Jag har aldrig varit med om att det varit ok städat dit jag flyttat, varken hyresrätt, bostadsrätt eller hus. Till slut såg jag alltid till att avtala bort städ på nått sätt. Antingen fick köparna flytta in tidigare mot att de tog städningen eller så gick jag med på ett lägre pris om jag slapp flyttstäd. De flesta städar ju ändå när man väl kommit in med alla sina grejer. Det enda är ju kök och badrum som kan vara äckligt att både lämna och flytta in till. Där brukade jag ta det grövsta även om vi avtalat bort städet. Jag använde även att säljarna slapp städa som prutmån, de flesta har ju fullt upp med flytt ut/in så de köpte det. Erbjud att tvätta fönsterna och be att få detaljerat vad de ansåg brast, är det orimliga krav så bara skit i det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Men oj vad hände då om man får fråga?
Sålde huset, dagen före tillträde ringde köparen och sa att de inte ha pengar att köpa. Vi va "snälla" och tog tillbaka huset och nu blir vi inte av med huset.....
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Marre88
P Pappa1986 skrev:
Sålde huset, dagen före tillträde ringde köparen och sa att de inte ha pengar att köpa. Vi va "snälla" och tog tillbaka huset och nu blir vi inte av med huset.....
Okey aj då det var ju inte en rolig sitts att hamna i
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Att det var smutsig på väggar och tak. (Nikotin och annat)
Skåpsluckor och vitvaror som är både trasig och gamla och i kylskåp fina det gummilister på hyllorna och de är missfärgade.
Pågrund av ålder.
Detta är alltså ett måste på renovering om man vill bo där.
Som sagt, inget av det du skriver här ingår i flyttstädning. Ingrodd smuts som du nämnde tidigare bör kunna städas bort av en professionell städfirma. Klarar du inte just den biten själv så får du nog anlita en städfirma som klarar det. Missfärgningar, nikotinfläckar och liknande permanenta fläckar är dock inte rimligt att förvänta att kunna flyttstäda bort.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om det är just nikotinet de gnäller på och nämner inget alls om fönstren så erbjud inte fönster heller.

De såg hur huset såg ut vid visning och så länge det inte ligger skit här och där får de väl nöja sig då de ändå måste sanera/totalrenovera.
Har själv kollat på inrökta hus som varit så illa att till och med rökare fick kraftig huvudvärk efter en visning på typ 10 minuter och allt man rörde vid var klistrigt.

Så att tro att du skulle kunna städa av nikotinet är ju bara trams av köparen.

Om de hör av sig mer om det så förklarar att nikotinet kan du inte göra något åt, sen är ni färdiga med varandra.
När jag studerade i Umeå skulle en tjej flytta från korridoren till lägenhet. Tidigare hyresgäst hade bott där över 20 år, kedjerökare så hela lägenheten var inpyrd. Hennes föräldrar kom upp och städade 8 timmar en lördag, vilket inte hjälpte mot nikotinet. Hon fick bostadsbolaget " Bostaden" att måla om hela lägenheten så det syntes åtminstone inget, fast lukten satt fortfarande kvar....
 
När jag köpte mitt hus (med min dåvarande sambo) så var huset mycket smutsigt, säljarna påstod att dom anlitat en firma för flyttstäd och hänvisade till denna, denna firman gick dock inte att få tag i, ingen svarade på mobilnumret jag fick, numret avr dessutom oregistrerat.

Iaf så pratade vi med mäklaren som sa att krav på flyttstädning inte existerar vid fastighetsköp, man skriver ofta in det i köpekontrakten dock, men det finns inga regler på hur den ska utföras eller hur rent det ska bli, som det ofta finns vad det gäller lägenheter.

Hon sa även att vi KAN dra det till tinget, men det kommer att ta tid och kommer att förlora, eftersom det inte finns någon definition på hur välstädat det ska vara, säljarna hade städat, alltså hade dom uppfyllt kontraktets krav.
så det var bara att städa själva.
..Vilket iofs är ganska bra, för då vet man att det blir som man vill ha det.


Så mitt råd till TS är, sluta svara när köparna ringer, dom kan inte ställa några fler krav. Åk inte dit och putsa fönster eller något annat.



Kan f.ö säga att när mina föräldrar sålde mitt barndomshem så var jag där efter flyttstädningen (för att hämta min bil som stod uppställd där) som dom lagt ut på en firma, det var fan katastrof, det stank cigarettrök i hela huset - dom hade uppenbarligen rökt inomhus medans dom "städade", och allt var skitigt, till och med smutsiga fotavtryck på golvet. ..Dock klagade inte köparna, dom fattade väl också att det inte går att ställa krav.

MEN.. som en motpol, när jag lämnade min lägenhet i stan som var en hyresrätt så fanns det en väldefinerad lista på vad flyttstädningen innebar och hot om extraavgift om inte lägenheten var städad vid återlämnandet, då anlitade jag en städfirma på rekommendation, den var gaska dyr men jäklar i min lilla låda, lägenheten var KLINISKT ren, jag kunde inte hitta ett dammkorn någonstans, städningen godkändes av såväl hyresvärd som inflyttande hyresgäst. (Dessutom hade firman en garanti att dom åtgärdade tills det var godkänt, vilket troligen ALDRIG behövdes..)
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Gilla läget verkar enklast.
 
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Mäklaren borde väl kunna råda dig. Om det inte står i kontraktet så har du väl inga skyldigheter.
 
RoTe RoTe skrev:
Usch du hade ju värsta chansen att förhandla bort städet och så tog du den inte. Det har jag gjort varenda gång jag flyttat, "kan vi flytta in tidigare" "kan vi få ställa in saker i förrådet" "kan vi få.." Mitt svar är ALLTID, ja men då ansvarar ni själva för flyttstäd.
Mitt svar är ALLTID nej, för innan köpet är klart vill jag inte försäkra deras prylar eller stå för hålen de borrar i väggen. Tidigarelägga kontraktsskrivning är däremot en möjlighet. När jag köpte hus varnade istället mäklare mig från att nappa på den snälla säljarens erbjudande att nyttja fastigheten innan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
RoTe
elpaco elpaco skrev:
Mitt svar är ALLTID nej, för innan köpet är klart vill jag inte försäkra deras prylar eller stå för hålen de borrar i väggen. Tidigarelägga kontraktsskrivning är däremot en möjlighet. När jag köpte hus varnade istället mäklare mig från att nappa på den snälla säljarens erbjudande att nyttja fastigheten innan.
Ok jag har aldrig ägt något boende förrän mitt nuvarande (vilket jag bara äger rätten att vistas i).
 
P paralun skrev:
Jo men det ända raka är att de skriver ner sina klagomål punkt för punkt som du då kan ta ställning till.
Precis. Mina föräldrar gick bort tidigt och jag och min lillebror (26 resp 21 år) fick rodda med hela utstädningen förutom att då handskas med själva sorgen (den fick dock komma ett år senare visade det sig, men det är en annan historia).
Be dem vänligen att specificera exakt vad som fattas och att listan skall vara uttömmande och detaljerad och inte vara föremål för vidare ändring. Många kanske då tänker till och tar ett steg tillbaks och ni kan avgöra vad som är rimligt att anses som god flyttstädning eller bara en diffus önskan om renovering, vilket ju förstås är out of scope.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har affären gjorts upp? Klart och betalt? Isf gå in i Tfn och sätt köparens Nr på ignorera-listan.
Marre88 Marre88 skrev:
Haha bra där. Skulle dock vilja lösa detta på bästa sett.
Och det är kanske bästa sättet ...

Kan spara massor med tid och sinnesro för både dig och köparen.
Istället för att ni ska bråka om det här länge, för att slutligen ändå sluta med dagens läge.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Ja men typ inte putsat fönster, för de glömde jag Helt bort. Men annars så har jag gjort det mesta man kan göra i detta fall.
Putsa fönster ingår förstås i en flyttstädning och förstås mellan fönstrena också
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Jadu, de är jättesvårt för oss och veta exakt vad som gått fel här. Men jag hade nog hanterat en liknande situation med att skicka dem en checklista av ett flyttstädd, finns gratis och ladda ner och be dem markera vad som inte är rengjort.

Sedan hade jag med lustan skrivit att det ska vara rengjort. Sanering för rökning ingår inte i några flyttstäd och det finns inte firma som skulle ta på sig det.

Du kan även själv kalla dit en flyttstädsfia och be dem notera vad de kan städa bättre. Peka på de nya ägarna klaga och fråga kan ni få bort detta. En seriös firma kommer nej för nikotinväggar och liknande. Så har du underlag att visa på omöjligheten.

Personligen är jag en jävel på att flyttstäda och bara fått beröm. Den senaste flytten tog vi firma och det sparar mycket tid och energi. Då vi hade inspektion med köparna inom de dagar man har på sig att reklamera. Något som vår mäklare rekommenderade.
 
Redigerat:
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Anlita en städfirma som utför flyttstädning. Att "erbjuda" fönstertvätt är inget alternativ. Det ingår självklart. Väl städat innebär just det. Inte att "försöka" göra rent. En liten summa i en husförsäljning. Var tillmötesgående, du förlorar bara på att krångla.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.