GK100 GK100 skrev:
Det ena bygger ju i delar på det andra och du kan välja olika mått tex specifikt energiinnehåll, värmevärde, relaterat mot helst vikt. Allt det ingår i samlingsbegreppet där stökiometri är ledordet.

Oavsett kan du testa och själv komma fram till att det inte är något att hålla på med. Blandar du in det som en liten bråkdel av annat bränsle går det ju bra men då döljer och glömmer du uhällen i den större helheten.

Och glöm inte EROEI det är alltid ett bra facit.
Nja.. inte riktigt va? Stökiometri är enligt wiki "Stökiometri (från grekiskans stoikheion, grundämne, och metrein, mäta) är läran om de mängdförhållanden i vilka kemiska ämnen reagerar med varandra." Man brukar ju parata om stökiometrika förhållanden mellan t.ex bensin och luft som är 14 eller något sådant där då en del bensin behöver 14 delar luft för att brinna perfekt. För ved är den ju något annat (betydligt lägre?). Ser inte att det spelar så överdrivet stor roll för det styrs inte perfekt i min kamin ända oavsett vad jag eldar med.
 
F fribygg skrev:
Visst bor du i Finland? Här i Sverige räknas tomma hushållspppersrullar som avfall och får väl därför inte eldas i bostaden.
Jo jag bor i Finland
Jag vet faktiskt inte om dom räknas som avfall här men troligen. Jag har inte koll på lagen om hur det är att elda avfall men alla hushåll måste ha soptransport så det är inte så stor mening att elda avfall. Däremot så får man elda trädgårdsavfall och trä hur mycket man vill. Kanske finns någon begränsning i tätort har aldrig behövt bry mig om det men skulle nog inte bränna trädgårdsavfall i villaområde.

Men oavsett så bekymrar jag mig inte om det är tillåtet att elda hushållspappersrullar eller liknande kartongprodukter som inte är plastade. Jag kommer att fortsätta att använda dom till att tända med eller fylla med sågspån ändå. Nu har jag sällan torra sågspån att fylla med och ingenstans att torka dom jag producerar så det görs väldigt sällan. Jag gjorde det som ett experiment för att se om det fungerar. Man skulle säkert kunna göra en strut eller rulle av tidningspapper också.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Nja.. inte riktigt va? Stökiometri är enligt wiki "Stökiometri (från grekiskans stoikheion, grundämne, och metrein, mäta) är läran om de mängdförhållanden i vilka kemiska ämnen reagerar med varandra." Man brukar ju parata om stökiometrika förhållanden mellan t.ex bensin och luft som är 14 eller något sådant där då en del bensin behöver 14 delar luft för att brinna perfekt. För ved är den ju något annat (betydligt lägre?). Ser inte att det spelar så överdrivet stor roll för det styrs inte perfekt i min kamin ända oavsett vad jag eldar med.
Då får vi ga vidare i ordlistornas värld om inte stökiometri duger så in med kalorimetri eventuellt calorimetri om man vill vara sån.

Oaktat att orden kan fängsla så är både praktiskt och teoretiskt samma massa av löv i någon form underlägset ved från samma växt. Gör gärna något enkelt test på en kloss du ordnat av löv och då för sakens skull börja kalorimetriskt så får vi stöka när du skalar upp för kaminen.
 
GK100 GK100 skrev:
Då får vi ga vidare i ordlistornas värld om inte stökiometri duger så in med kalorimetri eventuellt calorimetri om man vill vara sån.

Oaktat att orden kan fängsla så är både praktiskt och teoretiskt samma massa av löv i någon form underlägset ved från samma växt. Gör gärna något enkelt test på en kloss du ordnat av löv och då för sakens skull börja kalorimetriskt så får vi stöka när du skalar upp för kaminen.
Praktiskt är det svårt naturligtvis, det är liksom det som är poängen med tråden. Teoretiskt kan jag inte riktigt så vad det skulle vara för problem. Kan man samla in och torka alla löv från ex bara en villaträdgård och elda de på vettigt sätt kan det naturligtvis bli en del värme.

Som sagt fattar jag inte vad stökiometri har med detta att göra riktigt, det var du som drog upp det.
 
F fiskarn87 skrev:
Praktiskt är det svårt naturligtvis, det är liksom det som är poängen med tråden. Teoretiskt kan jag inte riktigt så vad det skulle vara för problem. Kan man samla in och torka alla löv från ex bara en villaträdgård och elda de på vettigt sätt kan det naturligtvis bli en del värme.

Som sagt fattar jag inte vad stökiometri har med detta att göra riktigt, det var du som drog upp det.
Hur många kilo torrt ser du som möjligt att samla i en större villaträdgård med överdrivet mycket lövträd för sakens skull, och hur får du det rimligt torrt? Om vi då bränner det utan några processer öht som krävs för att få till en praktiskt rimlig eldning utan direkt som det är. Vi sätter något lämpligt energiinnehåll betydligt lägre än ved vad ser du som lägsta nytta i värme för att det ens rent mänskligt ska vara "värt" det?

I väntan på att få se till förbränningsparametrar vad ser du eller gissar du på för energiinnehåll och vad vore rimlig behandling som pressning, rivning fuktning före pressning och hur hårt, vilken densitet ska vi sikta på för lövklabbarna?
 
GK100 GK100 skrev:
Hur många kilo torrt ser du som möjligt att samla i en större villaträdgård med överdrivet mycket lövträd för sakens skull, och hur får du det rimligt torrt? Om vi då bränner det utan några processer öht som krävs för att få till en praktiskt rimlig eldning utan direkt som det är. Vi sätter något lämpligt energiinnehåll betydligt lägre än ved vad ser du som lägsta nytta i värme för att det ens rent mänskligt ska vara "värt" det?

I väntan på att få se till förbränningsparametrar vad ser du eller gissar du på för energiinnehåll och vad vore rimlig behandling som pressning, rivning fuktning före pressning och hur hårt, vilken densitet ska vi sikta på för lövklabbarna?
En 160 liters skottkärra borde väl väga iaf 10 kg torrt? Jag vet inte om energiinnehållet men jag tror det är ungefär som ved? Men du säger det är betydligt lägre. Är det som ved så ungefär 40 kWh i en skottkärra med de antaganden.. Det är inte så lite. Sen vet jag inte hur mycket träd producerar alls men kan fylla rätt många 160 litare hemma just nu iaf.
 
B
B Bjober skrev:
Har inte eldat löv men tänkt tanken att pressa kottar, barr och gräs till briketter.
Blev väl i princip idiotförklarad när jag byggde min flismaskin för att tillverka eldningsflis till min vedpanna. Men det har funkat bra. Vinsten för mig är att det tar lika eller mindre tid att producera bränsle som att annars köra bort materialet jag flisar. Jag tar reda på allt på trädet och det blir städat på tomten.
Flisen är perfekt tändved i pannan.
Upptändning är som att tända en gaspanna ungeffär. Inom 20 sekunder tänder pannan med dov "boff" och det är full fyr utan rök.( Jo jag vet att all förbränning genererar rök och partiklar men kan konstatera att denna metod ligger i den bättre delen på skalan).
Värmevärdet per volym bedömmer jag till runt 50% av ved och per vikt likvärdigt.
En säck värderades i vintras till över 100kr i energivärde.Tror jag hade 50säckar på släpvagnen.
Ska man samla och elda löv så får man nog också väga in mer värden än bara det rena värmevärdet minus arbetsinsatsen. Det finns så mycket fler parametrar att väga in.
Jag brukar samla in bark, spån och flisresterna som blir vid vedtillverkning, torka det och låginblanda i vedpannan. Runt 0.5 till 1m3 per år blir det ungefär, det funkar bra att elda i panna om man får till torkningen.

Hur torkar du din flis? Jag håller mig till q2 och början av q3, brukar finnas torra perioder vädermässigt då.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Praktiskt är det svårt naturligtvis, det är liksom det som är poängen med tråden. Teoretiskt kan jag inte riktigt så vad det skulle vara för problem. Kan man samla in och torka alla löv från ex bara en villaträdgård och elda de på vettigt sätt kan det naturligtvis bli en del värme.

Som sagt fattar jag inte vad stökiometri har med detta att göra riktigt, det var du som drog upp det.
Det är väl just det som är problemet att teori med vettig arbetsinsats inte kan omsättas i praktiken.😉
 
Det är liksom inte fr
A AndersS skrev:
Det är väl just det som är problemet att teori med vettig arbetsinsats inte kan omsättas i praktiken.😉
Exakt. Men att det skulle va teoretiskt omöjligt eller vad någon sa att få in massa löv som värme i huset förstår jag inte riktigt.
 
F fiskarn87 skrev:
Det är liksom inte fr

Exakt. Men att det skulle va teoretiskt omöjligt eller vad någon sa att få in massa löv som värme i huset förstår jag inte riktigt.
Det är knappast förbjudet att elda löv så du får väl experimentera och prova dig fram till vad som passar för dig.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
En 160 liters skottkärra borde väl väga iaf 10 kg torrt?
Tror du överskattar vikten rejält där.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
En 160 liters skottkärra borde väl väga iaf 10 kg torrt? Jag vet inte om energiinnehållet men jag tror det är ungefär som ved? Men du säger det är betydligt lägre. Är det som ved så ungefär 40 kWh i en skottkärra med de antaganden.. Det är inte så lite. Sen vet jag inte hur mycket träd producerar alls men kan fylla rätt många 160 litare hemma just nu iaf.
Ibland är jag av helt andra skäl än förbränningen i diverse värme och kraftvärmeverk. Om jag kommer ihåg det ska jag kolla med de som gör prover av värmevärdet på olika bränslen vad de säger. Vill det sig riktigt får vi till ett labprov också med några sorters löv.

Blir det av kommer svar här före jul.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Om man söker lite på youtube så kan man hitta flera exempel på brikettpressar och pelletspressar som folk med varierande framgång försöker använda till löv. Min slutsats är att det i högsta grad är möjligt att göra fullvärdigt bränsle av löv. Men de försök som ser lyckade ut använder en förhållandevis stor och åbäkig maskin som inte lär vara billig eller enkel att bygga. I alla fall inte om man vill att det skall vara någon större skala.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag brukar samla in bark, spån och flisresterna som blir vid vedtillverkning, torka det och låginblanda i vedpannan. Runt 0.5 till 1m3 per år blir det ungefär, det funkar bra att elda i panna om man får till torkningen.

Hur torkar du din flis? Jag håller mig till q2 och början av q3, brukar finnas torra perioder vädermässigt då.
Jag flisar direkt i 80liters nätsäck. Dessa travas oftast liggande på pall 2x1meter, ca 2m högt med ett plåttak över. Då torkar det rätt fort.

Helt klart innehåller bränsle med smågren, barr och löv mycket aska.
Så man får aska ur väldigt ofta.
Rent tekniskt har det dock inte vållat mig något bekymmer, inget som fastnar i pannan eller så.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om man söker lite på youtube så kan man hitta flera exempel på brikettpressar och pelletspressar som folk med varierande framgång försöker använda till löv. Min slutsats är att det i högsta grad är möjligt att göra fullvärdigt bränsle av löv. Men de försök som ser lyckade ut använder en förhållandevis stor och åbäkig maskin som inte lär vara billig eller enkel att bygga. I alla fall inte om man vill att det skall vara någon större skala.
Där kommer då verkligen EROEI in i bilden på ett bra sätt. Sen fylla på fullt ut med att försörja en tillräcklig monstermaskin inom arealen X med metoderna Y,Z osv. Något för Azar, Wall m.fl att använda i studieplanerna nivå 1A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.