till varsin bil. 😃 En stor snål diesel får stå för räckvidden (1200km) och lastkapaciteten, och den mindre elbilen (Renault) står för lokal/regionalresorna. Bra kombination! Vi hade nog inte haft elbil som enda bil idag, utan väntat några år till.JanneJanne123 skrev:
Som @AndersS nämnde så vore det bättre om du citerade korrekt.R RogerHql skrev:
Att kunna ladda hemma inför dagens lokalkörningar är som jag skrev en fördel. Men skall man tanka/ladda under resans gång så vinner förbränningsbilen en brakseger, det går inte att komma ifrån. Jag föredrar att själv välja om och när jag skall ta paus, inte bilen.
Senast jag laddade bilen publikt tog det en dryg timme från 50% till 80% med 22kW laddning. Det finns inte snabbladdningsställen överallt, långt därifrån.
Bristen ligger som sagt var snarare i din citatteknik. 😉Jag har inte nämnt ordet brist. Att laddinfrastrukturen brister i funktionalitet är ju uppenbart, se mitt tidigare inlägg, där jag också nämner att den kommer att bli bättre. För övrigt är mina reflektioner allmänna.R RogerHql skrev:
Att vara på resande fot kräver planering för laddning, och detta är en av elbilens stora nackdelar just nu. En del kanske nästan alltid bara laddar hemma, och då upplever man förstås inte nackdelarna med laddning. Andra har behov av att ladda "borta" och behöver planera för detta, som också @engs är inne på:
En ytterligare reflektion ang räckvidd fick vi idag. Bilen har klagat på lite lågt däcktryck. Idag åkte vi till macken och fyllde på luft. Vips så gick förbrukningen ner 10-20%. Max räckvidd ökade 5-8 mil. Det är ganska mycket. Att räckvidden är så känsligt för påverkan och kan uppvisa kraftig variation är förstås inte bra.engs skrev:Det låter lite väl generaliserande. Jag la upp lite statistik i snabbladdningstråden. Tror jag låg på runt 400 kWh på externa laddare (dvs både DC och AC) och 300 hemma.
Sen hur långt man kommer beror också på hur väl man kan tajma laddning också. Dvs om det finns en laddare när man har under 15% kvar eller så. Är det dåligt med laddare framöver kanske man måste stanna och ladda upp redan vid 50% för man vet det är långt till nästa snabbladdare med vettig effekt.
Eller man vet att där det finns bara har nån enstaka så det är risk för kö / defekt.
Så det finns många faktorer som ska stämma för man ska kunna nyttja den fulla räckvidden.
Trots de givna nackdelarna är jag positiv till elbilar. Men var och en måste göra en bedömning om det passar individen. Allting har för- och nackdelar, det gäller bara att kunna leva med nackdelarna och glädjas åt fördelarna! 😃
Absolut - åker man "bara" t ex 70 mil och vet säkert att man kan ladda när man kommer fram så kan man välja bara ett stopp. Speciellt om man planerar så att stoppet passar vid t ex en middag eller lunch och kan ladda lite längre tid.Mikael_L skrev:
För oss med barn blir det dock onödigt långt att köra 8 tim med bara en lite länge paus. Bättre då för oss att t ex lägga in två-tre korta pauser som i slutändan inte påverkar restiden då vi tagit pauserna även om vi inte behövt ladda.
Teslas navigator verkar så här långt ge förslag som passar med våra behov av pauser. Den saknar dock finesser som finns i ABRP där man t ex kan välja om man föredrar få och långa pauser eller fler och korta pauser. Känns heller inte helt tryggt att åka i snöstorm och Teslas navigator rekommenderar att man kommer fram till nästa laddare med 4% batteri - i ABRP kan man ställa in även min nivå vid laddning resp ankomst.
Känns dock väldigt enkelt med elbil om man inte absolut måste kunna köra 50 mil i -20 utan stopp🙂
/Krille
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 585 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 585 inlägg
ID4 GTX har väl 299 hk, vilket ändå känns lite tamt i jämförelse med vår MYLR som har 514 hk, vilket kanske är mer än nödvändigt, men kul! 🤭
Det blir extra påtagligt när man kör vår V60 D2, där händer det inte mycket 😂
Det blir extra påtagligt när man kör vår V60 D2, där händer det inte mycket 😂
Jag vet ärligt talat inte om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten. Många har ingen som helst möjlighet att ladda hemma. Kan inte dra en kabel till sin parkeringsplats då den kanske är en km bort, om det ens finns en "din parkeringsplats". Och lycka till att ladda en elbil med klockstyrda motorvärmaruttag, om man nu har turen att det finns sådana.R RogerHql skrev:
Alla kan inte köpa elbil, det förstår vi och vi lider med er..Alfredo skrev:Jag vet ärligt talat inte om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten. Många har ingen som helst möjlighet att ladda hemma. Kan inte dra en kabel till sin parkeringsplats då den kanske är en km bort, om det ens finns en "din parkeringsplats". Och lycka till att ladda en elbil med klockstyrda motorvärmaruttag, om man nu har turen att det finns sådana.
Lider är väl aningen överdrivet men visst hade jag gärna haft en bil med låg driftskostnad om det fungerat i praktiken och gått att räkna hem. Om sen den bilen drivs av sprit, el, diesel, bensin eller något annat struntar i alla fall jag fullständigt i.Andreas_Hansson skrev:
Ok. Nu råkar det finnas motorvärmaruttag utan klocka men det var väl inte riktigt poängen.Alfredo skrev:Jag vet ärligt talat inte om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten. Många har ingen som helst möjlighet att ladda hemma. Kan inte dra en kabel till sin parkeringsplats då den kanske är en km bort, om det ens finns en "din parkeringsplats". Och lycka till att ladda en elbil med klockstyrda motorvärmaruttag, om man nu har turen att det finns sådana.
Och kabel till parkeringen har väl varierande förutsättningar för att lyckas kan man väl tänka, beroende på boendet.
Poängen är att det fokuseras för mycket på mer eller mindre
inbillade svårigheter och mindre på hur man löser sina eventuella laddproblem.
Inbillade svårigheter??? Du påstår att "man laddar hemma till 95%. Det är en enorm fördel." som om det är en självklar möjlighet som alla har. Ett tämligen naivt påstående då många inte ens har en egen parkeringsplats, och än mindre en motorvärmarstolpe, och definitivt ingen som helst möjlighet att ladda hemma.R RogerHql skrev:
Som jag skrev förstod jag inte "om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten" men nu vet jag i varje fall vilket.