Anna_H Anna_H skrev:
Så resonerade en IT-avdelning jag jobbade på, av besparingsskäl krävde de att man använda datorerna tills man fick tekniska problem med dem. En enhet hade råkat köpa extremt bra datorer 8 år tidigare och de kostade då ca 10 000 kr styck. Dessa började såklart bli rätt långsamma och vi räknade ut att de förlorade 5-10 minuter per timme pga detta, dvs 40-80 minuter per dag. Eftersom de fakturerade ca 1000 kr per person, och varje person tog ca 40 minuter skulle de hinna med 1-2 personer extra per dag och utbytt dator. En ny dator kostade 4000. I tillägg till detta hade de rätt långa köer och personalbrist.

Jag bad dem fejka tekniska problem, tex glappkontakt så att jag kunde byta ut en dator i veckan.
Ja det är ju bättre med nya datorer eftersom processor kraften ökade var 18;de månad på den tiden då jag arbetade med datorer, nu var det en glödlampa som förbrukar ca 60 KWH under sin livslängd som är i bästa falla 1000 timmar och de slutade att sälja dessa för kanske 10 år sedan och en led lampa kostade mer då än den gör idag och troligtvis så finns det inga kvar av den gamla sorten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så resonerade en IT-avdelning jag jobbade på, av besparingsskäl krävde de att man använda datorerna tills man fick tekniska problem med dem. En enhet hade råkat köpa extremt bra datorer 8 år tidigare och de kostade då ca 10 000 kr styck. Dessa började såklart bli rätt långsamma och vi räknade ut att de förlorade 5-10 minuter per timme pga detta, dvs 40-80 minuter per dag. Eftersom de fakturerade ca 1000 kr per person, och varje person tog ca 40 minuter skulle de hinna med 1-2 personer extra per dag och utbytt dator. En ny dator kostade 4000. I tillägg till detta hade de rätt långa köer och personalbrist.

Jag bad dem fejka tekniska problem, tex glappkontakt så att jag kunde byta ut en dator i veckan.
Snålheten bedrar visheten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den här gången var det en dessert calzone med Nutella, banan och jordnötter.

Nu körde jag med stålet i mitten av ugnen under uppvärmningen och tillagningen så att inte pizzan skulle nå upp till taket av ugnen och bränna fast. Men nästa gång ska jag först för värma stålet högst upp i ugnen och sedan flytta ner det precis innan jag gräddar min calzone. Därför att det skulle inte skada om den var lite mörkare på undersidan.


Närbild på hand som håller ett bröd över ett träbord, med skugga synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en klassisk super calzone med räkor och vitlök.

Nybakad paj med gyllene skorpa, kryddburk bredvid, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Göran() och 2 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Varför komplisera det?
Ja? Det där ser komplicerat ut.
 
P Pligg85 skrev:
Grill är ju toppelementet och det sista jag vill använda.

Kör man med sten eller stål kör jag på pizzaläge (under och bakre värme) eller undervärme endast och sätter alltid på nedersta skenan.

Botten kräver mer. Sista pizzan blir alltid bäst då den körs till toppingen är bra och sen tas ut på stålet som gräddar botten mer.

Grill är nog det sista jag skulle ha igång
Gammal tråd men vad fan... skojar du? Själva grejen här är ju att köra max grill annars blir det inga fina Napoletanska pizzor! Tro mig jag har testat allt senaste veckorna.

Max max max. Inget annat. Grillelementen ska glöda och stålet ska vara typ 1 dm från dessa element dvs väldigt högt i ugnen. Har du bara sten så kan det bli hyfsat ändå i hushållsugn, men stål betydligt bättre i undervärmen. Detta pga att en typisk pizzasten tankar ner till typ 250 grader när man lagt på en pizza. Det gör inte ett pizzastål, håller sig på runt 300-350 grader. Sedan max grill ovanifrån det är hela tricket!
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.