D
S Styrman_jansson skrev:
Om du funderar lite till på ditt inlägg så förstår du kanske att det inte riktigt är så enkelt.
Vill du hellre få ett nytt knä i en operationssal från 1991 eller en med den allra senaste tekniken och säkerhetssystemen såsom medicinska IT-system(som tillser att matning till utrustning finns kvar även vid ett mindre jordfel) och med RGB-styrd belysning som gör att kirurgen kan välja den typ av ljus som gör att han ser precis det han ska jobba med? Eller vill du ligga inlagd på ett sjukhus utan avbrottsfri kraft till t.ex. patientövervakningen så att personalen får springa runt och rondera vid ett strömavbrott?

Jag har till och från jobbat med ombyggnader av sjukhus/vårdanläggningar åt ett flertal Regioner i södra Sverige på installationssidan i snart 15 år som konsult. Min erfarenhet är att kanske 90% av ombyggnad/nybyggnad sker antingen för att installationer har nått sin tekniska livslängd för alltför länge sedan eller är initierade av verksamheten/personalen för att de och patienterna ska få en bättre arbetsmiljö/vistelse.

Det är dock bra att veta att sjukhusmiljöer är väldigt tekniktäta och därav kostsamma att bygga om. Detta utan att man på något sätt bygger lyxanläggningar. Fokus är nästan alltid på funktion och grejor som håller och är lätta att underhålla/drifta.

Min högst personliga åsikt är att problemen inom den offentliga vården visserligen är komplext men till största delen organisatorisk.
Jag håller nog med med tillägg av någon anekdot, har familjemedlemmar som jobbar inom vården och nu är ju iofs region skånes ledning i huvudsak huvudlös, i samband med de stora om och nybyggena så slängdes vårdpersonalen ur arbetsgrupperna eftersom de skapade dålig stämning, detta då de påtalade att den arkitektoniska drömmen med upphöjda duschutrymmen försvårade för strokepatienter..
 
  • Gilla
  • Ledsen
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad är patent (potent?) ersättning och varför ska den vara skattefri?
Den ersättning (bonus) man får av arbetsgivaren vid godkända patent.
För den hämmar folk att ens palla gå igenom hela processen för att patentera saker när den moroten man får är halvt uppäten redan.
 
D djac skrev:
Jag håller nog med med tillägg av någon anekdot, har familjemedlemmar som jobbar inom vården och nu är ju iofs region skånes ledning i huvudsak huvudlös, i samband med de stora om och nybyggena så slängdes vårdpersonalen ur arbetsgrupperna eftersom de skapade dålig stämning, detta då de påtalade att den arkitektoniska drömmen med upphöjda duschutrymmen försvårade för strokepatienter..
Vad har användarna för rätt att ha synpunkter på utformningen?

De vinner väl inga arkitektpriser?
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D
kashieda kashieda skrev:
Vad har användarna för rätt att ha synpunkter på utformningen?

De vinner väl inga arkitektpriser?
Vet inte om du skojar men sjukhusbyggnader är ju i första hand produktionsenheter och då ska de ju fungera i produktionen. Nu är det stora pengar i spel och en genuint korkad regionledning vill bygga mer snyggt än funktionellt, lex Nya Karolinska, därför har professionen en stol vid bordet men den visade sig försvinna när man inte bekräftade ledningen och deras arkitekter tillräckligt.
 
Facket är på väg att gräva sin egen grav. De försvarar anställda på skolor som är dömda för att ha misshandlat barn/elever och motsäger sig uppsägning av dessa. De motarbetar prestationsbaserade löner och kräver lika högt betalt för den som inte producerar särskilt mycket som för den som är tio gånger så effektiv (inte alls ovanligt inom IT-branschen). Facket jobbar stenhårt på att avskaffa sig själva.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
D
Maxwells demon TotalControl skrev:
Den ersättning (bonus) man får av arbetsgivaren vid godkända patent.
För den hämmar folk att ens palla gå igenom hela processen för att patentera saker när den moroten man får är halvt uppäten redan.
Jag tror inte det är så, det patenteras en ohygglig massa, det skulle vara bra med mindre patent som låser in utveckling och kreativitet.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
Jag som har ett stort antal patent och som skulle kunna ha så många fler, jag kan berätta att patenten inte är värda den ersättning man får för dem. Visserligen får man pengar för dem, men de leder också till att man måste arbeta obetald övertid för att få dem skrivna (eftersom man har sina ordinarie arbetsuppgifter också). Att jag har så många patent som jag har beror mer på att det finns några eldsjälar som är villiga att skriva patent av mina idéer (och är duktiga på det) mot en del av ersättningen, annars hade jag bara haft en bråkdel så många.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror inte det är så, det patenteras en ohygglig massa, det skulle vara bra med mindre patent som låser in utveckling och kreativitet.
Du får tro vad du vill, jag vet att de är så bland kollegor samt mig själv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag som har ett stort antal patent och som skulle kunna ha så många fler, jag kan berätta att patenten inte är värda den ersättning man får för dem. Visserligen får man pengar för dem, men de leder också till att man måste arbeta obetald övertid för att få dem skrivna (eftersom man har sina ordinarie arbetsuppgifter också). Att jag har så många patent som jag har beror mer på att det finns några eldsjälar som är villiga att skriva patent av mina idéer (och är duktiga på det) mot en del av ersättningen, annars hade jag bara haft en bråkdel så många.
Exakt så. Jag har samma story. Och skulle inte vi ha ett gäng patent-ingenjörer eller tillgång till alla externa "Patent attorney" vi anlitar så skulle ingeting bli sökt. Tänker på de mindre företagen som inte har samma resurser.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vad har användarna för rätt att ha synpunkter på utformningen?

De vinner väl inga arkitektpriser?
Utformningen bestäms ju inte bara av estetik utan om vilka flöden man har och hur man arbetar. Det är detta man behöver verksamheten för.
 
D
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du får tro vad du vill, jag vet att de är så bland kollegor samt mig själv.
Du äger ju din upplevelse så absolut men om kravet från gruppen är att man ska slippa betala skatt för att vilja arbeta så får vi nog säga tack men nej tack. Sen är jag inte övertygad om patentarrangemangets förträfflighet men det är ju en annan fråga.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D djac skrev:
Du äger ju din upplevelse så absolut men om kravet från gruppen är att man ska slippa betala skatt för att vilja arbeta så får vi nog säga tack men nej tack. Sen är jag inte övertygad om patentarrangemangets förträfflighet men det är ju en annan fråga.
Som Pacman skrev så är det inte helt ovanligt att allt detta sker utanför ordinarie arbetsuppgifter/tid. Det är ju inte så att man planerar och avvarar dessa timmar i resursplaneringen på spekulation.
Man får lägga det arbetat utöver sina timmar, dvs "övertid" som man inte har någon extra ersättning för och ersättningen man sen förhoppningsvis får ( inte alltid, man kan ju bli nekad) beskattas så pass att jag med flera tycker inte det är värt det.
Finns några som inte är övertidsavlösta och skulle få övertidsersättning för den tiden men även de tycker inte det är värt det då redan övertidsersättningen ger så lite efter skatt.
Fritiden är helt enkelt värd mer.
 
F
Maxwells demon TotalControl skrev:
1. Patent ersättning som jag skrev tycker jag ska vara befriad från skatt ja.
2. Vad är skatten då?

Edit på 2: Ja det blir väl den vanliga statliga inkomstskatten på +20% eller vad det är?
Det är uppenbart att ditt username är gravt missvisande.... Det ackumuleras på din taxerade inkomst och du får den skatten du "förtjänar". Det beror på hur mycket du tjänar.

Har du mycket ersättningar från patent? Och hur motiverar du att den skulle vara skattefri? Det finns skattereduceringar att hämta på R&D-relaterat arbete som inte alla har koll på men det märks bara på arbetsgivarsidan. Personligen tycker jag att det är mer motiverat än att de anställda skall på magiskt och orimligt stora patentersättningar som skattefri förtäckt lön. Är du ute efter skattefri inkomst så rekommederar jag att du sadlar om till hantverkare och jobbar svart.
 
S Styrman_jansson skrev:
Utformningen bestäms ju inte bara av estetik utan om vilka flöden man har och hur man arbetar. Det är detta man behöver verksamheten för.
Jag kan ha varit något ironisk över beställarens och formgivarens prioriteringar.
 
F
Maxwells demon TotalControl skrev:
Som Pacman skrev så är det inte helt ovanligt att allt detta sker utanför ordinarie arbetsuppgifter/tid. Det är ju inte så att man planerar och avvarar dessa timmar i resursplaneringen på spekulation.
Man får lägga det arbetat utöver sina timmar, dvs "övertid" som man inte har någon extra ersättning för och ersättningen man sen förhoppningsvis får ( inte alltid, man kan ju bli nekad) beskattas så pass att jag med flera tycker inte det är värt det.
Finns några som inte är övertidsavlösta och skulle få övertidsersättning för den tiden men även de tycker inte det är värt det då redan övertidsersättningen ger så lite efter skatt.
Fritiden är helt enkelt värd mer.
Övertid ligger också utanför ordinarie arbetstid och den beskattas. BAra för att ni har kass planering och inte lyckas göra arbetet inom arbetstiden så kan man ju knappast förvänta sig att det är skattefritt eller? Märker du att det lönar sig jävligt dåligt så gör det inte, patentet är företagets egendom och det borde ligga i deras intresse att det blir gjort. Kanske nåt ni kunde ta upp till förhandling mellan företaget och lokala fackklubben, jag antar att det är Sveriges Ingenjörer.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.