Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Det ser bättre ut, nu behöver du ju en kabel till brytaren, med en tändtråd till brun på lampa 1, och en tändtråd till svart på lampa 2, och fas till brytaren som du kan koppla samman med brun från matning i skruvkopplingen uppe till vänster, och kabelns blå till de andra nollorna
Räcker inte 1fas och två tänd?
 
Rimligen borde du få in fas på de röda och sen en gul till varje lampa.
Om jag tolkar pilarna rätt på brytare.
Men som redan sagts koppla inget innan du kontrollerat att så är fallet eller lägg upp modell på brytare
Har du en multimeter?
 
  • En elektrisk installationsenhet med klämmor och numrerade portar, märkt med röd och gul markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eudaimonia Eudaimonia skrev:
Räcker inte 1fas och två tänd?
Jodå, jag skrev endast om 1 fas och två tänd!
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Jodå, jag skrev endast om 1 fas och två tänd!
Det är de sista sex orden i ditt första inlägg som ”virrar” till det. Kabeln till brytaren skall inte ha någon nolla alls utan endast fas och två tändtrådar.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Rimligen borde du få in fas på de röda och sen en gul till varje lampa.
Om jag tolkar pilarna rätt på brytare.
Men som redan sagts koppla inget innan du kontrollerat att så är fallet eller lägg upp modell på brytare
Har du en multimeter?
Renova Utanpåliggande Strömställare d-trapp Vit
 
Det fungerar med en dubbeltrapp, men det skulle varit lite enklare och billigare med en kronbrytare.

På brytaren skall du alltså ha matande fas till "pil in", men du har två helt separata omkopplare i en dubbeltrapp, du har två "pil in", du behöver fas till båda som visas i inlägg#32 (på en kronbrytare är de två ihopkopplade internt).

Och så kopplar du tändtrådarna till varsin "pil ut", alltså en märkt 1 den andra till en märkt 2. Du har två pil ut från resp. omkopplare. De kopplas till matande fas av omkopplaren beroende på knappens läge. du får funktion oavsett vilken av de två du väljer, men lampan tänds med knappen i olika läge beroende på vilken av pilarna du väljer (i en kronbrytare har du inte den extra "pil ut").

OM du skulle ha använt den här trappomkopplaren för att faktiskt ha trapptändning, alltså kunna manövrera lamprona från mer än en brytare i rummet, så skulle du behövt använda även de andra "pil ut".
 
  • Gilla
Eudaimonia och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag rekommenderar TS att göra en ritning på papper hur tanken är att de olika ledarna ska hänga ihop.
Strunta i hur det ser ut nu och nuvarande färger på sladdar. Gör en schematisk bild och välj lämpliga färger på ledarna så det blir tydligt vad som är vad. Får TS ihop en bra bild så finns förståelsen och då kan man koppla ihop grejerna lätt.

Sen hade jag personligen undvikit blå tändtråd där, men det är en annan fråga.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Eudaimonia Eudaimonia skrev:
Stämmer att det inte bara är det som ändrats. Bifogar bild så hoppas jag ni förstår. Tack för att ni tar er tiden.
Bild 1 visar hur det var kopplat innan, färgerna visar hur den gamla brytaren satt.

Bild 2 visar kopplingsdosan där lampa 2 kom ifrån innan. Där jag nu även vill ha lampa 1 och brytaren kopplad till. Tacksam för hjälp :)[bild][bild]
Du behöver en kabel som är märkt minst 4G1,5 (ganska dyr) eller 3×1,5 (dyr och ovanlig), eller en 5G1,5 för att kunna tända två olika lampor med var sin knapp.

Edit:
Gulgrön ledare får bara användas som skyddsjordsledare, all annan användning är strängt förbjudet.

Blå ledare i en kabel får användas till annat än neutralledare under förutsättning att den ej kan förväxlas med neutralledare.
I din installation med blå ledare mellan kopplingsdosan och strömbrytare så är det gränsfall.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det fungerar med en dubbeltrapp, men det skulle varit lite enklare och billigare med en kronbrytare.

På brytaren skall du alltså ha matande fas till "pil in", men du har två helt separata omkopplare i en dubbeltrapp, du har två "pil in", du behöver fas till båda som visas i inlägg#32 (på en kronbrytare är de två ihopkopplade internt).

Och så kopplar du tändtrådarna till varsin "pil ut", alltså en märkt 1 den andra till en märkt 2. Du har två pil ut från resp. omkopplare. De kopplas till matande fas av omkopplaren beroende på knappens läge. du får funktion oavsett vilken av de två du väljer, men lampan tänds med knappen i olika läge beroende på vilken av pilarna du väljer (i en kronbrytare har du inte den extra "pil ut").

OM du skulle ha använt den här trappomkopplaren för att faktiskt ha trapptändning, alltså kunna manövrera lamprona från mer än en brytare i rummet, så skulle du behövt använda även de andra "pil ut".
Tack!
Fairlane Fairlane skrev:
Jag rekommenderar TS att göra en ritning på papper hur tanken är att de olika ledarna ska hänga ihop.
Strunta i hur det ser ut nu och nuvarande färger på sladdar. Gör en schematisk bild och välj lämpliga färger på ledarna så det blir tydligt vad som är vad. Får TS ihop en bra bild så finns förståelsen och då kan man koppla ihop grejerna lätt.

Sen hade jag personligen undvikit blå tändtråd där, men det är en annan fråga.
Ser ju inte proffsigt ut men säkert. Tack för hjälpen till er som haft tålamod !! Nu lyser i hall och ute på trappen i höstmörkret :) Elektrisk anslutningsdosa med WAGO-klemmor, ledningar och takarmaturanslutning. Installationsarbete synligt. (19 ord)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med kablar och kopplingar synliga på vit vägg. installationsarbete eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Eudaimonia Eudaimonia skrev:
Tack!

Ser ju inte proffsigt ut men säkert. Tack för hjälpen till er som haft tålamod !! Nu lyser i hall och ute på trappen i höstmörkret :) [bild][bild]
😐🤦‍♂️

Pilla inte med el igen, anlita någon kunnig istället. Säger detta i all välmening.
 
Saknar "tätningarna"/kabelgenomföringarna på kopplingsdosan.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Ja, och det ser förövrigt ut som skit ärligt talat.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
😐🤦‍♂️

Pilla inte med el igen, anlita någon kunnig istället. Säger detta i all
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, och det ser förövrigt ut som skit ärligt talat.
Syfte med kommentar? 🤔😆
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, och det ser förövrigt ut som skit ärligt talat.
Kommer se ännu värre ut med locken på. Renova Surface är inte förlåtande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.