D djac skrev:
Nu har vi ju fått veta att de två planerna konvergerar, bolagen vet att de inte kan fortsätta överdebitera så länge till och nu är planen att skylla på solceller och med detta som argument fortsätta brandskattningen, vi ser hur propagandan sprids även här. Kan man då tjäna på både gungorna och karusellerna så får man fina synergier, man tjänar på solcellerna som i nästa steg gör att man kan slanga ut ännu mer cash, win-win-win och catching!
Nu tror du alldeles för mycket om dessa bolagen, så strategiska klarar de inte av att vara. Notera dessutom att de små elnätsbolagen sätter en rejäl press (via myndigheterna) på hur de store beter sig och sätter priserna.
 
GK100 GK100 skrev:
Sätt dig in lite mer grundligt i tex de mest förenklade teknikniska grunderna kring elsystem, elnät så som vi har dem utförda i nuläget. Ta med dig tex Klacken så gör ni kanske snabbare framgång genom att hjälpa varandra över ev hinder.

Det är otroligt att Martin öht på sitt torra korrekta sätt ständigt och enträget orkar denna ping-pong med ytligt förenklat sett fullständiga ignoranter på andra sidan nätet.
Nja, att stora vinstdrivande bolag har en avdelning som aktivt bedriver en verksamhet som går emot vinstmålet ser jag som osannolikt. Och det är inte heller den avdelningen som beslutar om nivån på ersättning för nätnytta. Det där är bara konspiratoriskt.

Och, jag har hyfsade kunskaper i ellära även om det var några år sedan jag läste det. Intäkt och utgiftsanalyser samt riskbedömning är jag också insatt i.
Jag ställer bara enkla frågor, men de besvaras bara med ytterligare konstruerade påståenden.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Du har ingen förklaring till varför elnätsbolagen agerar som de gör. Att det skulle bero på okunskap köper jag inte. Om de problem du hänvisar till verkligen existerar så borde de redan lida av det. Att i det läget förvärra lidandet och att dessutom betala förövaren för det är inte rimligt. De ser mao inte det du påstår. Att göra en extrapolering till långt in framtiden baserat på få parametrar är inte relevant.
Njae, det är ju just det vi måste göra. Planera alltså. Vi skall ju producera all vår el via "förnybara" källor, läs vind och sol. Att bygga om vårt elsystem tar dessutom ganska lång tid (och stor kostnad) vilket man också måste ta med i beräkningen. (Det är dessutom inte många parametrar...)

Så det är rätt att vi idag inte producerar så mycket el via paneler på småhustaken i Sverige att det leder till något större problem. Och nuvarande elnät kan naturligtvis hantera en viss del produktion. Men om vi fortsätter i den takt vi håller på med idag så kommer det ganska snart att bli stora problem. Det är som sagt redan problem på vissa ställen (där vi exv. har svaga nät, långt från de centrala delarna, där vi redan är uppe och nosar på för stor produktion vid vissa perioder).

Det råder som sagt redan problem i Holland och Tyskland på sommaren. Och värre blir det.

Att det sedan tar tid för systemet att svänga in, det är en annan, och välkänd fråga. Det är inte alls ovanligt att ena handen gasar medan den andra bromsar. Det är stora och tröga system vi har att göra med. De ändrar inte inriktning på en kafferast.

Dock om det fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli annat ljud i skällan från elnätsbolagen ganska snart. De kommer inte att fortsätta betala "nätnytta" när de behöver börja bygga om sina nät. Och det är som sagt redan många som inte gör det, betalar nätnytta alltså.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det är ju just det vi måste göra. Planera alltså. Vi skall ju producera all vår el via "förnybara" källor, läs vind och sol. Att bygga om vårt elsystem tar dessutom ganska lång tid (och stor kostnad) vilket man också måste ta med i beräkningen. (Det är dessutom inte många parametrar...)

Så det är rätt att vi idag inte producerar så mycket el via paneler på småhustaken i Sverige att det leder till något större problem. Och nuvarande elnät kan naturligtvis hantera en viss del produktion. Men om vi fortsätter i den takt vi håller på med idag så kommer det ganska snart att bli stora problem. Det är som sagt redan problem på vissa ställen (där vi exv. har svaga nät, långt från de centrala delarna, där vi redan är uppe och nosar på för stor produktion vid vissa perioder).

Det råder som sagt redan problem i Holland och Tyskland på sommaren. Och värre blir det.

Att det sedan tar tid för systemet att svänga in, det är en annan, och välkänd fråga. Det är inte alls ovanligt att ena handen gasar medan den andra bromsar. Det är stora och tröga system vi har att göra med. De ändrar inte inriktning på en kafferast.

Dock om det fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli annat ljud i skällan från elnätsbolagen ganska snart. De kommer inte att fortsätta betala "nätnytta" när de behöver börja bygga om sina nät. Och det är som sagt redan många som inte gör det, betalar nätnytta alltså.
Det är väl här jag tror olyckskorparna gör en grov missbedömning, ja ökningen av solpaneler har varit procentuellt enorm, så blir det när man startar från mycket låga tal. Det har ju ventilerats olika syn på lönsamheten men sammantaget kan man väl säga att det är inte så att man vinner på Lotto direkt.. det är en långsam återbetalning/vinst och därmed lockat det bara vissa, kombinera detta med dagens utlåningsräntor så kan man väl nästan hålla med trådens rubrik, har man inte pengarna så tror jag inte det är så attraktivt.

Jag förväntar mig inte att försäljningen fortsätter öka logaritmiskt, efter en första rush där de med lösa pengar och gynnsamma tak har köpt så lär det klinga av om inte ytterligare stimulanser för att bebygga kommersiella tak sjösätts, det är väl jokern i leken för mig, och där finns också den enda potentialen för bibehållen tillväxt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Plus att det är politiskt korrekt att marknadsföra solceller i Sverige som något som är bra för miljön och räddar klimatet.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det är ju just det vi måste göra. Planera alltså. Vi skall ju producera all vår el via "förnybara" källor, läs vind och sol. Att bygga om vårt elsystem tar dessutom ganska lång tid (och stor kostnad) vilket man också måste ta med i beräkningen. (Det är dessutom inte många parametrar...)

Så det är rätt att vi idag inte producerar så mycket el via paneler på småhustaken i Sverige att det leder till något större problem. Och nuvarande elnät kan naturligtvis hantera en viss del produktion. Men om vi fortsätter i den takt vi håller på med idag så kommer det ganska snart att bli stora problem. Det är som sagt redan problem på vissa ställen (där vi exv. har svaga nät, långt från de centrala delarna, där vi redan är uppe och nosar på för stor produktion vid vissa perioder).

Det råder som sagt redan problem i Holland och Tyskland på sommaren. Och värre blir det.

Att det sedan tar tid för systemet att svänga in, det är en annan, och välkänd fråga. Det är inte alls ovanligt att ena handen gasar medan den andra bromsar. Det är stora och tröga system vi har att göra med. De ändrar inte inriktning på en kafferast.

Dock om det fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli annat ljud i skällan från elnätsbolagen ganska snart. De kommer inte att fortsätta betala "nätnytta" när de behöver börja bygga om sina nät. Och det är som sagt redan många som inte gör det, betalar nätnytta alltså.
Då är vi ju ganska överens. Att svenska microproducenter av solel inte är ett stort problem. Att elnätsbolagen anpassar ersättning för nätnytta efter sin situation. (här har de höjt ersättningen två år i rad).
Jag har inte sagt att vi inte ska planera, jag säger att en extrapolering baserat på få osäkra parametrar är dåligt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Då är vi ju ganska överens. Att svenska microproducenter av solel inte är ett stort problem. Att elnätsbolagen anpassar ersättning för nätnytta efter sin situation. (här har de höjt ersättningen två år i rad).
Jag har inte sagt att vi inte ska planera, jag säger att en extrapolering baserat på få osäkra parametrar är dåligt.
Jag ser inte heller att mikroproducenter är ett problem idag. Jag bor i ett villaområde där samtliga c:a 70 hus utom ett par har perfekt läge för solpaneler. 7 av husen har paneler inklusive mitt. Alla delar på en transformator. Högsta nätspänning jag sett när solen brassar på för fullt är 237V. Elnätägaren gav oss först 5 öre men i år höjde de till 11 öre. Jag känner inte till någon i området som planerar paneler idag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Jag ser inte heller att mikroproducenter är ett problem idag. Jag bor i ett villaområde där samtliga c:a 70 hus utom ett par har perfekt läge för solpaneler. 7 av husen har paneler inklusive mitt. Alla delar på en transformator. Högsta nätspänning jag sett när solen brassar på för fullt är 237V. Elnätägaren gav oss först 5 öre men i år höjde de till 11 öre. Jag känner inte till någon i området som planerar paneler idag.
Och där jag bor så betalas inte för någon nätnytta alls. Jag vet att flera andra lokala nätbolag i området gör likadant. Orsaken (min analys) är att det är alldeles för många bönder som redan har installerat paneler fulla ladugårdstaken (finns knappt en bonde som inte gjort det). Trots detta så går elförsäljningsdelen av elbolaget ut och gör reklam för solpaneler, det är ju inte deras problem att elnätsdelen av bolaget börjar få problem...

På min lokala transformatorstation finns bara fyra villor med solpaneler, men man ser en skillnad på flera volt mellan när solen skiner och när den inte skiner. Kraven är ju 230V +-10%, dvs upp till 253V och där är vi ju inte nära än i mitt hus, men spänningen för mig som ligger bara några meter från transformatorn varierar ändå med upp till 8V mellan natt och dag på sommaren. Två av anläggningarna ligger rätt långt ut på en luftledning, så man kan ju gissa att de ligger närmare 250V redan då jag när solen skiner tidvis har en bit över 240V där jag bor. Diffen mellan toppen på sommaren och botten på vintern är i mitt hus 20V. De längst ut på luftledningen ligger nog rätt nära underspänning när det är som kallast på vintern. Hade det inte funnits produktion i nätet så hade man kunnat höja spänningen i medeltal utan att risker överspänningar, men nu kan man inte det. Nästa nivå är att bygga om nätet genom att antingen lägga 3kV på luftledningarna och anlägga ytterligare en transformator, eller så måste man byta den befintliga transformatorn till en där man kan reglera ration mellan in/ut. Men kommer det fler solpanelsanläggningar så kanske man måste göra bägge två också (eftersom man då annars måste kunna höja spänningen ytterligare, vilket det inte finns mycket marginal för, så att man kan mata ut el genom transformatorn).

Så, bara för att det inte är ett problem där du bor så innebär det inte att det inte är ett problem på annat håll...
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så, bara för att det inte är ett problem där du bor så innebär det inte att det inte är ett problem på annat håll...
Det påstår jag inte heller. Glesa nät har alltid varit ett problem även utan mikroproduktion. Idag krävs tillstånd från nätägaren för att få koppla in en silanläggning på nätet och de kan ju helt enkelt säga nej men om de kan neka rent juridiskt för alltid vet jag inte.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har inte sagt att vi inte ska planera, jag säger att en extrapolering baserat på få osäkra parametrar är dåligt.
Vad är det för "få osäkra parametrar" som vi extrapolerar på och som är så dåligt då?

Vi kan ju som sagt se till Holland där man redan idag har problem med överspänning som gör att växelriktarna slår av och på kontinuerligt. Så varför är det ett omöjligt scenario för södra Sverige inom kort?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vad är det för "få osäkra parametrar" som vi extrapolerar på och som är så dåligt då?

Vi kan ju som sagt se till Holland där man redan idag har problem med överspänning som gör att växelriktarna slår av och på kontinuerligt. Så varför är det ett omöjligt scenario för södra Sverige inom kort?
Man får ta i beaktande att många marknadssegment fortfarande är under utveckling. Vi kommer att få fler elfordon och elektrolysörer. Smarta apparater och automation som anpassar efter tillgången kommer att växa. Energilager baserade på allt från batterier till pumpstationer. Vattenkraft anpassas till att kunna svänga om produktion snabbare. Industrin styr mot låga priser dvs när tillgången på el är bättre. Det finns gott om innovatörer, men vissa saker tar tid.
Vad är det för problem med att växelriktare slår av och på? De är ju byggda för att kunna göra det.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Man får ta i beaktande att många marknadssegment fortfarande är under utveckling. Vi kommer att få fler elfordon och elektrolysörer. Smarta apparater och automation som anpassar efter tillgången kommer att växa. Energilager baserade på allt från batterier till pumpstationer. Vattenkraft anpassas till att kunna svänga om produktion snabbare. Industrin styr mot låga priser dvs när tillgången på el är bättre. Det finns gott om innovatörer, men vissa saker tar tid.
Vad är det för problem med att växelriktare slår av och på? De är ju byggda för att kunna göra det.
Att växelriktarna slår på och av är väl ett bekymmer, inte minst för den som nu inte kan leverera el till nätet eller använda sin egenproducerade el?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nja, att stora vinstdrivande bolag har en avdelning som aktivt bedriver en verksamhet som går emot vinstmålet ser jag som osannolikt. Och det är inte heller den avdelningen som beslutar om nivån på ersättning för nätnytta. Det där är bara konspiratoriskt.

Och, jag har hyfsade kunskaper i ellära även om det var några år sedan jag läste det. Intäkt och utgiftsanalyser samt riskbedömning är jag också insatt i.
Jag ställer bara enkla frågor, men de besvaras bara med ytterligare konstruerade påståenden.
Jag har i någon tråd erbjudit lite halvt på skämt att tillhandahålla data från ett nätavsnitt 130/50/10/0.4 kV upprustat och i stora delar för de lägsta två nivåerna nyanlagt efter Gudrun. Där finns dessa problem tydligt och beror både på den lägsta nivån hemmaproducenter och det pacman beskrev där lantbruk ger stora oönskade bidrag.

Nu är en sån övning i stort meningslös pch det grundar jag bara på bedömd okunskap bland de som ropar mest i denna typen trådar. Trots att elkrafttekniken är gammal och åtminstone har varit byggd på solida överväganden ger det inte att tödde och mödde huxflux kan bidra med speciellt mycket utan att ha satt sig in i en relativt stor grund i ämnet.

Jag riktar mig inte till just dig eller andra som ofta ger uttryck i dessa trådar. Mest en förhoppning om att man åtminstone ibland kan ta ett steg bakåt fundera lite och inse att det mesta kräver lite mer om man ska komma i mål ens lokalt och kortsiktigt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag har i någon tråd erbjudit lite halvt på skämt att tillhandahålla data från ett nätavsnitt 130/50/10/0.4 kV upprustat och i stora delar för de lägsta två nivåerna nyanlagt efter Gudrun. Där finns dessa problem tydligt och beror både på den lägsta nivån hemmaproducenter och det pacman beskrev där lantbruk ger stora oönskade bidrag.

Nu är en sån övning i stort meningslös pch det grundar jag bara på bedömd okunskap bland de som ropar mest i denna typen trådar. Trots att elkrafttekniken är gammal och åtminstone har varit byggd på solida överväganden ger det inte att tödde och mödde huxflux kan bidra med speciellt mycket utan att ha satt sig in i en relativt stor grund i ämnet.

Jag riktar mig inte till just dig eller andra som ofta ger uttryck i dessa trådar. Mest en förhoppning om att man åtminstone ibland kan ta ett steg bakåt fundera lite och inse att det mesta kräver lite mer om man ska komma i mål ens lokalt och kortsiktigt.
Lantbruk och andra kommersiella socellsparker räknar vi inte till microproducenter. De villkor som ska styra och reglera den marknaden är en annnan fråga.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Man får ta i beaktande att många marknadssegment fortfarande är under utveckling. Vi kommer att få fler elfordon och elektrolysörer.
Fler elfordon, ja. Elektrolys för vätgas, nej. Om man nu klagar på att extrapolera från få data... Se tidigare inlägg om kostnaderna för vätgaslagring.
lilytwig lilytwig skrev:
Smarta apparater och automation som anpassar efter tillgången kommer att växa.
Hur stor bedömer du att verkan av de vara? Och hur skall industrin anpassa sig? Pappersmaskiner går inte att stänga av och på; de får man istället flytta till länder med pålitlig och ekonomisk tillgång till el.
lilytwig lilytwig skrev:
Energilager baserade på allt från batterier till pumpstationer.
Batterier är dyra och behövs bättre i mobila tillämpningar. Pumpkraftverk är i stort sett omöjliga att bygga eftersom de dels kräver mycket speciell geografik, och dels kräver så stor regleringshöjd att de är omöjliga med dagens miljökrav. Då kan vi lika gärna bygga ut våra norrlandsälvar istället. Mycket billgare och dubblar elen från vattenkraft.
lilytwig lilytwig skrev:
Vattenkraft anpassas till att kunna svänga om produktion snabbare.
Den är redan "supersnabb" finns inte mycket att hämta där.
lilytwig lilytwig skrev:
Industrin styr mot låga priser dvs när tillgången på el är bättre. Det finns gott om innovatörer, men vissa saker tar tid.
Vilken industri då? Processindustrin? Den tunga verkstadsindustrin? Hur skall det fungera? Och samtidigt behålla jobb och konkurrenskraft.
lilytwig lilytwig skrev:
Vad är det för problem med att växelriktare slår av och på? De är ju byggda för att kunna göra det.
Nej. Inte egentligen. Problemet blir att de klipper för överspänning på nätet. När tillräckligt många klippt så är det helt plötsligt inte överspänning längre och så slår de på igen. Detta leder till svängningar och spikar eftersom de inte är centralt styrda eller smarta nog (faktiskt ett ganska svårt problem att lösa distribuerat).


Det här är ett stort problem i energidebatten fö. Redan kända och välfungerande tekniker (kärnkraft...) ställs mot de mer eller mindre fria fantasier som krävs för att sol/vind-kraft skall fungera på systemnivå. Fantasier som åtminstone kan delas upp i grupperna; kan inte ens fungera i teorin, är helt oprövad teknik som inte är självklar att den kommer fungera och i vilket fall kräver lång utvecklingstid, eller om de passerar de första två är så hopplöst oekonomisk att den är helt orealistisk.

Detta när vi istället skulle behöva dubbla vår elkonsumtion för att klara omställningen från att elda fossila bränslen. Detta går helt enkelt inte ihop.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Lantbruk och andra kommersiella socellsparker räknar vi inte till microproducenter. De villkor som ska styra och reglera den marknaden är en annnan fråga.
Det är de visst, åtminstone enligt definitionen:

Gällande anslutning till elnätet ska elanvändare som har ett abonnemang för en säkring om högst 63 ampere inte betala någon avgift för att ansluta en produktionsanläggning som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt och ansluts där en anläggning för användning av el redan är ansluten och med en effekt som inte överstiger uttagsabonnemangets effekt. Det innebär att så länge du uppfyller dessa krav ska du alltså inte betala någon avgift för att ansluta din produktionsanläggning.

Notera också att de flesta bönder är månskensbönder, dvs det är inte en kommersiell verksamhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.