I förra veckan fick jag besked från Länsstyrelsen i Skåne, och det blev preliminärt avslag på grund av att min elpanna även kunde användas med ved eller olja. De meddelade dock att de avvaktar ett slutgiltigt beslut, då en annan person som fått avslag på liknande grunder hade överklagat. Tyvärr visste inte Länsstyrelsen hur lång tid det skulle ta för Boverket att behandla överklagandet.

Jag måste säga att de är mycket strikta. Även om min panna var av kombityp så var den primärt gjord för el, vilket också framgår i manual. Även i energideklaration specificeras att det är en elpanna och att energiklassen på huset är G.
 
S skanfals skrev:
att energiklassen på huset är G
Trist, F och G hus var ju målgruppen. Synd att de inte lät energideklarationen var styrande, om sådan fanns.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Finns det register över fastigheter med LLVP?
 
U UrbOls skrev:
Trist, F och G hus var ju målgruppen. Synd att de inte lät energideklarationen var styrande, om sådan fanns.
Jag håller med dig, även om jag talar i egen sak. Nu är det bara att vänta och se, men jag har egentligen inga förhoppningar. De verkar väldigt bestämda och fyrkantiga.
 
Ficke svar i slutet av förra veckan att ansökan avslagits. Bergvärmepump IVT Greenline HE E11. Skälet angavs till att energiklassen för varmvattendelen klassas som B. Detta är alltså under de två högsta och vanligast förekommande kategorierna, vilket är A+ och A.
I övrigt fanns inget att anmärka på ansökan.
Man kan säga att frustrationen varit stor över detta. Har någon annan liknande erfarenhet över juryns dom?
Bifogar urvalsunderlaget de använt. De klumpar ihop alla möjliga typer av värmepumpar (luft/vatten, berg/sjö osv) för att få fram de 2 mest förekommande kategorierna.
Själv anser jag det problematiskt att jämföra luft/vatten med bergvärme då vi bor i ett nordligt klimat och alla de modeller de använt i urvalet är modeller som säljs över hela Europa.
 
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
Ficke svar i slutet av förra veckan att ansökan avslagits. Bergvärmepump IVT Greenline HE E11. Skälet angavs till att energiklassen för varmvattendelen klassas som B. Detta är alltså under de två högsta och vanligast förekommande kategorierna, vilket är A+ och A.
I övrigt fanns inget att anmärka på ansökan.
Man kan säga att frustrationen varit stor över detta. Har någon annan liknande erfarenhet över juryns dom?
Bifogar urvalsunderlaget de använt. De klumpar ihop alla möjliga typer av värmepumpar (luft/vatten, berg/sjö osv) för att få fram de 2 mest förekommande kategorierna.
Själv anser jag det problematiskt att jämföra luft/vatten med bergvärme då vi bor i ett nordligt klimat och alla de modeller de använt i urvalet är modeller som säljs över hela Europa.
Formuleras ett krav att den ska motsvara bästa på marknaden?
 
Talvan Talvan skrev:
Formuleras ett krav att den ska motsvara bästa på marknaden?
Hej
Nej, det snart motsvara de två vanligast förekommande klasserna på marknaden eller högre. Hur får man reda på det? Jo, genom att gå till energimyndighetens webbplats och sedan länka sig vidare till EPREL:s statistiksida. Där ska man då sortera ut samtliga värmepumpar och ta fram fördelningen enligt dokumentet jag bifogade förra meddelandet. Då ser man hur alla värmepumpar (oavsett fabrikat och typ) fördelar sig. Där ligger ju luft/vatten ofta högre då dessa utgår från högre utomhustemperatur i testerna än vi har i berggrunden på de flesta håll i Sverige. Dessutom tas inte luft/vatten behov av värmeslingor för avfrostning nät remperaturen går ner till strax över å grader med.

Jag är utbildad energiingenjör, men tycker länsstyrelsen är fruktansvärt otydliga och fyrkantiga rörande detta. Att jämföra luft/vatten med bergvärme är enligt mig inte att jämföra samma sak.
Mvh
Daniel
 
  • Svensk text om energieffektiva produkter och klimatskärmsåtgärder, informationslänk, datum och tidsangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Rickohoj och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som fått utbetalt bidrag ännu och hur lång tid tog det då från att ni begärde utbetalning tills pengarna satt på kontot?
 
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
Ficke svar i slutet av förra veckan att ansökan avslagits. Bergvärmepump IVT Greenline HE E11. Skälet angavs till att energiklassen för varmvattendelen klassas som B. Detta är alltså under de två högsta och vanligast förekommande kategorierna, vilket är A+ och A.
I övrigt fanns inget att anmärka på ansökan.
Man kan säga att frustrationen varit stor över detta. Har någon annan liknande erfarenhet över juryns dom?
Bifogar urvalsunderlaget de använt. De klumpar ihop alla möjliga typer av värmepumpar (luft/vatten, berg/sjö osv) för att få fram de 2 mest förekommande kategorierna.
Själv anser jag det problematiskt att jämföra luft/vatten med bergvärme då vi bor i ett nordligt klimat och alla de modeller de använt i urvalet är modeller som säljs över hela Europa.
Riktigt trist, men kanske inte helt förvånande heller.
Greenline HE är en gammal pump, den hamnar absolut sist på Byggahus jämförelse av värmepumpar när man kikar på varmvattenberedning. Den ligger också i botten när man kikar på verkningsgrad gällande värme.
Tabell över värmepumpar med specifikationer som effekt, prestanda och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Kan tilläggas att en Premiumline ligger på A, och den ligger på 2,1 i VVB COP, detta är alltså den näst sämsta markvärmepumpen gällande varmvattenberedning. (Räknar bort Boscharna då de är en IVT med annat skal).
 
Redigerat:
H Hakan69 skrev:
Är det någon som fått utbetalt bidrag ännu och hur lång tid tog det då från att ni begärde utbetalning tills pengarna satt på kontot?
Ja, jag har fått utbetalt. Fick beskedet om beviljat bidrag 25 oktober och gjorde begäran om utbetalning samma dag. 8 november fick jag besked om att pengarna skulle utbetalas. Sen tog det ytterligare några dagar innan de var på kontot. Länstyrelsen Skåne var de som handla ärendet.
 
  • Gilla
Hakan69
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så du tror inte att de har invändningar mot det ? De kanske sitter och skrattar hur dum en människa får vara som lägger tid och pengar på att inte få ut ett bidrag :)

Nu kan jag minnas fel, men visst tusan har skatteverket uppgifter om uppvärmningen? Då är du körd direkt.
Det kan gå ifall bvp inte finns med i någon energideklaration och ifall du kan få en ny energideklaration gjord med gamla llvp. Men de kollar ju att datan att du gett matchar det de vet.

Däremot kostar nog en stor del av 30000 att lösa detta så frågan är om det är värt det.

Sedan finns det det hela oetiska i det.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Det kan gå ifall bvp inte finns med i någon energideklaration och ifall du kan få en ny energideklaration gjord med gamla llvp. Men de kollar ju att datan att du gett matchar det de vet.

Däremot kostar nog en stor del av 30000 att lösa detta så frågan är om det är värt det.

Sedan finns det det hela oetiska i det.
Så de kollar absolut inte borrbrunnar på objekten de ska ge till? Och ifrågasätta varför det borrats brunn.. Då blir de klart lurade.
 
S skanfals skrev:
I förra veckan fick jag besked från Länsstyrelsen i Skåne, och det blev preliminärt avslag på grund av att min elpanna även kunde användas med ved eller olja. De meddelade dock att de avvaktar ett slutgiltigt beslut, då en annan person som fått avslag på liknande grunder hade överklagat. Tyvärr visste inte Länsstyrelsen hur lång tid det skulle ta för Boverket att behandla överklagandet.

Jag måste säga att de är mycket strikta. Även om min panna var av kombityp så var den primärt gjord för el, vilket också framgår i manual. Även i energideklaration specificeras att det är en elpanna och att energiklassen på huset är G.
Har du redan hört någonting av länstyrelsen. Jag funderar att överklaga avslaget, har en likadant elpanna, men om Boverket håller med länsstyrelse är allt slut tyvärr!
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så de kollar absolut inte borrbrunnar på objekten de ska ge till? Och ifrågasätta varför det borrats brunn.. Då blir de klart lurade.
De kollar det också. Dock vet jag att alla brunnar inte är inskrivna. Så d gör en samlad bedömning. Men man ska ju vara ärlig från början och riskerar böter om man ljuger. Mkt lättare att bara vara ärlig.
 
V Viktorbyggahus skrev:
De kollar det också. Dock vet jag att alla brunnar inte är inskrivna. Så d gör en samlad bedömning. Men man ska ju vara ärlig från början och riskerar böter om man ljuger. Mkt lättare att bara vara ärlig.
Här gissas det hejvilt..

Nej man får inte böter, man blir återbetalningsskyldig.

Hur vet du att dom kollar brunnsregister? Har personligen mycket svårt att tro det.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.