Helt sjukt vad vingklippta dessa spisar blir om endast en fas kan användas för hällarnas plattor. Skandalöst dåligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Helt sjukt vad vingklippta dessa spisar blir om endast en fas kan användas för hällarnas plattor. Skandalöst dåligt.
Håller med, dessa spisar är inte gjorda för Sverige och borde inte säljas här.
 
Vad betyder nu detta om vi skippa oss ondgöra oss över spisen i sig
Kommer jag kunna använda den eller inte eller kommer säkringar flygs/spisen pajja eller inte fungera alls?
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Avsnitt: "6.14 Effektreglering-funktion
• Alla kokzoner är anslutna till en fas."
[länk]

Det innebär att Electrolux har tagit efter Bosch och börjat leverera spisar vars häll är kraftigt begränsade i vad man kan göra. Tidigare har vänstra halvan av hällen tagit ström från en fas och den högra från en annan fas.
Jag sitter med elschemat framme
L1 är ansluten till plats 1 på kopplingsplinten
L2 till 2
N1 till 4
N2 till 5
L3 till 3
N3 till 5 konstigt nog
så beroende på eventuella byglingar och sladdställ så är den fullkopplad
men det skulle inte vara den första gången som det är fel på polska koppling scheman
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Elgiganten [länk]
elanslutningen syns på ena bilden som visar baksidan, där finns bla inkopplingsalternativ 3faser nolla
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
BirgitS
electroluxaren skrev:
elanslutningen syns på ena bilden som visar baksidan, där finns bla inkopplingsalternativ 3faser nolla
Frågan är då vad som används internt.
 
electroluxaren skrev:
elanslutningen syns på ena bilden som visar baksidan, där finns bla inkopplingsalternativ 3faser nolla
Tack då kan jag vara lugn med att denna spis kommer gå att koppla in i mitt uttag.
Kanske bara få köpa en extra sladd med perilex kontakt.
Känns bra för det är nydraget pga köket renoverades nyligen
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är då vad som används internt.
det är som jag skrev en fas till resp förbrukare, vänster, höger induktion samt ugn
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T TheGame skrev:
Vad betyder nu detta om vi skippa oss ondgöra oss över spisen i sig
Kommer jag kunna använda den eller inte eller kommer säkringar flygs/spisen pajja eller inte fungera alls?
Ingen risk för säkringarna eller annat förutom risken att du blir missnöjd med dess funktion.
 
A
T TheGame skrev:
Tack då kan jag vara lugn med att denna spis kommer gå att koppla in i mitt uttag.
Kanske bara få köpa en extra sladd med perilex kontakt.
Känns bra för det är nydraget pga köket renoverades nyligen
kolla sladden och anslutningen inuti spisen, osäker ring en kompis.
sätt helst dit ett nytt sladdställ med gjuten perilexpropp
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen risk för säkringarna eller annat förutom risken att du blir missnöjd med dess funktion.
Bara det är bättre än att förlita sig på endast microvågs ugn + en induktion kokplatta från IKEA är iaf jag nöjd.
 
electroluxaren skrev:
kolla sladden och anslutningen inuti spisen, osäker ring en kompis.
sätt helst dit ett nytt sladdställ med gjuten perilexpropp
Jag känner mig säker om schemat syns tydligt och det är på klara vart byglarna ska sitta så fixar jag det.
Som sagt fick koppla om en gorenje spis som levererades med norwesko kontakt för ett antal år sen. Kopplade den direkt till kopplingsdosa utan kontakt med en ny 5 trådar kabel.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen risk för säkringarna eller annat förutom risken att du blir missnöjd med dess funktion.
effektregleringen som du refererar till är ju inte specad, så den är fortfarande i dunkel, det sitter ju ingen funktion separat i spisen som mäter strömmen/ effektförbrukningen bryter den på 20A eller 10?
men däremot som det alltid varit på elx spisar så kan respektive sida göra en effektbegränsning där den bakre zonen taktas ner. jag tror att de skrivit så här för att inte gå in på detaljer.
 
Har nu haft spisen några dagar.
Spisen levererades med en sladd för 1 fas utan kontakt.
Köpte en kortare gummikabel 5g 2.5 och kopplade på perilex kontakt enligt schemat på baksidan, fungerar perfekt.
Sen ni som ondgjorde er över spisen att den borde inte få säljas i sverige, el giganten gör fel osv.
Inga som helst problem fungerar som vilken spis som helst men har väll lite extra funktioner som inte hade på den förra.
Vet inte vad folk förväntar sig men jag tror knappast Elgiganten säljer saker som inte funkar? Både Elgiganten och manualen säger att man ska anlita behörig installatör, men jag gjorde det själv.
👌
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.