electroluxaren skrev:
effektregleringen som du refererar till är ju inte specad, så den är fortfarande i dunkel, det sitter ju ingen funktion separat i spisen som mäter strömmen/ effektförbrukningen bryter den på 20A eller 10?
men däremot som det alltid varit på elx spisar så kan respektive sida göra en effektbegränsning där den bakre zonen taktas ner. jag tror att de skrivit så här för att inte gå in på detaljer.
Det är ingen ovanlig funktion. I de fallen ställer man in maxeffekten på hällen så begränsar den effektuttaget. Det är vanligt på hällar som kan kopplas antingen på en eller två faser.
 
BirgitS
T TheGame skrev:
Sen ni som ondgjorde er över spisen att den borde inte få säljas i sverige, el giganten gör fel osv.
Det handlar väl just om att i Sverige borde spisar säljas med 3 fas-kabel och perilex-kontakt samt kunna utnyttja 16 A per fas eftersom det är svensk standard. Man ska inte behöva greja det själv eller ta in en elektriker för det. De flesta har inte tillräcklig kunskap för att koppla rätt och de ska inte behöva betala 2000 kr för en elektriker för något som kostar t.ex. 50 kr i fabriken.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det handlar väl just om att i Sverige borde spisar säljas med 3 fas-kabel och perilex-kontakt samt kunna utnyttja 16 A per fas eftersom det är svensk standard. Man ska inte behöva greja det själv eller ta in en elektriker för det. De flesta har inte tillräcklig kunskap för att koppla rätt och de ska inte behöva betala 2000 kr för en elektriker för något som kostar t.ex. 50 kr i fabriken.
Ja kanske det, men då är problemet alla som har perilex uttag som saknar nolla.
Fick höra det av reperatören som hämtade den trasiga spisen som blev ersatt att det är hopplöst scenario i alla 70-tals kåkar som har perilex uttag utan nolla och 230v spisar. Så det blir trasig spis och elektrikerjobb endå
 
Nej, det handlar inte om huruvida sladden sitter där vid leverans eller inte. Problemet är att alla spisplattor går på samma fas så man med de säkringsstorlekar vi har i Sverige inte kan utnyttja den maximala effekten. Saxat ur manualen:


6.14 Effektreglering-funktion
• Alla kokzoner är anslutna till en fas. Se bilden.
• Fasen har en maximal elektricitetsbelastning.
• Funktionen delar strömmen mellan kokzonerna.
• Funktionen aktiveras när den totala elektricitetsbelastningen på kokzonerna överskrids.
• Funktionen minskar strömmen till de andra kokzonerna.
• Värmeläget för de reducerade kokzonerna ändras mellan två nivåer.
 
BirgitS
T TheGame skrev:
Ja kanske det, men då är problemet alla som har perilex uttag som saknar nolla.
Fick höra det av reperatören som hämtade den trasiga spisen som blev ersatt att det är hopplöst scenario i alla 70-tals kåkar som har perilex uttag utan nolla och 230v spisar. Så det blir trasig spis och elektrikerjobb endå
Fast det blir ju inte det minsta bättre av att leverera med en kabel med en fas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fast jag kan ledigt tänka mig att detta är en spis tänkt för fastigheter där man bara har en fas per lägenhet. Grejen nuförtiden är ju att alla de som har dylika krypin även de vill ha restaurangkänsla i köken och nån enkel kokplatta duger inte längre.
 
useless useless skrev:
Nej, det handlar inte om huruvida sladden sitter där vid leverans eller inte. Problemet är att alla spisplattor går på samma fas så man med de säkringsstorlekar vi har i Sverige inte kan utnyttja den maximala effekten. Saxat ur manualen:


6.14 Effektreglering-funktion
• Alla kokzoner är anslutna till en fas. Se bilden.
• Fasen har en maximal elektricitetsbelastning.
• Funktionen delar strömmen mellan kokzonerna.
• Funktionen aktiveras när den totala elektricitetsbelastningen på kokzonerna överskrids.
• Funktionen minskar strömmen till de andra kokzonerna.
• Värmeläget för de reducerade kokzonerna ändras mellan två nivåer.
Ok, det är induktion. Har inte haft nå problem som skulle visa sig vara sämre än den gamla spisen som inte hade induktion
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det blir ju inte det minsta bättre av att leverera med en kabel med en fas.
Det står att behörig installatör måste göra installationen så antar att det går jämnt ut.
Har man inte tummen mitt i handen är det ju inga problem att göra själv.

Man kanske får acceptera idag att en spis inte är vad det var förr att bara plugg and play så fungerade det. Spis är ju inte det enda som blivigt "krångligare" av sånt som en gång var enkelt.
Är ju samma med tvättmaskiner som levereras med propp på sladden men många har direkt kopplat.
 
T TheGame skrev:
Det står att behörig installatör måste göra installationen så antar att det går jämnt ut.
Har man inte tummen mitt i handen är det ju inga problem att göra själv.
Dessutom finns det inget behörighetskrav för att sätta/byta stickpropp på en apparat som inte är fast ansluten.
Så det kravet ska nog snarast ses som en generell friskrivning från tillverkaren för att slippa hantera reklamationer från folk som har kopplat fel.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dessutom finns det inget behörighetskrav för att sätta/byta stickpropp på en apparat som inte är fast ansluten.
Så det kravet ska nog snarast ses som en generell friskrivning från tillverkaren för att slippa hantera reklamationer från folk som har kopplat fel.
Nej men om du har ett perilex uttag som saknar nolla så pajjat du spisen om du bara kopplar till 3 fast och kör ochbdet ör 230v spis. Som bevisligen är väldigt vanligt på 70tals kåkar.
Jag hade så själv, alla mina grannar jag frågat har eller haft samma.
Därför jag var med på det hela och drog nolla även fast första spisen jag köpte var en 400v.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen ovanlig funktion. I de fallen ställer man in maxeffekten på hällen så begränsar den effektuttaget. Det är vanligt på hällar som kan kopplas antingen på en eller två faser.
Jo det var ju det jag skrev fast utförligare
 
A
T TheGame skrev:
Har nu haft spisen några dagar.
Spisen levererades med en sladd för 1 fas utan kontakt.
Köpte en kortare gummikabel 5g 2.5 och kopplade på perilex kontakt enligt schemat på baksidan, fungerar perfekt.
Sen ni som ondgjorde er över spisen att den borde inte få säljas i sverige, el giganten gör fel osv.
Inga som helst problem fungerar som vilken spis som helst men har väll lite extra funktioner som inte hade på den förra.
Vet inte vad folk förväntar sig men jag tror knappast Elgiganten säljer saker som inte funkar? Både Elgiganten och manualen säger att man ska anlita behörig installatör, men jag gjorde det själv.
👌
Felgiganten säljer produkter som är avsedda för den norska marknaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ok, det är induktion. Har inte haft nå problem som skulle visa sig vara sämre än den gamla spisen som inte hade induktion
Fram med två kastruller koka upp vatten på båda. Kan du ha båda att koka samtidigt på två olika plattor är allt frid och fröjd. Om spisen pulserar ut effekt först till den ena och sedan den andra så blir det problem. Hällen borde ha två zoner så du får lista ut hur plattorna är fördelade mellan dessa och använda en platta från varje zon.
 
electroluxaren skrev:
Jo det var ju det jag skrev fast utförligare
Okej, jag läste ett par gånger men tolkade ändå inte texten så. Men då är vi överens.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fram med två kastruller koka upp vatten på båda. Kan du ha båda att koka samtidigt på två olika plattor är allt frid och fröjd. Om spisen pulserar ut effekt först till den ena och sedan den andra så blir det problem. Hällen borde ha två zoner så du får lista ut hur plattorna är fördelade mellan dessa och använda en platta från varje zon.
ok jag kokade igår på var sin sida upp höger nere vänster, upplevde inget konstigt. Det kokade och man kunde reglera som vanligt. kanske får prova en annan kombo. Vad är det för problem som kan uppstå?`säkringar flyger ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.