Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad vill du att vi ska göra åt Tysklands energiproduktion?
Är det inte ett problem som de själva ska sköta?
När elpriset är högt så importerar vi el från bland annat Tyskland och Baltikum.
Kolkraft med andra ord i de "grönas" tjänst.

Eller varför inte bara kika på verket i Karlshamn som startas när priserna är gynnsamma för att elda olja.

Miljöpartiet tackar Sverige!

Vem ska driva det enorma behovet till LKAB, Northvolt och SSAB när det gröna stålet skall tillverkas?

Tänkvärt är även det att detta skall tillverkas med energi som inte "finns" idag.

Hyckleri i godhetens namn.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska avsluta mitt rantande här med att berätta att jag även är medveten om att det finns lite annat än ren produktion, och det är sånt jag också gärna skulle lära mig mer om.
Det är alltså de lite mer tekniska aspekterna av elnätet, men jag tror inte att det är speciellt många på detta forum som är tillräckligt insatta för att det ska vara möjligt att driva en sådan tråd vettigt här.
Sen har jag lite för lite tid just nu, så just nu nöjer jag mig att vara på den lekmannanivå jag är på.

Men att jag funderade så mycket över just produktion var mycket för att det var just den åsikten/frågan som drevs från politiskt håll.
Det sades ju rakt upp och ner att vi fått en elbrist i landet, och därför höga priser.
Vidare att risken för nedstängningar av elnätet var nära.

Men i verkligheten exporterade vi ju mer, så det verkade ju inte vara speciellt mycket brist då, och elnätet har nog aldrig varit så långt ifrån en nedstängning som under 2022.

Som sagt, jag tycker alla politiker och partier är skit, jag röstar alltid på den som jag tycker är minst dåliga alternativet. Men jag blir lite extra irriterad när de ljuger mig rätt upp i ansiktet.
Tänker inte argumentera mot tokigheterna som vissa har siat om. Men, gör inte en Anders Lindberg nu 😉 Att bara räkna ihop den ökade exporten på året säger ju absolut noll och ingenting om individuella tillfällen när det skulle kunna ha varit elbrist eller risk för stabilitet.
 
Mikael_L
D Dayangel skrev:
Det verkar väl onekligen så att ingen har påvisat/bevisat något läger än om jag förstår dig rätt? Inte ens Harka alltså?

Det skulle ju vara intressant om det finns korrelation mellan ökad export med låga priser och minskad import fast vid höga priser efter nedstängningen av R1-2.. det skulle väl ta lite udden av debatten huruvida vi har mer eller mindre el summerar på årsbasis iaf.
Det är väldigt tydligt att vi fick ett helt år med rekordlåga elpriser efter vi stängt R2.
Men vi fick ett helt år med höga elpriser efter att stängt R1.

Så felet var att vi inte stängde reaktor R2 två ggr istället. (om jag ska raljera lite).
Men elpriserna berodde till 100% på naturgaspriserna, både när de var låga och när de var höga.
Det finns en otroligt snygg korrelation mellan dessa, det är nästan som att man som statistiker gör på sig i brallan.
Medan det finns ingen korrelation alls mellan elpriset och antal stängda reaktorer.

Så är det pris man undrar över så kan man direkt gå på naturgaspriset på Dutch TTF, och sen fundera på varför de plötsligt blev högre och kraftigt volatila.
Men jag kan ge en ledtråd, första gången var några månader innan rysslands fullskaliga invasion, då ryssland "krånglade" en del, och drog ner på leveranser och lite annat (jag tror att det var för att varna EU-länderna, att vi skulle inse vilket energivapen han hade i sin hand och sen inte våga protestera när Ukraina anfölls).
Sen har de följande pristopparna på Dutch TTF varit relaterade till fullskaligt krig, sprängning av Nordstream osv.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad vill du att vi ska göra åt Tysklands energiproduktion?
Är det inte ett problem som de själva ska sköta?
Inte alls utan det ska sättas maximal press på Tyskland att lösa sin skit.
De har sex kärnreaktorer som kan startas igen!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är inte dum du…
Tur att vi är två om det..
 
Mikael_L
D Dayangel skrev:
Tänker inte argumentera mot tokigheterna som vissa har siat om. Men, gör inte en Anders Lindberg nu 😉 Att bara räkna ihop den ökade exporten på året säger ju absolut noll och ingenting om individuella tillfällen när det skulle kunna ha varit elbrist eller risk för stabilitet.
Återigen, du är hemskt välkommen till tråden som avhandlade detta.
Jag bevakar den, och nu väntar jag spänt på vad du hittar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
När elpriset är högt så importerar vi el från bland annat Tyskland och Baltikum.
Kolkraft med andra ord i de "grönas" tjänst.
Nej.
När elpriset är högt så exporterar vi el.

Det är tvärtom som du tror.

Det är precis detta jag menar med att jag är trött att fäktas mot åsiktsmaskinerna.
Tycker du inte själv att det är tråkigt att du faktiskt inte vet, att du tydligen är lurad av andra?

Skulle det inte vara bättre för självkänslan att ta reda på fakta och inte vara en lurad jäkel?

Krilleman Krilleman skrev:
Eller varför inte bara kika på verket i Karlshamn som startas när priserna är gynnsamma för att elda olja.
När Karlshamnsverket är upphandlad som effektreserv eldar de inget alls utom på order av Svenska kraftnät, så förra vintern stod väl verket still hela tiden?
Men nu är jag lite osäker, behövde de stötta när O3 låg nere? De gick ju i beredskapsdrift ibland i alla fall.

I perioder när de inte är upphandlade såsom effektreserv bestämmer de själva när de vill köra, och då kan de köra för att tjäna pengar så fort elpriset är högre än produktionskostnaden (som alltså är flera kr/kWh).
Då körs inte verket p.g.a effektbrist, utan pga av att rysk gas för tillfället är rekorddyr, så det är ännu dyrare att göra el på kontinenten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Återigen, du är hemskt välkommen till tråden som avhandlade detta.
Jag bevakar den, och nu väntar jag spänt på vad du hittar.
Nu sitter jag tyvärr inte på dom svaren (här och nu iaf), jag ville bara påtala det uppenbara enkla räknesättet som knappast berättar hela historien. Ett företag får ju exempelvis lite problem med likviditet om man drar in hela årets intäkter på enstaka månad per år. Periodisering därtill blir ju bara siffertrixande för galleriet.
 
Samtidigt blir det galet att plocka enskilda timmars överföring och utgå från att de skulle vara representativa i ett helt annat läge.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
När elpriset är högt så exporterar vi el.

Det är tvärtom som du tror.
Importeras inte el till Skåne då det inte blåser om vatten och kärnkraft från övriga Sverige inte räcker till?

Klart att man ska passa på att exportera då priset är högt, att behöva slumpa bort kraften kan inte vara lönsamt.
 
Mikael_L
D Dayangel skrev:
Nu sitter jag tyvärr inte på dom svaren (här och nu iaf), jag ville bara påtala det uppenbara enkla räknesättet som knappast berättar hela historien. Ett företag får ju exempelvis lite problem med likviditet om man drar in hela årets intäkter på enstaka månad per år. Periodisering därtill blir ju bara siffertrixande för galleriet.
Ja så länge du inte kan visa på det du menar så är det tämligen meningslöst att vi diskuterar, det blir ju bara
- "jag tror ..."
- "Men jag tror ..."

Jag har ju dock visat med data varför jag tror det jag gör, jag skiter i din åsikt så länge du inte ställer upp med att göra samma jobb som jag gjort.
Om du lägger en 50 timmar på det så borde du väl kunna bevisa åtminstone något tillfälle då det du skriver stämmer.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt blir det galet att plocka enskilda timmars överföring och utgå från att de skulle vara representativa i ett helt annat läge.
Instämmer till fullo, lika mycket fel åt andra hållet. Men import/export-snacket på årsbasis är ju den enkla finten debattörer i media/intervjuer försöker förföra åskådarna med för det mesta så dess brister bör kanske påtalas lite extra.
 
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt blir det galet att plocka enskilda timmars överföring och utgå från att de skulle vara representativa i ett helt annat läge.
Nej men det galna är ju att vi saknar en mycket stor planerbar elproduktion.

Om man följer topic så kan då EU¨s kraftbolag bygga ny elproduktion med pengarna utan att vara synsk i sina kalkyler!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är precis detta jag menar med att jag är trött att fäktas mot åsiktsmaskinerna.
Tycker du inte själv att det är tråkigt att du faktiskt inte vet, att du tydligen är lurad av andra?
Fast det du skriver låter bra.
Fast verkligheten verkar vara en annan sak.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sa-mycket-korde-karlshamnsverket-forra-aret

Fast jag kan hålla med i att SVT är en åsiktsmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.