Använda vedklyven som press?
 
Kan man inte göra briketter av gräsklipp? Det brukar bli en del på sommarn och det torkar ju bättre då.
 
Släng in löven i bastun och kör den på 50 grader i några veckor.
 
Elda löv? Vad är det för dumheter? All förbränning bidrar till ökande utsläpp av koldioxid och det vill ni väl inte bidra till om ni befinner er på den kanten så att säga. Löv lägger man förstås i komposten då de med tiden bildar utmärkt jord som med fördel kan användas i det man odlar, för odlar gör ni väl då det är bra för både miljön och klimatet. Eller..?
 
tompas11 tompas11 skrev:
Elda löv? Vad är det för dumheter? All förbränning bidrar till ökande utsläpp av koldioxid och det vill ni väl inte bidra till om ni befinner er på den kanten så att säga. Löv lägger man förstås i komposten då de med tiden bildar utmärkt jord som med fördel kan användas i det man odlar, för odlar gör ni väl då det är bra för både miljön och klimatet. Eller..?
Och hur samlar man upp koldioxiden som komposten genererar?
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Den koldioxiden omsätts i det man odlar ty växter behöver koldioxid för att växa. Faktum är att utan koldioxid så skulle jorden vara en död planet utan växter, djur och människor. Koldioxid är således livets gas. Mer koldioxid ger en grönare planet, öknarna minskar i omfång och skördarna av livsgivande grödor ökar.
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Ah...jag uppfattade inte ironin.
Då är vi helt överrens.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tack broder!
 
tensiden tensiden skrev:
Tror du överskattar vikten rejält där.
Vad tror du den väger?
 
D datpsu skrev:
Släng in löven i bastun och kör den på 50 grader i några veckor.
Självfallet har man väl vedeldad (löveldad) bastu. Så när man torkat löven pressar man briketter av dom och använder för att värma upp till nästa torkomgång.
 
F fiskarn87 skrev:
Vad tror du den väger?
Hade jag haft torra löv hade jag gått ut och kollat. Nu är det dyngsurt allting. Det är också en faktor.
Men hur långt är ett snöre? Hur mycket pressar du ihop i skottkärran? Klipper du sönder dom med gräsklipparen innan?

Men att bara kasta upp löv (torra) från gräsmattan i en skottkärra utan annan behandling, så tippar jag på fem kilo. Om ens det.
 
B BSOD skrev:
Jag brukar samla in bark, spån och flisresterna som blir vid vedtillverkning, torka det och låginblanda i vedpannan. Runt 0.5 till 1m3 per år blir det ungefär, det funkar bra att elda i panna om man får till torkningen.

Hur torkar du din flis? Jag håller mig till q2 och början av q3, brukar finnas torra perioder vädermässigt då.
Men det tycker jag avviker från enbart löv, det du hanterar är "minigrot" och kan väl definieras som fliseldning i lösform. Det brukar jag också ösa upp och elda. Delar av det används som tändmaterial, framför allt från björk.
 
F fiskarn87 skrev:
Vad tror du den väger?
Vill du kolla vikt så ta en personvåg, väg skottkärran lastad respektive tom så har du det exakta svaret.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade jag haft torra löv hade jag gått ut och kollat. Nu är det dyngsurt allting. Det är också en faktor.
Men hur långt är ett snöre? Hur mycket pressar du ihop i skottkärran? Klipper du sönder dom med gräsklipparen innan?

Men att bara kasta upp löv (torra) från gräsmattan i en skottkärra utan annan behandling, så tippar jag på fem kilo. Om ens det.
Ja visst är det skillnad på
tensiden tensiden skrev:
Hade jag haft torra löv hade jag gått ut och kollat. Nu är det dyngsurt allting. Det är också en faktor.
Men hur långt är ett snöre? Hur mycket pressar du ihop i skottkärran? Klipper du sönder dom med gräsklipparen innan?

Men att bara kasta upp löv (torra) från gräsmattan i en skottkärra utan annan behandling, så tippar jag på fem kilo. Om ens det.
Visst är det surt nu så blir ju svårt att kolla. Och det blir ju skillnad om du har helt fluffiga torra löv, nu har jag mest lönn hemma och de lägger ju sig ganska bra i kakor som våta. Ska kolla våta löv en dag iaf, torra blir ju svårt så här års...
 
R
F fiskarn87 skrev:
Någon som har testat att elda löv i kaminen? Finns visst pelletspressar men känns lite dyrt. Hur samlar man löv och eldar i kaminen på bästa sätt? Packa mjölkpaket fulla? Hur lång torktid kan man räkna med då eller kommer det aldrig att torka?
Lägg löven i kompost - låt bli jord - sälj jorden - köp ved.😉
Eller använd jorden och minska inköp av påsjord. Jag får nog halv kubik jord varje år av hushålls-och trädgårdsavfall.
(Nej, inte matavfall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.