A AndersS skrev:
Får jag gissa, hade det funnits lösningar och även ekonomi hade du idag kunnat köpa en lövtork med inbyggd lövpress. Löv är en bra naturlig källa för att återföra näring till jorden så det finns bättre användningsområden.
Har provat att elda med kutterspån som jag får över och fylla i mjölkkartong, bara för att se hur det fungerar. Men blev inte bra och värt arbetet, det hade en tendens att börja kola istället för att brinna med klar låga. Så motsvarande med löv tror jag inte på.
Jag har fyllt en blandning av kutterspån och sågspån i hushållspappersrullar och det har fungerat bra. Det finns ju även briketter av sågspån.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Briketter pressas ju ofta av "grot" som innehåller lignin, etc, så det finns det säkert en skillnad mot lövs kemiska innehåll. Nu har jag ingen aning om vad torra löv innehåller, men det kan säkert någon annan förklara.
Tabell med trädspecies, skogstyper och lignininnehåll i löv. Vetenskaplig forskningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska variabelt, men inte så olikt ved

Litter = torra löv
 
H hapazard skrev:
[bild]
Ganska variabelt
Vad säger den tabellen, behöver förklaras! Och avser den t.ex. torra löv. Eller är det buske/träd som avses, min tolkning, och med beskrivning av vilken sorts träd det är och vad själva trädet har för innehåll.
 
Redigerat:
N Niq skrev:
Jag har fyllt en blandning av kutterspån och sågspån i hushållspappersrullar och det har fungerat bra. Det finns ju även briketter av sågspån.
Jo, även "grot" blir ju i spånform om det mals till briketter, pellets, etc.
 
Redigerat:
Det är bara grovt sett att se på hur många kg torrsubstans man får av sin lövskörd. Det är inte mycket för alla normala mängder insamlade löv och sen behandling, pressning och ett sämre värmevärde på det så gör de sig bättre som nämnts direkt i kretsloppet.

Så slipper vi en mängd bekymrade inlägg i trådarna också kring all rök som sprids pga dåliga förutsättningar hos både eldare och eldstäderna. Blir nog knappast lindrigare med löv i olika former med i leken.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Haha hälften av inläggen på detta forum verkar handla om rök från vedeldning. Det finns väl redan 8000 trådar om det.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är bara grovt sett att se på hur många kg torrsubstans man får av sin lövskörd. Det är inte mycket för alla normala mängder insamlade löv och sen behandling, pressning och ett sämre värmevärde på det så gör de sig bättre som nämnts direkt i kretsloppet.

Så slipper vi en mängd bekymrade inlägg i trådarna också kring all rök som sprids pga dåliga förutsättningar hos både eldare och eldstäderna. Blir nog knappast lindrigare med löv i olika former med i leken.
Var har du sett att värmevärdet är sämre? Borde va ganska likt ved eller?
 
N Niq skrev:
Jag har fyllt en blandning av kutterspån och sågspån i hushållspappersrullar och det har fungerat bra. Det finns ju även briketter av sågspån.
Visst bor du i Finland? Här i Sverige räknas tomma hushållspppersrullar som avfall och får väl därför inte eldas i bostaden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nej i Sverige får man inte elda avfall som papperspåsar eller tomma hushållsrullar.. Man kan tänka sig att det inte är världens största problem eller ens Sveriges om detta förekommer.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Har inte eldat löv men tänkt tanken att pressa kottar, barr och gräs till briketter.
Blev väl i princip idiotförklarad när jag byggde min flismaskin för att tillverka eldningsflis till min vedpanna. Men det har funkat bra. Vinsten för mig är att det tar lika eller mindre tid att producera bränsle som att annars köra bort materialet jag flisar. Jag tar reda på allt på trädet och det blir städat på tomten.
Flisen är perfekt tändved i pannan.
Upptändning är som att tända en gaspanna ungeffär. Inom 20 sekunder tänder pannan med dov "boff" och det är full fyr utan rök.( Jo jag vet att all förbränning genererar rök och partiklar men kan konstatera att denna metod ligger i den bättre delen på skalan).
Värmevärdet per volym bedömmer jag till runt 50% av ved och per vikt likvärdigt.
En säck värderades i vintras till över 100kr i energivärde.Tror jag hade 50säckar på släpvagnen.
Ska man samla och elda löv så får man nog också väga in mer värden än bara det rena värmevärdet minus arbetsinsatsen. Det finns så mycket fler parametrar att väga in.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Var har du sett att värmevärdet är sämre? Borde va ganska likt ved eller?
Askhalten/innehållet är större än för ved och även rent stökiometriskt är löv sämre. Det som främst fäller lövhanteringen är det klena utfallet i förhållande till olika insatser man får göra. I slutänden det förträffliga måttet EROEI jämfört med det så vanliga men bleka ROI.
 
GK100 GK100 skrev:
Askhalten/innehållet är större än för ved och även rent stökiometriskt är löv sämre. Det som främst fäller lövhanteringen är det klena utfallet i förhållande till olika insatser man får göra. I slutänden det förträffliga måttet EROEI jämfört med det så vanliga men bleka ROI.
Askhalten är ganska mycket större verkar det som. Men stökiometriskt? Det handlar väl om mängden luft i förhållande till bränsle? Vad menar du med sämre i det fallet?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Askhalten/innehållet är större än för ved och även rent stökiometriskt är löv sämre. Det som främst fäller lövhanteringen är det klena utfallet i förhållande till olika insatser man får göra. I slutänden det förträffliga måttet EROEI jämfört med det så vanliga men bleka ROI.
Om askhalten är 1 eller 10% av vikten är ju av högst marginell påverkan.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Askhalten är ganska mycket större verkar det som. Men stökiometriskt? Det handlar väl om mängden luft i förhållande till bränsle? Vad menar du med sämre i det fallet?
Det ena bygger ju i delar på det andra och du kan välja olika mått tex specifikt energiinnehåll, värmevärde, relaterat mot helst vikt. Allt det ingår i samlingsbegreppet där stökiometri är ledordet.

Oavsett kan du testa och själv komma fram till att det inte är något att hålla på med. Blandar du in det som en liten bråkdel av annat bränsle går det ju bra men då döljer och glömmer du uhällen i den större helheten.

Och glöm inte EROEI det är alltid ett bra facit.
 
H hapazard skrev:
Om askhalten är 1 eller 10% av vikten är ju av högst marginell påverkan.
Ja ser man det så är det inte mycket som behöver bedömas i plus/minus-vågskålarna. Bara att rulla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.