Ok. Det verkar som sagt var gälla vid import/export av bilar som är renoveringsobjekt. Det är alltså inte så att den som äger en fungerande veteranbil kan tvingas skrota den...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
hsd
Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen eller en anmaning om det från myndighet, sammanfattar Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på MHRF. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning.

Ett skäl till sådan anmaning kan enligt förordningen vara att fordonet vid en bedömning inte anses kunna repareras. Det kan vara allt från en skadad ram, att fälg och däck inte kan ersättas till att dörrarna inte är monterade.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Du missade meningen innan:

"För de senare och för så kallade youngtimers, andra entusiastfordon och ditt bruksfordon föreslås EUs vägledning, Guideline No 9, som avser gränsöverskridande transporter av fordon att införas i förordningen med bindande verkan. "
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Dessutom står det i den länkade artikeln att hovrätten slagit fast att det inte räknas som avfall om avsikten är att renovera fordonet.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ja inte en massa tjafs som ovana förare kräver för att klara av normal körning..
Och som dessutom inte drösar av felkällor och kräver märkesverkstad för skräpreparationer och normalt underhåll.
Samt - i karossen inte består till stor del av en massa miljöfarlig plast som går i bitar vid minsta knuff.
Ja det finns onödiga funktioner i nya bilar men det finns också väldigt mycket som gör körningen säkrare och bekvämare. Det går inte att finta bort med en massa ”det var bättre förr”-snack. ABS, antisladd och autobromssystem har haft stor inverkan på trafiksäkerheten och räknar man in den passiva säkerheten så är ju en Volvo 940 på nivå med en modern Nissan micra.

Att serva en ”modern” bil handlar inte om något annat än exakt samma saker som görs med en äldre bil.

Det som däremot ligger nya bilar i fatet är att enskilda komponenter kan vara så dyra att bilen behöver skrotas alt att reparationen kostar lika mycket som bilen är värd. DET är ett riktigt problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
hsd
Bättre förr , tja när det kom snö och halka så anpassade man farten sen kom dubbdäcken och farten ökades , samma med abs och antisladd -full gas
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dessutom står det i den länkade artikeln att hovrätten slagit fast att det inte räknas som avfall om avsikten är att renovera fordonet.
Alltså inte ett reellt problem?

En separat fordonsklass för entusiastfordon precis som försäkringarna vore kanske inte dumt
 
hsd hsd skrev:
Bättre förr , tja när det kom snö och halka så anpassade man farten sen kom dubbdäcken och farten ökades , samma med abs och antisladd -full gas
Med antispinn gasar man alltid fullt så anpassar systemet accelerationen efter underlaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alltså inte ett reellt problem?

En separat fordonsklass för entusiastfordon precis som försäkringarna vore kanske inte dumt
Alla uppstramningar av regelverken innebär väl problem någon stans. Men att blåsa upp det som att "den som äger en gammal veteranbil kan tvingas att skrota den" gör ju att fokus tas från de verkliga problemen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Känner bara att Swexit känns allt mer lockande!
 
Tokslut Tokslut skrev:
Känner bara att Swexit känns allt mer lockande!
Funderat på samma sak, att flytta från Sverige ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns onödiga funktioner i nya bilar men det finns också väldigt mycket som gör körningen säkrare och bekvämare. Det går inte att finta bort med en massa ”det var bättre förr”-snack. ABS, antisladd och autobromssystem har haft stor inverkan på trafiksäkerheten och räknar man in den passiva säkerheten så är ju en Volvo 940 på nivå med en modern Nissan micra.

Att serva en ”modern” bil handlar inte om något annat än exakt samma saker som görs med en äldre bil.

Det som däremot ligger nya bilar i fatet är att enskilda komponenter kan vara så dyra att bilen behöver skrotas alt att reparationen kostar lika mycket som bilen är värd. DET är ett riktigt problem.
Säkrare, nja...?
Bekvämare, ja för all del..
Det är inte självklart att det blir "säkrare" för att man tar ifrån föraren ansvaret att bedöma och anpassa körningen efter omständigheterna.
Ja det är till viss del "samma saker" som servas men med det stors undantaget att många nyare bilar kräver autoriserade verkstäder för service med tillhörande priser. Äldre bilar kan oftast servas på mindre och lokala verkstäder till vettigare priser. Många kan man serva själv. Tex en 940 byter man lätt kamrem på själv under timmen.
 
F frasen_36 skrev:
Säkrare, nja...?
Bekvämare, ja för all del..
Det är inte självklart att det blir "säkrare" för att man tar ifrån föraren ansvaret att bedöma och anpassa körningen efter omständigheterna.
....men nu har vi redan facit i hand så vi behöver inte spekulera om det. Om jag bara snabbgooglar fram en siffra så visar IF's undersökning tillsammans med volvo att upphinnandeolyckor minskar med nästan 30% i bilar som har autobroms.

F frasen_36 skrev:
Ja det är till viss del "samma saker" som servas men med det stors undantaget att många nyare bilar kräver autoriserade verkstäder för service med tillhörande priser. Äldre bilar kan oftast servas på mindre och lokala verkstäder till vettigare priser. Många kan man serva själv. Tex en 940 byter man lätt kamrem på själv under timmen.
En ny bil har ju ofta en garanti som gör att man inte kan serva hos Beppe på Hörnet, det stämmer. Det har å andra sidan alltid varit sant och det ändrades till det bättre 2011 (?) när Kia förlorade i marknadsdomstolen.

Men tex en tre år gammal bil kan ju servas var som helst utan att äventyra garantier. Men, jag håller med om att man kanske vill undvika de minsta verkstäderna som kanske ändå saknar kompetens på moderna bilar. Å andra sidan har jag inga problem att hitta mindre specialister på tex Audi som inte är knutna till märket eller någon stor kedja.

Vissa saker har ju blivit mer komplicerat också, det håller jag med om, tex en kamrem. På en del nyare bilar med större motorer så går det inte att göra med maskin kvar i bilen... å andra sidan är det rätt lika på bilar med mindre motorer.

...men man kan också säga att om man vill så går det fortfarande. Min A6 är gammal men "ny" i detta sammanhang antar jag, den servar jag själv. Det knepigaste är väl filterbytet i dubbelkopplingslådan eftersom det sitter i lådan och inte utanpå, men det var likadant på jeepen från 2001 så det är ju inget nytt påhitt.Bromsar, olja osv är ju samma som förr. Så ja, lite mer knepigt kan det bli, men det går ju ändå att göra det själv fortfarande.
 
hsd
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Funderat på samma sak, att flytta från Sverige ;)
Vart Schweiz, England , Samoa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.