H Harald Blåtumme skrev:
Alternativet blir ju att man momsredovisar detta med all adm overhead på det. Ingen ”subvention” detta, bara en pragmatisk lösning detta med ”60-öringen”.
Om då momsen hade motsvarat 60-öringen, men det gör den inte på sommaren med de priser vi hade i somras.

Dessutom så är det inte så svårt med en enskild firma. Om man nu vill kvitta momsen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om då momsen hade motsvarat 60-öringen, men det gör den inte på sommaren med de priser vi hade i somras.

Dessutom så är det inte så svårt med en enskild firma. Om man nu vill kvitta momsen.
Nej inte slls svårt, jag har enskild firma. Bara skönt för både mig och samhället att slippa denna administrativt dyra redovisning av moms för denna lilla solcellsgenererade el, en piss i havet i det stora hela.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nej inte slls svårt, jag har enskild firma. Bara skönt för både mig och samhället att slippa denna administrativt dyra redovisning av moms för denna lilla solcellsgenererade el, en piss i havet i det stora hela.
Varför är den dyr? Den kontrolleras ju bara av skatteverket om man har orimliga siffror, samt enstaka stickprover. Resten ligger ju på dig.
 
60-öringen var en pragmatisk lättadministrativ lösning på problemet med den annars nödvändiga momsredovisningen. Om du anser detta var fel får du trycka på politikerna som har makt att ändra detta beslut. Jag kan inte hjälpa dig.
 
H Harald Blåtumme skrev:
60-öringen var en pragmatisk lättadministrativ lösning på problemet med den annars nödvändiga momsredovisningen. Om du anser detta var fel får du trycka på politikerna som har makt att ändra detta beslut. Jag kan inte hjälpa dig.
Då den inte höjs så dör den nog sotdöden om man inte redovisar momsen själv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då den inte höjs så dör den nog sotdöden om man inte redovisar momsen själv.
Enklast och billigast för alla och samhället i stort är förmodligen att bara låta det vara som det är. Finns inga vinster i att rucka på detta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Oj. Det finns en massa frågor kring dina 200k, till att börja med. Låter onödigt mycket för en anläggning, men som sagt, behöver mer info kring det. Du kan få en mycket högre avkastning på en anläggning, beroende på om du väljer med batteriladdning, exempelvis ”check-watt” där du får återbäring direkt. Hör av dig till mig på
Olsson@wwbp.se Jag kan ge dig all info och en rättvis prisbild, samt förklara vad som gäller vid de olika alternativen, om du fortsatt vill eller går i tankarna om att skaffa solceller.
Stefan
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

När dåvarande Asea och Vattenfall fram till 1960 talet utvecklade och byggde upp vattenkraftgenerering och högspänd (400 kV) transmission genom Sverige då satt många (elkraft)ingenjörer på chefsstolarna, i de båda företagen, och tog besluten.

Med åren har detta tunnats ut och (elkraft)ingenjörer som tar beslut har ersatts med de som inte har elkraftsingenjörsutbildning inklusive praktiska erfarenheter. Titta bara efter vilken utbildning och bakgrund (praktiskt ingenjörsarbete) cheferna på olika elföretag har.

Dessa är inte dumma men har naturligtvis betydligt svårare att förstå när jag (eller andra med elkraftkunskaper) t.ex. talar om spänningshöjningen i elnäten vid omvänd effektriktning. Med tunna elkraftkunskaper i grunden tar det dessutom tid att lära och förstå sig det ”elkraftrelaterade” som nu sker i elnäten.

När jag under 1970 talet och framåt arbetade inom industrin då var det ofta elkraftingenjörer på beslutande platser. Där sitter idag snarare ekonomer och jurister. Jag har från insidan följt utvecklingen i mer än fyrtio år och träffat mängder med chefer och beslutsfattare. Det finns elkraftingenjörer med erfarenhet, men de är på tok för få.

Vi behöver fler elkraftkunniga i samhället med tanke på alla beslut som är elkraftrelaterade.

Du är förvånad att jag svarar detsamma, som förra gången, när samma frågor återkommer, varför det?
Du har ingen förklaring till varför elnätsbolagen agerar som de gör. Att det skulle bero på okunskap köper jag inte. Om de problem du hänvisar till verkligen existerar så borde de redan lida av det. Att i det läget förvärra lidandet och att dessutom betala förövaren för det är inte rimligt. De ser mao inte det du påstår. Att göra en extrapolering till långt in framtiden baserat på få parametrar är inte relevant.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Du har ingen förklaring till varför elnätsbolagen agerar som de gör. Att det skulle bero på okunskap köper jag inte. Om de problem du hänvisar till verkligen existerar så borde de redan lida av det. Att i det läget förvärra lidandet och att dessutom betala förövaren för det är inte rimligt. De ser mao inte det du påstår. Att göra en extrapolering till långt in framtiden baserat på få parametrar är inte relevant
Hej lilytwig

Du behöver inte tro på det jag skriver, kan sluta läsa här och det är fritt att inte svara.

Jag ger en generell förklaring på vad bristen på elkraftingenjörer innebär idag då efterfrågan på aktivitet på elnätsbolagen (men även övrigt i samhället) har ökat. Elnätsbolagen hittar inte tillräckligt med kunnig personal och kämpar med att hinna med all efterfrågan. En besvärlig situation som vi redan lider av.

Det är naturligtvis olika i olika elnätsföretag. men generellt sett har de flesta elnätbolag brist på personal kunniga i den elkraftteknik det här gäller och vi har under flera år utbildat på tok för få elkraftingenjörer samtidigt som många gått i pension.

Jag har under åtskilliga år berättat om problematiken och försökt rekrytera fler att studera. Om fler hade velat studera till elkraftingenjörer de senaste 10–20 åren då hade problematiken naturligtvis varit mindre.

Vad menar du med att skriva; ”Att i det läget förvärra lidandet och att dessutom betala förövaren för det är inte rimligt.”
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Du behöver inte tro på det jag skriver, kan sluta läsa här och det är fritt att inte svara.

Jag ger en generell förklaring på vad bristen på elkraftingenjörer innebär idag då efterfrågan på aktivitet på elnätsbolagen (men även övrigt i samhället) har ökat. Elnätsbolagen hittar inte tillräckligt med kunnig personal och kämpar med att hinna med all efterfrågan. En besvärlig situation som vi redan lider av.

Det är naturligtvis olika i olika elnätsföretag. men generellt sett har de flesta elnätbolag brist på personal kunniga i den elkraftteknik det här gäller och vi har under flera år utbildat på tok för få elkraftingenjörer samtidigt som många gått i pension.

Jag har under åtskilliga år berättat om problematiken och försökt rekrytera fler att studera. Om fler hade velat studera till elkraftingenjörer de senaste 10–20 åren då hade problematiken naturligtvis varit mindre.

Vad menar du med att skriva; ”Att i det läget förvärra lidandet och att dessutom betala förövaren för det är inte rimligt.”
Elnätsbolagen är ganska på med att sälja solelanläggningar till sina abonnenter. De ser uppenbarligen inga problem med att det blir fler microproducenter. De betalar dessutom för nätnytta till den som levererar solel. Ytterst kontraproduktivt i din verklighet.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Elnätsbolagen är ganska på med att sälja solelanläggningar till sina abonnenter. De ser uppenbarligen inga problem med att det blir fler microproducenter. De betalar dessutom för nätnytta till den som levererar solel. Ytterst kontraproduktivt i din verklighet.
Här går du bort dig i resonemanget, det är olika delar av elbolagen som säljer solpaneler och som driftar elnätet, de har egen budget och eget ansvar.

Jag arbetar själv på ett större bolag och olika delar av organisationen motarbetar ofta varandra. Det som är bra för en del kan vara dåligt för en annan del, men "det är ju deras problem, inte vårt!"
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Här går du bort dig i resonemanget, det är olika delar av elbolagen som säljer solpaneler och som driftar elnätet, de har egen budget och eget ansvar.

Jag arbetar själv på ett större bolag och olika delar av organisationen motarbetar ofta varandra. Det som är bra för en del kan vara dåligt för en annan del, men "det är ju deras problem, inte vårt!"
När du inget svar har så blir det något flummigt "hittepå" istället. Och plötsligt har vi inget problem längre. Det är ju bra.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Elnätsbolagen är ganska på med att sälja solelanläggningar till sina abonnenter. De ser uppenbarligen inga problem med att det blir fler microproducenter. De betalar dessutom för nätnytta till den som levererar solel. Ytterst kontraproduktivt i din verklighet.
Sätt dig in lite mer grundligt i tex de mest förenklade teknikniska grunderna kring elsystem, elnät så som vi har dem utförda i nuläget. Ta med dig tex Klacken så gör ni kanske snabbare framgång genom att hjälpa varandra över ev hinder.

Det är otroligt att Martin öht på sitt torra korrekta sätt ständigt och enträget orkar denna ping-pong med ytligt förenklat sett fullständiga ignoranter på andra sidan nätet.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Här går du bort dig i resonemanget, det är olika delar av elbolagen som säljer solpaneler och som driftar elnätet, de har egen budget och eget ansvar.

Jag arbetar själv på ett större bolag och olika delar av organisationen motarbetar ofta varandra. Det som är bra för en del kan vara dåligt för en annan del, men "det är ju deras problem, inte vårt!"
Nu har vi ju fått veta att de två planerna konvergerar, bolagen vet att de inte kan fortsätta överdebitera så länge till och nu är planen att skylla på solceller och med detta som argument fortsätta brandskattningen, vi ser hur propagandan sprids även här. Kan man då tjäna på både gungorna och karusellerna så får man fina synergier, man tjänar på solcellerna som i nästa steg gör att man kan slanga ut ännu mer cash, win-win-win och catching!
 
G
pacman42 pacman42 skrev:
Här går du bort dig i resonemanget, det är olika delar av elbolagen som säljer solpaneler och som driftar elnätet, de har egen budget och eget ansvar.

Jag arbetar själv på ett större bolag och olika delar av organisationen motarbetar ofta varandra. Det som är bra för en del kan vara dåligt för en annan del, men "det är ju deras problem, inte vårt!"
Plus att det är politiskt korrekt att marknadsföra solceller i Sverige som något som är bra för miljön och räddar klimatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.