Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tog en bild, nu innan de hamnar i elektronikskrotet.
[bild]
Klipp dem innan...🙄
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jordad stickkontakt till ojordat uttag, i detta fall dessutom med grunda uttagsbrunnar och utan petskydd, alla fel som finns på samma sladd.
Med en grenkontakt också. Respekt.

Jag har bara den vänstra versionen, och jag tycker att det är bättre än att montera en jordad stickpropp på en ojordad golvlampa.
 
Mikael_L
Värsta el-från-kopplingen ...

Snyggar till lite gammal skit.
Då tänker jag riva bort de gamla oanvända VP-rören (det var fler när jag började)
Kabelhärvor och rör i tak, eluttag, oskyddade ledningar, oordnat, potentiell brandrisk, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men va f..., De är ju fulla med kabel ...
Elledningar och rör installerade längs en vägg, vissa är oskyddade och synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi måste fråga dem som skrev standarden hur de tänker här ! :rofl:
Eller OM dom tänker.
 
Mikael_L
Tillfällig byggström på ett bygge.
Elledningar förlängda med tejp mot en vävd bakgrund. Farligt och amatörmässigt elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker de kunde valt en bättre lösning/bättre material.
Dessutom ligger det på marken lite längre bort och blir överkört av bilar ibland, visserligen finns det ett sånt där skydd för kablar så man ska kunna köra på, men trasigt så flexslangen låg framme, jag försökte fixa till lite.

Bilden är kanske svår att förstå. Det är ett staket som inhängnar bygget som sen har en textilduk hängt på sig.
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Fascinerande när gummikabel kostar ungefär samma, går att använda igen, är rejält mkt hållbarare osv. Man undrar.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tillfällig byggström på ett bygge.
[bild]
Jag tycker de kunde valt en bättre lösning/bättre material.
Dessutom ligger det på marken lite längre bort och blir överkört av bilar ibland, visserligen finns det ett sånt där skydd för kablar så man ska kunna köra på, men trasigt så flexslangen låg framme, jag försökte fixa till lite.

Bilden är kanske svår att förstå. Det är ett staket som inhängnar bygget som sen har en textilduk hängt på sig.
Fruktansvärt! Helt klart saknas den dubbla skyddsbarriären. De måste omedelbart lägga kabeln i ett PP32 eller liknande. Eller vad för byggspill man nu hittar.
 
tommib
Oj! Undrar vad som hände där. Plasten ska ju inte brinna så bra att det där kan uppstå. Inte direkt skitkomponenter heller...

Den med jordfelsbrytaren innehöll en lustig passus också, om att jobbet antingen var gjort av en fackman eller någon med väldigt goda kunskaper i elinstallation.
 
  • Gilla
Carl-Olof Almbladh och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Det finns fler godsaker i elinstallatörens "julkalender".

[länk]
"Det här visar hur viktigt det är att anlita en kunnig och erfaren elektriker.”

Vilken felkoppling är det som har lett fram till händelsen?
 
Lucka 7 var innovativt. Lite MacGyver "Diazed-automat" 😎
Använd elektrisk motor, vit och blå sladdar, metallplatta, monterad på ett brunt föremål, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
jonas_da och 9 till
  • Laddar…
tommib
Ja, de antyder ju att det orsakats av att vald JFB har nollan till höger. Det är ett fel som absolut kan begås av en elektriker som inte är så uppmärksam på om hen tar en höger eller vänstermodell och sen inte verifierar spänningar efter JFB. Jag förstår dock inte varför det skulle orsaka en brand på det där sättet.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Ja, de antyder ju att det orsakats av att vald JFB har nollan till höger. Det är ett fel som absolut kan begås av en elektriker som inte är så uppmärksam på om hen tar en höger eller vänstermodell och sen inte verifierar spänningar efter JFB. Jag förstår dock inte varför det skulle orsaka en brand på det där sättet.
Jag tryckte på fasskenan en gång över hela JFB, dvs även över N, så N fick perfekt kontakt med L3 !!!

Men jag hann faktiskt upptäcka fadäsen innan jag slog på spänningen. :)
 
  • Haha
  • Gilla
_KirderF_ och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Vilken felkoppling är det som har lett fram till händelsen?
Tja, det måste ju varit att det saknades egenkontrollprogram, antar jag.
I alla fall enligt branschen så är det en garanti över att aldrig något blir fel då. :D
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 5 till
  • Laddar…
tommib
Det är bra att berätta om sina misstag, det gör jag rätt ofta på jobbet. Ett väldigt illustrativt exempel på varför kontroll "i lämplig omfattning" är en bra grej.

Även med det felet så borde det dock inte bli en brand, bara en bomkortis och en bränd huvudsäkring. Och evig skam då...
Lustigt nog ser man ett exempel på det i Lucka 4 (om än ute i anläggningen, inte i centralen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.