F fribygg skrev:
Har du luftomsättning enl Boverkets normer, tycker det verkar som du har problem med din ventilation.

Om du har en varm murstock kan självdrag fungera men om du slutat elda behöver du nog kosta på ordentlig mekanisk ventilation. Om du känner röklukt eller har problem med sot kan du eventuellt behöva nått filter, kanske kan din kommun ge både dig och dina grannar råd om eldning och ventilation, många kommuner har gratis energirådgivning, nyttja den!
Jag eldar inte eftersom jag bor i tätort.
Jag har mekanisk ventilation.
Utomhusluften bör vara av god kvalitet så att den inte behöver filtreras för att andas. Dessutom är vedrök svår / till viss del omöjlig att filtrera eftersom många av partiklarna är så små.
 
Redigerat:
D djungelkatt skrev:
Jag eldar inte eftersom jag bor i tätort.
Jag har mekanisk ventilation.
Utomhusluften bör vara av god kvalitet så att den inte behöver filtreras för att andas. Dessutom är vedrök svår / till viss del omöjlig att filtrera eftersom många av partiklarna är så små.
Absolut bör utomhusluften vara av god kvalite om den nu inte är det eller om man som du har problem med vedrök eller andra luftföroreningar skulle jag dock tycka att det vore än viktigare med bra ventilation och bra innomhusluft.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
D djungelkatt skrev:
Flytta? Seriöst? Vad oförskämt.
Det är väl bättre att vi skapar miljöer där alla kan trivas.
En dag kanske ni eller en familjemedlem får astma eller kol. Då kanske ni kommer fatta vad ni begär av er omgivning.

Det är inte olagligt att ha fest jämt heller, men kanske inte lämpligt om folk störs. Det finns många hål i lagen där det krävs hänsyn för att alla ska kunna trivas tillsammans.
Ja du, det finns mycket man kan önska sig. Jag ser större problem att röra mig centralt nattetid i staden jag är född och uppvuxen i, än att grannen eldar i sin kamin. Att folk inte kan vara trevligare så det blir en miljö där alla kan befinna sig kvällstid.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja du, det finns mycket man kan önska sig. Jag ser större problem att röra mig centralt nattetid i staden jag är född och uppvuxen i, än att grannen eldar i sin kamin. Att folk inte kan vara trevligare så det blir en miljö där alla kan befinna sig kvällstid.
Det är betydligt fler som dör av vedrök än av våld, om det är det du pratar om.
Båda borde vara mycket högt prioriterade så att liv kan räddas och livskvalitén kan höjas.
 
"Dör av" är ett lite fånigt begrepp i sammanhanget, något måste man dö av till slut.

I alla risk--beräkningar på populationsnivå måste man använda förlorade levnadsår eller liknande. Annars blir det tramsigt.

En tjugofemåring som dör av momentan blyförgiftning förlorar lika mycket levnadstid som hundra gamlingar som dör sex månader för tidigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Det är betydligt fler som dör av vedrök än av våld,
Nu börjar nog tråden spåra ur lite, vad får det infot från och läser du detta. Klart rök som rök inte bra, men att gå till ytterligheter som att det är en dödsvilja att elda är nog i ta i en hel del. Men som synes i tråden så är det två läger. Ett som eldar för värme och mys och ett som säger med säkerhet att alla ( nästan ) som eldar dör i förtid. Finner det lite märkligt att det finns en sådan avvikelse mellan två grupper och konstant vidhåller den ena att det är livsfarligt att elda. Domedagen har inte kommit än, när det gäller eldning, som har varit i flera hundra år. Lägg energin på något annat än att påstå något som direkt är livsfarligt med vedeldning. Men klart är att det går inte att förändra något som satts sig som en mantra i ett huvud. Det får vi andra leva med.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M
J jonaserik skrev:
Domedagen har inte kommit än, när det gäller eldning, som har varit i flera hundra år. Lägg energin på något annat än att påstå något som direkt är livsfarligt med vedeldning. Men klart är att det går inte att förändra något som satts sig som en mantra i ett huvud. Det får vi andra leva med.
Om ens barn luktar "eld i håret" när dom varit ute i trädgården så kanske det säger lite om boendesituationen. Då är det kanske inte så konstigt att man ser det som livsuppgiften att sprida budskapet om vedeldandets dödliga framfart i stugorna.
Vi andra som inte upplever grannarnas vedeldande som något problem öht. får väl glatt fortsätta och njuta av tillvaron med härliga vedeldande grannar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det där med att det är utsläppet nu som är viktigt är ju något som miljövändtetn hittat på för att försöka stoppa billig uppvärmning för att försöka tvinga in folk i små lägenheter eftersom massorna inte skall ha det bra. Likadant med snacket om koldioxidsänkor.

Jag har ett bättre förslag. Sluta producera fossil koldioxid. Stoppa helt enkelt användandet av stenkol. Men det vill ingen driva för då utmanar man mäktiga intressen.

Om du inte eldar med ved använder du mer el som det är brist på och så driver du på stenkolseldningen i Tyskland. Men svaret från miljövänstern brukar få vara att alla skall bo i en liten lägenhet med fjärrvärme. Tja, kanske accepteras av vissa.

Edit: glömde nämna att ett enormt problem angående koldioxidsänkor är att EU tolererar det måttliga andelen skog i Tyskland, Frankrike och Spanien, men att utmana dessa länder anses för provokativt. I stället tycker man Sverige och Finland skall användas som koldioxidkolonier och folket skall rånas på uppvärmningskostnad.
Ja, lite som jag tänkte, alla alternativa värmekällor gör att envar blir beroende av staten. Som i sin tur via skattetryck osv styr dina utgifter så att du inte kan få en bättre tillvaro. Svårt för dom att beskatta veden du eldar, särskilt om det är ifrån egen fastighet.
Det är säkerligen en av orsakerna till att kommuner försöker reglera hur ofta du får elda också.
 
D djungelkatt skrev:
Enligt NVs emissionstabeller så släpper vedeldning ut flera hundra gånger mer partiklar än motsvarande uppvärmning från ett kolkraftverk. Värmer du ditt hus en dag med ny kamin så släpper du ut mer än om du värmer ditt hus ett år med energi från ett kolkraftverk.

Om jag kan hugga ved, hur så? Du får gärna tro att jag inte kan. Jag bygger inte mitt persona utifrån ett uppvärmningssystem. ( Mer än att jag jobbar, får lön o betalar nåra hundringar för elen. )

Däremot har jag stora erfarenheter av vedeldning i effektiv eldstad på det sättet att nästan varje gång jag går ut och rör mig i mitt närområde från oktober till maj, så känner jag eldrökslukt - mer eller mindre. Och tittar jag efter, så är det relativt sällan jag ser en rökplym någonstans, utan oftast enbart ett daller över skorstenarna.

Detta var jag väldigt förundrad över förr, hur det kan lukta så mycket, men efter att ha satt mig in hur extrema utsläpp det blir av vedeldning även när man eldar rätt jämfört med i princip alla andra aktiviteter, så förstår jag bättre.

Jag antar jag känner lukten mer än de flesta andra, och har därför lättare att ta till mig hur röken sprids mm.
Enligt din excelfil så släpper vedeldning ut emissionsfaktorer på samma nivå som olja, 1,5 mg/MWh.
Kol förstås betydligt värre, 10 mg. Torv sticker ut med 18 mg.

Tror dina hjärnspöken inte har någon bäring på den svenska folkhälsan. Låtom oss elda.

Skulle gärna se en mätning på hur många som har en positiv syn på vedeldning.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Enligt din excelfil så släpper vedeldning ut emissionsfaktorer på samma nivå som olja, 1,5 mg/MWh.
Kol förstås betydligt värre, 10 mg. Torv sticker ut med 18 mg.

Tror dina hjärnspöken inte har någon bäring på den svenska folkhälsan. Låtom oss elda.

Skulle gärna se en mätning på hur många som har en positiv syn på vedeldning.
Jag hittar inte de siffror du nämner. Menar du torv 18 gram (ej mg) år 2010?
Du måste filtrera på år och ämne. Se bild:

Tabell i Excel visar PM2.5-utsläpp från olika bränslen och sektorer år 2021, mätt i enheten g/MWh.
 
Det här är en så underhållande tråd, så för att fira att vi nu fått två eldstäder godkända är här en bild på premiäreldningen för att se så allt fungerar som tänkt.

Känslan av att få elda ger mig nog fler levnadsminuter än jag eventuellt förlorar pga rök och partiklar..

En öppen spis med brinnande ved, rostiga insatsväggar, lågorna avger ett varmt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Markarbetaren och 5 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
"Dör av" är ett lite fånigt begrepp i sammanhanget, något måste man dö av till slut.

I alla risk--beräkningar på populationsnivå måste man använda förlorade levnadsår eller liknande. Annars blir det tramsigt.

En tjugofemåring som dör av momentan blyförgiftning förlorar lika mycket levnadstid som hundra gamlingar som dör sex månader för tidigt.
Men om jag dör i förtid av vedeldning handlar det väl troligtvis bara om minuter? Ingen kan väl heller vetenskapligt visa att "passiv vedeldning"sänker livslängden utan forskningen tror väl att uppåt 1000 vedeldare årligen dör i förtid?

Det är inte många svenskar som fryser ihjäl, men om vi inte kan värma våra bostäder på ett rimligt ekonomiskt och miljöriktigt sätt tror jag vi kommer märka negativa hälsoeffekter och kanske även kortare livslängd.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men om jag dör i förtid av vedeldning handlar det väl troligtvis bara om minuter? Ingen kan väl heller vetenskapligt visa att "passiv vedeldning"sänker livslängden utan forskningen tror väl att uppåt 1000 vedeldare årligen dör i förtid?

Det är inte många svenskar som fryser ihjäl, men om vi inte kan värma våra bostäder på ett rimligt ekonomiskt och miljöriktigt sätt tror jag vi kommer märka negativa hälsoeffekter och kanske även kortare livslängd.
Jag vet inte vad du invänder mot helt ärligt, lite luddigt svar?

Så det stämmer säkert.
 
O [old rusty] skrev:
Jag vet inte vad du invänder mot helt ärligt, lite luddigt svar?

Så det stämmer säkert.
Jag ifrågasätter inte Ume universitet som hävdat att uppåt tusen vedeldare årligen dör i förtid pga egen vedeldning, däremot tror jag att förkortningen av livet är obetydligt kort (sannolikt bara minuter) och att de positiva effekterna av korrekt vedeldning normalt sett överväger.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag ifrågasätter inte Ume universitet som hävdat att uppåt tusen vedeldare årligen dör i förtid pga egen vedeldning, däremot tror jag att förkortningen av livet är obetydligt kort (sannolikt bara minuter) och att de positiva effekterna av korrekt vedeldning normalt sett överväger.
Då är vi nog överens.

Jag kritiserade användandet av "dör av" utan att specificera faktisk förlorad livslängd.
I andra sammanhang pratar man om förlorar livsår på populationsnivå.

Enligt denna länken så ger luftföroreningar (alla, inte bara ved) nio månaders kortare liv jämfört med ett liv helt utan föroreningar(?).
https://www.camm.regionstockholm.se...-utomhus/hur-paverkas-vi-av-luftfororeningar/

Så bo inte i centrala Stockholm..
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.