De va värst...

Hur mycket skulle en komplettering till ren bergvärme kosta att installera komplett i en 128 kvm enplans villa. Finns bara en större kamin och direktverkande el (som
används mindre än 5 dagar per år)?

Bara arbetskostnade lär kosta en hel del, om jag inte fixar det själv, förutom bergsborrning och det som hör till
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Får börja med råolja och sälja veden jag fixar varje vår.
Jag tror nog vi får lämna koleldandet.Vårat svenska försök Nuonaffären är väl ett av de största och dyraste misstagen hittils
D djungelkatt skrev:
De som bor i tätort kan väl sälja veden till ett verk och installera bergvärme tex.

Det dör ju hundratals i svenska städer varje år av vedrök så kan ju vara värt att anstränga sig lite.
Varifrån tänker du att den extra energin till driften av värmepumparna ska komma? Hur skall dessa bergvärmepumpar finansieras?

Jag har faktiskt inte förut sett att det dör någon enda i svenska städer pga vedrök, var har du @djungelkatt hittat den uppgiften?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
E Einh skrev:
Vid optimal förbränning ska röken vara vit om det är kallt ute annars ska den vara helt genomskinlig.
Man får inte strypa luftintaget för hårt, då blir det "pyreldning" med påföljande grova rök som följd. Många gör nog det felet i tron att man sparar ved, i själva verket är det tvärtom eftersom det ger sämre värme när man snålar på syret.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror nog vi får lämna koleldandet.Vårat svenska försök Nuonaffären är väl ett av de största och dyraste misstagen hittils

Varifrån tänker du att den extra energin till driften av värmepumparna ska komma? Hur skall dessa bergvärmepumpar finansieras?

Jag har faktiskt inte förut sett att det dör någon enda i svenska städer pga vedrök, var har du @djungelkatt hittat den uppgiften?
Sökmotorresultat om vedeldning, luftföroreningar, för tidiga dödsfall i Stockholm, information från november 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det syns mer rök från grannarna med sofistikerade vedeldning anläggningar.

Från min skorsten syns första kvarten vid uppstart vit rök.
Därefter bara dallrande luft.

Det kanske är bra?

Två liter aska/sot i skorsten och kaminens rökgångar på ett års eldande.
Asklådan töms 1-2 ggr per vecka.
Oktober - April.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
[bild]
Tack! Förvånande många då fjärrvärmen borde vara skapligt utbyte i sthlm.

Då är det kanske uppåt 600 svenskar utanför Stockholm som årligen dör några minuter tidigare på grund av sin egen vedeldning, inte ofarligt men en rimlig risk när man bor ruralt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
[bild]
Just så... Beräkningar. Har för mig att det bor en hel del i Stockholm...

Kanske stryker med av andra föroreningar från samhället också, eller en kombination av dessa.
Byggmaterial, vägbeläggningar, slitagerester från fordonshjul, material i kläder mm mm.
Ja, allt slits ju i ett samhälle.

Rena rama kvalsterboet.


Hur ofta byts filter i FTX / storstad?

Här på landet byter vi mindre än 2 ggr / år. Och då är det inte p g a grannens eller mitt eldande.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
[bild]
Din bild visar ju också att det handlar om ca 1000 pers inte 10 000 som tidigare felaktigt påståtts.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
I Ibbe Eken skrev:
Akta bara så inte grannen installerar en pelletspanna / vedpanna istället och har det som primär värmekälla, för att ge igen. Då har ni den brända lukten hela tiden året runt.

Då finns det nog inte så mycket att klaga på…
Då lär det rycka och lukta mindre så det borde väl bara vara en bra lösning eller?
 
borpålandet
Mats-S Mats-S skrev:
Man får inte strypa luftintaget för hårt, då blir det "pyreldning" med påföljande grova rök som följd. Många gör nog det felet i tron att man sparar ved, i själva verket är det tvärtom eftersom det ger sämre värme när man snålar på syret.
Ja det blir väl som en kolmila. Energin som frigörs i korrekt förbränning med god tillgång på syre binds i kolet som blir kvar när det snålas med syre.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
N neppe skrev:
Fruktansvärt! Jag är astmatiker med Iga brist, dvs inget små vita poliser i slemhinnor. Blir galet sjuk av allt eldande där jag bor i Västra Stockholm. Bor i brf men har takventiler för inblås. Har luftrenare men hjälper inte. Prövat att ringa kommunen flera ggr. Säger att de inte kan göra något åt detta då det är tillåtet. Jag kan också förstå de villaägare som har saftiga räkningar, men det gör än ju inte mindre sjuk eller drabbad. Många med mig som mår dåligt. Hoppas ni kan komma tillnågpn kompromiss. 😷😏
Låt mig göra klart för dig att kommunen svarar helt fel. Kommunen är en myndighet och myndigheter är enligt lag skyldiga att kontrollera sina uppgifter. Kommunfullmäktige (medborgarna som betalar skatt) har gett miljö- och hälsoskyddsnämnden ansvar för tillsyn enligt miljöbalken, som är en skarp skyldighetslag.

I mb står att tillsynsmyndigheten ska på eget initiativ eller efter anmälan om klagomål, göra tillsyn och kontrollera att tillsynsobjektet uppfyller miljöbalkens krav och att verksamhetsutövaren har bevisbördan, kunskapskraven i 2 kap. Paragraferna 1 och 2 och är skyldig att stoppa verksamheten Om Det finns RISK för olägenheter för omgivningen.

Det finns inget som kan försvara svaret du fått att ”det är tillåtet”, vilket i dig utgör grund för att polisanmäla tjänstemannen för tjänstefel, enligt Brottsbalken 20 kap.

Och, är det sedan 2022 möjligt att utan risk för rättegångskostnader stämma kommunen för fel uppgift och kräva ett saftigt skadestånd för ditt lidande som det orsakar. Så vet du det.

Ring eller skriv till kommunen och begär att de omgående eliminerar de hälsofarliga intrången i din bostad. Hur de gör det är deras sak, förmodligen är de för lata för att göra sitt jobb -så sätt fart på dem. Stå på dig!
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
I mb står att tillsynsmyndigheten ska på eget initiativ eller efter anmälan om klagomål, göra tillsyn och kontrollera att tillsynsobjektet uppfyller miljöbalkens krav och att verksamhetsutövaren har bevisbördan, kunskapskraven i 2 kap. Paragraferna 1 och 2 och är skyldig att stoppa verksamheten Om Det finns RISK för olägenheter för omgivningen.
Vedeldning i privatbostad är inte verksamhet så du får nog hitta ett annat kapitel och paragraf som är tillämpligt.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vedeldning i privatbostad är inte verksamhet så du får nog hitta ett annat kapitel och paragraf som är tillämpligt.
Det är du som bör läsa på! Miljöbalken gäller alla alltid!
Småskalig fastbränsleeldning (ved, pellets mm) är miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken!

Om du tror att ”privatbostad” är undantagen lagstiftningen, så har du mycket kvar att lära!
 
  • Gilla
neppe
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
De som anser sig att elda med torr ved och andra diverse åtgärder så att röken blir vit verkar vilja friskriva sig för att den röken inte är giftig och inte luktar nåt. Va, hur i hela friden kan rök från vedeldning vara giftfri och luktlös? Varför finns det människor som inte kan ta till sig ren fakta som finns på Naturvårdsverkets hemsida att rök från vedeldning innehåller hälsoskadliga partiklar? Kan ni som skriver att röken är luktlös och inte skadlig förklara vilka källor ni har. Har ni nåt superinstrument som inte ger utslag när det sätts i rök, det kanske till och med ger info att röken är hälsosam och med det ska den spridas över hela bygden? Ert instrument informerar säkert också att ni ska skita i att andra får svårt att andas och blir illamående av att andas in röken. Huvudsaken är att den som eldar mår bra. Jag får det bara till en sak: den som inte kan ta emot fakta från säkra och tillförlitliga källor att rök från vedeldning är hälsoskadligt är lågbegåvade. För såna finns det praxis som miljökontoren kan använda för att besluta om eldningsförbud. Det räcker inte med att säga till vedeldaren eftersom den inte är mottaglig utan det är endast förbud och förbud med vite som en sån person förstår.

Nån skriver att vedeldning har funnits i alla tider. Ja förut fanns det inget annat alternativ och förmodligen var livslängden kortare förr av olika anledningar. Vi är mer upplysta idag vad som är farligt som förut ansågs ofarligt. Därför har det tillkommit regler i samhället. Vissa ämnen får inte hanteras längre. Cigarettrökning får inte utövas på vissa platser. Bilavgaser regleras. Det är bara en tidsfråga innan vedeldning blir ännu mer reglerat. Det måste ju bli så när vedeldning fortsätts på bekostnad av andras hälsa.

Skulle jag skada en annan människas hälsa och leverne skulle jag skämmas. Vet ni varför? Jo jag har förstått vad som är skadligt och fått lära mig ta hänsyn.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Småskalig fastbränsleeldning (ved, pellets mm) är miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken!
Om du hävdar att privatbostad är "verksamhet" i lagens ögon får du gärna visa källa på den definitionen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.